Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 22 дек 2014, 7:04, 9947 прочитания

Най-големите в сектора: Спедитори в страната на ограничените възможности

Надпреварата между компаниите в сектора е в полето на интермодалните решения и технологиите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Една година, донесла сериозен ръст на приходите, но завършваща с неяснота за очакванията през следващата. Така може да бъде обобщена изминалата 2014 г. за компаниите в сектора на спедицията в България.

Това са фирмите, организиращи транспорта по цялата му верига, от далечните пазари като Китай и САЩ, откъдето стоките пристигат с кораби и самолети, и по суша от големите търговски партньори в Европа. И после обратно. За разлика от транспортните компании спедиторите не разполагат със собствени средства за превоз (или ако разполагат, тази им дейност е пренебрежимо малка на фона на общия им бизнес), а използват като подизпълнители морските, въздушните, автомобилните и жп операторите. За разлика от куриерите, които имат фиксирани цени на база дестинация и време на доставка, спедиторските компании изготвят индивидуални транспортни решения за клиентите си и работят с по-големи обеми на товарите.


Компаниите в топ 30 на спедиторския бранш в страната с малки изключения отчитат ръст на приходите си за 2013 г. спрямо 2012 г. Приключващата 2014 г. също е донесла растеж, който при част от фирмите достига 30%. Мениджърите в сектора обаче не се наемат да правят ясни прогнози за 2015 г. Причините са бързо променящата се политическа обстановка на традиционни за българския транспортен бранш пазари като Русия и Близкия изток, което ограничава периметъра им на действие. Надеждата за ръст е насочена основно към европейския пазар. Конкуренцията пък ще се състои основно в организирането на интермодални решения, т.е. комбинирането на автомобилните и железопътните превози на контейнери. Тенденцията е стара за международните спедитори в рамките на Европейския съюз, но е трудно да й се отговори на територията на България заради липсата на инфраструктура и стабилен железопътен партньор. Другото поле за конкуренция остава все по-усиленото внедряване на високотехнологични решения, като спедиторите определят себе си като едни от най-иновативните сектори, подтикнати натам от факта, че работят с компаниите износители.

От камион на влак

Пример за компания, вече организираща интермодални превози, е "Гопет транс". Най-голямата фирма в сектор спедиция със 187 млн. лв. приходи за изминалата 2013 г. (или с ръст с около 20 млн. лв. спрямо 2012 г.) се превърна в първата, участваща в организацията на превози за Западна Европа през Румъния с блок-влак. Компанията е създадена през 1995 г., а едноличен собственик на капитала й е Петър Петров. Спедиторът разполага със складова база в Казичане. Според последния отчет в Търговския регистър той извършва транспорт на стоки в страната и в ЕС, както и в Швейцария, Норвегия, Сърбия, Македония, Русия, Украйна, Молдова, Босна и Херцеговина, Турция и др.
От март 2013 г. компанията съвместно с чужди партньори започва да организира интермодалната услуга, като сега според сайта й предлага "интермодален сервиз – комбиниран автомобилен и жп транспорт за доставки от България, Гърция, Румъния и Унгария до Великобритания, Бенелюкс, северната част на Франция и западната част на Германия". Спедиторът организира транспорта на контейнерите с автомобилен транспорт до интермодалния терминал в Арад (Railport Arad) в западната част на Румъния. Оттам контейнерите се качват на специализирания блок-влак и потеглят за Западна Европа, като впоследствие достигат с камиони до крайните точки на доставка.
Идеята на интермодалните превози е камионите да ограничат работата си до радиус от около 150 км. Залагането на железниците, които са ефективни на дълги разстояния, спестява от пробега на автомобилите, разтоварва пътищата от трафика и намалява замърсяването на въздуха. Спедиторските компании, организиращи блок-влака, пък заплащат т.нар. слотове за определена бройка контейнери, които ще натоварят на влака, като рискът остава за тях, ако не успеят да осигурят товарите, тъй като влакът така или иначе трябва да бъде платен.



И още интермодалност

"Да се организира интермодален блок-влак е по-малкият проблем, въпросът е какво ще вози той. Рискът се носи от оператора, който "продава" влака на парче под формата на слотове, и затова той трябва да разполага с достатъчно товари, за да може превозът да е икономически изгоден", коментира Николай Божилов, изпълнителен директор на "Юнимастърс лоджистикс". Дъщерната "Юнимастърс лоджистикс Ес Си Ес" е на четвърта позиция в класацията на спедиторите с 42.3 млн. лв. приходи за 2013 г. и също предвижда развитие на нови интермодални решения. За 2014 г. тя отчита около 30% ръст на приходите си. Спедиторът има офиси в София, Варна, Бургас и Пловдив, както и в Констанца, Букурещ и Будапеща. Работи активно по транспортното обслужване на вноса от Далечния изток и по-специално Китай. По-голямата част от износа, по който извършва услуги, е за страните от ЕС и по други направления като Средиземно море, Северна и Западна Африка, Близкия и Средния изток. По-малки са количествата, които пътуват за САЩ и Латинска Америка, а руският пазар почти не е застъпен.
За развитие на интермодалните превози съобщават и от "Шенкер". "В момента разработваме интермодален проект - автомобилен/железопътен/автомобилен транспорт. Съвсем скоро планираме да стартираме блок-влак от България към Германия и обратно. Ще предложим индивидуални интермодални решения чрез нашия терминал в Божурище съвместно с дъщерната ни фирма DB Schenker Rail", коментират от местното поделение на немския спедитор. Компанията е на второ място по приходи за 2013 г. - 71.6 млн. лв., и очаква да завърши 2014 г. с ръст на приходите си от 15%. В областта на сухопътните превози компанията се фокусира върху Германия, Австрия, Италия, Франция, Холандия, Швеция и Румъния. При въздушните акцент са Китай и САЩ, както и система на Schenker от претоварни хъбове (еврохъб Франкфурт). За 2013 г. в световен мащаб Schenker е изпълнил повече от 1000 чартърни полета. При морските превози вниманието е насочено към новия продукт LCL (частичен контейнер) от Китай през Варна, а в логистичната си дейност фирмата има 10 локации и капацитет над 30 000 кв.м.
 
