С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 дек 2014, 13:23, 5126 прочитания

Новото куче касичка

Кирил Асенов, собственик и мениджър на "Арексим инженеринг":

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
15 млн. лв. вложени от 2011 досега.
68 шприц машини има в модерния завод на компанията.
Над 37 млн. лв. за 23 години. Такава е накратко историята на компанията "Арексим инженеринг". Подробностите в случая обаче са поне толкова важни. Фирмата от Смолян е един от най-големите работодатели в региона - в момента има над 550 служители. Работи за водещи европейски компании. Залага на свръхмодерно и иновативно производство и на нови продукти. "И направихме всичко сами, а не сме приватизирали работещо местно предприятие", казва изпълнителният директор и собственик на компанията Кирил Асенов.

Само нагоре


Както с чувство за хумор казва Асенов: "Ние сме днешният вариант на производителя на куче касичка от филма "Опасен чар". Предприятието произвежда компоненти и детайли от инженерни пластмаси. Започва дейността си още през 1991 г. с направа на пластмасови детайли за бита с едва десетина души. Днес дружеството работи за над 60 компании, сред които доставчици на автомобилната индустрия и гиганти като Schneider Еlectric, Вosch, Festo и др. "Арексим" работи тясно и с германската Kostal, която от три години също има завод в Смолян с почти 1000 служители и доставя механични и електромеханични детайли за марки като BMW, Porsche и много други. В момента компанията изнася за цяла Европа, но и за "по-екзотични" дестинации като Иран и Мексико.
За тази година Асенов очаква приходите на "Арексим" да достигнат 37 млн. лв. продажби, което е ръст от 300% за последните пет години. За следващата очакванията са за оборот от 40 млн. лв. Бумът става възможен благодарение на сериозната инвестиционна програма – от 2011 г. досега са вложени 15 млн. лв. в нови технологии, машини и съоръжения и инструментална екипировка. Само за 2015 г. са предвидени още 5 млн. лв. инвестиции. За последните две години са закупени 27 нови шприц машини и в момента броят им е 68. С помощта на програма "Конкурентоспособност" е инсталирана и супермодерна централна захранваща система за материал.
Над 25% от приходите за следващата година ще дойдат от доставки за автомобилната индустрия. Планът на Асенов е все по-голяма част от оборота да идва от собствени продукти.  Според мениджъра фирмата му е посредник между различни производители и по този начин е зависима от тях.

По тази причина в един момент "Арексим инженеринг" решава да заложи и на собствена развойна дейност за дизайн и конструиране на собствени шприц форми и навлизане на пазари със собствени изделия. Планът е тези продукти да носят 50% от приходите до 2018 г.
Основна част от този проект е собствена по-ефективна технология на производство и шприц форми на контейнери за акумулатори и индустриални батерии. Тези продукти се правят само от три компании в света, а пазарът се оценява на 1 млрд. евро и според Асенов фирмата му има шанс да се наложи в сегмента. "Инженерите ни измислиха съвсем друга технология и при много добра себестойност вече произвеждаме продукт, който е много конкурентен", казва Асенов. Очакваните приходи само от тези контейнери, които са под търговската марка BATTBOX, са 10 милиона лева за 2015 г.

Според отчета на фирмата около 60% от оборота е износ, а останалата част е за вътрешния пазар. Всъщност почти цялата продукция е експорт, тъй като доставените в България продукти на компании като Kostal и Schneider Electric също се изнасят. Френският гигант дори определи "Арексим инженеринг" за един от най-добрите си глобални доставчици.



В търсене на работна ръка

"Човешките ресурси са най-големият ни проблем", казва Кирил Асенов. Заради недостига на работна ръка се налага в един момент предприятието да връща поръчки. Заедно с Kostal двете компании се опитват заедно да развиват кадри чрез различни обучения. Фирмите са оборудвали зала за компютърни системи и машини в Техническия колеж в Смолян.

"Налага се да правим собствена образователна програма, за да повдигнем качеството на служителите. Но е много трудно да развиеш човек, когато той няма база", призна Асенов. Като любопитен факт той разказва, че най-големият брой висшисти във фирмата са със специалност "Национална сигурност" и работят като общи работници.  Според него има крещяща нужда от сътрудничество с техническите висши училища и професионалните гимназии, тъй като университетите не "раждат" нужните на компаниите специалисти. Най-нужни са средни и висши специалисти с техническо образование, или най-малкото с някаква техническа грамотност.
Планът на Асенов е заедно с Kostal и други работещи в града компании като Festo и Ariete активно да работи машиностроителен клъстер. В момента тези фирми дават работа на над 2000 души и имат нужда от още специалисти. Само Kostal планира да наеме още 400 души през следващата година, но постигането на тази цел ще е трудно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Плаване в бурни води Плаване в бурни води

Общите приходи на компаниите в сектор воден транспорт спадат с близо 8% на годишна база

11 яну 2017, 10075 прочитания

Полетът на карго превозвачите 2 Полетът на карго превозвачите

Най-големи ръстове на приходите отчитат компаниите, превозващи товари

9 яну 2017, 16212 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Индустрии" Затваряне
Повече цинк, повече олово

Румен Цонев, главен изпълнителен директор на "КЦМ 2000":

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10