Горивата: Големи обороти, малки печалби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Горивата: Големи обороти, малки печалби

Горивата: Големи обороти, малки печалби

Наличието на един или няколко големи играча в сектора остава проблем

Калина Горанова
4030 прочитания

© Цветелина Белутова


Горивото е еднотипна стока и на пазара трудно можеш да се отличиш с продукта, който предлагаш. Двигател на бизнеса в сектора винаги е била цената. Когато обаче имаш един основен играч, с чиято цена се съобразяват всички, възможността да блеснеш става още по-трудна. Това важи за всички големи и познати играчи с големи бензиностанции на всяка магистрала. Какво остава за по-малките, за които, ако играят по правилата, пазарът на горива е едно все по-трудно място за оцеляване с постепенното въвеждането на всички изисквания на държавата за измервателни устройства по складове и бензиностанции. 

Без значение дали си голям или малък на пазара на горива има няколко основни движещи принципа. Ако ценоопределящата компания "Лукойл България" държи високи цени на пазара на едро, това означава възможност за вносителите да увеличат продажбите си. Ако "Лукойл България" предприеме по-агресивна ценова политика, това е шанс за компаниите, купуващи и продаващи горива на "Лукойл", да пласират стоката си. Големите обороти се правят на пазара на едро, а печалбите - на пазара на дребно, където маржовете са по-добри, затова наличието на ритейл верига е плюс. Така повечето най-динамични малки и средни компании в сферата на горивата не могат да се похвалят с много големи печалби на база приходите си, а "Братя Василеви" с мажоритарен собственик "Ле Рой ентерпрайсиз", Великобритания, и печалба от 6.4 млн. лв. при приход 16.8 млн. лв. е по-скоро изключение, което според отчета на компанията не се дължи на оперативната дейност, а на финансови приходи. За по-малките компании остава възможността да се ориентират към незаети от големите компании пазарни ниши, продукти, услуги и пространства, като това да имаш малка бензиностанция там, където нито една голяма верига не би си построила, е само малка част от възможностите.

Да заложиш на битума

Пример за търговец на горива в списъка на най-динамичните, фокусиран в по-голяма степен върху определен продукт, е бургаската "Вая-7". Компанията не е в челните  места по ръст, но за сметка на това е най-голямата като приходи. За 2013 г. дружеството има 94.7 млн. лв. приходи и расте с 22% по този показател.

Компанията предлага всички видове горива, като конкурентните цени, които започва да налага "Лукойл България" в последните 3 месеца на 2013 г. и пренасочването на вносителите към местния пазар, дават възможност на местните търговци да увеличат приходите си. Основен фокус на компанията обаче е битумът, използван в пътното строителство. Дружеството е създадено през 1995 г. Две години по-късно започва да се занимава и с търговия на пътни битуми. От 2012 г. компанията стартира производството на полимермодифицирани битуми съвместно с високотехнологичните компании Гарант и Пътприбор, изцяло в съответствие с изискванията на АПИ. Модификацията се извършва в две производствени бази, разположени в Бургас и Нови Хан, като се използват френски и испански добавки. Това води до по-добри показатели на строителната суровина и дава пазарно предимство на компанията. Суровината за базата в Бургас идва от бургаската рафинерия, а тази в Нови Хан разчита повече на внос. Компанията оперира и данъчен склад в Плевен, както и две бензиностанции - едната в близост до склада, а другата - на входа на Малко Търново, в близост до турската граница. 

Пазарът на битум обаче си има своите негативи. "Той зависи от инфраструктурните проекти и това го прави нерегулярен", обяснява Стефан Джамбазов, собственик на компанията. Отделно пазарът в България е малък - около 150 хил. тона на година (за сравнение - в Турция е 3 млн. тона). Така компанията има интерес и развива дейност и на други пазари, и по-специално на румънския, където разполага с дружество - Vaya Trading Europe. Наскоро се създава и европейското холдингово дружество Vaya-7 Holding SE, като обединение между двете компании в България и Румъния, което ще помогне за по-лесното представяне и разпознаване на компанията на международните пазари. 