В полето на проследяването

"Друга тенденция е да се залага все повече на технологичните решения и свързаността между системите подобно на куриерските фирми", коментира Антон Стойков (в първоначалния вариант неправилно е посочено Ангел), управител на "Карго-партнер", която е номер 15 в класацията с 15.6 млн. лв. приходи за 2013 г. Компанията също очаква ръст по всички показатели с над 30%, както и увеличение на печалбата. Основни пазари на "Карго-партнер" по въздух и море са Китай и Америка, а при сухопътните превози - Европа и Балканите.
Другите големи на пазара също инвестират в технологични решения. "Едно от основните предизвикателства в логистиката е прозрачността и видимостта на пратките и нашите инвестиционни проекти са свързани точно с това - във всеки един момент товародателят да може да види през интернет или през мобилно приложение къде се намира неговият товар", коментира Николай Божилов. От "Шенкер" също съобщават за разработването на нов софтуер за по-бързо и ясно проследяване на пратките при въздушните и морските превози.
"Големите международни спедиции отдавна се съобразяват с този тренд, но за местните компании не е приоритет намаляването на разходите с помощта на софтуерни решения, тъй като тук работната ръка е евтина", коментира още Ангел Стойков.

Един по-тесен свят

По отношение на пазарите, от които може да се очаква ръст, погледите са насочени основно към Европа поради сриването на други традиционни до момента дестинации. Пример за това е спедиторът от Русе "Тива ком", чийто основен фокус са превозите за и от Русия и Украйна чрез комбиниран транспорт (речен, железопътен, автомобилен). "Нашият пазар се влоши от средата на лятото", разказва един от тримата съдружници Иван Иванов. "Сривът на превозите е постоянен с по 2-3% на месец, не само заради политическото обтягане на отношенията между Русия и ЕС, но и заради обезценяването на рублата", продължава той. Компанията се опитва да компенсира този спад с повишаване на превозите за Европа, като във фокуса й са по-близките европейски държави, като Румъния и Италия например. Прогнозите за следващата година на Иван Иванов в източно направление логично са песимистични. "За Русия не очакваме нищо добро", коментира той, а по отношение на превозите за Украйна, които са достигнали дъното, очаква стабилизиране. 
Надеждата остава Европейският съюз и тя е всеобща за целия спедиторски бранш. "Европа винаги е била стабилен пазар, тъй като основните търговски партньори на България са Германия, Италия, Франция, Испания, Великобритания. Има известно увеличаване на износа към Великобритания, има малък ръст на пазара в Германия и страните от Бенелюкс, но е трудно на настоящия етап да се прогнозират някакви сериозни увеличения през 2015 година", коментира Николай Божилов. Той е по-категоричен в положителните си очаквания за румънския пазар, който се развива много силно, като ръстът на транспорта между двете страни се движи с бързи темпове. На същото мнение са и от "Шенкер", които отчитат повишаване на честотата на пътуванията им от България към Румъния от веднъж седмично на всеки ден.
По отношение на по-далечните пазари - "независимо от намаления темп на китайската икономика и ограничената покупателна способност в България продължаваме да очакваме увеличаване на вноса от Далечния изток догодина и по-специално от Китай", коментира още Божилов.
    
Домашни проблеми

Проблемите за спедиторските компании у дома обаче остават, като те са свързани основно с лошата инфраструктура, липсата на добри пристанищни услуги, връзки между железопътния и автомобилния транспорт и стабилна железница. По-генерален проблем остава скромният местен пазар, който не може да осигури големи количества товари.
Известен плюс е сриването на цената на петрола, но ефектът от това върху компаниите е относителен, тъй като, ако договорите с превозвачите не предвиждат изрични клаузи за корекции на навлата при промяна на цените на горивата, глътката въздух ще остане основно за превозвачите.
"Цените трябва да тръгнат надолу, но пазарът преди е бил много по-чувствителен, а сега няма голям натиск от товародателите за смъкване на тарифите за превоз", коментира Ангел Стойков от "Карго-партнер". Друг пример дава Николай Божилов с цените на морските превози, където операторите на основните контейнерни линии като Maersk Line, MSC, CMA CGM, COSCO, China Shipping и др. от няколко години на всеки 3 или 6 месеца обявяват намерения за увеличение на навлото на база 20-футов контейнерен еквивалент чрез GRI (General Rate Increase). Последното, обявено за средата на декември, е за 750 долара за 20-футов контейнерен еквивалент, т.е. 1500 долара за 40-футов контейнер. Спедиторите обаче не са притеснени, тъй като това по думите им е стандартна практика, като в последния момент контейнерните линии винаги се отказват от увеличението или намаляват размера му.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Плаване в бурни води Плаване в бурни води

Общите приходи на компаниите в сектор воден транспорт спадат с близо 8% на годишна база

11 яну 2017, 10209 прочитания

Полетът на карго превозвачите 2 Полетът на карго превозвачите

Най-големи ръстове на приходите отчитат компаниите, превозващи товари

9 яну 2017, 16959 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Индустрии" Затваряне
Търговците на електроенергия - малки фирми с големи печалби

През последните години приходите плавно, но сигурно се покачват

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10