Дългосрочният ръст ще дойде от доволни клиенти и иновации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дългосрочният ръст ще дойде от доволни клиенти и иновации

Николай Петров: Обичаме да тичаме пред вятъра и не ни е страх, че ще настинем.

Дългосрочният ръст ще дойде от доволни клиенти и иновации

Николай Петров, изпълнителен директор на "Билла България":

Радостина Маркова
2136 прочитания

Николай Петров: Обичаме да тичаме пред вятъра и не ни е страх, че ще настинем.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Търговската верига залага средно 6% ръст на приходите си през всяка от следващите пет години

За 13 години на българския пазар австрийската верига Billa се наложи като втори по големина търговец на дребно (след Kaufland) и номер едно в сегмента на супермаркетите. Плановете на компанията за следващите пет години обаче са не по-малко амбициозни. Зад планирания 6% среден годишен ръст на приходите седят 2 основни фактора – иновации и запазване на високите нива на удовлетвореност на потребителите, които компанията мери. Разбира се, продажбите ще се увеличат и заради откриването на нови обекти – 8 за 2015 година. Ако този темп на експанзия продължи, още в рамките на следващата година или в началото на 2016 г. магазините на Billa в България ще надминат 100.

Изпълнителният директор на "Билла България" Николай Петров базира прогнозите си на 2 тенденции - търговията с бързооборотни стоки като цяло да запази постигнатите обеми на продажби, а делът на веригите в близките години да достигне 50% от пазара и да се задържи около тези нива.

С шест повече

Към края на тази година магазините на Billa в България се очаква да достигнат 91. От това число веригата я делят още два обекта – в столичния жк "Младост" и в квартал "Лозенец", където тя влиза в затворения преди време магазин на "Елемаг". Всичките шест нови магазина тази година са в София. Столицата остава във фокуса на Billa и през следващата година с шест от общо осем обекта. Останалите два ще са в големите градове – Варна, Пловдив, Бургас, където Billa също планира да расте. "Не изключваме разрастване и в други населени места в страната, но за да се случи това, трябва да открием специфични локации", посочи Николай Петров.

Към момента Billa има обекти в 35 населени места, а годишно реализира по 5.3 млн. посещения, т.е. всеки българин влиза средно по 7.5 пъти в неин магазин. След очаквания ръст от 6% тази година приходите на веригата ще достигнат 265 млн. евро, а прогнозата е да продължат да нарастват със същите темпове през следващите пет години.

Ръст от клиентите

Ръстът на Billa според Николай Петров идва не само от експанзията с нови обекти, но и от клиентите. Разказва, че когато през 2010 г. направили проучване за удовлетвореност на потребителите, установили, че само 90% от тях са доволни от веригата. През последната година този дял е нараснал до 97% основно заради подобрените условия за пазаруване, обслужване и цени в магазините. "Най-трудно се постигат последните 2% удовлетвореност, но няма да се откажем. Целта ни са 100%", обяснява Петров.
Като друго предимство на българския бизнес на Billa се оценява стремежът към иновации. Австрийската компания е консервативна и първоначално реагирала скептично към идеята за рибни щандове в магазините. Моделът за продажба на месо на обслужване, отречен преди 20 години във веригата, сега е на път отново да стане стандарт благодарение на българското звено. По подобен начин стоят нещата със салатения бар. "Обичаме да тичаме пред вятъра и не ни е страх, че ще настинем", коментира мениджърът. Да успяваш в трудна среда
Външната среда неизбежно влияе върху резултатите на компаниите, а поне за момента сигналите от тази посока не са особено добри. Според Николай Петров лошите тенденции са високата безработица, която остава над средното ниво за ЕС, както и намаляващото население. Той цитира статистика, според която през последните десет години страната губи средно по 450-500 хил. души и сега населението е 7.3 млн. души, концентрирано основно в градовете. Положителен сигнал е, че инфлацията клони към нула и реалният доход се повишава. Инфлацията е по-ниска от средната за ЕС и това се очертава като прогноза и за 2015 г . При хранителните стоки има дори дефлация, което означава че със същите пари клиентите могат да купуват повече, посочва мениджърът. В по-общ план очакванията му са търговията на дребно с храни да запази годишния си обем от 5.2 млрд. евро, каквито са данните на iCAP за всяка от последните две години. Той определя пазара като устойчив и доказателство за това е фактът, че топ 6 на компаниите на него се запазва без промяна. В тази класация Billa е на второ място – по продажби се нарежда между дискаунтърите Kaufland и Lidl, които агресивно се налагат с експанзия и ниски цени през последните години.
Делът на модерната търговия (вериги магазини) се увеличава, като от 2009 г. до момента тя почти дублира обема си. Сега 60-те най-големи дружества в сектора държат 45% пазарен дял, като се очаква догодина той да достигне 50% и да се задържи около тези нива през следващите години.
Billa е австрийска верига, част от германския концерн REWE, който има близо 15 000 магазина в 13 европейски страни. Годишният му оборот е около 50 млрд. евро. Взима решение за влизане в България през 1999 г. и през 2001 г. отваря първия магазин под марката Billa. Инвестициите на веригата в стараната до момента са 300 млн. лв. За следващата година плановете са в нови обекти да бъдат инвестирани още 30 млн. лв.

Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Търговската верига залага средно 6% ръст на приходите си през всяка от следващите пет години

За 13 години на българския пазар австрийската верига Billa се наложи като втори по големина търговец на дребно (след Kaufland) и номер едно в сегмента на супермаркетите. Плановете на компанията за следващите пет години обаче са не по-малко амбициозни. Зад планирания 6% среден годишен ръст на приходите седят 2 основни фактора – иновации и запазване на високите нива на удовлетвореност на потребителите, които компанията мери. Разбира се, продажбите ще се увеличат и заради откриването на нови обекти – 8 за 2015 година. Ако този темп на експанзия продължи, още в рамките на следващата година или в началото на 2016 г. магазините на Billa в България ще надминат 100.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Плаване в бурни води

Плаване в бурни води

Полетът на карго превозвачите

Полетът на карго превозвачите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK