Храни и напитки: Най-обилно на трапезата - ядки, месо и олио
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Храни и напитки: Най-обилно на трапезата - ядки, месо и олио

Представителите на компаниите производители на растителни масла в класацията отчитат трицифрен ръст на приходите<br>

Храни и напитки: Най-обилно на трапезата - ядки, месо и олио

Трите сектора реализират най-голям растеж на продажбите, което води и до нови инвестиции

Мара Георгиева
6236 прочитания

Представителите на компаниите производители на растителни масла в класацията отчитат трицифрен ръст на приходите<br>

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Три компании отчитат през 2014 г. над 200% процента ръст на продажбите в сравнение с предходната година и заемат първите три места в топ 20 на производителите на храни в традиционната класация "Гепард". Трите дружества са в различни браншове: производство на ядки, на месни продукти и на олио, но очевидно това са сектори в подем, тъй като в класацията влизат и много други техни конкуренти.

С приходи над 200%

С над 272% ръст на приходите за 2014 спрямо 2013 г. "Садина Плант" - Брезово, заема първо място в класацията при храните и напитките. Дружеството е на пазара от 1992 г. и произвежда белен слънчоглед, който се продава и като готов продукт, и като суровина в сладкарската и хлебарската индустрия. Цялата продукция на компанията е за експорт. Съдружници в "Садина Плант" са Йордан Илийков, Николай Гачев, Валери Кирилов, Светлана Кирилова. От компанията уточниха, че ръстът в приходите е резултат от счетоводни операции, обединяващи резултатите на две компании от групата "Садина".

Сурови и пакетирани семки и ядки произвежда и фирма "Братя Пепеч" – с. Поройно, Тутракан (7-о място и над 104% ръст на приходите). Основана е през 1993 г. от Хасан Муса като еднолично дружество "Пепеч" и в началото се занимава с изкупуване, почистване и търговия с тиквени и слънчогледови семки. По-късно фирмата се преименува на "Братя Пепеч" и сега се управлява от Хасан Муса и синовете му Севен и Севилен. През 2008 г. собственикът изгражда фабрика, а наскоро пусна в действие по-модерна и с по-голям капацитет линия за почистване на семена, финансирана със собствени средства и разположена в новопостроено хале.

"Корона М" – Стара Загора (13-о място), е друг производител на сурови и печени ядки, който влиза в топ 20 за хранителния бранш. Фирмата е също с традиции - създадена е през 1993, и през годините разширява асортимента си. Днес произвежда не само ядки, но и пуканки, пелети, снаксове и шоколадови дражета.

С производство на белени ядки се занимава и фирма "НИК-СОТ груп" - Варна (20). Компанията има фабрика в с. Крумово за белени слънчогледови ядки, нерафинирано слънчогледово масло и пелети за горене от слънчогледова люспа. По данни на фирмата тя използва напълно безотпадна технология на преработка.

Месни традиции

Втората компания в топ 20 за хранителния бранш - "Пирин Мес" - Разлог, отчита 230% скок на приходите през 2014 спрямо 2013 г. Дружеството е създадено през 2007 г. и произвежда пилешки продукти. Производствената му база е разположена върху четиридесет декара площ. "През миналата година построихме нов цех, който увеличи пет пъти производствения ни капацитет", съобщи Тодор Топалов, който е един от съдружниците във фирмата. По думите му инвестицията е в резултат на увеличено търсене и разширени продажби в цялата страна и е довела до откриване на нови работни места. Дружеството има планове да започне производство на колбаси от птиче месо, но засега отлага реализацията, защото се въздържа от кредити. Продукти от птиче месо, разфасовки и субпродукти произвежда и птицекланица "Тер – М" - Първомай (15-о място).

Месни продукти предлага и фирма "Бозмов" – Русе (16-а позиция), която започна дейност през 2004 г. По данни на дружеството то разполага с 11 фирмени магазина в различни градове на страната и зарежда много търговски обекти в цяла Североизточна България, както и множество заведения. През декември 2014 компанията отвори нов цех, с който увеличи капацитета си на производство, за да отговори на нарастващото търсене.

Фамилната компания - "Го Грил" – Лясковец (17-о място), за поредна година влиза в топ 20 за хранителния бранш на класацията "Гепард". Фирмата произвежда месни продукти и ги налага чрез франчайз обекти "Горнооряховска скара и грил Go Grill". По данни на компанията тя произвежда продукти за скара по стара технология, подобно на дядото Ради Велков – съосновател на сдружение "Месоколбасарско" в Горна Оряховица през 30-те години на миналия век, и на бащата Велко Велков – 35 години главен технолог в "Обществено хранене" - Горна Оряховица. С месопреработка и производство на месни продукти се занимава и "Орхание мийт" - Ботевград (18-а позиция).

Ръст и при растителните масла

Производството на растителни масла е основен предмет на дейност за третата компания в класацията - "Ултрамекс" - Пловдив, която отчита 204% скок на продажбите през 2004 в сравнение с 2013 г. Дружеството се занимава с производство на олио и брашно и търгува със селскостопански продукти.

Сто и седем процента ръст на продажбите през 2014 отреждат на маслобойната "Марица олио" – Пазарджик, шесто място в топ 20 за хранителния бранш. Компанията е основана през 2003 г. и произвежда студено пресовано слънчогледово олио и слънчогледов шрот.

Мляко, плодове и шоколад

Млекопреработващите компании също имат свои представители в топ 20 за хранителния бранш. На четвърта позиция в класацията е "Рила милк" – с. Продановци, обл. София, със 159% ръст на приходите през 2014 в сравнение с 2013 г. Фирмата произвежда млечни продукти с марките "Леново" и "Кашана".

"Топила груп" – София (8-о място), разполага със собствена мандра в село Ракево, Враца. "Младост 2002" – Търговище (10), произвежда млечни продукти от 2002 г.. и продава в цялата страна кисело мляко с традиционен или сметанов вкус и сирене с марката "Младост".

На пета позиция в класацията е софийската фирма за кетъринг "Мастър – Пик". През лятото на тази година от община Троян съобщиха, че компанията ще изгради предприятие за производство на готови храни с капацитет 18 000 ястия на ден и че базата ще влезе в експлоатация до 380 дни след подписването на договора. Според проекта необходимият производствен персонал за трисменен режим на работа е 36 души.

В топ 20 влизат и две фирми, преработващи плодове и зеленчуци. "Максиланд"– Пазарджик (9-о място), е инвестиция на италианеца Доменико Русси. Готови храни произвежда и петричкото дружество "Колор фуудс" (12-о място) на гръцкия собственик Йоанис Цецис. През миналата година компанията откри в село Огняново нов цех за производство на зеленчукови консерви (известните гръцки сармички), предназначени изцяло за гръцкия пазар, където фирмата има сключени целогодишни договори.

"Великови" ООД – Две могили (14), произвежда солети, вафли, бисквити под марките "Карамел", "Мими", "Габи", "Анжела". Една от основните суровини за фирменото производство – брашното, се произвежда от собствена пшеница и в мелница, която е собственост на дружеството. Фирмата извършва и собствена дистрибуция. Шоколадови и захарни изделия е основен предмет на дейност и на пловдивската фирма "Вале 1" (19), известна и с течния си шоколад "Шоко Коко".

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Три компании отчитат през 2014 г. над 200% процента ръст на продажбите в сравнение с предходната година и заемат първите три места в топ 20 на производителите на храни в традиционната класация "Гепард". Трите дружества са в различни браншове: производство на ядки, на месни продукти и на олио, но очевидно това са сектори в подем, тъй като в класацията влизат и много други техни конкуренти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK