Гепард: Традиционен вкус с ново лице
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гепард: Традиционен вкус с ново лице

Оживените булеварди и центровете на градовете са предпочитани места за отваряне на нови обекти

Гепард: Традиционен вкус с ново лице

Веригата за хранене Go Grill вече включва 66 обекта и предстои да стъпи в Румъния

Деница Ватева
14711 прочитания

Оживените булеварди и центровете на градовете са предпочитани места за отваряне на нови обекти

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Компанията има стратегическо партньорство с веригата Lidl, в чиито супермаркети отваря свои обекти.

"Целта ни е да бъдем близкото капанче с неустоимите кебапчета." Така Мирослав Велков, франчайз мениджър на веригата за бързо хранене Go Grill, обобщава концепцията на компанията. Нейни обекти може да видите в над 25 града - от най-големите като София, Пловдив, Варна, Бургас до по-малки населени места като Провадия, Лясковец, Свищов, Севлиево. Компанията, производител на продукти за скара, започва развитието на франчайз мрежа от собствени павилиони, където предлага продукцията си - кюфтета, кебапчета, наденици. Стартът е през 2009 г., а само за по-малко от пет години обектите вече достигат 66. През 2013 г. пък дружеството прави сериозен скок, увеличавайки приходите си с близо 200% до 5.752 млн. лв.

В началото бе производството

Всъщност в основата на концепцията на Go Grill стои дългогодишна семейна традиция в месния бранш. Франчайз мениджърът Мирослав Велков разказва, че още през 30-те години на ХХ век неговият дядо заедно с брат си са основали сдружение "Месоколбасарско" в Горна Оряховица и са работили по налагането на марката "Горнооряховски суджук". Впоследствие професията е наследена и от баща му, който е бил 35 години главен технолог в транжорната към обществено хранене в града. Така в началото на 90-те се стига до създаването на частна семейна компания, занимаваща се с производство на продукти за скара- кебапчета, наденици и др., които се предлагат в търговската мрежа и заведенията. "С развитието на бизнеса един важен въпрос започна да излиза на преден план: как да избегнем риска от некомпетентно или недобросъвестно предлагане на нашата продукция на крайния клиент", разказва Велков, допълвайки, че през годините са ставали свидетели на недопустими нарушения на правилата за транспорт и съхранение на продуктите. Така се стига до идеята за създаване на затворен бизнес цикъл - продуктите на компанията да бъдат предлагани само в собствени обекти.

Развитие на франчайз мрежа

Разрастването на бизнеса преминава през идеята за създаване на малки обекти за скара. Първият такъв е отворен през 2009 г. в Горна Оряховица, като в продължение на три години моделът е адаптирана към реалните условия и конкретни изисквания на клиентите, разказва Велков. Впоследствие веригата Go Grill започва да развива собствена франчайз концепция и така привлича партньори, първоначално в градове като Добрич, Варна, София, Велико Търново. Именно по този начин започва и бързият растеж на бизнеса. Данните на компанията показват, че до края на 2013 г. в страната са отворени 46 павилиона Go Grill, a към днешна дата броят им достига 66. Дружеството пък присъства в повече от 25 града, като към момента най-много обекти има във Варна - общо 15.  Към момента преобладаващата част от обектите Go Grill се управляват от франчайз партньори (общо 50 от 66 павилиона).

Къде и с кого

Логично концепцията на Go Grill включва изисквания както към партньорите, така и към локациите, където ще се отварят обектите. Така например дружеството предпочита да работи с малки компании, които управляват до максимум пет обекта от веригата, а не с големи финансови инвеститори. "Работим с около 30 партньора, предимно млади амбициозни хора и семейства", разказва Мирослав Велков. По думите му основна част от тях имат професионален опит в общественото хранене, но са решили да стартират собствен бизнес. В един обект на Go Grill работят между 4 и 6 души, като много често сред тях са самият франчайз партньор или членове на семейството му, показват данните на компанията.

Като подходящи локации за отваряне на обекти от веригата посочват паркинги пред търговски комплекси и супермаркети, оживени булеварди и кръстовища, централни градски части с активна администрация, основни входове на кварталите. Компанията има и стратегическо партньорство с веригата Lidl, като отваря обекти на паркинги пред нейни магазини, като към момента броят им е 24.

Нови инвестиции и стъпване на чужди пазари

В средносрочен план компанията планира още разширяване на дейността. Единият от проектите е свързан с разширение на производството с цел да се осигурят достатъчно продукти за разрастващата се мрежа от павилиони. Проектът, който е на стойност 2 млн. евро, включва разширение на складовата база, включително закупуването на нови хладилни съоръжения, а впоследствие и на ново оборудване, с което да се повиши производственият капацитет. Паралелно с това се планира и разширение на търговската дейност. Очакванията са до края на годината обектите Go Grill да достигнат 70, а през 2015 г. да бъдат отворени нови, като основен фокус ще бъде столицата. Следващите месеци са ключови за дружеството и заради стъпването на чужди пазари. Go Grill има сключен франчайз договор с румънски партньор, като се очаква в близките седмици да заработят първите павилиони от веригата в Букурещ.

Проблемите

Като всеки малък бизнес и веригата Go Grill се сблъсква със сериозни проблеми по пътя. Един от основните е свързан с узаконяването на нови обекти. Макар павилионите да са временни обекти, т.е. процедурата за тях би трябвало да е по-лесна, това невинаги е съвсем така. От дружеството разказват, че често се сблъскват с тежки и противоречащи си формалности при получаването на разрешителните от местните власти. Показателен е и фактът, че в различните общини узаконяването на обекта трае между 2-3 седмици и цели 6 месеца. "Друг проблем е 20% ДДС върху храни и стоки от първа необходимост, това е убиец за малкия бизнес", казва Велков, давайки пример с Германия, където по думите му данъкът при храните и учебниците е 7%. Компанията среща трудности и с подбора на служители. "Ясно чувстваме липсата на енергични и мотивирани хора, които са готови да работят с нас", казва Велков, допълвайки, че това се случва независимо от факта, че се предлага обучение, нормален работен ден, бонусна система на заплащане.

Компанията има стратегическо партньорство с веригата Lidl, в чиито супермаркети отваря свои обекти.

"Целта ни е да бъдем близкото капанче с неустоимите кебапчета." Така Мирослав Велков, франчайз мениджър на веригата за бързо хранене Go Grill, обобщава концепцията на компанията. Нейни обекти може да видите в над 25 града - от най-големите като София, Пловдив, Варна, Бургас до по-малки населени места като Провадия, Лясковец, Свищов, Севлиево. Компанията, производител на продукти за скара, започва развитието на франчайз мрежа от собствени павилиони, където предлага продукцията си - кюфтета, кебапчета, наденици. Стартът е през 2009 г., а само за по-малко от пет години обектите вече достигат 66. През 2013 г. пък дружеството прави сериозен скок, увеличавайки приходите си с близо 200% до 5.752 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    don_horhe avatar :-|
    don_horhe

    Браво, трябва повече такива новини да има.

  • 2
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Не знам, ама мен точно този шарен грозен павилион от снимката, който е ситуиран на красивия бул Дондуков, ме дразни адски много. Подобни безвкусни шарении трябва да са строго забранени в центъра на града! Никога няма да си купя нещо от подобно място - щом собственикът не цени градската среда , едва ли цени и моя стомах

  • 3
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv

    "Ясно чувстваме липсата на енергични и мотивирани хора, които са готови да работят с нас".

    Българският работодател още не може да осъзнае,че трябва да плаща високи заплати,за да се намират добросъвестни служители и работници,които да са добре мотивирани да създават семейства и да градят домове.С 500 лв заплата,нито дете можеш да гледаш,нито ипотека да плащаш.Онзи ден на тристранката,работодателите не искали да се вдига мин.работна заплата,защо!???-едни да се возят в луксозни лимузини и с по 5 човека охрана и допълнителна кола ескорт,а работниците да получават,колкото за комат хляб и шише ракия.После политиците виновни...

  • 4
    forza avatar :-|
    forza

    Кичът верно е брутален...

    Кому е нужно грил - отдавна позната на българския език чуждица - да се изписва на латиница дори и във фразите на български език???
    "Grill тройка", "Grill пакет", че дори и "Grill хот дог"?!?!?!?!

    Мерси, но аз също съм пас.

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    При условия, че има толкова много пусти магазини защо трябва да нареждат тези бараки? Лафка, Царевица на пара, Фреш, сега пък и ГО Грил!
    Вярно е, че тротоарите са общинска собственост, но това не означава, че само общинарите могат да разполагат с тях!

  • 6
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Поредните работодатели, които си мислят, че мотивацията е някаква природна даденост и те само трябва да се наведат, за да я вземат!
    Липсвали им мотивирани хора?!? Те, какви хора очакват да отидат да работят при тях? За да печеш кебапчета, едва ли са необходими някакви свръхестествени умения! Съчетано със щедро предлаганите 350-400 лева, да се чудиш къде са се покрили тия "енергични и мотивирани хора"...!
    А-а-а, да не забравя! Кюфтетата им - не стават! Хлебчетата са малки и клисави с вкус на химия!

  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Мен ми харесват. Браво! Само да пробият в някой мол и ще ударят останалите в земята. Ама надали ще ги пуснат - там само скъпотии се предлагат.

  • 8
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    при положение, че са на принципа на франчайз, за какви служители става дума, не са ли франчайз партньори?

  • 9
    Slick avatar :-|
    Slick

    Само като си помисля за гадостите, които има в това месо, услужливо препечено на грила.. не, мерси.

    "Ясно чувстваме липсата на енергични и мотивирани хора, които са готови да работят с нас" - за 470 лева - отново - не мерси.

  • 10
    pipilonia avatar :-|
    pipilonia

    Страшни са, щом нито съм ги чувала, нито съм ги виждала. Да казвам ли, че щом те си произвеждат продуктите за обектите едно е ясно - преетикетиране до дупка. Месо с изтекъл срок на годност, но по етикет е годно. Яж, народе! Евала на фамилията, имат си семейни ценности! Мерси, но НЕ, мерси!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK