Рецепта за растеж с инвестиции и нови пазари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рецепта за растеж с инвестиции и нови пазари

Според управителят на "Росина ойл – 1 ЕООД" инвестициите на компанията в последните години се оказват основната причина за растежа на приходите й.

Рецепта за растеж с инвестиции и нови пазари

"Росина ойл – 1" инвестира все по-смело и търси все повече партньори

5130 прочитания

Според управителят на "Росина ойл – 1 ЕООД" инвестициите на компанията в последните години се оказват основната причина за растежа на приходите й.


Ръстът на приходите на компанията е 511.7% през 2014 г. спрямо 2013 г.
Инвестирането в ново оборудване и намирането на нови партньори се оказва успешната формула.

"Най-висок ръст се наблюдава при износа на мазнини и масла от животински и растителен произход." Това е изречението, което присъстваше в почти всяка статия за износа на България всеки месец през 2015 г. А по-подробните данни на Националния статистически институт показаха, че този скок се дължи най-вече на нарастването на експорта на слънчогледово олио. Продажбите на този тип продукти навън са се увеличили с рекордно високите 210.8% на годишна база за периода януари - август 2015 г. и въпреки по-слабата слънчогледова реколта през тази година по всичко изглежда, че фирмите в този сектор се развиват и намират успешна реализация на продукцията си не само на местния, но и на все повече чужди пазари. Така съвсем неслучайно номер 8 в класацията "Гепард" за най-динамични малки и средни предприятия се оказва фирмата "Росина ойл – 1 ЕООД" от с. Ресен, която се занимава с бутилиране на олио, производство и бутилиране на салатен микс "Росина", международен транспорт и спедиция, както и търговия със земеделска продукция и семепочистване. За последните 15 години, от които фирмата съществува, тя не спира нито инвестициите, нито търсенето на нови пазари, което в крайна сметка се превръща в ключов фактор за бързия растеж на приходите й през последните години.

Факторите за растеж - инвестициите и новите пазари

Идеята за създаването на "Росина" се появява случайно, разказва управителят Иван Георгиев. Неговият баща Йордан Георгиев решава и създава марката през 2000 г., а бизнесът продължава да бъде изцяло семеен и досега. В началото производството се е осъществяло изцяло ръчно в малък цех, като капацитетът на ден е бил до 2000 бутилки. Работили са едва 5 души. По-сериозните инвестиции започват през 2011 г. Тогава фирмата инвестира в разширяване на производствените площи, както и в машини и съоръжения. Резултатите не закъсняват - капацитетът се вдига до 40 000 бутилки на ден, а към днешна дата заетият персонал във фирмата вече наброява 45 души. В това число влизат машинни оператори в цеха за бутилиране на олио, работници поддръжка, шофьори на тежкотоварни автомобили, складови работници и администрация. От тази година фирмата разполага и със складова база за съхранение на зърно с вместимост над 2000 тона. В тях е инсталирано оборудване на почистване на зърнени култури, което е с капацитет на почистване до 100 тона дневно. Именно инвестициите през последните години се оказват ключови за развитието на компанията. "Инвестирахме в машина, която почиства всички видове земеделска продукция, както и в модерна техника за товарене и претегляне. С това нашите инвестиции не приключват, почти всяка година се стремим да инвестираме в ново оборудване, което да подобрява производствените мощности, както и качеството на предлаганите от нас продукти", обяснява Иван Георгиев.

Втори фактор за растежа на компанията се оказва търсенето и намирането на нови пазари и партньори и извън България. "Росина ойл – 1" продава в цялата страна, но вече работи и с фирми от Австрия и Албания, а скоро се надява да намери и нови партньори в страни и извън Европа. За Австрия и Албания фирмата изнася бутилирано рафинирано олио. Разбира се, това означава, че не само приходите, но и разходите се увеличават. "Винаги са необходими средства за закупуване на материали, суровини, поддръжка на машини и оборудване, реклама и всички други компоненти, необходими за една търговия и още повече за производство", уточнява Георгиев.

Трудностите

Трудности и пречки, разбира се, не липсват. Основна пречка се оказва недостигът на квалифициран персонал. Компанията се нуждае от шофьори на тежкотоварни автомобили, персонал за поддръжка на машините в цеха и на хора за администрация, но се оказва, че затрудненията с намирането на такива кадри са постоянни. Понякога причината е действително липса на кадри с добро образование, но често се оказва, че проблемите не опират до това, а до липса на опит, способност и желание да се върши възложената работа на съответната позиция.

Предизвикателствата могат да бъдат и под формата на неблагоприятни климатични условия. Сушата и горещините през лятото на 2015 г. доведоха до по-слаба реколта на слънчоглед в страната, като това доведе до множество опасения, че олиото ще поскъпне. Въпреки това фирмата смята, че годината е била успешна и разнообразна за тях, както и изпълнена с нови възможности за професионално и бизнес развитие. "Въпреки че реколтата на слънчоглед тази година не беше от най-добрите в сравнение с предходни години, ние успяхме да реализираме всичките си идеи, проекти и сделки, които бяха планувани да се осъществят през тази година. Очакваме през следващите години икономическите ни резултати да бъдат още по-добри от сегашните ни. Надяваме се да успеем да излезем на нови пазари, да увеличим продажбите и производствените си мощности", казва Георгиев. А ако очакванията се осъществят, това неминуемо ще доведе и до откриването на още работни места. Постигането на всичко това, разбира се, преминава през постоянство и непрекъснат стремеж за развитие. "Благодарен съм, че успявам да запазя и развия това, което баща ми е градил през годините. Основните фактори за успех в този сектор са възможността и амбицията за завоюване и разработване на нови пазари, постоянството и коректността към своите партньори." По този начин Иван Георгиев обобщава успешната формула за развитие в този бизнес.

Ръстът на приходите на компанията е 511.7% през 2014 г. спрямо 2013 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK