Търговци на всеки километър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговци на всеки километър

Компаниите от търговията реализират и най-високия среден растеж

Търговци на всеки километър

Секторът е с най-голяма представителност в класацията

2066 прочитания

Компаниите от търговията реализират и най-високия среден растеж

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Търговията е най-големият сектор в българската икономика - от малките гаражни магазинчета до големите търговски центрове и вериги, той е навсякъде. И това не е изненада, след като още в зората на демокрацията магазинната търговията беше най-лесният начин за започване на бизнес. Малките и средните фирми от сектора заемат и най-голям дял в класацията "Гепард". Тук са над 500 фирми, които са 33% от всички динамични компании.

Разбира се, няма да срещнем компании като най-големите вериги за продажби на дребно, които правят огромни обороти и влизат в категорията на големите компании, но картината е доста пъстра - от търговци на храни, цигари и алкохол, до лекарства и консумативи за медицината, дървесина и компютри.

Все пак солиден оборот

Общият оборот на всички над 500 търговски компании в "Гепард" е 6.4 млрд. лв., като от тях с най-голям дял са доставчиците на едро (76.5%). За сравнение - 20-те най-големи вериги в България през миналата година са направили общ оборот от 5.7 млрд. лв., а лидерът "Кауфланд" е с 1.224 млрд. лв. по данни на "Капитал 100".

В "Гепард" оборотите са далеч по-ниски, но темповете им на растеж са много по-високи - при първите 20 компании той е над 100%. Това се отнася и за цялата класация (топ 20), а лидерът "Браун България" расте с близо 1000% през миналата година. Компанията търгува с лекарства, продукти и консумативи за медицината.

Паралелно с разрастването на дейността си през 2014 г. тя е увеличила и персонала си.

Друга компания в топ 20, която работи в този сектор, е "Новамед БГ". Тя е специализирана в доставките в областта на медицината и продуктите за хора с увреждания - помощни средства, приспособления и съоръжения за хора в неравностойно положение, слухови апарати, глюкомери.

Второто място е за "Малвис", която търгува с хранителни стоки на едро и има онлайн магазин, от който всеки може да поръча. Компанията е базирана и прави доставки във Варна, а неин подгласник е "Мунилес", който търгува с дървесина.

Търговец на храни е и компанията "Сейл комерс", собственост на Александър Найденов, който контролира и "Олинеза". "Сейл комерс" доставяше храна за болниците на ВМА в страната до февруари тази година, когато договорът беше развален от новото ръководство след отстраняването на ген. Стоян Тонев.

Търговецът на дрехи "Лий Купър" расте с над 400%, след като започна директно да търгува в България през 2012 г. Към момента брандът вече има десет магазина и един аутлет в България. Те се намират в градовете Бургас, Велико Търново, София, Варна, Русе и Пловдив, като са позиционирани главно в големите търговски центрове.

Закъде без скрап и метали

Традиционно едни от най-растящите компании в сектора са търговците на скрап и метали. В случая в топ 20 попадат цели четири компании - "Медибул", "Трансметалс", "Велтрон" и "Глобал металс". Сред най-динамичните търговци са и тези в сектора на строителството - "Меркури инвест" търгува с нови и употребявани машини. Друг представител е пловдивската "Босстор", която продава цялата гама от строителни материали и консумативи.

Очевидно съвземането на сектора и ръстът в инфраструктурното строителство помагат на търговците в сектора. Много устойчив и висок ръст отчита и компанията "Експо 2000 трейд" - тя търгува с бяла и черна техника от марките Bosh и Siemens. Друга група в топ 20 са търговците на зърно и препарати за земеделието - това са "Корн бейс", "Боилл" и "Стил трейд".

Търговията е най-големият сектор в българската икономика - от малките гаражни магазинчета до големите търговски центрове и вериги, той е навсякъде. И това не е изненада, след като още в зората на демокрацията магазинната търговията беше най-лесният начин за започване на бизнес. Малките и средните фирми от сектора заемат и най-голям дял в класацията "Гепард". Тук са над 500 фирми, които са 33% от всички динамични компании.

Разбира се, няма да срещнем компании като най-големите вериги за продажби на дребно, които правят огромни обороти и влизат в категорията на големите компании, но картината е доста пъстра - от търговци на храни, цигари и алкохол, до лекарства и консумативи за медицината, дървесина и компютри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK