За Bentley директно от Родопите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

За Bentley директно от Родопите

За Bentley директно от Родопите

Заводът на германската Kostal в Смолян произвежда за най-големите автопроизводители в света

Константин Николов
8582 прочитания

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Сигурно няма да повярвате, ако някой ви каже, че в центъра на Родопите се правят компоненти за луксозни автомобили като Bentlеy и Porsche. Но си е истина и причината за това е заводът в Смолян на германската компания Kostal. От отварянето му през 2011 г. приходите му постоянно растат, като за 2014 г. са скочили над 120% до 81 млн. лв.

В предприятието в старата тютюнева фабрика на Смолян се произвеждат механични и електромеханични детайли за автомобили - кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини, както и цели подкормилни системи. Компанията майка е основана в началото на ХХ век и е един от големите играчи в сектора. Персоналът й в цял свят е над 15 хил. души при оборот от около 2 млрд. евро. Заводът в Смолян е един от многото по света, но доставя на водещи производители в сектора като Volskwagen Group, Ford, FIAT, както и споменатите Bentley, Lamborghini, Porsche, а също и BMW и Daimler.

Добър местен партньор

Причината Kostal да избере Смолян е, че един от основните им доставчици на пластмасови компоненти е местна компания - "Арексим". Фирмата прави детайли от инженерни пластмаси за гиганти като Schneider Electric, Bosch и Liebherr. "Арексим" работи и с Kostal в продължение на години и собственикът на българската компания Кирил Асенов убеждава германците да инвестират в производство в града. Според управителя на завода на Kostal в Смолян Мартин Сикора цялата процедурата на избиране на доставчик в автомобилния сектор е много прецизна и точна и връзките с "Арексим"  ускорили целия процес. Представители на компанията обиколили България, за да търсят и други доставчици. Така в момента работят и с партньори от Пловдив, Севлиево и други градове.

В търсене на още хора

Мястото на завода е затвореното предприятие "Тютюнева промишленост", в което преди години се е обработвал тютюнът на Смолянска област. Първоначалната инвестиция е стотици хиляди евро, с които се преструктурират помещенията. Предприятието е разделено на отделни сектори, в които се правят продуктите за автогигантите. На ден се произвеждат над 20 хил. ръчки за 10 хил. коли. Предприятието започва с 16 души през 2011 г. В момента служителите са над 800 и продължават да растат. Има свободни помещения, които могат да бъдат използвани за разширяване на капацитета. Идеята е да бъдат наети още стотици служители, ако пазарът го позволява. И в момента има отворени десетки позиции в компанията. Но макар безработицата в региона да е висока, Kostal среща сериозни трудности при намирането на нови служители. Според Сикора млади хора в града с техническа квалификация вече няма. Ето защо германската компания обединява усилия с "Арексим" в организирането на обучения за служителите. Компаниите оборудваха и местния Технически колеж (който се намира точно до завода на "Костал") със зала за компютърни системи и машини. Те искат в училището да се изучават полимерознание и други технически дисциплини, които са им най-нужни. Отделно имат съвместни програми и с Техническия университет в Пловдив. По този начин Kostal постоянно търси да назначи студенти, които желаят да се преместят да живеят и работят в планинския град. Според Сикора за целта трябва да има и повече условия и забавления за млади хора в града. Има и летни програми за учещи, които искат да работят по време на почивката си от занятия.

"Арексим" и Kostal постоянно провеждат и дни на отворените врати. Идеята на двата производителя е след време заетите в сектора в града да надхвърлят 2000 души заедно с други компании от индустрията като "Ариете" и "Фесто производство", които също имат дейност в Смолян. Което е трудно осъществимо при сегашния трудов пазар. Заради недостига германската компания има десетки микробуси, с които превозва работници от  градове и села в региона като Мадан и Девин. За да бъдат привлечени повече хора, се предлагат и различни нефинансови стимули като ваучери за храна, карти за градски транспорт, облекло и т.н. Най-търсени са инженерни специалисти със средно и висше техническо образование. Kostal провежда и обучения в заводите на групата в Германия и Чешката република.  

Едно от големите производства

При отварянето на завода на Kostal през 2011 г. генералният директор на семейната компания Андреас Костал заяви, че плановете за България са дългосрочни. Ако се запълнят планираните стотици нови работни места, заводът в Смолян може да се превърне в един от най-големите в групата. В Европа Kostal държи около 30% от пазара за подкормилни системи. В момента групата има почти 40 производства и офиси по света, включително и в Китай, Индия, САЩ, Япония и др. От българския офис казват, че изискванията за качество са железни и са едни и същи във всяко производство в групата. Бизнес дейностите на Kostal са четири: автомобилни електрически системи, индустриална електроника, конектори и тестови технологии. Очакванията са приходите на групата да продължат да растат и през тази година, не на последно място и с помощта на завода в Смолян. 

Сигурно няма да повярвате, ако някой ви каже, че в центъра на Родопите се правят компоненти за луксозни автомобили като Bentlеy и Porsche. Но си е истина и причината за това е заводът в Смолян на германската компания Kostal. От отварянето му през 2011 г. приходите му постоянно растат, като за 2014 г. са скочили над 120% до 81 млн. лв.

В предприятието в старата тютюнева фабрика на Смолян се произвеждат механични и електромеханични детайли за автомобили - кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини, както и цели подкормилни системи. Компанията майка е основана в началото на ХХ век и е един от големите играчи в сектора. Персоналът й в цял свят е над 15 хил. души при оборот от около 2 млрд. евро. Заводът в Смолян е един от многото по света, но доставя на водещи производители в сектора като Volskwagen Group, Ford, FIAT, както и споменатите Bentley, Lamborghini, Porsche, а също и BMW и Daimler.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    konstantin80 avatar :-|
    konstantin80

    На пръв поглед новината е мн. добра, даже отлична, но местните хора не са толкова очаровани, защото предлагат заплата от около 400 лв.

  • 2
    lsd1451259354484044 avatar :-|
    Todor Stavrev

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK