Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 ное 2015, 10:43, 2907 прочитания

Дърводобив и преработка: Още една година с евродвигател нагоре

В последните пет години секторът непрекъснато расте - бавно, но сигурно, средно с 6-8%, движен от европейските пазари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Икономическата криза и сривът в строителния сектор в България донесоха няколко тежки години за мебелната индустрия – с големи спадове в оборотите, свиване на работните места и немалко фалити на предприятия. Данните в "Гепард" за дърводобивната и дървообработващата индустрия за последните две години обаче показват, че този период вече е зад гърба й. Докато в предишни години в класацията имаше осезаемо присъствие на компании от дърводобивния сегмент и този на суровата преработка, то подобно на 2013 г. и през 2014 г. топ 20 вече се доминира от мебелопроизводителите – общо 15 от 20 компании.
3.6% от добавената стойност в цялата индустрията идва от сектора на производство на мебели и на дървен материал

40 хил. души приблизително са заетите в сектора

142% ръст за периода между 2009 и 2014 г. е отбелязал износът

634 млн. долара е общата стойност на износа за 2014 г.

Проблемите пред бранша основно са два - липса на работна ръка и сив сектор в лицето на "гаражното" производство.
Секторът се отличава с по-ниска динамика на фона на другите индустрии, като ръстовете на най-динамично развиващите се компании в него са двуцифрени, а през 2014 г. само първите две компании в топ 20 имат ръст на приходите над 50%. Въпреки това от 2010 г. насам браншът непрекъснато расте - бавно, но сигурно, средно с 6-8%. И отминалата година не е изключение. Така той успя да се възстанови – не с бум, а с малки, но устойчиви крачки, като европейският пазар беше и продължава да бъде мощният двигател зад тази тенденция.

Но възстановяване се забелязва и на вътрешния пазар – както в продажбите на дребно, така и в тези на едро, като стойностите доближават тези от 2009 - последната силна година преди кризата.
Стабилизирането на бранша обаче не означава, че всичко пред него е розово. По думите на председателя на браншовата камара Елица Ненчева пред него има поне два сериозни проблема, които изискват спешни мерки – осезаемата липса на работна ръка и сивият сектор, който притиска особено силно най-малките предприятия.


Двигателят - европейският пазар

Мебелният сектор е силно експортно ориентиран и попада в топ 5 на на-бързо развиващите се в това отношение сектори. За периода между 2009 и 2014 г. износът е отбелязал ръст от 142%, като общата му стойност е достигнала 634 млн. долара, сочат данните на браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. Именно на добрите продажби на общия европейски пазар се дължат и ръстовете в сектора, както и на увеличените поръчки към тези, които работят серийно за големи търговски вериги.

На европейския пазар българските производители успяха да извоюват място благодарение на конкурентни цени, много добро качество и бърза реакция към актуалните тенденции. Помага и фактът, че в последните години търсенето на производители от страна на големите международни търговски вериги се измества от Китай към Източна Европа заради нарасналите цени на китайското производство и високите транспортни разходи.



Днес ЕС е 80% от общия външен пазар за българските мебели. Останалата част от експорта е за съседни пазари – като Молдова, Албания, Македония и др., както и за по-далечни като Близкия изток, Северна Африка, Израел, САЩ, Русия и бившите съветски републики. По думите на председателя на браншовата камара Елица Ненчева далечните пазари са труднодостъпни, но пък именно в тях индустрията вижда дългосрочен шанс за бъдещ растеж.

Голяма част от компаниите в топ 20 на класацията "Гепард" имат силно представяне на външните пазари. Мебелната компания "Начеви" например продава на три континента, като освен европейски страни като Великобритания, Испания, Гърция, Кипър компанията оперира и в САЩ, Русия, Египет, Грузия и Азербайджан. На европейските пазари като Германия, Австрия, но и в Русия работи и бутиковата "Валиян", специализирана в дизайнерски интериори за хотели, заведения и частни домове. Компанията бе в топ 10 и в миналогодишното издание и запазва динамиката си благодарение на големи проекти в Германия и Сърбия. Някои от фирмите имат трайни партньорства с европейски компании, като тази симбиоза им осигурява сигурен пазар. Пазарджишката фабрика за мека мебел например иколетти" работи за една от най- големите мебелни вериги в Италия, а отделно продава на другите европейски пазари.

Други – като благоевградската "МебелФаб", подхождат по-смело. Още през 2007 г. компанията е регистрирала дъщерно дружество в Германия – MÖBELFAB, в Берлин. Сега над 90% от продуктите й са за пазарите в Германия, Англия, Испания, Гърция, Литва, Холандия, Италия, както и в САЩ и Израел.
Интересно е, че в топ 20 за 2014 г.
присъстват две компании със смесена българско-скандинавска собственост. Една от тях е "Саксо БГ" - с 50% датско участие, която реализира продукцията си изцяло на скандинавския пазар. По думите на Радостина Добрева от компанията ръстът в оборота й през 2014 г. се дължи на разширяването на пазара не само в Дания, но и към други скандинавски страни като Швеция и Норвегия. Компанията работи предимно с публичния сектор – държавни и общински институции. "Изискванията им са много високи, затова и ние сме длъжни да поддържаме високо ниво и сертифицирана продукция. Всяка година въвеждаме някакви иновации. Тази например работим по голям проект за енергийна ефективност", казва Добрева.

Създадената през 2008 г. до Дряново "Ню мениджмънт" пък е производствено звено на шведската European House of Beds. Българският партньор на компанията Свилен Лозев коментира, че добрите резултати се дължат на това, че шведската компания е успяла да завземе пазарен дял от свой основен конкурент на скандинавския пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мебелен растеж по поръчка 1 Мебелен растеж по поръчка

В секторната класация в "Гепард" отново влизат производители с традиции и наложени търговски марки

11 мар 2020, 3073 прочитания

Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж

Ръстът в сектора се генерира от хранителните добавки, лекарствата без рецепта и козметиката

26 фев 2020, 5577 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Хотели и ресторанти: 20 градуса на слънце

Компаниите в сферата на туризма отново не могат да се похвалят с голям растеж

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10