Само светът е достатъчно голям
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Само светът е достатъчно голям

Само светът е достатъчно голям

Пламен Бобоков, председател на управителния съвет на "Приста ойл":

Калина Горанова
2327 прочитания

© Надежда Чипева


Производителят на масла няма план за 2015 г., а амбиции за 2017 г. В следващите три години очаква три пъти ръст на EBIT на компанията.

"Още през 1999 г. разбрахме, че не е възможно да си голям в една малка държава." Думите са на Пламен Бобоков, председател на управителния съвет на "Приста ойл", по време на третото издание на конференцията на "Капитал" Next Year’s Business Plan.

Производителят на масла няма план за 2015 г., а амбиции за 2017 г. В следващите три години очаква три пъти ръст на EBIT на компанията. От компанията не виждат шанс за ръст на България, но ще изнасят продукция за Китай, за където компанията е подписала първия си договор за износ. Дистрибуторски договор ще има и за Катар. Бизнес плановете предвиждат и откриване на производства там, където пазарът си заслужава, като Африка например. Важна част от бизнес плановете е и разработването на нови продукти съвместно със световно голям партньор, които да позволят на компанията да навлезе в нови пазарни ниши.

Инвестиционни планове

След официалното завършване на модернизацията на българското дъщерно дружество "Верила", около средата на ноември през идната пролет предстои откриване на нов завод в Узбекистан. Там компанията разполага вече с производство на масла, като ще открие и мощност за рециклиране на отработени масла под шапката на подразделението "Приста рисайклинг". В края на 2011 г. холдингът изкупи и мажоритарния дял в узбекистанската компания Uz-Texaco, създадена през 1997 г. чрез сливане на "Узнефтепродукт" (дъщерно дружество на националния холдинг "Узбекнефтегаз") и американската Texaco с цел производство на моторни и смазочни масла. От 15 ноември 2012 г. Uz–Texaco вече се нарича Uz-Prista.

От години "Приста ойл" е една от компаниите, силно ориентирани към външните пазари. Затова и международните й планове не свършват до бившата съветска република. Компанията разширява все повече фронта си на работа на пазари с потенциал, където към момента няма силно българско присъствие. Бизнес логиката на събитията е следната. Първо се установяват отношения с някой сериозен партньор, следва установяването на пазарни позиции, а ако капацитетът на пазара си заслужава, компанията е готова да инвестира и в производство. Това най-често става с помощта на чуждия партньор през joint venture, защото това е най-малко ресурсоемко.

Африка, континентът на растежа

Пример за това е Алжир, където "Приста ойл" иска да изгради съвместно предприятие с местна компания. Навлизането на този пазар започва преди години, когато българският производител започва да доставя масла за алжирската Naftal. По думите на Бобоков проектът ще бъде с голям обем и от национално значение. В африканската държава има производство на масла, но недостатъчно, като липсва и производство на по-високотехнологичните продукти. Едновременно с това пазарът се развива много бързо. В момента българската компания е в процес на изчакване на процедурата, тъй като одобрението на проекта трябва да премине през държавните структури на Алжир, като надеждите са до края на годината да има резултат.
Алжир не е единствената държава на континента, където "Приста ойл" има планове да изгражда мощности и да развива все по-голяма търговска дейност. Друга такава е Ангола, където по думите на Бобоков компанията има сериозни кандидати за партньорство. "В Нигерия имаме уникален партньор, от който очакваме изключително много", коментира Бобоков. Другата държава, представляваща голям интерес, е Египет. Причината "Приста ойл" да се насочи към Африка е, че "в Африка няма държава с под 5% ръст на развитие. Средно за Нигерия и Ангола ръстът на БВП е 7% на година. Има и държави с по 12-13% ръст като Мозамбик. Може и дотам да стигнем", обяснява Бобоков. Компанията вече продава в осем държави на континента, като тепърва навлиза в страни като Кения и Танзания. На Изток е раят
Други пазари с много възможности са Близкият изток, където по думите на Бобоков няма и сянка на криза. Изолирани икономики в Централна Азия, като Узбекистан например, и Далечният изток. Председателят на управителния съвет на "Приста ойл" казва, че дистибуторски договор ще има и за Катар, като компанията изгражда и складови бази на територията на Дубай и Катар. Маслата за износ ще бъдат българско производство. Компанията вече е подписала и първия си договор за износ за Китай. "Това е еднократен договор за тестване на пазара, като тестването на пазара е около 700 хил. долара. Имаме огромен партньор в Китай и можем спокойно да достигнем по 1 млн. литра износ месечно с този партньор", обяснява Бобоков. И продължава: "За песимистите, които смятат, че всичко се прави в Китай, мога да кажа, че не е така."

Друга пренебрегвана според него държава от Изтока е Виетнам, където желанието на компанията е пак за joint venture с местен играч. "Това е доста интересна инвестиция, не е голяма като обем, но има огромен потенциал", коментира Бобоков. За разлика от Африка обаче става въпрос за държавна структура, в която българският производител иска да вземе дялове, като към момента там има специална програма на правителството, позволяваща раздържавяването на акциите на държавните компании. Навлизането с помощта на местен партньор освен по-ниска цена дава и доста по-кратък срок на реализация на проекта, особено когато местното законодателство предвижда дълъг и сложен процес на лицензиране на едно маслопроизводство.

Там, където Русия не е на почит

След обтягането на отношенията си с Русия Украйна се превръща във все по-атрактивна територия за бизнеса с неруски произход. Причината е ясна, руските компании просто вече не са на почит там. "С удоволствие бих окуражил всички български бизнесмени да обърнат особено внимание на Украйна, тъй като това е един пазар, който се намира в особена турбуленция. В такива ситуации възможностите са много големи, тъй като излизат руските компании - къде по-бързо, къде по-бавно. Ориентацията на Украйна е категорично Европейския съюз и всеки от ЕС, който е по-бърз като действие и като позиции, би спечелил", коментира Бобоков пред "Капитал".

Интересът на "Приста ойл" към Украйна не е нов. През 2013 г. производителят на масла съобщи, че иска да строи завод за отработени масла в град Бородянка, Киевска област, като инвестицията в проекта беше 65 млн. долара. Предприятието щеше да бъде под шапката на подразделението "Приста рисайклинг". Впоследствие обаче във връзка с променящата се среда там компанията малко е променила стратегията си и е предпочела да закупи действаща макар и по-малка рафинерия за преработка на отработени масла, която вече е преоборудвана и работи. "Замразихме големия проект, но пък не сме спирали да работим. Напротив, вече имаме работеща инсталация. Искаме да тестваме системата за събиране на отработени масла как работи", обяснява Бобоков. "Не искахме да спираме инвестицията, но и не искахме прекалено много да рискуваме. Но като цяло средата в Украйна е много подходяща. Като изключим от време на време някоя друга военна колона, която върви по пътищата, по никакъв друг начин не може да разберете, че има военни действия. Всички органи си функционират нормално, хората са добронамерени", продължава той.

 

За компанията

"Приста ойл груп" е холдинговата група за производство на моторни и индустриални масла и на акумулатори, в която мажоритарни собственици са създателите - братята Атанас и Пламен Бобокови. Миноритарен акционер с 30% в "Приста ойл груп" е дружество, са регистрираният в Хонконг фонд за дялови инвестиции ADM Capital и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). От 2011 г. насам компанията вече е преминала през преструктуриране на състава си, препозиционирането на продукти и фокусирането в различни пазарни ниши, като разработва нови продукти съвместно със световно голям партньор. Едновременно с това се стреми и към намаляване на дълга си посредством разделяне с активите, които не са производствени.
Производителят на масла няма план за 2015 г., а амбиции за 2017 г. В следващите три години очаква три пъти ръст на EBIT на компанията.

"Още през 1999 г. разбрахме, че не е възможно да си голям в една малка държава." Думите са на Пламен Бобоков, председател на управителния съвет на "Приста ойл", по време на третото издание на конференцията на "Капитал" Next Year’s Business Plan.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Плаване в бурни води

Плаване в бурни води

Полетът на карго превозвачите

Полетът на карго превозвачите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK