Бизнесът на Starbucks в България става полски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът на Starbucks в България става полски

Първият обект на Starbucks беше отворен през ноември 2008 г. Сега работят пет заведения.

Бизнесът на Starbucks в България става полски

AmRest купува за 16 млн. евро заведенията в Румъния и България от гръцкия притежател на франчайза

Константин Николов
13564 прочитания

Първият обект на Starbucks беше отворен през ноември 2008 г. Сега работят пет заведения.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Кафе веригата Starbucks в България ще има нов собственик, след като полската AmRest обяви, че придобива бизнеса в страната ни и Румъния. Досегашният държател на франчайз правата - гръцката Marinopoulos Coffee Company, продава двете компании за около 16 млн. евро. "Окончателната цена ще бъде определена при завършване на транзакцията", се казва в съобщение на AmRest.

Сделката идва на фона на почти замразеното развитие на американската верига у нас. И макар акцентът на купувача да пада върху румънския бизнес, промяната ще донесе и шанс за разрастването му в България. Освен това излизането на Marinopoulos не е част от серията сделки от последните пет години, в които масово си тръгваха чужди инвеститори и мястото им се заемаше от български. Това вече се случи при Onda, която италианската Lavazza продаде през 2013 г. на българска компания.

Още заведения в портфейла

Чрез сделката купувачът ще придобие 14 заведения на Starbucks в Румъния и 5 в България. Те ще се прибавят към 67-те обекта от веригата на AmRest в Полша, Чешката република и Унгария. Полската компания е най-големият оператор на заведения за бързо хранене в Централна и Източна Европа, присъства и на пазари извън региона и има над 21 000 служители. Публичната група държи правата и за KFC, Burger King, Pizza Hut и др. вериги. В България тя управлява шест ресторанта KFC (другият държател на правата е "Самекс") и един Burger King  (в конкуренция със "Синема ентъртейнмънт", която развива останалите обекти на марката).

Приходите на AmRest за последното отчетено засега трето тримесечие на 2014 г. достигнаха 185 млн. евро. Пазарната капитализация на групата в момента е около 604 млн. евро.

Сделка с румънски акцент

"Дейността на Starbucks в Румъния и България е идеалното стратегическо допълнение за компанията ни, тъй като придобиваме високо печеливши обекти", обявиха пред "Капитал Daily" от полската компания. От изявлението на дружеството става ясно, че основната цел на сделката е румънският бизнес. "Навлизаме на много перспективния румънски пазар, а от друга страна разнообразяваме присъствието си в България", обяви Михал Серватка от "Отдел комуникации" на AmRest пред "Капитал Daily".

В Румъния през 2014 г. бяха отворени четири нови заведения Starbucks, а през тази са планирани още седем (някои вече бяха открити). През февруари досегашният гръцки собственик обяви, че планира заведенията на веригата да достигнат 33 до 2016 г. От AmRest пък обявиха, че е напълно постижима цел "тройното разрастване на бизнеса в следващите няколко години".

Според последните обявени засега финансови резултати за 2013 г. румънският държател на правата на Starbucks - Marinopoulos Coffee Compаny III SRL, отчита приходи от 6.7 млн. евро при печалба от 870 000 евро. Приходите на "Маринопулос кофи къмпани България" за 2013 г. достигнаха почти 3 млн. лв. спрямо 2.92 млн. през 2012 г. За сметка на това намалява загубата на дружеството, която през 2013 г. е 469 хил. лв. в сравнение с 941 хил. лв. през 2012 г.

Starbucks присъства на българския пазар от 2008 г., когато отвори първия си обект на ул. "Гурко" срещу Спортната палата. През 2009 г. бяха открити още две заведения в София и Бургас, а през следващата и още едно - в стооличния The Mall на "Цариградско шосе". Три години по-късно беше отворен и петият обект в "Парадайз мол", затова и приходите за миналата година се очаква да са по-високи.

Освен Starbucks в България оперират още две  кафе вериги - международната Costa Coffee и българската Onda. Третата и най-млада местна верига заведения от този вид - Memento, също настъпва активно.

Гръцко сбогуване

И българското, и румънското дружество все още са еднолична собственост на регистрираната в Холандия компания Marinopoulos Coffee SEE BV. В България през пролетта на миналата година беше сменен бордът на директорите на фирмата и представителите на семейство Маринопулос бяха заменени от други мениджъри. Управител на Marinopoulos Coffee Compаny III SRL стана Жером Лубер, който е в борда на директорите на "КМБ България" - компанията, която управлява магазините на Carrefour в България. Тя също е собственост на Marinopoulos Group.

През ноември за управител на "Маринопулос кофи къмпани България" пък беше назначен Петко Захариев. Според румънските медии той е и акционер в Marinopoulos Coffee Compаny III SRL. Захариев не отговаряше на мобилния си телефон от петък.

Сделката е поредното преструктуриране на бизнеса на Marinopoulos в България. Преди няколко месеца тя се раздели с половината от собствеността си върху магазините Carrefour и в замяна получи половината от "Пикадили". През 2013 г. гръцката група загуби франчайз обектите на Marks&Spencer, тъй като британската верига навлезе директно.

Кафе веригата Starbucks в България ще има нов собственик, след като полската AmRest обяви, че придобива бизнеса в страната ни и Румъния. Досегашният държател на франчайз правата - гръцката Marinopoulos Coffee Company, продава двете компании за около 16 млн. евро. "Окончателната цена ще бъде определена при завършване на транзакцията", се казва в съобщение на AmRest.

Сделката идва на фона на почти замразеното развитие на американската верига у нас. И макар акцентът на купувача да пада върху румънския бизнес, промяната ще донесе и шанс за разрастването му в България. Освен това излизането на Marinopoulos не е част от серията сделки от последните пет години, в които масово си тръгваха чужди инвеститори и мястото им се заемаше от български. Това вече се случи при Onda, която италианската Lavazza продаде през 2013 г. на българска компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-|
    2.5

    Хибридното недоразумение Пикадили/Карфур, не изглежда като да е цъфнало...
    Да видим, как ще се отрази на Старбъкс сбогуването с Маринопулос?! Надявам се да бъде по-успешно!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Стъпи ли грък - навсякъде червено. А са били известни търговци на времето... Такива грандиозни загуби е изключено да са с данъчни цели...

  • 3
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    16 милиона за 19 заведения излиза по 842 хил. на парче. На мен ми изглежда доста яка сума за избиване дори с оглед популярността на "Старбъкс". Моделът е доказан, но цените са високи с оглед на средния доход в Румъния, още повече - в България.

  • 6
    panta_rhei avatar :-|
    Nedyalko Lazarov

    Няма съмнение. Кафето на Старбакс е толкова добро, колкото и храната на Макдоналдс и КФЧ. Отврат. В Северна Америка магазините им продават пакетирано кафе, кафе машини и С-дита. Чакам само да пуснат и маратонки. В картонени чаши от 1л пият смес, която наричат лате или капучино. Няма много общо и с двете. Трябва да умирам за кафе им да няма никаква алтернатива за да си купя нещо от тях. И винаги съжалявам. Просто пийте кафе в кварталното си кафене.

  • 7
    kocbo avatar :-|
    kocbo

    Мога да ви кажа, че в Канада, Старбъкс е най-долното кафене което се посещава само от чернокожи, а тук за да отворят кафене във Варна незнам сигурно 10 лв трябва да стане на брой чашката и пак ще затвори след година като КОСТА кафе... там кафето беше 6 лв!

    Защо неможе да е просто кафе на нормални цени като навсякъде и да го има в по-големите наши градове?

    А инак е приятно заведение за кафе и сутрешен кроасан навсякъде по света... що само в моловете го слагат при нас ... не ми е понятно... не всеки пали колата и търкаля 15 км. за да пие едно кафе... а и персонала навсякъде е местен и незнае бъкел езика, добре че надписват чашите и поръчваш едно две три, за да не се обърка персонала..

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "zmuz":

    Печалбите не лъжат. Румънците бързо вдигат стандарта си на живот. Всеки инвеститор в търговия на дребно там буквално ще се къпе в пари до 10 години. 20 милиона население с добър стандарт на живот е мощен консуматор. Българските заведения са друга мая, но в краен случай могат да си изтеглят парите от тях спокойно. Почти съм сигурен, че гърците са настоявали да продадат заведенията в комплект, иначе нямаше да ги купят дори.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Плаване в бурни води

Плаване в бурни води

Полетът на карго превозвачите

Полетът на карго превозвачите

Един терминал не стига

Един терминал не стига

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.