Гепард: Да пребориш конкуренцията на Китай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гепард: Да пребориш конкуренцията на Китай

Най-новата инвестиция на дружеството е в производство на еднократно употребяеми предпазители за ендоскопи.

Гепард: Да пребориш конкуренцията на Китай

"Шьоли-Оптикс" продава 98% от продукцията си в чужбина

5470 прочитания

Най-новата инвестиция на дружеството е в производство на еднократно употребяеми предпазители за ендоскопи.

© Капитал


През 2014 г. "Шьоли-Oптикс" вече е постигнала цена, която не можем да се види дори на китайския пазар.

Десет години след създаването на "Шьоли-Оптикс" - съвместно предприятие между германската Schoelly и българската "Оптикс", нейният управител инж. Дойчо Раленеков има куража да разкаже: "Късмет беше, че г-н Шьоли успя да ни открие."

Неведнъж съм си задавал въпроса защо той избра "Оптикс"? Мисля, че причината е в това, че оцениха потенциала на екипа, който ще работи с тях. Ако този избор се беше случил по-рано, сигурно сега щяхме да сме достигнали по-далеч в бизнеса." Компанията е специализирана в производство и монтаж на ендоскопи и ендоскопски системи за медицината и за технически нужди.

За първото полугодие на 2014 г. има приходи от продажби за близо 10 млн. евро и печалба 400 000 евро. В компанията сега работят 90 служители, а на старта през 2004 г. те са били четирима. Дяловата съсобственост на фирмата е 60% германска и 40% за "Оптикс". Започват с начален капитал от 200 000 евро, а днес балансовата стойност на активите е 4 млн. евро.

И наистина факторът "късмет в бизнеса" не е за подценяване, защото младата компания "Шьоли-Oптикс" вече е добила самочувствие на световен играч на пазара на медицински и технически ендоскопи. Около 60% от продукцията са за пазара в САЩ, 29% са за Европа и 1% е за България.

Колко е важна ефективността

През 2014 г. "Шьоли-Oптикс" вече е постигнала цена, която не можем да се види дори на китайския пазар. Защото ендоскопските системи са технологични, изискват много високи професионални качества на хората, които ги създават и произвеждат, а това и в Китай струва скъпо. При това цената на висококвалифицирания труд в Китай расте много по-бързо, отколкото у нас. Без, разбира се, китайците да могат да постигнат най-доброто качество, а ние го можем, обяснява инж. Раленеков.

Наличната техника, с която компанията "Шьоли-Оптикс" е оборудвана, вероятно ще може да се използва още около десет години. Което означава, че тя ще се е изплатила и ще следват по-добри печалби и по-висока рентабилност. А това е важно, защото при най-новите уреди стойността на материалите е по-висока от стойността, която се добавя тук. Ако продаваме един от новите си ендоскопи за 10 000 евро, материалите вътре в него са 8000 евро. Онова, което опитваме да направим, е да разширим възможностите за добавяне на стойност върху повече неща - да не правим само ендоскопи, а завършени ендоскопски системи, заключи г-н Раленеков.

Най-новата инвестиция на дружеството е в техника и технология за производство на еднократно употребяеми предпазители за ендоскопи. С нея е създадена "чиста стая", която защитава новите предпазители на ендоскопите от прахово и биологично замърсяване. "Чистата стая" е от клас 10 000, което означава, че в нея се поддържа свръхчистота, измерима с 10 000 частици в 1 кубически метър въздух. Това е по-висок клас чистота от всички производство, които са свързани с медицинската индустрия.

Малкият български пазар

Продукцията на "Шьоли-Оптикс" за местния пазар е сравнително малка по няколко причини. "В страната ни например има само 3 медицински робота (2 в Плевен и един в Пловдив), които биха могли да купят и ползват 3D ендоскопи. Начинът на задаване на държавните поръчки не е така изчистен както в САЩ или в Германия и имам усещането, че те се правят за определен клиент", казва инж. Раленеков.

А сравнително малките частни клиники още нямат капиталови натрупвания, за да могат да си позволят най-добрата техника, която "Шьоли-Оптикс" предлага. Може би когато поработят няколко години, ще могат да си позволят да ни станат клиенти, завършва Раленеков.

Не вярвам в скокообразните модели на развитие на фирмата

Блиц интервю с Инж. Дойчо Раленеков:

Инж. Дойчо Раленеков е машинен инженер, специалност "Механично уредостроене", от 24 години е в бизнеса с оптична техника, от 10 години е мениджър на "Шьоли-Оптикс" ООД.

Михаил Ванчев

- Ако наречем най-голямата трудност пред вашата компания с една дума, тя как ще се нарича?

- Китай. Те изправиха нашата индустрия пред предизвикателство с ниски цени на едноскопите. И трябваше нещо да измислим, за да се справим с това. Решението беше иновативно - ендоскопи с чип на върха, ендоскопи с повече електроника, отколкото оптика, защото тя е скъпа. Все още тези ендоскопи не са достигнали достатъчна резолюция на образа, който предават, но очаквам в следващите няколко години бързото развитие на чиповете да даде решение на този технически проблем.

Компанията ни вече работи по нови проекти, включващи именно тези технологии с чипове за ендоскопите. В "Шьоли-Оптикс" сме на мнение, че за нас вече не е достатъчно да правим само ендоскопи, а и периферия и апаратура за тях - става дума за контролери, за камери със стандарт HD. За лекарите е важно да има картина върху няколко монитора, тя да има отлична резолюция, да бъде триизмерна. Това вече се прави от наше ново звено.

- Как финансирате инвестициите си?

- Използваме един-единствен начин - реинвестиция на печалбите. Финансовата ни кондиция е такава, че не бихме имали проблем да изтеглим кредит. Важно е да се подбере момента, когато да се инвестира, важно е да се подбере и в какво да се инвестира. А всичко това зависи от пазара.

Следенето на пазарните тенденции в бранша, усещането ни за пазара и за развитието на технологиите предопределят инвестиционните решения. Ние не искаме да се развием изведнъж, защото това е рисково. Дори и да направим една голяма инвестиция, обезпечението на тази инвестиция с човешки ресурси се постига бавно и трудно, просто такова е естеството на работата ни.

Кои са факторите, които влияят върху вашия най-голям пазар - американския?

- Това е чувствителен пазар, който силно се влияе от политика. Медицината е една от основните политики на американската държава, очакванията ни са, че пазарът ще се разширява, друг е въпросът с каква динамика. Въпросът е да сме готови технически за този пазар. Разраства се търсенето на ендоскопи с 3 D изображение, нещо, върху което вече акцентираме при нас. Но да не забравяме, че дори за американския пазар това е скъпа технология.

- Каква е прогнозата ви за развитието на компанията през следващите няколко години?

- В средносрочен план - за следващите 5 години, смятам, че компанията ни ще запази ръста, който постигнахме спрямо 2013 година - над 20%. Образно казано, след 5 години ще бъдем два пъти по-големи като обеми на производството. Нашите амбиции в този период обаче не са да станем 200 или 2000 души. В момента екипът ни е много добре балансиран и затова много внимателно правим крачки за увеличаването му.

Производството ни е свързано с влагането на много интелект в продукта. А този интелект не се създава бързо, стремим се хората ни да натрупват знания, но добавяме нови само когато има нужда от съществено разрастване на капацитета ни.

- Ако имате възможност за промяна на българското законодателство, какво бихте направили?

- Здравното осигуряване, паричните постъпления към здравната каса и тяхното разпределяне за заплащане на медицинските услуги. Аз смятам, че много от пътеките, които са създадени, имат повече икономически, отколкото здравни функции. Болниците като едни икономически субекти са заинтересувани да правят не нужните за техния пациент процедури, а да правят скъпите, доходоносни процедури. Оттук качеството на услугата здравеопазване не е достатъчно и не е достатъчно добро.

През 2014 г. "Шьоли-Oптикс" вече е постигнала цена, която не можем да се види дори на китайския пазар.

Десет години след създаването на "Шьоли-Оптикс" - съвместно предприятие между германската Schoelly и българската "Оптикс", нейният управител инж. Дойчо Раленеков има куража да разкаже: "Късмет беше, че г-н Шьоли успя да ни открие."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Браво на Инж. Дойчо Раленеков - дай боже повече такива хора !

    И да помисли как да ги направи по тънки , че е много гадно да усещаш как ти човърка стомаха !!!

  • 2
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    "Чистата стая" е от клас 10 000, което означава, че в нея се поддържа свръхчистота, измерима с 10 000 частици в 1 кубически метър въздух. "

    Я пак?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK