Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 дек 2014, 18:02, 5887 прочитания

Храни и напитки: Повече инвестиции и пазари

Компаниите в топ 20 за сектора залагат на нови технологии и марки с традиции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нови продукти, пазари, клиенти. И последователни усилия за налагане на марки и за по-високи продажби в условия на свито търсене. Това е характерно за малките и средните фирми в хранителния бранш, които влизат в топ 20 на класацията "Гепард" за най-динамичните компании през 2013 г.

Таблицата се оглавява


от създадената през 1998 г. фирма "Новико-Норд" – Чирпан. Компанията, която в момента е в групата фирми около "Химимпорт", произвежда трапезни червени и бели вина, както и пенливо вино. Дружеството отчита впечатляващ ръст на приходите от близо 570% през миналата година в сравнение с 2012. Нетните приходи от продажби са 371 хил. лева, но общо финансовите приходи надхвърлят 11 млн. лв. Основното увеличение е резултат от приходи от участие в дъщерното дружество "Миладжо". През 2007 г. консорциум "Слатина Булгарплод", в който с по 50% участват "Новико-Норд" и фирма "Миладжо", купи зеленчуковото тържище "Слатина Булгарплод". Новият собственик плати 75.4 млн. лв. за най-голямата зеленчукова борса в България. Консорциумът между двете компании е факт до ноември 2013 г., когато учредителите преценяват, че е постигната целта, за която е създаден, и го прекратяват. Към края на 2013 г. "Новико-Норд" вече е собственик на фирма "Миладжо", която отчита 9.678 млн. лв. печалба, показват данните от Търговския регистър.

Алкохолни напитки

На седма позиция в класацията е друга фирма за производство на напитки - "Мегапак ВТ" – Велико Търново. Това е предишното име на най-младата българска пивоварна - "Бритос", която за кратко време успя да се настани стабилно на силно конкурентния пазар на бира в страната. Фабриката е разположена върху площ от 13 декара, от които производствените халета са с 5 дка застроена площ. Капацитетът й е 20 млн. литра годишно. Инвестицията е за 20 млн. лева. Екип от 20 германски експерти в продължение на няколко месеца работи по окомплектоването на "Бритос". Едноименната марка бира е по немска разработка и рецепта на института VLB в Берлин. Собственик на компанията е Габриела Григорова-Попова - дъщеря на Григор Григоров, един от най-големите търговци на зърно в България чрез компанията си "Агроком".



В топ 20 на сектора в класацията "Гепард" влиза още един производител от винарския бранш - "Вини" - Сливен, на адвоката Тодор Батков. Дружеството е наследник на основаната през 1920 г. винарска кооперация "Шевка". По данни на фирмата тя е с годишен капацитет за преработка на около 80 милиона килограма грозде, притежава три бутилиращи линии и 3000 бъчви. Лозовите насаждения с бели винени сортове грозде са разположени около избата на "Вини" в Блатец, а червените сортове - около избите на фирмата в Сливен, Нова Загора и Шивачево. Около 15% от бутилираната продукция е предназначена за вътрешния пазар, а останалите 85% се продават зад граница - в Германия, Великобритания, Швеция, Норвегия, Русия, Литва, Латвия, Финландия, Канада, Полша, Япония, САЩ и др.

Още една фирма от алкохолния бранш присъства в топ 20 - "Синхрон инвест" (12-о място и почти 64% ръст). Компанията, която е започнала дейност през 1991 г., произвежда високоалкохолни напитки, както и вино от собствени лозови насаждения. В класацията влиза и "Винарска изба Кехлибар" (56% ръст, 17-а позиция), чиято производствена база се намира в софийското село Световрачене.

Хляб и хлебни изделия

Втори в топ 20 за хранителния бранш в класацията "Гепард" за най-динамичните компании на 2013 е производителят на хляб "Симид София". Продажбите на дружеството отбелязват ръст от 208% през 2013 г. спрямо предходната година. По думите на член на управителния съвет на дружеството това е резултат от закриването на други три производства на групата "Симид" в региона – логична стъпка след построяването на нов модерен завод в столицата. Ръстът се дължи също и на подобрената технология и качество в резултат на инвестицията. В крайна сметка компанията отчита и разширяване на пазарния си дял в съществуващи обекти. Процесът по прехвърлянето и преходният период, когато новите мощности не са натоварени напълно, обясняват загубата, която отчита дружеството през 2013.

Друг производител на хляб и хлебни изделия, който попада в топ 20 за хранителния сектор, е фирма "Миланов - Попов" ООД (18-о място). Дружеството притежава мелница в село Калчево, Ямбол, и произвежда различни видове брашна и трици, включително и брашно от хитовия лимец.

Месо и месни продукти

В топ 3 е трето поколение фамилна компания - "Го Грил" – Горна Оряховица (със 199.9% ръст на приходите за 2013 спрямо 2012 г.). Фирмата произвежда месни продукти - кебапчета, кюфтета, наденички и др., и ги налага чрез франчайз обекти "Горнооряховска скара и грил Go Grill". Собственикът на дружеството Стефан Велков уточни, че от 2012 г. досега са открити 66 обекта в цялата страна.

Месопреработващият бранш е представен с още няколко предприятия в топ 20. "Орион 2002"  – Пазарджик (5-о място и над 133% ръст), се занимава с производство и търговия с месо и месни продукти. Компанията е свързана с "Орион 2001", която е производител и доставчик на прясно месо, колбаси и деликатеси и е затворила цикъла си на производство. Дружеството притежава свинекомплекс в с. Априлци, месокомбинат в с. Варвара, изграден със средства по програма САПАРД, склад на едро, собствени магазини и дистрибуторска мрежа.

"Булиън" - Първомай (9-о място с над 90% ръст на приходите) е птицекланица за водоплаващи птици и продава основно зад граница - в Европейския съюз и в трети страни. На 13-а позиция в класацията е фирма "Зюмбилски" - Троян, която също се занимава с продажба на месо и продукти от месо. Веднага след нея се нарежда "Хладилна база за дивечово месо" - Лозница, Разград. Самото име на компанията подсказва и основната й дейност – съхрaнение, преработване, търговия, внос и износ на дивечово месо и продукти от него.

Създадената в края на 2011 г. "Прима фуудс" със седалище в София (15) произвежда готови ястия от птиче месо. Фирмата има производствено предприятие в Плевен и отчита над 60% ръст на приходите за 2013 спрямо предходната година.



Плодове, зеленчуци и консерви

На четвърто място в класацията е фирма "Катрин-Ко" – гр. Раковски (близо 148% ръст). Предприятието се намира на площадка от 53 дка, на които са разположени шест цеха – за производство на кетчуп, доматено пюре, лютеница и видове сосове; на майонеза, горчица и дресинг сосове; за разфасовка на мед и медени продукти; за обработка на горски гъби и култивирана печурка; за обработка на плодове и зеленчуци; вакуум-изпарителна инсталация и линия за сок. Компанията има собствена физикохимична и микробиологична лаборатория, притежава и собствени лозови масиви. Дружеството продава продуктите си под марката "Рубикон". Едноличен собственик на капитала е Екатерина Танева Коева.

"Ековита" - Пазарджик (104% ръст и 8-мо място) също се занимава с преработка на плодове и зеленчуци, но биосертифицирани. Фабриката е част от италианския холдинг Rigoni di Asiago - най-големият европейски производител на биоконфитюри, собственост на братята Антонио и Андреa ди Азиаго. Българската фирма осигурява суровина за предприятията в Италия, където се произвеждат конфитюрите. Пазарджишкото дружество е модерно обзаведено с техника и технологии, с които затваря цикъла - от измиването на плодовете до замразяването, опаковането, съхранението и експорта им. Част от мощностите са финансирани по Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.

И фирма ЕФЕБ – Ямбол (20-о място), се занимава с производство на консервирани и замразени плодове, на сокове и ядки. Компанията търгува на едро и дребно с тях и отчита 52% ръст на продажбите си за 2013 г.

Сладки, ядки и мляко

С ръст на приходите над 116% "Венианина" – Божурище, се нарежда на седмо място в топ 20 на "Гепард" за хранителния сектор. Компанията е специализирана в производството и търговията с ядки и снаксове. В построената през 2008 г. фабрика се пекат и пакетират ядки с търговските марки "Вени" и "Мондо". Фирмата разполага с дистрибуторска мрежа, която обхваща територията на цялата страна.

Традиции в производството и разширената гама от захарни и шоколадови изделия са в основата на възходящите приходи на още една компания в бранша - "Захарен комбинат – Пловдив" (11-а позиция и над 78% ръст). Дружеството е собственик на множество търговски марки с история и от по-ново време ("Амфора", "Тримонциум", "Сюрприз", "Марица", "Лагуна", "Дропс" и др.).

Захарни и шоколадови изделия произвежда и фирма "К ЕНД ДЖИ" – Пловдив (19). Компанията е специализирана в предлагането на блатове за сладкарски изделия, кейкове и рула с марката "Густо".

Производителят на мляко, сирене и кашкавал - фирма "Маклер – Комерс" - с. Брестовене, Разград, заема 16-о място в класацията с ръст на приходите от близо 60% през 2013 г. Фирмата разполага със склад в София и с дистрибуторска мрежа в цялата страна.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мебелен растеж по поръчка 1 Мебелен растеж по поръчка

В секторната класация в "Гепард" отново влизат производители с традиции и наложени търговски марки

11 мар 2020, 3932 прочитания

Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж

Ръстът в сектора се генерира от хранителните добавки, лекарствата без рецепта и козметиката

26 фев 2020, 6392 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Текстил и облекла: Чужди възложители и пазари диктуват ръста на продажбите

Компаниите в топ 20 разчитат на поръчки от чужбина

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10