Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 23 ное 2017, 16:12, 10442 прочитания

Мидено царство

"Бългериън уайт шелс" е първата компания, която разработва бизнес с добив и износ на бяла мида от Черно море

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.
Визитка

Име: "Бългериън уайт шелс"
Създадена: 2011 г.
Сектор: Храни
Акционери: Светозар Василев, Атанаска Антонова

"Бългериън уайт шелс" е първата фирма у нас, специализирана в улов, пречистване, опаковане и износ на бели пясъчни миди от вида Donax Trunculus. Бялата пясъчна мида, която вирее в изобилие в Черно море, е особено търсена в Испания, Италия и Франция. Там тя се използва в традиционни ястия и сосове и задължително влиза в менютата на престижните ресторанти. Собствениците стартират екзотичния си бизнес преди 6 години, изграждайки малка производствена база край с. Черноморец с капацитет едва 500 кг преработени миди на ден.

През следващите години фабриката увеличава многократно капацитета си, който днес позволява преработката на 15 тона миди дневно. "Далече сме все още от пълното натоварване на мощностите - не сме преработвали повече от 3-4 тона миди на ден, казва собственикът Светозар Василев. Когато времето е лошо, не може да работим, така че за месец ни се събират не повече от 10-15 дни, обяснява той. През зимата търсенето на мидата е по-слабо, затова и основната дейност по преработка на миди е през летните месеци.


"В началото на бизнеса си работехме на европейските пазари с посредници, след това отидохме до Испания, намерихме големите търговци на нашия продукт и започнахме работа директно с тях", разказват собствениците на "Бългериън уайт шелс" . Днес най-големите количества бели пясъчни миди се изнасят за Испания, на второ място е Италия. Разработването на френския пазар е задача №1 през следващите няколко години. През 2016 г. бургаската фирма е преработила и изнесла над 500 тона бяла пясъчна мида.

От лятната почивка до бизнеса

Целият ни бизнес тръгна от една обикновена идея, която никой до този момент в България не беше разработвал, казва Василев. Ние сме от Пловдив и преди да започнем бизнеса си на морето, ходихме там само за да почиваме през лятото. Фактът, че сме работили до този момент в хранително-вкусовата индустрия, беше причина да следим нуждите на пазара у нас и в чужбина. Когато разбрахме, че Черно море е богато на хранителен ресурс, който е търсен на средиземноморския пазар, започнахме да се интересуваме и да събираме допълнителна информация. Имахме много трудности и предизвикателствата бяха огромни.



И до ден днешен у нас няма никакви изследвания за тази мида – какво представлява, как се размножава, как трябва да се почисти. Нямаше от кого да почерпим опит и правехме всичко на принципа на проба - грешка, разчитайки предимно на колегите от Испания и Италия. Точно испанските колеги дават и първите уроци на българските предприемачи как се ловят бели пясъчни мидите. В началото собствениците на "Бългериън уайт шелс" инвестират около 300 000 лева в бизнеса си, като изграждат малко преработващо предприятие в село Черноморец. Сключват договори с едва двама-трима рибари, които доставят във фабриката уловените миди. Преработени, те се изнасят за чужбина чрез карго летищата. Днес работим с повече от 100 рибари, които ловят миди по цялото Черноморие, казва Василев. През миналата година собствениците инвестират 2 млн. лв. за разширяване на предприятието, купуват нова инсталация, автомобили, хладилни бусове, нови технологични линии за опаковане, пакетиране, вакуумиране. За инвестицията си използват банков заем.

Още играчи в сектора

Днес на пазара с бяла пясъчни мида оперират още четири подобни фирми на нашата, казва Василев. "Бългериън уайт шелс" е член на професионалната асоциация " БГ фиш". С цел да опази морското богатство, асоциацията предлага на правителството да наложи някои задължителни условия при лова на бялата пясъчна мида. На първо място в размножителния период на мидата, който продължава около двадесет дни през периода април и май, и есента - септември и октомври, трябва да се забрани улова, смятат от асоциацията. Предложението също е да се лови и изкупува само зряла мида, която е достигнала дължина 2.5 см.

За да бъде годна за консумация, мидата се пречиства в специални съоръжения. Почиства се от пясъка, токсините, от микроорганизми. В " Бългериън уайт шелс" мидата се преработва с помощта на модерна пречиствателна инсталация, внос от Италия. Изнася се за чужбина замразена или охладена, като до третия ден след пречистването си трябва да бъде на пазара. В предприятието в с. Черноморец работят 60 души, като в скоро време броят им ще стане 70, казват от ръководството. "Броят на заетите не е голям, но аз и колегите ми от този бранш даваме препитание на хиляди хора. Заради нас вече всички черноморски рибари се занимават не само с улов на риба, но и с улов на миди", казва Василев.

Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мебелен растеж по поръчка 1 Мебелен растеж по поръчка

В секторната класация в "Гепард" отново влизат производители с традиции и наложени търговски марки

11 мар 2020, 3879 прочитания

Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж

Ръстът в сектора се генерира от хранителните добавки, лекарствата без рецепта и козметиката

26 фев 2020, 6337 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Маркетингът на Вселената

Как най-бързо развиващата се фирма в IT сектора в България за 2016 г. поддържа растежа

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10