За втори път

Лидер в класацията на най-динамичните малки и средни компании в сектор горива е русенската ДМВ с ръст на приходите от 103%. Компанията удвоява приходите си спрямо 2012 г. от 36 млн. лв. на 73.3 млн. лв. през 2013 г. Според отчета на компанията в Търговския регистър броят на служителите също е двойно увеличен, като от 30 през 2012 г. към края на 2013 г. те вече са 58 души. Компанията беше на първо място и в миналогодишната класация на най-динамичните при горивата с ръст от 190%. Повторното увеличение не е неочаквано, тъй като през изминалата година стана ясно, че дружеството планира разширяване на съществуващата си производствена база. Компанията, собственост на Десислава Савова, е създадена през 2007 г., като основната й дейност са доставките на течни горива и LPG. Компанията притежава складова база на територията на гр. Мартен, община Русе, за съхранение, маркиране и блиндиране на горива. Доставките компанията извършва посредством собствени транспортни средства, като разполага и със собствена бензиностанция.

За втора поредна година в класацията е и свързаната с групата "Химимпорт" "Българска петролна рафинерия". Тя надминава ръста си от 2012 г. от 25%, като за 2013 г. приходите на компанията се увеличават с близо 40%. Дружеството е регистрирано през 2004 г. с основна дейност преработката на нефт и кондензат, нефтени продукти, полимери и синтетични влакна. Дейността се извършва в землището на с. Дисевици.

Газ и кораби

На второ място след русенската ДМВ е пловдивската "Арена И.Т." с ръст от 78.5%. Създадената през 2011 г. компания през годините е имала различни дейности - търговия с горива и инертни материали, както и строителство. Дружеството е собственост на Иван Тобиев. През миналата година компанията, привлече вниманието със закупуването на 20 влекача, задвижвани с метан. Стойността на поръчката на возилата на Iveco (Stralis CNG) бeше 3.2 млн. лв. Идеята на компанията е от няколко години, но се е чакало производител, който да предложи специално влекачи с мотори на метан. "Тествахме първите два Iveco Stralis и при пълно натоварване постигнахме средно между 25-27 кг/100 км разход на гориво. За нас това означава разходи от 32-33 лв. на сто километра. Това доказа важността на природния газ като алтернативен източник на енергия, както и рентабилността и екологичността на инвестицията", заяви тогава Иван Тобиев, допълвайки, че новите влекачи ще бъдат използвани основно за превоз на цимент от Турция. Няколко години по-рано, през 2011 г., името на компанията отново беше в публичното пространство след взрив на метанстанцията на компанията на бул. "Пещерско шосе" в Пловдив, като взривът нанесе щети на Центъра за психично здраве - Пловдив.

Горивото е еднотипна стока и на пазара трудно можеш да се отличиш с продукта, който предлагаш. Двигател на бизнеса в сектора винаги е била цената. Когато обаче имаш един основен играч, с чиято цена се съобразяват всички, възможността да блеснеш става още по-трудна. Това важи за всички големи и познати играчи с големи бензиностанции на всяка магистрала. Какво остава за по-малките, за които, ако играят по правилата, пазарът на горива е едно все по-трудно място за оцеляване с постепенното въвеждането на всички изисквания на държавата за измервателни устройства по складове и бензиностанции. 

Без значение дали си голям или малък на пазара на горива има няколко основни движещи принципа. Ако ценоопределящата компания "Лукойл България" държи високи цени на пазара на едро, това означава възможност за вносителите да увеличат продажбите си. Ако "Лукойл България" предприеме по-агресивна ценова политика, това е шанс за компаниите, купуващи и продаващи горива на "Лукойл", да пласират стоката си. Големите обороти се правят на пазара на едро, а печалбите - на пазара на дребно, където маржовете са по-добри, затова наличието на ритейл верига е плюс. Така повечето най-динамични малки и средни компании в сферата на горивата не могат да се похвалят с много големи печалби на база приходите си, а "Братя Василеви" с мажоритарен собственик "Ле Рой ентерпрайсиз", Великобритания, и печалба от 6.4 млн. лв. при приход 16.8 млн. лв. е по-скоро изключение, което според отчета на компанията не се дължи на оперативната дейност, а на финансови приходи. За по-малките компании остава възможността да се ориентират към незаети от големите компании пазарни ниши, продукти, услуги и пространства, като това да имаш малка бензиностанция там, където нито една голяма верига не би си построила, е само малка част от възможностите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Съгласно немските източници, Меркел е подканила Бойко Борисов на срещата в Берлин "да възобнови разговорите с Русия за Южен Поток, където сме координирали толкова подробности" . Коментарии?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK