Новото куче касичка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новото куче касичка

Кирил Асенов: Най-големият проблем за бързорастящата компания е липсата на кадри

Новото куче касичка

Кирил Асенов, собственик и мениджър на "Арексим инженеринг":

Константин Николов
5572 прочитания

Кирил Асенов: Най-големият проблем за бързорастящата компания е липсата на кадри

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


15 млн. лв. вложени от 2011 досега.
68 шприц машини има в модерния завод на компанията.

Над 37 млн. лв. за 23 години. Такава е накратко историята на компанията "Арексим инженеринг". Подробностите в случая обаче са поне толкова важни. Фирмата от Смолян е един от най-големите работодатели в региона - в момента има над 550 служители. Работи за водещи европейски компании. Залага на свръхмодерно и иновативно производство и на нови продукти. "И направихме всичко сами, а не сме приватизирали работещо местно предприятие", казва изпълнителният директор и собственик на компанията Кирил Асенов.

Само нагоре

Както с чувство за хумор казва Асенов: "Ние сме днешният вариант на производителя на куче касичка от филма "Опасен чар". Предприятието произвежда компоненти и детайли от инженерни пластмаси. Започва дейността си още през 1991 г. с направа на пластмасови детайли за бита с едва десетина души. Днес дружеството работи за над 60 компании, сред които доставчици на автомобилната индустрия и гиганти като Schneider Еlectric, Вosch, Festo и др. "Арексим" работи тясно и с германската Kostal, която от три години също има завод в Смолян с почти 1000 служители и доставя механични и електромеханични детайли за марки като BMW, Porsche и много други. В момента компанията изнася за цяла Европа, но и за "по-екзотични" дестинации като Иран и Мексико.

За тази година Асенов очаква приходите на "Арексим" да достигнат 37 млн. лв. продажби, което е ръст от 300% за последните пет години. За следващата очакванията са за оборот от 40 млн. лв. Бумът става възможен благодарение на сериозната инвестиционна програма – от 2011 г. досега са вложени 15 млн. лв. в нови технологии, машини и съоръжения и инструментална екипировка. Само за 2015 г. са предвидени още 5 млн. лв. инвестиции. За последните две години са закупени 27 нови шприц машини и в момента броят им е 68. С помощта на програма "Конкурентоспособност" е инсталирана и супермодерна централна захранваща система за материал.

Над 25% от приходите за следващата година ще дойдат от доставки за автомобилната индустрия. Планът на Асенов е все по-голяма част от оборота да идва от собствени продукти.  Според мениджъра фирмата му е посредник между различни производители и по този начин е зависима от тях.

По тази причина в един момент "Арексим инженеринг" решава да заложи и на собствена развойна дейност за дизайн и конструиране на собствени шприц форми и навлизане на пазари със собствени изделия. Планът е тези продукти да носят 50% от приходите до 2018 г.

Основна част от този проект е собствена по-ефективна технология на производство и шприц форми на контейнери за акумулатори и индустриални батерии. Тези продукти се правят само от три компании в света, а пазарът се оценява на 1 млрд. евро и според Асенов фирмата му има шанс да се наложи в сегмента. "Инженерите ни измислиха съвсем друга технология и при много добра себестойност вече произвеждаме продукт, който е много конкурентен", казва Асенов. Очакваните приходи само от тези контейнери, които са под търговската марка BATTBOX, са 10 милиона лева за 2015 г.

Според отчета на фирмата около 60% от оборота е износ, а останалата част е за вътрешния пазар. Всъщност почти цялата продукция е експорт, тъй като доставените в България продукти на компании като Kostal и Schneider Electric също се изнасят. Френският гигант дори определи "Арексим инженеринг" за един от най-добрите си глобални доставчици.

В търсене на работна ръка

"Човешките ресурси са най-големият ни проблем", казва Кирил Асенов. Заради недостига на работна ръка се налага в един момент предприятието да връща поръчки. Заедно с Kostal двете компании се опитват заедно да развиват кадри чрез различни обучения. Фирмите са оборудвали зала за компютърни системи и машини в Техническия колеж в Смолян.

"Налага се да правим собствена образователна програма, за да повдигнем качеството на служителите. Но е много трудно да развиеш човек, когато той няма база", призна Асенов. Като любопитен факт той разказва, че най-големият брой висшисти във фирмата са със специалност "Национална сигурност" и работят като общи работници.  Според него има крещяща нужда от сътрудничество с техническите висши училища и професионалните гимназии, тъй като университетите не "раждат" нужните на компаниите специалисти. Най-нужни са средни и висши специалисти с техническо образование, или най-малкото с някаква техническа грамотност.

Планът на Асенов е заедно с Kostal и други работещи в града компании като Festo и Ariete активно да работи машиностроителен клъстер. В момента тези фирми дават работа на над 2000 души и имат нужда от още специалисти. Само Kostal планира да наеме още 400 души през следващата година, но постигането на тази цел ще е трудно.

15 млн. лв. вложени от 2011 досега.
68 шприц машини има в модерния завод на компанията.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Плаване в бурни води

Плаване в бурни води

Полетът на карго превозвачите

Полетът на карго превозвачите

Един терминал не стига

Един терминал не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK