Транспорт: Фридрих в страната на камионите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспорт: Фридрих в страната на камионите

България е привлекателна заради по-добрите данъчни условия, по-ниските такси и облекчени лицензионни режими и силните традиции на шофьорската професия привличат

Транспорт: Фридрих в страната на камионите

България е атрактивна за гражданите от Западна Европа за развиване на растящ транспортен бизнес

Калина Горанова
3529 прочитания

България е привлекателна заради по-добрите данъчни условия, по-ниските такси и облекчени лицензионни режими и силните традиции на шофьорската професия привличат

© АСЕН ТОНЕВ


Най-растящата компания в сектора, с почти 907% ръст на приходите, е дружеството от Казанлък "Фригокооп", собственост на австриеца Томас Кронаветер

За големите транспортни флотилии изминалата година беше като път с много барикади, лъкатушения, остри завои и заслепяващи дълги светлини от идващата насреща конкуренция. Те бяха блокирани от "Ислямска държава" в посока Близък изток. Станаха ненужни след развихрилите се политически проблеми между Русия и Европейския съюз и спадането на товаропотоците между тях. Чакаха по границите с денонощия или търсеха заобиколни пътища заради затворени пунктове покрай вълните бежанци. А магистралите на Европейския съюз се превърнаха в едно още по-конкурентно място, тъй като всички, работили доскоро далече, се преориентираха обратно поради стеснения периметър на действие.

Неравностите по пътя обаче не са видими с просто око в класацията "Гепард" на 20-те малки и средни компании с най-голям ръст на приходите за изминалата 2014 г. в сектор транспорт. Един по-детайлен поглед върху топ-ът на успешните показва силно присъствие на фирми, собственост на лица със западноевропейски произход, както и на местни поделения на известни чужди компании. Или страната се оказва привлекателна територия за развиване на растящ транспортен бизнес.

За изнасянето на транспорт от Западна Европа към България сигнализираха преди време българските компании в сектора, за които сериозен проблем от няколко години е намирането на международни шофьори. Причините белгийски, австрийски или германски граждани да си откриват фирми за автомобилни превози в страната са ясни - по-добрите данъчни условия, по-ниските такси и облекчени лицензионни режими и силните традиции на шофьорската професия в страната.

Произход - Австрия

Такава е именно най-растящата компания в сектора, която в общата класация "Гепард" е под номер 3 с почти 907% ръст на приходите. Това е дружеството от Казанлък "Фригокооп", което от 732 хил. лв. приходи през 2013 г. за 2014 г. вече има 7.3 млн. лв. в графата на постъпленията. Компанията е собственост на Томас Кронаветер. Австрийският гражданин от град Петенбах става неин собственик през лятото на 2012 г., когато купува дела на тогавашния й собственик Васил Дерджиков. Кронаветер е собственик и управител на още осем дружества в страната, повечето - в сферата на транспорта, като той се занимава още с инвестиции в имоти, консултантски услуги, като консултира и други, желаещи да стъпят на българския пазар. Има и бензиностанция, ресторант и бизнес в сферата на чистотата. В една от компаниите си "B2B консултинг" той е съдружник с Лина Попкръстева, която е и упълномощеното от него лице. За него тя каза, че той е "абсолютният фен" на България, "много обича хората и страната ни и е една подвижна реклама на нашата страна", продължава тя. "През 2011 г. посредством контактите си с българи г-н Кронаветер е установил, че България предоставя много възможности за развиване на бизнес дейност, тъй като от новите страни - членки на ЕС, всъщност тя е най-малко развита и липсват услуги, както и качество на предлаганите съществуващи такива. В това той вижда възможност за развиване на печеливша дейност. България е притегателен център за чужди инвеститори, търсещи спасение от финансовата криза, която през 2011 достига пика си в Европа. Всъщност г-н Кронаветер получава информация относно условията за работа в България от други инвеститори, които се установяват в по-ранни години в България", коментира тя. Най-голямото дружество на Кронаветер е "Техха", отново транспортна фирма, която за 2014 г. има приходи 12.4 млн. лв. С нея той стартира бизнеса си в страната преди 5 години с 15 служители и 5 камиона. Най-растящата му компания "Фригокооп" се занимава с превози на лесно разваляеми храни и стоки със специализирани хладилни ремаркета в Азия и Европа. Към края на септември 2015 във фирмата има назначени 33 души - 32 шофьори и 1 управител транспорт. Всички те са с българско гражданство, обясняват от компанията. Самият Кронаветер казва, че за него работят около 100 шофьори, повечето от които българи. Ръстът на проходите пък идва от нови поръчки и увеличаване на работата за основен клиент.

Под номер 6 в класацията със 153% ръст на приходите е пловдивската "Еуфорбия България". Тя е собственост на белгийското Euforbia Transport, като българското дружество се управлява съответно от трима белгийци. От офиса на компанията обясняват, че те имат още транспортни компании в страната, но "Еуфорбия България" е най-стабилната от тях. От дружеството казаха, че тя се занимава с превози на охладено месо от Белгия до различни дестинации в Западна и Източна Европа. "Притежава 18 камиона EURO 5 и EURO 6, които се управляват от 23 професионални международни шофьори, а седалището на фирмата е в собствен офис и в центъра на град Пловдив", обясняват още от там. Проблемът с недостига на шофьори обаче важи и за това дружество не само за българските компании в сектора. Бързото и успешно развитие за изминалата години обясняват с правилното планиране и координиране на дейността. С белгийски собственик е и "Ниро БГ", със седалище в Стара Загора, която расте със 77%. Германският гражданин Тим Боденсиек от Герден пък е собственикът на намиращата се под номер 9 "ТМС Транс", а "Аркас България" е със смесена холандска, турска и българска собственост.

С подаване на газ от големите

Най-растящата компания в сектора, с почти 907% ръст на приходите, е дружеството от Казанлък "Фригокооп", собственост на австриеца Томас Кронаветер

За големите транспортни флотилии изминалата година беше като път с много барикади, лъкатушения, остри завои и заслепяващи дълги светлини от идващата насреща конкуренция. Те бяха блокирани от "Ислямска държава" в посока Близък изток. Станаха ненужни след развихрилите се политически проблеми между Русия и Европейския съюз и спадането на товаропотоците между тях. Чакаха по границите с денонощия или търсеха заобиколни пътища заради затворени пунктове покрай вълните бежанци. А магистралите на Европейския съюз се превърнаха в едно още по-конкурентно място, тъй като всички, работили доскоро далече, се преориентираха обратно поради стеснения периметър на действие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK