С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 ное 2015, 10:05, 2189 прочитания

С правилна стратегия общините могат да привличат повече инвестиции

Георги Стоев, управялващ партньор в Industry Watch, пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


През последните години Георги Стоев и екипът му работят активно с инвеститори и българските общини за развитие на регионите и  привличане на нови инвеститори. Един от най-успешните примери е Пловдив, където Industry Watch работи активно. Със Стоев разговаряме за това как се създава и успешна инвестиционна дестинация.


Как и защо решихте да помагате на бизнеса и на общините да развиват регионите като инвестиционни дестинации?


- Основният фокус на нашата работа е бил да правим икономически анализи, консултации и прогнози, които да помагат да се взимат по-добри инвестиционни решения. Досега сме имали разнородни кръгове клиенти, но повечето са се интересували от макроикономическата рамка и политическия риск. По тази причина много рядко сме слизали на ниво бизнес, но точно то се оказа, че е една пазарна ниша - координация между бизнесмени с регионален фокус, които развиват имоти с цел привличане на инвеститори с нови производства, от една страна, а от другата, местните власти. Разбира се, в целия този процес има много други фактори и интереси - това са ВиК дружества, енергийни, газови компании, които трябва да осигурят някаква инфраструктура за правене на бизнес. Досега никой не се беше наел да координира този процес между всички тези страни, Това правим ние, като в случая имам предвид не България като цяло, а по-скоро се опитваме да откроим отделни региони.

Една от причините да го правим е, че се задълбочиха различията между София и останалите градове.
Втората причина е, че кметовете станаха по- активни на ниво икономическа политика, те осъзнаха, че за да имат избиратели в общината и региона, трябва да има бизнес. Оттам дойде и идеята да направим продукта "Инвестиционна дестинация" - промоционална серия от книжка, конференции, участие в различни събития, презентации и брандиране на даден регион. Най често сме канени да направим презентация пред компании, които искат да инвестират тук.

Може ли един конкретен пример?



- Първо започнахме да работим със Сливен и Ямбол преди около 9 години. Тогава нямаше магистрала, а като нямаш път, нямаш и бизнес. И тогава се разбра, че инвеститорите търсят места, които са добре подсигурени логистично - път, пристанище. Така се оказа, че Пловдив и общините около него са предпочитаните и интересни места за правене на материални инвестиции - нещо, което можеш да пипнеш - производство на специфични компоненти, сглобяване на машини до логистиката.

Така например за нас беше изненада, че голяма често от печатарския бизнес е съсредоточен във и около Пловдив именно заради добрата логистика, която е ключова в този сектор. И така се стигна до идеята този регион да се развива с фокус индустриални инвестиции - най вече развитие на земя за индустриално производството - т.е. от един или няколко парцела земя да направиш индустриална зона.
Това е огромен фактор за привличане на инвестиции - досега са правени различни опити и от държава и от общини, както и отделни частни инвеститори да развиват такива зони, но най-добри условия открихме във и около Пловдив.

Там в няколко отделни общини има зони и вече наблюдаваме специализация на производството - например в Куклен се развива производство на авточасти и компоненти за автомобилната индустрия. Освен това, когато имаме икономическа зона и в нея имаме един доволен чужд инвеститор, той води след себе си и други от неговата държава. Самото производство в тези зони създава и клъстери - едно дружество в едната зона произвежда за други, създава се и нов обслужващ бизнес. Благодарение на всичко това вече не говорим за Пловдив на ниво град, община или кмет, а като регионална дестинация за инвестиции.

Преди 10-15 години Пловдив и региона изглеждаха като място, загубило своя потенциал за развитие. Сега обаче нещата са на другия полюс. На какво се дължи това?

- Ние винаги сме работили за осигуряване на по-добра среда за правене на бизнес - защото, когато има инвестиции, има заети, има и заплати. Има ли бизнес, се развива и културата, т.е. кръгът се затваря и Пловдив е точен пример за това. Интересното обаче е, че когато сме правили препоръка за промяна на бизнес средата, тя се е приемала винаги добре от администрация, министри, местни власти.

Единствените групи, които са били опозиция, са извън администрацията - синдикати, гилдии на някакви професии, които искат по-затворен пазар и се опитват да блокират този процес. А за Пловдив явно така са се стекли обстоятелствата, че бизнес климатът се е променил към добро. Този процес беше и неизбежен след София и други градове да отлепят от дъното.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговия: Ускорен растеж Търговия: Ускорен растеж

Оборотите на най-динамичните 20 малки и средни дружества в сектора на търговията и услугите растат над 100% през 2017 г.

4 фев 2019, 6537 прочитания

Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

28 яну 2019, 8092 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Колко бързо бягат старите гепарди

Макар и с по-бавни темпове компаниите в топ 3 от миналата година остават в калсацията през 2015 г.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател