Търсачи на диаманти в морето от данни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търсачи на диаманти в морето от данни

"Желанието ни не беше да се развиваме в аутсорсинг средата, а да работим директно с клиентите и да предоставяме максимално добавена стойност. Така решихме да основем компанията и да правим това, което искахме", коментира Петко Тинчев.

Търсачи на диаманти в морето от данни

"Джемсийк" се трансформира от консултантска в бизнес аналитична и технологична фирма

Юлиян Арнаудов
11517 прочитания

"Желанието ни не беше да се развиваме в аутсорсинг средата, а да работим директно с клиентите и да предоставяме максимално добавена стойност. Така решихме да основем компанията и да правим това, което искахме", коментира Петко Тинчев.

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Границата между технологиите и бизнеса все повече се размива. Тенденцията не е от вчера, все повече се засилва и най-вероятно ще продължи да бъде актуална през следващите години. Последиците от нея са, че все повече за традиционни бизнес процеси ще се изискват все повече технологични познания.

Вследствие на това една млада българска компания, която започва като консултантска фирма, специализирана в маркетинг анализи, се трансформира в почти пълноправен член на IT сектора. Малко след като започва да придобива по-технологичен профил, резултатите не закъсняват и тя отчита ръст на приходите от над 270% на годишна база. Което показва, че ако бъде реализирана по правилния начин, подобна промяна може да те изстреля в бизнес космоса.

Компанията, която постига това, се нарича "Джемсийк" (GemSeek), което, преведено от английски, означава "търсене на скъпоценни камъни". Името не е избрано случайно – реално работата на дружеството е да открива най-важната информация и определят маркетинг стратегии спрямо наличните корпоративни или пазарни данни. Така всъщност задачата им се свежда до това да пресяват само най-ценното, да го анализират и да представят резултатите на клиентите. Така "Джемсийк" буквално търсят диаманти в море от данни.

Консултантското начало

Компанията е основана през 2011 г. от Петко Тинчев, Калоян Стефанов и Мартин Димов. Тримата работят заедно преди това в друга българска фирма, която се занимава повече с аутсорсинг. Тяхната цел е да се занимават с директни клиенти, а не да са подизпълнители, и така решават да основат "Джемсийк". Петко Тинчев е специалист по бизнес консултиране – на базата на наличната информация той дава препоръки какво да предприеме дадена фирма, за да подобри ефективността си. Калоян Стефанов е експерт по финансови данни, моделиране и прогнозиране. Мартин Димов е човекът, който разполага с дългогодишен опит, свързан със събирането на статистически данни.

"Желанието ни не беше да се развиваме в аутсорсинг средата, а да работим директно с клиентите и да предоставяме максимално добавена стойност. Така решихме да основем компанията и да правим това, което искахме", коментира Петко Тинчев.

В началото започват само тримата и основната им дейност е да предоставят т.нар. маркетинг разузнаване – основните играчи на даден пазар, регулаторни рамки, пазарни дялове, как се развиват различните сегменти, прогнози и препоръки за стратегии. Важна особеност е, че те правят това на глобално ниво, тоест извършват подобна дейност за големи международни корпорации. Те имат опит с това, защото и тримата са завършили своето образование или са развивали преди това професионалната си кариера в чужбина.

"Джемсийк" се специализира в предоставянето на маркетинг информация за компании, които извършват b2b дейност, тоест такива, които работят с други фирми, а не предоставят продукти или услуги на крайни клиенти.

"Насочихме се към b2b средата, защото, първо, там наличната информация за компаниите е много по-малка и, второ, няма много консултантски фирми, които да предоставят подобни услуги", коментира Тинчев. Липсата на достатъчно налични данни е важно за "Джемсийк", защото те са специализирани и в извличането на необходимата информация. Така че колкото по-малко знаят за пазара компаниите, толкова повече работа и по-важни ще са "Джемсийк" за тях. Основните браншове, с които се занимават, са здравеопазване, енергиен сектор, строителство, автомобилна индустрия и др.

"Работим директно със съответните големи корпорации, което ни беше целта от самото начало", споделя Тинчев. Той допълва, че консултантската им дейност не е толкова по отношение на взимане на ежедневни мениджърски решения, а при формирането на по-дългосрочни стратегически визии, ходове и позициониране.

Технологичното бъдеще

 

Промяната за "Джемсийк" идва през 2014 г., когато фокусът на компанията все повече се измества от консултирането и представянето на данните към тяхното извличане и анализиране – т.нар. data science. "През последните години все повече виждаме нашето позициониране като компания, която се занимава основно с данни – отключване или извличане на клиентска информация, управление на бази данни и впоследствие тяхното обработване", коментира Калоян Стефанов.

По този начин от една на пръв поглед традиционна бизнес консултантска фирма "Джемсийк" прераства в технологична, специализирана в обработката и анализа на данни. Този преход се случва основно през 2014 г. Година по-рано клиентите на компанията желаят резултатите от работата й да може да се представят по по-разбираем начин. Крайните продукти, които "Джемсийк" предоставя по това време, са под формата на презентации, Excel-ски таблици (някои от които по 20+ MB) и др. Всичко това се предоставя на големи корпорации, които трябва да разпределят резултатите от анализа на отделните служители. Така големите клиенти настояват да се създаде онлайн платформа, която да може да представя готовите данни, анализи и модели, които изготвя "Джемсийк", в по-подреден и лесен за ползване вид.

"След първите две години от работата на компанията разбрахме, че и в трите области, в които оперираме – извличане, обработване и анализиране на данните – е необходимо да развием IT възможности", коментира Стефанов. "Джемсийк" предлага технологични решения - някои пълни, други частични - и по трите направления. Една от основните разработки е решение за анализиране на потребителското изживяване, което предоставя на бизнеса възможност да взаимодейства със своите клиенти, да анализира в отделните пазари какво се случва и какви мерки трябва да се вземат. Системата е продължение на CRM софтуерите, но дава много по-подробна информация за обратната връзка, ефективността на процесите и други компоненти, които липсват при традиционните програми. Като всичко става автоматично и максимално бързо. Според Петко Тинчев има само две компании по света, които предоставят подобен продукт. "Джемсийк" вече успешно го е внедрила в голяма германска корпорация, а догодина планират да се опитат да го наложат и на други значими пазари, като САЩ например.  

Успехите не закъсняват

Преминаването към IT веднага оказва позитивен ефект върху резултатите на българското дружество. На първо място е големият растеж на приходите, които се увеличават от 1.7 млн. лева през 2013 г. на 6.3 млн. лева през миналата година. Така в един момент компанията се превръща в равноправен член на IT сектора и оглавява тазгодишната класация на "Гепард" за най-бързо растящи малки и средни предприятия в технологичния сегмент. Новото амплоа на "Джемсийк" изисква и повече персонал с технически умения. Вторият ефект от префокусирането на фирмата е увеличаването на персонала. Ако в края на 2014 г. компанията има 11 служители, през сегашната година екипът се увеличава на 50 души.

Развиването на новия бизнес модел достига до такава степен, че вече различните компании, които се занимават с маркетинг разузнаване, започват да търсят "Джемсийк", за да им извършват анализи на съответните данни или да ползват техните технологични продукти. Мениджърите очакват да удвоят приходите си през тази година и да запазят подобен растеж през следващата 2016 г. Плановете са да се разраства дейността на компанията както в бизнес анализа, така и в разработването на технологични продукти, свързани с него. Компанията вече има един чуждестранен офис в Амстердам, който се занимава с търговска дейност.

В момента най-големите клиенти на "Джемсийк" са Philips, германският производител на цимент HeidelbergCement, Toyota, Cummins, Alitalia, Phyzer, Barco и др.

Универсалните бойци

Всеки успех си има своята цена. Така едно от предизвикателствата на "Джемсийк" е да могат на първо място да управляват по-добре растежа. С други думи, не просто да се гони максимално увеличение на приходите и печалбата, а да може всичко да се прави по-внимателно и ефективно. Но основното предизвикателство всъщност е намирането на качествени кадри.

"Набирането на кадри е основното предизвикателство, особено при положение че ние сме доста по-взискателни", коментира Тинчев. Причината за по-високите изисквания се крие в естеството на работа. Разработването на data science изисква както много добри технологични познания и разбиране на базите данни, така и възможността те да се анализират. Тоест служителите на "Джемсийк" трябва да разбират и от статистика, бизнес анализ и т.н. Едни истински универсални бойци, които трудно се намират.

"За да си добър аналитик, трябва да можеш да разбираш от компютърни езици, системна архитектура и да можеш да превеждаш резултатите на бизнес език", обяснява Мартин Димов.

Естеството на необходимите специалисти прави намирането на старши експерти още по-тежка задача. Затова компанията просто развива служителите си и постепенно някои от тях в един момент започват да изпълняват все повече мениджърски функции.

"Ако имахме възможността да наемаме старши специалисти, щяхме да го направим, коментира Калоян Стефанов. Но просто е много трудно да се намерят хора, които да дойдат с идеи как да се развива бизнесът."

Подходът на "Джемсийк" все пак дава резултати и вече има примери за бързо израстване в компанийната йерархия. Така след добър подбор стажанти минават пътя от младши анализатори до мениджъри на проекти в рамките на година, естествено след като са показали необходимите умения и познания.  "Имаме мениджъри на проекти, които са под 30 години", коментира Тинчев.

Границата между технологиите и бизнеса все повече се размива. Тенденцията не е от вчера, все повече се засилва и най-вероятно ще продължи да бъде актуална през следващите години. Последиците от нея са, че все повече за традиционни бизнес процеси ще се изискват все повече технологични познания.

Вследствие на това една млада българска компания, която започва като консултантска фирма, специализирана в маркетинг анализи, се трансформира в почти пълноправен член на IT сектора. Малко след като започва да придобива по-технологичен профил, резултатите не закъсняват и тя отчита ръст на приходите от над 270% на годишна база. Което показва, че ако бъде реализирана по правилния начин, подобна промяна може да те изстреля в бизнес космоса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK