С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 2 дек 2016, 10:22, 17377 прочитания

Извор на растеж от Родопите

Водите "Балдаран" бележат над 90% ръст на продажбите в първите години от създаването на компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
Визитка
Име: "Балдаран спрингс"
Създадена: 2013 г.
Сектор: Храни и напитки
Собственик: Васил Стоименов
Управител: Васил Стоименов

Основата от Васил Стоименов компания е най-бързо развиващата се бутилираща компания в България за последните три години

Фотограф: Капитал
Успехът на компанията се дължи и на рекламното лице Григор Димитров.
Колко добре може да продава един спортист? Ако съдим по резултатите на изворната вода "Балдаран" – много добре. За повечето хора марката е позната с рекламното си лице Григор Димитров – най-успешният български тенисист в момента и един от най-добрите в света. Основата от Васил Стоименов "Балдаран" заема 284 място в общата класация "Гепард" и е най-бързо развиващата се бутилираща компания в България за последните три години. След създаването й през 2014 г. приходите растат наистина впечатляващо – отначало с 92-93% годишно, а за тази година се очаква да стигнат 67% повишение, разказва Таня Стоименова, заместник изпълнителен директор на компанията. По нейни изчисления ръстът е с около 70% на година.

Силно начало


Според ръководството на "Балдаран" силното начало и повишаващите се продажби идват от приемливата и достъпна за масовия потребител цена и съотношението с добро качество. Като позиция водата стои в средния ценови сегмент, който е най-масов. Изворът и бутилиращото предприятие се намират в Родопите, в района на Девин – землището на с. Фотиново. През последните години вероятно роля изигра и друг ефект на потребителите – след бума на минералните води, се заговори за неблагоприятното въздействие на някои от тях при ежедневна консумация. За малки деца и бременни жени това може да е дори опасно – тези води понякога съдържат вещества, които не бива да се приемат в големи дози и да се натрупват в организма. Опасенията от подобни ефекти заедно с увеличаващия се брой бутилиращи компании за минерална вода, постепенно доведоха до насищане на пазара.

Така все по-често започнаха да се появяват изворните води – обичайно те са с много мек вкус, нямат високо съдържание на минерали и могат спокойно да се пият ежедневно и непрекъснато от всички възрасти.

При "Балдаран" първоначалната амбиция е да се утвърдят на топлия пазар – това са каналите за продажба извън заведенията, основно за дома – хипермаркети и по-малки обекти. За една година изворната вода навлиза в големите търговски вериги - "Билла", "Фантастико", "Метро", "Аванти", магазините на "Лукойл", ОМВ, "Петрол", разказва Стоименова. Водата се продава в повечето от казината в България, в хотелите, в Lafka.



Маркетинг и студен пазар

След топлия пазар "Балдаран" постепенно печели позиции и на студения (ХОРЕКА сегмент). Там сезонността е ясно изразена и продажбите на малки бутилки се увеличават до 2-3 пъти през топлите месеци, разказват от компанията. При големите опаковки сезонността не е ясно изразена и там продажбите продължават да бъдат много добри и през зимата. Привличането на Григор Димитров е най-разпознаваемата кампания на "Балдаран", а заедно с това компанията е организирала и тенис турнири.

Според Виктория Джамбазова, маркетинг мениджър на компанията, рекламата чрез спортисти и спортни прояви им позволява да наложат водата като полезна и здравословна, употребявана от спортисти, които се грижат за добрата си форма. Интересен ход е старанието на "Балдаран" да възпитава културата на използване на изворна вода и за приготвянето на храна, чай, кафе. Стоименова обясни, че се опитват да накарат хората да се научат, че е важно за вкуса каква вода се използва – една варовита или с привкус може напълно да развали и най-добрите продукти за готвене, и да промени и най-доброто кафе.

След първоначалната инвестиция в предприятието от "Балдаран" планират нов продукт – трапезна вода за ключови клиенти. Трапезната вода няма ограничение дали е изворна, минерална или обикновена – тя се обработва с обратна осмоза за прочистване и подобрение на вкуса. Стоименова обясни, че те ще си използват изворната от Фотиново. Изворът Балдаран е с богат дебит и компанията може да черпи 265 млн. литра годишно от него.

Пълният капацитет не е достигнат, като се има предвид, че годишният пазар на минерална вода в България е 600 млн. литра. "Балдаран" и "Девин" водят спорове от няколко години за използването на марката.

Стоименова разказа, че по европейските регулации за защитено географско наименование марката на водата трябва да отговаря на името на извора. "Девин" продават изворна вода от същия източник, но с друго име. Спорът все още не е окончателно приключен.

Нови проекти

"Балдаран" има възможност да расте още и вероятно бързите ръстове ще наложат нови инвестиции. Първоначално вложените в предприятието са около 7 млн. лв. – собствени средства на Васил Стоименов, който го създава и все още е основен акционер. Стоименов е основател на бутилиращата компания "Девин" заедно с хотелиера Стефан Шарлопов. Двамата впоследствие продават дяловете си там, но запазват взаимна подкрепа в различни проекти, обясни Стоименова. Васил Стоименов, който е неин баща, се занимава активно с "Балдаран" и идеята за рекламната кампания с Григор Димитров е била негова – двамата се познават покрай играта на тенис.

С бързото развитие са планирани и нови назначения на служители – работещите в предприятието са около 100 души. Това включва служителите в цеховете за бутилиране, администрация и търговски екип. При добро развитие, както е досега, годишно персоналът ще расте с 20%.

До момента износът не е бил във фокуса на развитие, но по думите на Стоименова има запитвания и интерес. Интересът е от САЩ, Русия, Румъния и Малта. За следващата година от "Балдаран" ще очакваме бутилка с нов дизайн, наподобяваща стъклена, специално за хорека пазара. Дали новите планове ще се реализират успешно ще разберем от следващия брой на "Гепард" след една година.
Всички истории на компании от Гепард 2016

"Бер-Хелла термоконтрол" – Германският лидер от Божурище

"Банк тех сис" – Машина за пари

"Клас Бойчев" – Изгаря всичко, топли навсякъде

"Трък фери" – Има ли място на ферибота

"Тайтън гейт" – "Титанът", който предизвиква Google

"Програмиста" – Програмисти мисионери

"Интер карс България" – Разрушителят на статуквото

"Био фарминг" – Новата земеделска звезда на северозапада

"Стримона строй" – Печеливша комбинация

"Оптикоелектрон" – Да береш плодовете, засадени по време на кризата

"Балдаран" – Извор на растеж от Родопите

"Мебелор" – Семейна традиция в производството на мебели

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пропастта между регионите става по-голяма 1 Пропастта между регионите става по-голяма

София е напълно откъсната от останалата част на страната, индустриалните области дърпат напред, а по-слабите остават изолирани

27 ное 2019, 4035 прочитания

Ароматният възход на "Тръст агро" Ароматният възход на "Тръст агро"

Малкият семеен завод за преработка на земеделски стоки оглавява класацията "Гепард" със седемкратен ръст на приходите през 2018 г.

27 ное 2019, 4237 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Строителство в подем

С най-голям принос за ръста са еврофондовете, следват частни инвестиции в жилищни и енергийни проекти

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10