"Гепард": Хазартът и неговите производни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Гепард": Хазартът и неговите производни

Основателят на "Казино Технологии"- Мило Борисов

"Гепард": Хазартът и неговите производни

Български производител на игрални машини превзема световния пазар

12395 прочитания

Основателят на "Казино Технологии"- Мило Борисов

© Капитал


"Казино Технологии" е един от малкото примери за българска компания, започнала от нулата и наложила се на световния пазар за малко повече от десетилетие. Историята й сякаш започва от Силиконовата долина в САЩ, където с много труд и малко ресурси се постигат неочаквани резултати. В случая обаче всичко се случва в България.

Като на игра

В далечната 1992 г. основателят на "Казино Технологии"- Мило Борисов, тогава още студент в Машинно-електротехническия институт (МЕИ), проявява интерес към игралните автомати, разучавайки тяхната структура. "След като разбрах, че не са много по-сложни от един компютър, реших да се пренасоча към производството им, тъй като за времето си търсенето им беше голямо", разказва той. В следващите няколко години с помощта на приятели състуденти предприемачът вече има зад гърба си няколко успешни продукта в сферата на игралния бизнес. Въвеждането на Закона за хазарта през 1999 г. и възможността всеки производител на игрални съоръжения да получи лиценз за дейността си позволява на Борисов да основе фирмата "Казино Технологии". Така тя става първата по рода си лицензирана компания в България.

Бизнесът бързо се разраства и иновациите са налице. "През 2000 г. създадохме продукт, който се оказа абсолютен бестселър – първият мултигейм на име Mega Jack", казва основателят. Мултигеймът представлява няколко вида игри в една игрална машина. След като в България Mega Jack бележи голям успех, компанията започва да го предлага и на външни пазари предимно в Източна Европа. Тъй като в дейността на фирмата е включена и поддръжката на предлаганите игрални съоръжения, "Казино Технологии" отваря офиси в държавите, където са инсталирани продуктите им. Българската компания има клиенти навсякъде по света - Европа, Северна и Централна Америка , Африка и Азия. Поради тази причина по-голямата част от приходите й за 2013 г. са от външния пазар – 14 млн. лв., в сравнение с 8.3 млн. лв. от вътрешния. Зад тези числа стоят стотици квалифицирани работници, които оперират по цял свят. Въпреки добрите си показатели компанията среща трудности в кризисните години 2009-2010 г. "Тогава приходите ни спаднаха повече от двойно, пазарът беше в застой и ние решихме да се насочим към места, където не познават кризата – държавите от Латинска Америка", разказва Мило Борисов. След поредното си разрастване и изкарване на нови продукти на пазара последните две години "Казино Технологии" бележи повече от 20% ръст в приходите си спрямо предходните. "Това се дължи на комбинация от фактори: продуктите ни станаха все по-търсени, икономическото положение се подобри и съответно клиентите ни се увеличиха", обяснява собственикът.

Иновации в бранша

Паралелно с развитието на технологиите се развива и хазартният бизнес. Едно от нововъведенията е така нареченият онлайн гейминг, който позволява достъп до различните игри не през игралните автомати, а през онлайн и мобилни устройства. От "Казино Технологии" решават да направят крачка напред и да обединят традиционните игрални съоръжения с онлайн гейминга. Така създават THE BIG 5, (бел. ред.-  големите пет са най-типичните големи животни в Африка: носорог, бивол, слон, леопард и лъв) система от пет продукта, които са взаимно свързани, но могат да съществуват и индивидуално. Пакетът включва система за управление на игрална зала и казино, универсален джакпот сървър, дистанционен игрален сървър, онлайн гейминг и система за парични транзакции. "Горди сме, че успяхме да направим продукт, който се харесва на клиентите ни от цял свят, които искат плавно да преминат от традиционния в онлайн гейминга", казва Мило Борисов.

В България "Казино Технологии" има един основен голям конкурент в производството на игрални машини. Съревнованието на двете компании е както на местно, така и на световно ниво. "Виждал съм на много места техни продукти, но това по-скоро ме изпълва с национална гордост, защото в една малка страна като България има два производителя на игрални съоръжения, а в много други по-големи държави в Европа няма нито един", обяснява господин Борисов. Такъв е случаят с Франция, където няма производители на игрални машини, а в Италия и Германия са се фокусирали по-скоро върху вътрешния пазар. Така единствената държава - голям конкурент на България, е Австрия – също с две силни компании износители в игралната индустрия.

Един от големите и известни български клиенти на фирмата, който използва услугата онлайн гейминг в комбинация с игрални автомати, е Efbet. Извън Европа "Казино Технологии" са се фокусирали върху потребители, които са се установили в държави с добра регулация на хазартния бизнес. Такива са например Чили, Макао и Филипините. "Очакваме до края на годината да постигнем голям успех в Макао, защото това е един от най-бързо развиващите се пазари", казва Борисов. В хазартния бизнес са познати редица видове закони, които спомагат за регулацията в този бранш. В България Законът за хазарта е претърпял няколко промени от създаването му с цел да сведе до минимум нелегалния бизнес и да създаде баланс между игралната индустрия и държавата регулатор. "В хазартния бизнес доброто законодателство е изключително важно, за да може индустрията да процъфтява, затова и компанията ни се насочва към държави с ясно установени правила. Според мен едни от най-добрите закони са тези на САЩ", казва Борисов. За разлика от България в някои от добре развитите западноевропейски държави законите позволяват на заведенията, които не са лицензирани като игрална зала или казино, да притежават игрални съоръжения за забавление на клиентите.

Какво следва

С фокус към онлайн технологиите, "Казино Технологии" е регистрирал бранд с името E-casino, който ще бъде представен на редица изложения. Освен в хазартния бизнес фирмата проявява интерес и към спорта в България или по-конкретно българския футбол. Очаква се през следващия сезон компанията да бъде един от спонсорите на ПФК "Лудогорец". "За нас ще бъде голямо удоволствие да ги подкрепим, защото в лицето на "Лудогорец" виждаме един амбициозен отбор, който също като нас тръгна от нулата и сега показва големи успехи", обяви предприемачът. Като причина за успеха на компанията си Мило Борисов сочи иновативността и постоянството. "За добрия бизнес няма конкретна рецепта. Всеки предприемач трябва да се стреми към уникалност и да не забравя да бъде коректен към партньорите и служителите си."

"Казино Технологии" е един от малкото примери за българска компания, започнала от нулата и наложила се на световния пазар за малко повече от десетилетие. Историята й сякаш започва от Силиконовата долина в САЩ, където с много труд и малко ресурси се постигат неочаквани резултати. В случая обаче всичко се случва в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK