С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 15 дек 2014, 11:46, 2253 прочитания

№98 в националната класация: Бира за мечтатели

За три сезона на пазара великотърновската пивоварна "Бритос" намери фенове в страната и чужбина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато преди година чисто новата пивоварна "Бритос" във Велико Търново зае трето място в класацията на най-динамично развиващите се компании в България, нямаше много изненадани. Все пак бизнесите, които тръгват от нулата, имат предимството на ниската база за растеж. Година по-късно фабриката продължава да се представя силно: в края на 2013 г. тя има 128% ръст на приходите до 11.3 млн. лв. и вече е на печалба от един милион лева. Отдавна работи на пълния си производствен капацитет и не може да се оплаче от свиване на пазара, както другите пивовари, въпреки че и за нея лятото бе студено и дъждовно. "Не очаквахме толкова бързо да пораснем и да се наложим до нивото, на което сме сега. Мислехме, че налагането на марката ще отнеме поне 5 - 10 години. Много внимаваме накъде и колко искаме да се развиваме, за да не допускаме грешки", споделя Габриела Попова, която е собственик на "Бритос" и управлява компанията заедно с Христо Попов.

Скоростно израстване

Великотърновската пивоварна има лиценз за малък пивовар, който й дава право да произвежда до 20 млн. литра бира годишно. Квотата е била достигната още през миналата година. "Тогава за първите шест месеца направихме близо 60% от квотата и трябваше да затворим по-рано, докато през тази година пак работим на пълен капацитет, но натоварването е равномерно разпределено през годината", разказва Габриела Попова. С този обем на производство компанията има 4% пазарен дял при средно производство на местните пивовари от около 550 млн. литра бира. Освен в България "Бритос" вече се пие и в Кипър и Гърция. Наскоро запитване за доставки е имало от Гана, споделя управителят на компанията Христо Попов.


Най-търсена е бирата във Великотърновско, Плевенско и Разградско, където е "домашната сцена" на "Бритос". Предизвикателство за компанията е да покрие с по-голяма плътност националния пазар, откъдето също пристигат заявки. "Ние сме отдали на аутсорсинг дистрибуцията на пивото. Нямаме собствени търговски представители. За нас този модел работи перфектно", обяснява Габриела Попова. По думите й, за да достигне до по-голямо покритие на пазара, са нужни още инвестиции в добавка на първоначалните 20 млн. лв., осигурени със заем от Райфайзенбанк и собствени средства.

Една за вкъщи

В момента "Бритос" се продава само в магазинната мрежа в опаковки от PVC и алуминий (кенове). Това са опаковките, в които хората вземат бира за вкъщи, и е най-бързо растящият сегмент при продажбите на бира в страната през последните години. За да достигне до заведенията обаче, великотърновската бирата трябва да започне да се предлага и в стъклени бутилки или в кегове като наливно пиво, но това също иска допълнителни вложения и специална логистична система.



"Това, че нямаме стъклена бутилка, според мен е единствената причина да получим сребърен, а не златен медал от  Monde Selection", споделя Габриела Попова по повод на участието на "Бритос" в тазгодишното изложение на световния оценител на бира и вино. С това той е отредил на великотърновската бира място сред най-качествените напитки, предлагани на пазара. Това се постига не само с чисто новите германски машини, които са инсталирани в пивоварната, но също и благодарение на рецептата, селекцията от съставки и екипа от технолози, които се грижат "Бритос" да става все по-любима на потребителите.

Какво има в бирата

"Най-важното за нас е екипът и много си ценим хората. Главният ни технолог е с много голям опит. Имаме и потомствени пивовари в нашата фабрика", споделя Христо Попов. Той разказва, че в "Бритос" работят общо 34 души, от които с административна работа са ангажирани само пет души. Управителят на компанията разкрива и какъв е произходът на суровините, които се използват при варенето на бирата: ечемикът е основно внос от Австрия, а хмелът се доставя от долината Халертау. "В България има само есенен ечемик, а ние използваме 100% пролетен. Има много теории защо той е по-подходящ за бирата - рандеманът му е по-висок, по-ароматен е", разказва Попов.

На въпрос дали не се изкушават да направят тъмен "Бритос" или занаятчийска (крафт) бира, той отговаря: "Апетит към нови неща имаме, но гледаме да останем здраво стъпили на земята и всичко да е изключително добре преценено предварително." С други думи, от компанията не изключват и тази възможност, но не са готови да се хвърлят необмислено в поредна голяма инвестиция само защото световният тренд е достигнал вече и България. "Този сегмент тепърва започва да се развива в България, но тук има и една особеност, а именно покупателната способност на хората. Една малка бутилка от 330 мл струва колкото две двулитрови, което не е малък проблем", обяснява Попов. Той коментира, че евтиният внос на бири чрез дискаунтърските вериги хипермаркети не е проблем за "Бритос", тъй като потребителите на тези напитки се различават от хората с претенции за това какво е бира.

Мечтите продължават

С постиженията си в края на третия сезон на пазара пивоварната вече привлича интереса на само на почитателите на бира, но и на инвеститорите. "Имахме запитвания, но по-скоро от финансови инвеститори. Към момента не се интересуваме от такива предложения", казва Христо Попов. Компанията продължава да се развива, но ще разчита на собствените си възможности, без да бърза по пътя напред и нагоре. Предстои във фабриката да се купи нова машина, която улавя въглеродния двуокис, отделян по време на ферментацията на пивото, за да го използва обратно при газировка на бирата. Така едновременно ще се постигне екологичен ефект и ще се подобри ефективността на производството. На следващ етап ще бъде изградена още една складова база, разказва Габриела Попова. Сбъдвайки бизнес мечтите си една по една, в "Бритос" увличат в същото и приятелите си във Facebook. Това лято компанията организира конкурс, който ще помогне на победителя да сбъдне мечтата на живота си.



Въвеждането на електронна администрация ще е много полезно

Христо Попов и Габриела Попова, управители и собственици

Коя е най-голямата трудност, с която сте се сблъсквали?


Габриела Попова: Разпределението на капацитета и това бирата да е разпознаваема.

Кое считате за свое основно предимство?


Г.П.: Високото качество на добра цена.

Ако можете да промените един нормативен акт или регулаторен режим в държавата, кой би бил той?


Христо Попов: Със сигурност въвеждането на електронна администрация под всякаква форма би било изключително полезно. Най-малкото ще спести доста време и на двете страни.

Как си представяте компанията след пет години?

Г. П.: Доста добре утвърдена като марка с широка разпознаваемост. Може би нова опаковка, защо не и стъкло.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговия: Ускорен растеж Търговия: Ускорен растеж

Оборотите на най-динамичните 20 малки и средни дружества в сектора на търговията и услугите растат над 100% през 2017 г.

4 фев 2019, 6507 прочитания

Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

28 яну 2019, 8067 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Хотели и заведения: Плавен ръст и нови инвестиции

Заведенията и хотелите в класацията като цяло увеличават печалбите си

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език