С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 дек 2016, 9:57, 11571 прочитания

Хотели: Подвиг по време на буря

Най-динамичните хотели и ресторанти са с ръст до над 200% въпреки всеобщия спад в туризма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
По-малко комплекси по Черноморието са сред тези с най-бързо растящи приходи.
Заведенията продължават с инвестициите в маркетинг и нови обекти.
Добър туристически сезон както за зимния, така и за летния туризъм. Повишени приходи на местните хотелиери, ресторантьори, туроператори. Такава е картината за 2016 г. според данните на ресорното туристически министерство, както и на големите играчи в бранша. 2015 г. обаче беше в другата противоположност. Тогава заради намалените пътувания от Източна Европа, най-вече Русия и Украйна, както и заради загубената през последните години конкурентност на българския туризъм на ключовите западноевропейски държави спадът в сектора беше силен. Тогавашните резултати показваха, че намалението на приходите е от поне 15-20%, най-вече при морския туризъм, като това бе и най-лошата година, отчетена от хотелиери и туроператори от 2009 г. насам.

Въпреки бурята обаче някои от по-малките компании постигнаха забележителни резултати. Двайсетте най-динамични дружества са успели да увеличат приходите си с между 20 и 250%, а повечето от тях да завършат годината на печалба. Разликата с предходната 2014 г. е, че в класацията присъстват по-малко компании, работещи на Черноморието, но същевременно на преден план излизат инвеститори в планински, градски и балнеотуризъм. При част от дружествата дейността е смесена - предлагане на хотелиерски услуги и същевременно продажба на недвижими имоти във ваканционни комплекси или съседски офис центрове. Традиционно ръст има и при някои от заведенията, като в общия случай става дума за ресторанти и вериги за бързо хранене в по-големите градове, които успяха да разширят дейността си през последните години и предстои да инвестират още.


Приходи на приливи и отливи

На фона на всеобщия спад в хотелиерския бизнес за 2015 г. сред малките и средните компании в сектора има такива, които са постигнали забележителни резултати. Сред тях има компании, които са успели да разширят дейността си и да привлекат нови клиенти, но и такива, които са се разделили с активи или са били по-активни в продажбата на недвижими имоти, част от общи комплекси. Броят на хотелите по Черноморието сред най-динамичните намалява, но същевременно сред тях се нареждат представители на другите сегменти - планински, градски, балнеотуризъм. На първо място в класацията попада дружеството "Гардения ВВВ", което доскоро управляваше четиризвездния парк хотел "Гардения". Ръстът от над 200% в приходите обаче се дължи на продажбата на обекта, който разполага с 88 стаи и един апартамент, като "Гардения ВВВ" е и сред малкото компании в списъка с най-динамични, която е завършила 2015 г. на загуба.

В горната част на класацията попада и друго дружество, опериращо в Банско - компанията "Пи енд Пи Маунтин", която управлява местния "Гранд хотел Банско", който разполага с над 200 стаи и апартаменти, казино, голям конферентен център и спортни съоръжения. От хотела съобщиха, че през миналата година е постигнат ръст на продадените нощувки на туристи. Става въпрос за повишение на гостите основно от България, Сърбия и Македония. Допреди година и половината компанията управляваше и един от най-новите хотели във Велинград - четиризвездния "Роял СПА" с над 100 стаи и апартаменти за гости, но той вече не е в активите й.



Сред малкото компании в класацията, които работят в най-големите черноморски курорти, е дружеството "Аспикор", което е увеличило приходите си за 2015 г. до 6.96 млн. лв., като ръстът на годишна база е 46%. Компанията е собственост на групата "Аспигруп"- инвеститор в туризма и ваканционните имоти, като управлява четиризвездния хотел в Слънчев бряг "Белвю".

"Аспигруп" управлява още комплексите "Бендита хилс" в Слънчев бряг, "Бендита гардън" и "Бендита маре" в Златни пясъци, "Реджина маре" в Царево и "Оазис бийч клуб" в Лозенец. Сред най-динамичните фирми в класацията попада и пловдивската "Квалификация консулт", която управлява местния хотел "Империал" и проект за офис сграда в съседство.

Движение при заведенията

И в тазгодишната класация заведенията в големите градове са силно представени. Сред най-динамичните дружества попадат "Хепи стил", управляващи едноименната верига от ресторанти, както и дружеството "Канела 2011", собственик на заведенията "Рафи". Последната верига отвори през миналата година и ресторант в Пловдив. Сред най-динамичните още е "ЛН Сълюшънс", която държи франчайз правата за България на американската верига "Доминос". През 2015 г. сред най-динамичните за пръв път влиза и пловдивската компания "Мериам 95" с приходи от 4.2 млн. лв. Компанията управлява заведението Sendy в Пловдив, което предлага пици, дюнери и др. Десислава Радева от дружеството коментира пред "Гепард", че повишението на приходите през 2015 г. се дължи на привлечени нови клиенти както в заведението, така и за доставките до дома и офиса. През годината дружеството е инвестирало повече в маркетинг и реклама, което е довело до добри резултати, каза още Радева.

Очакванията на туристическия сектор са през 2016 г. да бъдат отчетени по-добри резултати от предходната заради общия ръст в туризма, който води повече клиенти както в хотелите, така и в заведенията. Заради добрите резултати и при ски сезона, и при морския туризъм, които се очаква да завършат годината с ръст на приходите от съответно 5% и 15-20%, вероятно повечето от най-динамичните дружества ще бъдат в тези два сегмента.
Всички секторни анализи от Гепард 2016

Машини – секторът с най-бързо развитие в България

Строителство в подем – ефектите на еврофондовете и частните инвестиции

Храни и напитки – натиск върху рентабилността

Химия и козметика – Прегряване на пазари

Селско стопанство – триумф на зърнопроизводителите

Търговия с автомобили и части – ръстът продължава

Горива – една добра година

Търговия – облаците се разсейват

Транспорт – малките и средни компании раздвижват пазара

Текстил и облекло – Износът като основен двигател

Хотели – Пазар на две скорости

Технологии – Бизнесът на оптимистите

Метали – Ползи от съживяването на строителството

Мебели – Обзавеждане по поръчка и износ

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговия: Ускорен растеж Търговия: Ускорен растеж

Оборотите на най-динамичните 20 малки и средни дружества в сектора на търговията и услугите растат над 100% през 2017 г.

4 фев 2019, 5911 прочитания

Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

28 яну 2019, 6923 прочитания

КАПИТАЛ Daily »


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Програмисти мисионери

Софтуерната компания с пловдивски корени "Програмиста" е нещо като вундеркинд за индустрията, а наскоро стартира и образователна програма

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

Поизтънелите възглавници на банките

Показателите за капиталова адекватност се понижават заради ръста в кредитирането, раздаваните дивиденти и нови регулации

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект