Инвестициите в качество водят и до по-ниска цена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Инвестициите в качество водят и до по-ниска цена

Христо Христов: Препоръката ми към предприемачите в България е да открият това, в което са най-добри.

Инвестициите в качество водят и до по-ниска цена

Христо Христов, мажоритарен собственик и президент на "Дискордиа"

2036 прочитания

Христо Христов: Препоръката ми към предприемачите в България е да открият това, в което са най-добри.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Компанията купува само камиони, отговарящи на последния екологичен стандарт "Евро 6"
80% от приходите през 2015 г. ще са от бизнеса със собствен транспорт.

Разширяването на собствения автопарк и предлагане на още по-добри услуги. Така мажоритарният собственик и основател на транспортно-логистичната компания "Дискордиа" АД Христо Христов вижда развитието на фирмата си през следващата година.

Прогнозата на Христов е, че през 2015 г. 80% от приходите на "Дискордиа" ще идват от собствения транспорт, докато през 2011 г. този дял е бил около 30%. Сигурност му дава високото качество и ниската себестойност на услугите, които предоставя компанията. Само през тази година варненската фирма е инвестирала 6.5 млн. евро в 70 автомобила, които отговарят на най-високия екологичен стандарт "Евро 6", обясни собственикът й по време на годишната конференцията Next Year's Business Plan 2015, организирана от "Капитал". Нормата стана задължителна за всички нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) от 1 януари 2014 г. И въпреки че в България все още има вратичка и все още могат да се регистрират по-евтините "Евро 5" камиони, Христов е предпочел да плати 700 хил. евро повече, но да повиши качеството на предлаганата услуга. "Нашият дял при покупката на нови автомобили в България е около 5-6%, но когато говорим за камиони, покриващи екостандарта "Евро 6", делът скача до 42%", обяснява той.

Христов използва и други решения, за да поддържа ниска себестойност на услугата си. Например във фирмата се планирана базата на решения на водещите международни компании в сектора на транспорта и логистиката. Разходите се следят до най-малките детайли – от видимо незначителни неща като почистването, охраната, наема на офисите и принтерната хартия до застраховката на товарите и автомобилите, тяхната поддръжка и др. Собственикът на компанията дава прост пример за необходимостта и ползите от това внимание към детайла - разходите за мотокара, който мести съставката за изчистване на вредните емисии от камионите AdBlue. "Когато трябва да се премести контейнерът от едно място на друго, аз наемам мотокар и шофьор от съседното предприятие и това ми излиза 1650 лв. на година. Ако обаче назнача шофьор на щат, той ще ми струва над 10 хил. лв., като това са само заплатата и осигуровките. Ако сложим амортизацията и поддръжката, сумата скача още", обяснява собственикът на компанията. Според него ще има необходимост от купуването на мотокар и назначаването на служител само ако разходите в един момент надхвърлят 25-30 хил. лв.

Цените

В своя анализ Христов посочва, че през следващите няколко години икономическият растеж на европейската икономика вероятно ще е символичен. Това според него неминуемо ще се отрази върху цените на превозите и те ще падат. Друг фактор за намаляване на цените е петролът. През последните месеци той поевтинява. По бензиностанциите спадът е около 10%, а по световните борси – 25%. Необходими са около 2-3 месеца, за да се изчистят старите запаси по бензиностанциите и вероятно цените ще паднат още. Факторът, който би вдигнал цените е липсата на шофьори. "Преди 3 години заплатата на шофьорите заедно с командировъчните беше около 2000 лв. Сега под 3000 лв. не може да наемеш международен шофьор. Моята прогноза е, че след 2-3 години тя ще е 4000 лв.

Инвестициите като фактор за ниската цена

"Ако трябва да опиша "Дискордиа" с три думи, това биха били – иновативност, различност и перфекционизъм", каза Христов. "Дискордиа" е първата българска транспортно-логистична компания, която от 2006 г. работи с цялостно ERP решение. Компанията е една от трите, които са аутсорсвали изцяло управлението на гумите си на Michelin Fleet Solutions. Също така е единствената компания, която получи Gold Contract от Volvo Trucks. Това означава, че производителят поема всички сервизни услуги, всички консумативи, дава пълна гаранция по време на цялото използване и гарантира реакция при нужда в рамките на 4 часа в цяла Европа, 7 дена в седмицата, 24 часа в денонощието. По думите на Христов "Дискордиа" е и първата компания, поканена за участие на големия проект на Shell. Shell FuelSave.

Пример за мащабите на инвестиционната активност на компанията е "План 2020", според който собствените камиони в края на този период трябва да достигнат 626 броя. Христо Христов разказа и как е изготвен този план. "През 2011 г. излязох от компанията за шест месеца и мечтах. До началото на 2012 г. бях готов с план за развитие на бизнеса със собствен транспорт до 2020 г. Той започва с 12-13 млн. лв. приходи и стига 140 млн. лв. приходи", обясни Христов. Собственикът на "Дискордиа" сподели, че преди две години този план е изглеждал прекалено амбициозен за някои от неговите висши мениджъри и те не са вярвали в неговия успех. "Сега те не само че вярват, но и смятат, че ще го преизпълним. Защото сме направили нещо уникално!", категоричен е той.

Европейска мечта

Христов осъзнава, че българският пазар не е достатъчен, за да даде смисъл на това разширение. Той гледа основно към ЕС, чийто брутен вътрешен продукт се оценява на 13.5 трлн. евро. "С толкова добър продукт и толкова ниска себестойност няма как той да не бъде търсен на този пазар. Само в транспортния и логистичния сектор той се оценява на над 1 трлн. евро. Общо се превозват около 20 млрд. тона товари годишно. Автомобилният транспорт заема около 14 млрд. тона.
"На 1 януари 2007 г. аз на теория разбирах какво се случва след влизането на България в Европейския съюз. Ако обаче трябва да бъда честен, тогава го разбирах на теория, но не можех да го почувствам реално върху бизнеса си", казва собственикът на "Дискордиа". Христов обяснява, че за да успее наистина да извлече ползите от членството на България в ЕС, е трябвало да промени нещо в себе си и в начина, по който се ръководи компанията. "В момента ние работим като подизпълнители. Когато обаче флотът ни стане толкова голям, ще можем да участваме директно на търговете за обществени поръчки", обяснява Христов. Той се надява товаропотокът, който компанията превозва, да е достатъчно голям и до 2017 г. ремаркетата да могат да се качат на влакове, които да пътуват към централната част на Германия.

"Моята препоръка към предприемачите, които още се колебаят за пътя, по който искат да вървят. Просто да се замислят какво могат да правят изключително добре. И не мрънкайте за пазара. Пазарът на ЕС е огромен. Какъвто продукт или услуга да предложите, ако е достатъчно добър, никой не може да ви спре да продаваме там", смята Христов.

Основни рискове

Основните рискове са свързани с цените на превозите (виж карето). "Ние сме като на Wallstreet", казва Христов и обяснява, че промяната на цените в транспорта и логистиката са всекидневни. Справянето с тази ситуация изисква перфектна организация на работата и ежедневно следене на бизнеса до най-малките детайли. Така се получава, че компанията планира бизнеса си 3 до 6 години напред, а следи изпълнението на бизнес плана си всеки ден. "Перфекционизмът е да правиш нещата в техните детайли, по най-добрия начин. В нашия случай това означава да подбираш точната двигателна мощност на камионите, въртящия момент, предавателното число, модела на гумите и всичко останало", казва Христов.  

За компанията

Автопаркът на "Дискордиа" работи основно по три направления. Най-голямата част от флота обслужва релацията Турция-ЕС. Втората по големина флота работи само в ЕС – основно в Германия, Италия, Франция и Великобритания. Третата е в Гърция и България. 70% от тази най-малка флота работи в южната ни съседка и само 30% автомобилите са в България. "Ние създаваме доста добри условия и за вносители, и за износители спрямо тези, които се предлагат в други части на Европа", обяснява Христов.

Около 80% от приходите на компанията идват от сухопътния транспорт, автомобилната логистика и франчайзът на товарни автомобили. Фирмата извърша и други дейности. Две от тях са свързани с железопътния транспорт - железопътната спедиция и транспортът със собствени вагони. Последните две дейности на "Дискордиа" са контейнерната спедиция и въздушната спедиция. "Имаме компания в Украйна от 17 години. Тя развива автомобилна и железопътна спедиция. Там повечето приходи идват от релсовия транспорт", обяснява Христо Христов. В Румъния компанията развива само автомобилна спедиция.
"Дискордия" работи по "План 2020", според който собствените камиони в края на този период трябва да достигнат 626 броя
Фотограф: shutterstock
Компанията купува само камиони, отговарящи на последния екологичен стандарт "Евро 6"
80% от приходите през 2015 г. ще са от бизнеса със собствен транспорт.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Плаване в бурни води

Плаване в бурни води

Полетът на карго превозвачите

Полетът на карго превозвачите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK