С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 6 мар 2015, 18:29, 22890 прочитания

Пазар с вътрешно горене

Или как наследниците на "Симеон" и "Козлодуй" промениха бизнеса с авточасти до сектор с 1 млрд. лв. приходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Със сигурност си спомняте онези години, когато "Симеон" и "Козлодуй" в София бяха нещо като редовна туристическа дестинация за всеки притежател на автомобил, а присъдата "намери предна биалетка" беше тежка почти колкото "основен ремонт". И имаше защо - за някои части не само се обикаляше с дни, но и се чакаше със седмици.

Сега не че е невъзможно пак човек да се окаже усукан в ситуация на невъзможност нито да кара, нито да ремонтира старата си кола. И не че автомобилите в страната като цяло са станали много по-нови или здрави. Но поне царството на опушените и омаслени магазинчета е безвъзвратно отминало, а секторът на търговията с авточасти е тотално променен от два фактора: навлизането на нови играчи и донякъде - на нови технологии. Което нямаше как да не се случи - пазарът вече е прекалено голям, за да не се развие: 1.1 млрд. лв. за 2013 г. според данните на Националния статистически институт (НСИ). За сравнение - цялата търговия с автомобили в България, включително нови и втора употреба, е на стойност 1.7 млрд. лв. за същата година.


Дали продажбите на резервни авточасти са точно 1.1 млрд. лв. не е много сигурно. Участниците на пазара определят числото като леко преувеличено и оценяват сектора неофициално на малко над 400 млн. евро годишно. Тенденцията обаче е ясна - всичките основни фирми в индустрията растат по продажби (виж таблицата). Двигателите на увеличения оборот са стабилни: най-вече старият автомобилен парк в България и ниските цени в някои сегменти. Ръстът на приходите като цяло обаче не означава, че всички играчи са еднакво доволни. Точно обратното - в сектора тепърва се очакват сътресения и трансформации. Причината е, че търговията и дистрибуцията на авточасти е силно фрагментирана. "Пазарът е много раздробен и може да се очаква консолидация", смята Йордан Бадьоков от Auto1 ("Ер Ем трейд"). Показателно е, че водещите десет компании носят по-малко от половината приходи в бранша. Останалите са малки и в много случаи регионални играчи, които някак си оцеляват в ожесточената конкуренция, много от които са започнали веднага след края на соц. ерата буквално от нулата на силно децифитен пазар. Но проблемът на някои от тях е, че не успяват да се променят достатъчно бързо в новата среда.

Новите играчи

Най-мощният мотор на пазарните трансформации в случая е навлизането на големи и чуждестранни компании. Което води със себе си и другите промени - технологичните и чисто логистични нововъведения. Дълги години продажбите на автомобилни части бяха в ръцете само на местни предприемачи. Нещата, както често се случва, обаче се промениха бързо след навлизането на първата голяма чуждестранна компания. Преди четири години в България започна работа най-големият дистрибутор в сектора в Централна и Източна Европа - полската Inter Cars. От 2013 г. навлезе и чешката Auto Kelly. И нито една от двете не крие амбициите си да "разбърка" пазара, но на него безспорният лидер от години продължава да е "Евро 07". Групата развива дейност и в съседни държави, а приходите й са два пъти по-високи от следващите я компании, които се борят помежду си за втората позиция. Компанията с над 900 служители има най-развитата мрежа складове и магазини в страната, а само преди седмици разкри плановете си за нов голям автоматизиран център в логистичния парк East Ring. Целта му е да управлява и увеличените експортни обеми на групата към съседни държави.



Още при навлизането си в България от Inter Cars обявиха, че имат планове за бързо разрастване. Управителят на българското подразделение ("Интер карс България") Вихрен Богданов смята, че още тази година може да бъде постигната целта фирмата да е номер две след "Евро 07". Според него през миналата година приходите са достигнали 27 млн. лв., а за тази година е заложено те да се удвоят. За целта през 2015 г. Богданов планира да отвори седем нови обекта, които да се прибавят към действащите в момента 11. За разлика от повечето фирми в бранша полската компания залага в България само на продажби на едро - тоест доставя от своите складове на сервизи и търговци. Концепцията на "Интер карс" е да работи с местни партньори по градове под марката на фирмата. Компанията не изисква от тях първоначална такса, а предоставя стоката, софтуера и ноу-хау. Разходите за поддръжката на обекта - наем, служители, автомобили, са за местния партньор. Според Богданов предимството на този модел е, че "създава предприемачи". "Търсим хора с мениджърски опит и им даваме възможност да отворят собствен магазин", казва управителят на "Интер карс България". Фирмата избра да започне експанзията си извън София, като едва през миналата година достигна столицата и вече има три обекта, един от които е в бившият магазин Roda на бул. "Владимир Вазов".

От своя страна "Ауто кели" залага на продажби както на едро, така и на дребно, и за кратко успя да отвори осем магазина в страната. Представители на фирмата обаче не пожелаха да коментират плановете си за експанзия.

Бързи и яростни

Разрастването на чуждестранните компании е следено много внимателно от българските играчи. "Повишаването на конкурентния натиск в сектора доведе до спад както в цените на авточастите и консумативите, така и при автосервизните услуги. Като цяло може да окачествим конкурентната среда като агресивна, но положителният ефект от това е, че резервните части и автоуслугите стават по-достъпни за потребителите", казват от "Евро 07".

Друг голям български играч, анализиращ внимателно чуждата експанзия, е варненската "Косер", която има много добре развита мрежа от магазини в цялата страна. Според основателя на фирмата Костадин Костадинов пазарът е малък и затова трябва да се търсят всякакви нови възможности. "Навлязоха сериозни компании с изградени традиции и ноу-хау. Ето защо ние използваме резервите си за разработване на нови ниши и реорганизация на бизнеса", заяви мениджърът, допълвайки, че компанията му развива и собствената си марка "Кригер".

Именно собствените марки са начин за някои от участниците в бизнеса да подобрят още резултатите си. При тях маржът е по-висок, а цените - по-ниски спрямо частите на известните брандове. Гамата на предлаганите компоненти в този сегмент е широка и при някои фирми от сектора делът им от общия оборот надхвърля 30%. През последния месец обаче се оформя покачване и на техните цени, тъй като основната част от стоките са с доларов произход - основно от Китай, където се произвеждат от подизпълнители.

"Евро 07" е една от компаниите, които най-силно и бързо разработва собствените си брандове през последните години. "С марките ITN и ZXZ "Евро 07" достига до външни пазари като Гърция, Румъния, Сърбия, Македония, Черна гора, Италия, Унгария, Финландия и др. Развитието им е от стратегическо значение за компанията и позиционирането й като пазарен лидер", казват от дружеството.

Всъщност извън собствените марки в България се внася и немалка част официални китайски брандове, както и такива от премиум сегмента, също са правени в Азия. Което води до ръст на цените заради скочилия от началото на годината с над 10% долар.      

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Плаване в бурни води Плаване в бурни води

Общите приходи на компаниите в сектор воден транспорт спадат с близо 8% на годишна база

11 яну 2017, 9902 прочитания

Полетът на карго превозвачите 2 Полетът на карго превозвачите

Най-големи ръстове на приходите отчитат компаниите, превозващи товари

9 яну 2017, 15350 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Индустрии" Затваряне
Бизнесът на Starbucks в България става полски

AmRest купува за 16 млн. евро заведенията в Румъния и България от гръцкия притежател на франчайза

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10