Бизнес без ваканция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес без ваканция

Бизнес без ваканция

Дивидентни плащания от продажбата на ваканционни жилища донесоха почти шесткратен ръст на приходите за "Грийн лайф"

Радостина Маркова
2555 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Бум, прегряване, криза, наченки на възстановяване… Собственикът на групата "Грийн лайф" Николай Пехливанов може да проследи от първо лице целия цикъл на имотния пазар в България за последните десет години.

Миналата година се навършиха точно толкова от опита му като строителен предприемач, основно в сегмента на ваканционните имоти. По същото време резултатите на "Грийн лайф" я наредиха сред най-динамичните строително-предприемачески компании за 2013 г. с почти шесткратен ръст на приходите до 5.46 млн. лв.

В основата на този растеж са завършването и продажбата на два етапа от ваканционния комплекс Green Life Beach Resort в Созопол - Paradise Gardens и First Line. Оттам са и дивидентните плащания към "Грийн лайф" през едно от нейните дъщерни дружества.

Петнадесет с една майка 

Групата "Грийн лайф" представлява холдингова структура от 15 дружества, всяко регистрирано за отделен инвестиционен проект, обяснява организацията на бизнеса Николай Пехливанов. Описва "Грийн лайф" като мениджърска структура, която се занимава с покупка на земя, планиране, реализация и продажба на инвестиционни проекти, докато самите строителни дейности възлага на партньорски компании.

По този модел годишно групата реализира обороти от 15-20 млн. лева, като всяка година приключва по няколко проекта или етапи от по-голяма инвестиция. По него до момента е изградила ваканционни комплекси в Созопол, Пампорово и Банско. Сега реализира проект с 550 апартамента в Поморие под името "Айвазовски парк" и започва други два - в Бургас и София.

Дивидентните плащания, които през миналата година доведоха до впечатляващ ръст на приходите в компанията майка "Грийн лайф", са резултат именно от завършването на такъв инвестиционен цикъл за групата - два големи етапа от най-мащабния й проект Green Life Beach Resort. Комплексът вече е с мащабите на малко курортно селище, изградено на терен от 140 хил. кв. метра на три километра южно от Созопол и може да се определи като визитната картичка на "Грийн лайф".

До момента включва 1200 апартаменти и къщи, заобиколени от зелени площи, басейни, детски площадки, спортни съоръжения, ресторанти, барове, сладкарница, магазини… Когато бъде завършено след три-четири години, броят им се очаква да достигне 1500. "Грийн лайф" е и концесионер на плажната ивица пред комплекса. Тази година е петата от строителството на Green Life Beach Resort, отброява Николай Пехливанов и обяснява, че реализацията му е започнала в разгара на имотната криза, а първата фаза е завършена през тежката за пазара 2010 г.

Признава, че решението да инвестира в проект от подобен мащаб по това време не било лесно. "Грийн лайф" влиза на ваканционния пазар покрай зараждащия се интерес на британския пазар през 2003 г. И когато през 2008 г. сделките видимо намалели, от групата започнали да се оглеждат за по-перспективни възможности. Само появата на руските купувачи наклонила везните обратно към ваканционните имоти.

"Когато тръгнаха продажбите на руския пазар, не очаквахме към края на годината те да надхвърлят 10% от сделките. Оказа се обаче, че 50% от продажбите ни са били на руснаци и интересът продължаваше", връща лентата към 2008 година Пехливанов. Така той и екипът му взели решение да разработват пазара в Москва с реклама и участие в изложения и да рискуват с инвестиция в голям ваканционен комплекс.

Решението се оказало във вярна посока - през последните години пазарът по Черноморието е един от най-живите благодарение на руските купувачи. За това свидетелства и броят на издадените разрешения за строеж - в курортите около Бургас те традиционно са най-много, обобщава предприемачът.

Ваканция в града

Големите решения за инвестиции по правило се предшестват от сериозни пазарни проучвания. "Грийн лайф" не прави изключение в тази посока. Според компанията, докато в началото руските купувачи търсеха в България основно имоти за почивка, от две години насам се ориентират към градски жилища.

Около половината запитвания вече са такива, а в основата на този интерес е желанието на много руснаци да се установят в страната.

От групата реагират на тази тенденция и вече са в ход два проекта - строящият се "Айвазовски парк" в Поморие и комплекс "Зорница", чиято реализация започна преди месец в Бургас. Освен апартаменти бургаският проект включва и шест мезонета, а в ценови план е насочен към средния и над средния клас купувачи.

Николай Пехливанов обяснява, че концепциите на всичките му проекти се съобразяват с тенденциите на пазара. При обръщането на тренда - от английски към руски купувачи, например препроектирали сградите в Созопол, като заложили на по-големи дневни и тераси, повече зелени площи и инфраструктура. Наложи го самият профил на клиентите - докато англичаните купуваха имоти за инвестиция, руснаците и до момента търсят ваканционни жилища за собствено ползване. Ценят комфорта и като цяло таксите за поддръжка не ги притесняват, обобщава предприемачът.

През последните години бюджетите на руските купувачи обаче се свиха и компанията реагира с намаляване на квадратурите, за да се вмести в по-икономичния клас. Градските жилища също се вписват в него, тъй като не изискват толкова инвестиции в съпътстваща инфраструктура, както ваканционните имоти. Това позволява на "Грийн лайф" да заложи с около 20% по-ниски цени в Бургас и Поморие - около 820 евро/кв. метър, в сравнение с тези в Созопол. Във финансов план прогнозата на Николай Пехливанов е, че със строителството и продажбата на имотите в "Айвазовски парк" и тази година групата му ще задържи и дори леко ще надхвърли обичайните си обороти.

Редом с това обаче отчита и спада на сделките на руския пазар заради влошаващата се икономическа картина и международните санкции срещу Москва. Според Николай Пехливанов тенденцията не е добра, но едва ли ще има рязко намаляване на продажбите през следващата година - най-лошият сценарий е за до 30% по-малко сделки с руски купувачи.

Все пак трендовете на пазара не са само в посока надолу. Продажбите на жилища в София растат и от "Грийн лайф" започват и проект в този сегмент - строителство на голяма жилищна сграда до спирка на метро в жк "Младост". Така успоредно с ваканционния пазар ще засили и инвестициите си в градски имоти.

Между София и морето

Макар че е роден в Бургас и основният му бизнес е на морето, Николай Пехливанов прекарва повече време в софийския си офис. Оттук управлява компаниите си, а за решенията на оперативно ниво се доверява на мениджърите по места.  

Със София е свързано и друго негово увлечение - политиката. Четиридесет и две годишният предприемач я определя като поприще за успели хора и самият той се насочил към нея едва когато се почувствал такъв. Преломният момент се оказа 2008 г., когато гилдията го  избра за строителен предприемач на годината. По това време получава предложение от "Атака" да стане съосновател на Бизнес клуба на партията, което съвпада и с парламентарните избори. Така от мениджърското кресло се озовава на депутатската банка, а няколко години по-късно партията издигна и кандидатурата му за кмет на София.

"Поканиха ме и смятах, че мога да бъда полезен", обобщава предприемачът решението си да влезе в политиката. Действително в парламента името му се чуваше главно по експертни теми, свързани със законите за етажната собственост и за устройство на територията. Беше зам.-председател и на комисията по местно самоуправление. Равносметката на Пехливанов за този период обаче включва и констатацията, че ако не си част от управляващото мнозинство, възможностите да си полезен са нищожни.

"Просто в повечето случаи решенията се взимат не на експертен, а на партиен принцип", отчита предприемачът.

Това, както и усещането му за "разпада на "Атака" по собствените му думи станаха причина за връщането му към бизнеса. Все пак твърди, че му се занимава с политика, и оставя вратата отворена… Оптимист е, че след време самото общество ще усети нуждата от успели хора в това поприще.

Той самият вижда много възможности за промяна, главно за намаляване на тежестта за бизнеса. Определя средата за инвестиции сега като по-трудна в сравнение с преди години заради постоянно изменящото се законодателство, както и заради многото разрешителни и съгласувателни режими. Заради тях сега времето от покупка на земя до началото на строителство е повече от година, докато преди отнемаше 6-7 месеца.

Въпреки това сигналите са, че жилищните пазари в големите градове постепенно се възстановяват и се отваря място за нови проекти. Доколко това ще донесе траен ръст на инвеститорите в сектора ще проличи от резултатите им през следващите години.

Бум, прегряване, криза, наченки на възстановяване… Собственикът на групата "Грийн лайф" Николай Пехливанов може да проследи от първо лице целия цикъл на имотния пазар в България за последните десет години.

Миналата година се навършиха точно толкова от опита му като строителен предприемач, основно в сегмента на ваканционните имоти. По същото време резултатите на "Грийн лайф" я наредиха сред най-динамичните строително-предприемачески компании за 2013 г. с почти шесткратен ръст на приходите до 5.46 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK