С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 ное 2015, 10:43, 2690 прочитания

Дърводобив и преработка: Още една година с евродвигател нагоре

В последните пет години секторът непрекъснато расте - бавно, но сигурно, средно с 6-8%, движен от европейските пазари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Икономическата криза и сривът в строителния сектор в България донесоха няколко тежки години за мебелната индустрия – с големи спадове в оборотите, свиване на работните места и немалко фалити на предприятия. Данните в "Гепард" за дърводобивната и дървообработващата индустрия за последните две години обаче показват, че този период вече е зад гърба й. Докато в предишни години в класацията имаше осезаемо присъствие на компании от дърводобивния сегмент и този на суровата преработка, то подобно на 2013 г. и през 2014 г. топ 20 вече се доминира от мебелопроизводителите – общо 15 от 20 компании.
3.6% от добавената стойност в цялата индустрията идва от сектора на производство на мебели и на дървен материал

40 хил. души приблизително са заетите в сектора

142% ръст за периода между 2009 и 2014 г. е отбелязал износът

634 млн. долара е общата стойност на износа за 2014 г.

Проблемите пред бранша основно са два - липса на работна ръка и сив сектор в лицето на "гаражното" производство.
Секторът се отличава с по-ниска динамика на фона на другите индустрии, като ръстовете на най-динамично развиващите се компании в него са двуцифрени, а през 2014 г. само първите две компании в топ 20 имат ръст на приходите над 50%. Въпреки това от 2010 г. насам браншът непрекъснато расте - бавно, но сигурно, средно с 6-8%. И отминалата година не е изключение. Така той успя да се възстанови – не с бум, а с малки, но устойчиви крачки, като европейският пазар беше и продължава да бъде мощният двигател зад тази тенденция.

Но възстановяване се забелязва и на вътрешния пазар – както в продажбите на дребно, така и в тези на едро, като стойностите доближават тези от 2009 - последната силна година преди кризата.
Стабилизирането на бранша обаче не означава, че всичко пред него е розово. По думите на председателя на браншовата камара Елица Ненчева пред него има поне два сериозни проблема, които изискват спешни мерки – осезаемата липса на работна ръка и сивият сектор, който притиска особено силно най-малките предприятия.


Двигателят - европейският пазар

Мебелният сектор е силно експортно ориентиран и попада в топ 5 на на-бързо развиващите се в това отношение сектори. За периода между 2009 и 2014 г. износът е отбелязал ръст от 142%, като общата му стойност е достигнала 634 млн. долара, сочат данните на браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. Именно на добрите продажби на общия европейски пазар се дължат и ръстовете в сектора, както и на увеличените поръчки към тези, които работят серийно за големи търговски вериги.

На европейския пазар българските производители успяха да извоюват място благодарение на конкурентни цени, много добро качество и бърза реакция към актуалните тенденции. Помага и фактът, че в последните години търсенето на производители от страна на големите международни търговски вериги се измества от Китай към Източна Европа заради нарасналите цени на китайското производство и високите транспортни разходи.



Днес ЕС е 80% от общия външен пазар за българските мебели. Останалата част от експорта е за съседни пазари – като Молдова, Албания, Македония и др., както и за по-далечни като Близкия изток, Северна Африка, Израел, САЩ, Русия и бившите съветски републики. По думите на председателя на браншовата камара Елица Ненчева далечните пазари са труднодостъпни, но пък именно в тях индустрията вижда дългосрочен шанс за бъдещ растеж.

Голяма част от компаниите в топ 20 на класацията "Гепард" имат силно представяне на външните пазари. Мебелната компания "Начеви" например продава на три континента, като освен европейски страни като Великобритания, Испания, Гърция, Кипър компанията оперира и в САЩ, Русия, Египет, Грузия и Азербайджан. На европейските пазари като Германия, Австрия, но и в Русия работи и бутиковата "Валиян", специализирана в дизайнерски интериори за хотели, заведения и частни домове. Компанията бе в топ 10 и в миналогодишното издание и запазва динамиката си благодарение на големи проекти в Германия и Сърбия. Някои от фирмите имат трайни партньорства с европейски компании, като тази симбиоза им осигурява сигурен пазар. Пазарджишката фабрика за мека мебел например иколетти" работи за една от най- големите мебелни вериги в Италия, а отделно продава на другите европейски пазари.

Други – като благоевградската "МебелФаб", подхождат по-смело. Още през 2007 г. компанията е регистрирала дъщерно дружество в Германия – MÖBELFAB, в Берлин. Сега над 90% от продуктите й са за пазарите в Германия, Англия, Испания, Гърция, Литва, Холандия, Италия, както и в САЩ и Израел.
Интересно е, че в топ 20 за 2014 г.
присъстват две компании със смесена българско-скандинавска собственост. Една от тях е "Саксо БГ" - с 50% датско участие, която реализира продукцията си изцяло на скандинавския пазар. По думите на Радостина Добрева от компанията ръстът в оборота й през 2014 г. се дължи на разширяването на пазара не само в Дания, но и към други скандинавски страни като Швеция и Норвегия. Компанията работи предимно с публичния сектор – държавни и общински институции. "Изискванията им са много високи, затова и ние сме длъжни да поддържаме високо ниво и сертифицирана продукция. Всяка година въвеждаме някакви иновации. Тази например работим по голям проект за енергийна ефективност", казва Добрева.

Създадената през 2008 г. до Дряново "Ню мениджмънт" пък е производствено звено на шведската European House of Beds. Българският партньор на компанията Свилен Лозев коментира, че добрите резултати се дължат на това, че шведската компания е успяла да завземе пазарен дял от свой основен конкурент на скандинавския пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговия: Ускорен растеж Търговия: Ускорен растеж

Оборотите на най-динамичните 20 малки и средни дружества в сектора на търговията и услугите растат над 100% през 2017 г.

4 фев 2019, 6569 прочитания

Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

28 яну 2019, 8145 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Хотели и ресторанти: 20 градуса на слънце

Компаниите в сферата на туризма отново не могат да се похвалят с голям растеж

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев