Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 ное 2015, 10:50, 3134 прочитания

Хотели и ресторанти: 20 градуса на слънце

Компаниите в сферата на туризма отново не могат да се похвалят с голям растеж

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
При хотелите и ресторантите едва първите 9 имат ръст на приходите от над 20% спрямо 2013 г.

Годината е 2015. Мястото е българският бряг на Черно море. Много от леглата са празни или са запълнени с цената на големи отстъпки. Руснаците ги няма, немците са по-малко, а китайците и индийците, които да се появят и да спасят българския туризъм, са все още само в мечтите на министъра на туризма Николина Ангелкова.     

Тишината в стаите, характерна за сезон 2015 г., започна да се прокрадва още през 2014 г., когато започна отливът на руските туристи заради проблемите с Русия и Украйна и фалитът на няколко руски туроператора. Годината е била успешна за първите 20 компании, занимаващи се с хотелиерство и ресторантьорство в класацията "Гепард" за най-растящите на база приходи малки и средни предприятия, но с малко.


За поредна година секторът не може да се похвали с големи ръстове, подобни на тези в други сектори като търговия, строителство, транспорт и спедиция и др. При хотелите и ресторантите едва първите 9 имат ръст на приходите от над 20% спрямо 2013 г. От тях 5 са в сферата на ресторантьорството, като всички са свързани с известни брандове на вериги за хранене. При хотелиерите най-силно е присъствието на обекти около Варна, а растящите за втора поредна година са намалили растежа си през 2014 г. наполовина. 


Всичко на масата 

Най-динамично развиващата се компания е сектора е "Канела 2011", която расте със 194%. Зад дружеството се крие известната марка
Raffy Bar & Gelato. Семейната двойка Аделина Захариева и Ричард Алибегов започват да развиват веригата си от заведения преди четири години. От идеята да се създаде място за събиране на приятели през 2014 г. бизнесът вече е донесъл 4.4 млн. лв. приходи. Другият успешен проект на семейството са сладоледите Raffy, които дават и името на веригата. Първото заведение е открито през 2012 г. на ул. "Ангел Кънчев" в София. После идва и заведението на столичния булевард "Витоша", а последната инвестиция е в заведение с басейн в София, като предстои и експанзия в страната. През ноември се очакват да отвори заведение Raffy в Пловдив. Миналата година заработи такова в Благоевград, като формулата на бъдещия растеж ще е франчайзингът. Концепцията на веригата са цени в средния сегмент и големи грамажи в стил "американска кухня" и голямото меню, като собствениците смятат, че клиентите трябва да се чувстват свободни да седнат и да изпият дори само едно кафе без консумация от кухнята по всяко време. Според собствениците ресторантьорският бизнес има голямо поле за развитие в страната, а внасянето на успешни готови бизнес модели отвън е достатъчно. Основният проблем пред хотелиерския и ресторантьорския бизнес в страната - намирането на качествени кадри, обаче важи и за тях. Най-трудно се оказва намирането на подготвени сервитьори, владеещи чужди езици, поради представата, че тази работа е до време и бягането на подготвените в чужбина (профил на компанията на стр...). 
 
Другата добре позната марка в класацията на най-растящите е Happy, като дружеството "Хепи", с генерален мениджър Орлин Попов, присъства в нея с три свързани дружества. "Хепи лейди", "Хепи стил" и "Темплар". Последното има ръст на приходите от близо 60% и оперира ресторант от веригата в Бургас, намиращ се на централната улица "Александровска". "Хепи" е дружеството, което държи правата на марката Happy Bar and Grill, Captain Cook и Happy Sushi и развива бизнеса си на принципа на франчайзинга. Основната дейност на дружеството е франчайз, рекламни и офис услуги, продажба на стоки и активи, като първите две генерират 90% от приходите на компанията. Основни клиенти на рекламните и офис услугите са фирмите от икономическата група "Хепи". Според отчета на компанията бизнес ситуацията в сектора се влошава заради намаленото търсене, което съответно се отразява и на дейността на веригата ресторанти Happy. Отрасълът е в спад, пише още в отчета, което обаче се компенсира от "отличните пазарни позиции, географско разположение и популярност на веригата". Ресторантите на веригата отчитат все по-големи обороти, като това води до по-големи франчайзингови такси за дружеството. Освен по-големи приходи от такси се предвиждат и повече ресторанти под бранда Happy Bar and Grill. Прогнозата за 2015 г. е за запазване или леко намаляване на оборотите. "Хепи" е и едноличният собственик на "Хепи стил" и "Хепи лейди". Последната расте с 40% и е на шесто място в класацията, като има приходи от 16.3 млн. лв. Основната дейност на компанията е производството на продукти от пилешко месо и риба, индустриално хранене и търговия на едро с хранителни стоки. Основната част от продукцията е предназначена за ресторантите и другите обекти за хранене на групата "Хепи", а останалото за големи клиенти, на които се предоставя пълно хранително обслужване на персонала. Тоест бизнесът на дружеството е относително подсигурен.

Другата позната марка в класацията е Domino's Pizza през дружеството "Лн сълюшънс", собственост на Лазгин Маджид и Никола Николов. За 2014 г. приходите на компанията се увеличават от 4.8 млн. лв. на 6.6 млн. лв., или това е 38.4% ръст. Американската верига влезе на българския пазар през 2010 г. чрез франчазинг, като Николов е представителят на марката за България и е взел правата от компанията Anatron Food Services, която представлява Domino's в Гърция и Кипър. За разлика от другите пицарии у нас основната дейност на Domino's е доставка по домовете и в по-малка степен продажбата на място, като при влизането си през 2010 г. компанията си беше поставила за цел да има 20 обекта в България до 2018 г.



Последната компания от групата на заведенията е "Младежка кооперация Ялта - МК", създадена през 1997 г. като правоприемник на дейността на МК "Ялта 92" и СК КООПСУ с основна дейност развлекателна услуги. Младежката кооперация натрупа пари по времето на данъчните облекчения за този тип организации в зората на демокрацията.

Все на слънце
Сред компаниите, попадащи в групата на хотелиерските услуги, с най-голям ръст от 147% е "Слънчев ден" АД. Акционерното дружество е и това с най-голям проход в класацията - близо 25 млн. лв. за 2014 г. Мажоритарен акционер в "Слънчев ден" е дружеството "Съни тур", където едноличен собственик червеният активист и кандидат за кмет на БСП в Пловдив е Георги Гергов (3-о място на изборите).

На четвърто място в класацията е "Баутек България", която увеличава приходите си повече от двойно, като от Търговския регистър става ясно, че в края на юли капиталът на компанията е увеличен от 5 хил. на 1.8 млн. лв. Тримата собственици на компанията са от руски произход, като дружеството се занимава с хотелиерство, ресторантьорство и инвестиции в имоти. Фирмата развива младежко-ваканционното селище в Кранево AquaLife, което е основната инвестиция до момента на компанията и на практика навлезе в ниша, заета основно от държавните спортни бази. То функционира от 2011 г. като спортен комплекс, който посреща спортисти основно от Русия и първоначалната инвестиция в него беше над 5 млн. евро. Комплексът, намиращ се на 24 км от Варна и на 42 км от Балчик, разполага с басейн с олимпийски размери, голяма спортна зала, фитнес център, възстановителен център и външна сцена и може да посрещне спортисти от 45 вида спорт. Хотелската база е от четири корпуса със общо 570 стаи и капацитет до 1400 гости. 

С 20% ръст на приходите е "Интерхотел Сандански България", където основни акционери са "ВК Мениджмънт" с 65.5% от капитала и "Аекс" АД с 30.3% от капитала. Основен собственик в двете компании е съпругата на убития през есента на 2005 г. банкер Емил Кюлев - Весела Кюлева-Станкова. От отчета на компанията става ясно, че увеличението на приходите идва от оперативната му дейност, като броят на нощувките се е увеличил от 79 хил. за 2013 г. на 91 хил. за 2014 г.

В групата на полуръстовете
За втора поредна година в класацията на най-динамичните попадат хотелската верига "Дит хотели". Тя е на Румен Чандъров, собственик на няколко хотела в Слънчев бряг, сред които "Маджестик". През 2013 г. компанията обаче забавя растежа си от 2013 г., когато "Дит хотели" растеше с близо 20% при 11% за 2014 г. Чандъров е известен и със спортния си бизнес, посредством компанията "Дит груп", като развива частната футболна школа "Дит" за младежко-юношески футбол.

Други все така растящи за поредна година, но този път наполовина, са компаниите на Григор Фиданов, "Грифит холи" и "Хотелско мениджърска компания". За 2013 г. "Грифит холи" растеше с близо 30%, като сега ръстът е 14%. Дружеството осъществява дейността си в хотел "Грифид хотел Болеро" в Златни пясъци, открит през 2005 г. и разполагащ с 297 стаи и 4 звезди.
"Хотелско-мениджърска компания" пък растеше с 35.6%, докато сега възходът е 13.6%. Компанията също осъществява дейността си в комплекс Златни пясъци, като там държи хотел "Арабела", построен през 2001 г., придобития през 2010 г. "Морско око", преименуван на хотел "Вистамар", и в третия Грифид хотел - "Метропол", реконструиран през 2012 - 2013 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мебелен растеж по поръчка 1 Мебелен растеж по поръчка

В секторната класация в "Гепард" отново влизат производители с традиции и наложени търговски марки

11 мар 2020, 2922 прочитания

Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж

Ръстът в сектора се генерира от хранителните добавки, лекарствата без рецепта и козметиката

26 фев 2020, 5377 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Транспорт: Фридрих в страната на камионите

България е атрактивна за гражданите от Западна Европа за развиване на растящ транспортен бизнес

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10