Пазар с вътрешно горене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазар с вътрешно горене

Управителят на "Интер Карс България" Вихрен Богданов смята, че още тази година компанията може да стане номер две в сектора след "Евро 07".

Пазар с вътрешно горене

Или как наследниците на "Симеон" и "Козлодуй" промениха бизнеса с авточасти до сектор с 1 млрд. лв. приходи

Константин Николов
24357 прочитания

Управителят на "Интер Карс България" Вихрен Богданов смята, че още тази година компанията може да стане номер две в сектора след "Евро 07".

© Красимир Юскеселиев


Със сигурност си спомняте онези години, когато "Симеон" и "Козлодуй" в София бяха нещо като редовна туристическа дестинация за всеки притежател на автомобил, а присъдата "намери предна биалетка" беше тежка почти колкото "основен ремонт". И имаше защо - за някои части не само се обикаляше с дни, но и се чакаше със седмици.

Сега не че е невъзможно пак човек да се окаже усукан в ситуация на невъзможност нито да кара, нито да ремонтира старата си кола. И не че автомобилите в страната като цяло са станали много по-нови или здрави. Но поне царството на опушените и омаслени магазинчета е безвъзвратно отминало, а секторът на търговията с авточасти е тотално променен от два фактора: навлизането на нови играчи и донякъде - на нови технологии. Което нямаше как да не се случи - пазарът вече е прекалено голям, за да не се развие: 1.1 млрд. лв. за 2013 г. според данните на Националния статистически институт (НСИ). За сравнение - цялата търговия с автомобили в България, включително нови и втора употреба, е на стойност 1.7 млрд. лв. за същата година.

Дали продажбите на резервни авточасти са точно 1.1 млрд. лв. не е много сигурно. Участниците на пазара определят числото като леко преувеличено и оценяват сектора неофициално на малко над 400 млн. евро годишно. Тенденцията обаче е ясна - всичките основни фирми в индустрията растат по продажби (виж таблицата). Двигателите на увеличения оборот са стабилни: най-вече старият автомобилен парк в България и ниските цени в някои сегменти. Ръстът на приходите като цяло обаче не означава, че всички играчи са еднакво доволни. Точно обратното - в сектора тепърва се очакват сътресения и трансформации. Причината е, че търговията и дистрибуцията на авточасти е силно фрагментирана. "Пазарът е много раздробен и може да се очаква консолидация", смята Йордан Бадьоков от Auto1 ("Ер Ем трейд"). Показателно е, че водещите десет компании носят по-малко от половината приходи в бранша. Останалите са малки и в много случаи регионални играчи, които някак си оцеляват в ожесточената конкуренция, много от които са започнали веднага след края на соц. ерата буквално от нулата на силно децифитен пазар. Но проблемът на някои от тях е, че не успяват да се променят достатъчно бързо в новата среда.

Новите играчи

Най-мощният мотор на пазарните трансформации в случая е навлизането на големи и чуждестранни компании. Което води със себе си и другите промени - технологичните и чисто логистични нововъведения. Дълги години продажбите на автомобилни части бяха в ръцете само на местни предприемачи. Нещата, както често се случва, обаче се промениха бързо след навлизането на първата голяма чуждестранна компания. Преди четири години в България започна работа най-големият дистрибутор в сектора в Централна и Източна Европа - полската Inter Cars. От 2013 г. навлезе и чешката Auto Kelly. И нито една от двете не крие амбициите си да "разбърка" пазара, но на него безспорният лидер от години продължава да е "Евро 07". Групата развива дейност и в съседни държави, а приходите й са два пъти по-високи от следващите я компании, които се борят помежду си за втората позиция. Компанията с над 900 служители има най-развитата мрежа складове и магазини в страната, а само преди седмици разкри плановете си за нов голям автоматизиран център в логистичния парк East Ring. Целта му е да управлява и увеличените експортни обеми на групата към съседни държави.

Още при навлизането си в България от Inter Cars обявиха, че имат планове за бързо разрастване. Управителят на българското подразделение ("Интер карс България") Вихрен Богданов смята, че още тази година може да бъде постигната целта фирмата да е номер две след "Евро 07". Според него през миналата година приходите са достигнали 27 млн. лв., а за тази година е заложено те да се удвоят. За целта през 2015 г. Богданов планира да отвори седем нови обекта, които да се прибавят към действащите в момента 11. За разлика от повечето фирми в бранша полската компания залага в България само на продажби на едро - тоест доставя от своите складове на сервизи и търговци. Концепцията на "Интер карс" е да работи с местни партньори по градове под марката на фирмата. Компанията не изисква от тях първоначална такса, а предоставя стоката, софтуера и ноу-хау. Разходите за поддръжката на обекта - наем, служители, автомобили, са за местния партньор. Според Богданов предимството на този модел е, че "създава предприемачи". "Търсим хора с мениджърски опит и им даваме възможност да отворят собствен магазин", казва управителят на "Интер карс България". Фирмата избра да започне експанзията си извън София, като едва през миналата година достигна столицата и вече има три обекта, един от които е в бившият магазин Roda на бул. "Владимир Вазов".

От своя страна "Ауто кели" залага на продажби както на едро, така и на дребно, и за кратко успя да отвори осем магазина в страната. Представители на фирмата обаче не пожелаха да коментират плановете си за експанзия.

Бързи и яростни

Разрастването на чуждестранните компании е следено много внимателно от българските играчи. "Повишаването на конкурентния натиск в сектора доведе до спад както в цените на авточастите и консумативите, така и при автосервизните услуги. Като цяло може да окачествим конкурентната среда като агресивна, но положителният ефект от това е, че резервните части и автоуслугите стават по-достъпни за потребителите", казват от "Евро 07".

Друг голям български играч, анализиращ внимателно чуждата експанзия, е варненската "Косер", която има много добре развита мрежа от магазини в цялата страна. Според основателя на фирмата Костадин Костадинов пазарът е малък и затова трябва да се търсят всякакви нови възможности. "Навлязоха сериозни компании с изградени традиции и ноу-хау. Ето защо ние използваме резервите си за разработване на нови ниши и реорганизация на бизнеса", заяви мениджърът, допълвайки, че компанията му развива и собствената си марка "Кригер".

Именно собствените марки са начин за някои от участниците в бизнеса да подобрят още резултатите си. При тях маржът е по-висок, а цените - по-ниски спрямо частите на известните брандове. Гамата на предлаганите компоненти в този сегмент е широка и при някои фирми от сектора делът им от общия оборот надхвърля 30%. През последния месец обаче се оформя покачване и на техните цени, тъй като основната част от стоките са с доларов произход - основно от Китай, където се произвеждат от подизпълнители.

"Евро 07" е една от компаниите, които най-силно и бързо разработва собствените си брандове през последните години. "С марките ITN и ZXZ "Евро 07" достига до външни пазари като Гърция, Румъния, Сърбия, Македония, Черна гора, Италия, Унгария, Финландия и др. Развитието им е от стратегическо значение за компанията и позиционирането й като пазарен лидер", казват от дружеството.

Всъщност извън собствените марки в България се внася и немалка част официални китайски брандове, както и такива от премиум сегмента, също са правени в Азия. Което води до ръст на цените заради скочилия от началото на годината с над 10% долар.      

<#text>

Скоростната уеблента

С промяната на бизнес моделите и нарасналото значение на онлайн платформите една от основните трансформации в сектора е и намаляващото влияние на мрежата за продажби на дребно "от място". Немалко магазини са на загуба и дърпат надолу собствениците си. В същото време за изключително кратко време други фирми успяха да изградят работещи уебплатформи, с които да покриват пазара. Обяснението е просто - така сервизите могат да поръчат много лесно нужната им част. "За мен най-базовият аспект на последните години е, че доставчиците отидоха при клиентите. Ако преди десет години майсторът обикаляше и търсеше части, сега повечето фирми предлагат сами компонентите и му ги карат. Така той вече разполага с целия времеви ресурс да изкарва пари. IT аспектът пък даде възможност да се работи с неограничено портфолио - можеш да предлагаш 30 неща в една категория", коментира Богданов. Според него активното обслужване на сервизи изисква ежедневна доставка, понякога - и по няколко пъти на ден.

Колкото и да се променя бизнес моделът, едно е сигурно - винаги има коли за правене. Костадинов и Богданов отчитат продължаващия внос на стари автомобили в България. Продажбите на коли втора ръка са около десет пъти повече от новите. А във всяко внесено превозно средство първоначално се влага сериозна сума. Което прави бизнеса сравнително устойчив и нецикличен. Цикличност усещат основно фирмите, които са профилирани към определен вид превозни средства като камионите. Там се усети сериозна дупка в потреблението със спада на продажбите по време на кризата. Въпреки това през последните години една от специализираните фирми в този сегмент - "Нелас-авточасти", не спира да увеличава оборота си (виж таблицата).   

За Йордан Бадьоков от Auto 1 има и още една причина за продажбите освен вноса - корпоративните клиенти. "През последните години редица компании не купиха нови автомобили за автопарка си, а увеличиха експлоатацията на старите си превозни средства. Което съвсем естествено се отрази и на продажбите на части", казва той.  

Преразпределението на пазара продължава и в момента. Според източници от бранша много от компаниите не залагат на развитие на бизнес модела си, а на ценова война, за да могат да оцелеят в огромната конкуренция. Така след време някои фирми могат да изпитат проблеми с финансовата си стабилност. А и растежът на много от водещите компании е за сметка на други фирми, които изчезват. Известни и силни допреди компании вече не са фактори в бранша.

"Пазарът не расте толкова, колкото се преразпределя. През 2013 г. настигна нивата от успешната 2008 г. През изминалата 2014 г. ръстът е около 5% спрямо 2013 г." казва Бадьоков.

В същото време като стойност расте и сегментът на оригиналните авточасти. В този сегмент автомобилите по-рядко влизат в сервиз, но пък ремонтите са по-скъпи. Според източници от сектора делът на OE-частите (от Original Equipment) е около 30%, докато на развитите пазари е обратното. Въпреки това тенденцията е обратна - тук този процент ще се увеличава, докато в Западна Европа намалява.

Аварии винаги ще има

Като част от надиграването между фирмите в сектора влизат и "връзките". Повечето от водещите компании в сектора членуват в някоя от големите търговски организации в сектора като Group Auto, Temot International и др. Така те получават различни предимства - например по-добри условия при преговорите с производителите. Друг плюс от тези партньорства са тестваните вече концепции за автосервизи, които те могат да наложат на родния си пазар. Фирмите вече развиват такъв бизнес в опит да диверсифицират дейността си.

Компаниите в бранша очакват пазарът да остане стабилен и през тази година. От "Евро 07" смятат дори, че това ще е факт и в следващите няколко години. Преразпределението със сигурност ще продължи, а влиянието на успешно работещите водещи фирми ще става все по-голямо. Пример е новият склад на "Евро 07" в София. От "Интер карс България" също не смятат да спират дотук и планират в бъдеще откриването на собствен логистичен склад, с който да покриват и съседни държави. В същото време по-малките играчи търсят нишата си, в която да работят успешно. Позитив от разрастването и модернизирането на пазара е, че потребителите обръщат все по-сериозно внимание на техническото състояние и редовното обслужване на автомобила и безопасността, смятат от "Евро 07".

Както и в много други сектори, ще оцелеят онези, които се опитват да вървят в крак с пазара и да го развиват и създават търсене. В същото време отпадат онези, които все още чакат клиентът да дойде сам при тях.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK