Маркетингът на Вселената
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Маркетингът на Вселената

Петър Трайчев (вляво) и Кирил Мантовски правят успешен бизнес, защото поддържат процесите в него прости

Маркетингът на Вселената

Как най-бързо развиващата се фирма в IT сектора в България за 2016 г. поддържа растежа

Йоан Запрянов
14605 прочитания

Петър Трайчев (вляво) и Кирил Мантовски правят успешен бизнес, защото поддържат процесите в него прости

© Надежда Чипева


Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.

Визитка

Компания: "Конвършън Юнивърс"

Сектор: IT

Създадена: 2012 г.

Акционери: Петър Трайчев и Кирил Мантовски
Автор: Капитал

"Ние сме повече IT, отколкото маркетинг компания. Но най-много се чувстваме като анализаторска компания. Нищо тук не се случва без анализ", казва Петър Трайчев, съосновател на "Конвършън Юнивърс" – най-бързо развиващата се компания в IT сектора за 2016 г. И е прав – дейността й трудно може да бъде вкарана само в една категория. Защото "Конвършън Юнивърс" не работи в традиционния маркетингов сектор, а в сектора на т.нар. пърформънс маркетинг – рекламен бизнес, който е изцяло онлайн и при който парите не идват при създаване на реклама и разгласяването ѝ, а само при постигането на много конкретни цели.

Основана през 2012 г., "Конвършън Юнивърс" може да се похвали с почти четирикратно увеличение на приходите в рамките на една година. Заедно с 40-процентов марж на печалбата фирмата е в очевиден възход. И причината за това до голяма степен се крие във философията на Трайчев и съдружника му Кирил Мантовски. Въпреки че компанията вече е сравнително голяма по отношение на приходи и печалба, в нея продължават да работят постоянно едва 17 души. Когато една дейност от фирмата може да бъде аутсорсната, това непременно се случва. "Всичко, което може да се прехвърли на друг доставчик и не изисква мисловна работа, се прехвърля. Нямаме тривиални дейности в компанията. Хората при нас не са зомбита", казва Мантовски.

От България навън

Началото на компанията е сравнително скромно. Първоначалното фирмата се управлява изцяло от Трайчев, а Мантовски е в ролята на тих партньор. През първата година тя трудно успява да свърже двата края. От годините на скромното начало идва и решението фирмата да не работи с български клиенти. "Пробвахме да работим с клиенти в България, но бързо разбрахме, че това е прекалено трудно. Клиентите в България обичат да са много обгрижвани, да има много преговори, да стават по-бавно нещата", казва Мантовски. "Когато работиш с клиенти от чужбина, хората работят по-бързо, интересуват се от по-малко подробности и повече от конкретни резултати."

Чисто финансово за компанията е много по-рентабилно да работи изцяло с клиенти от чужбина. Според Трайчев България е страхотна дестинация, защото скоростта на интернета е висока, хората в бизнеса говорят масово английски и са добре образовани. "Нещо повече – у нас го има българския манталитет да вършим нещата по по-различен начин. В нашия бизнес това е голям плюс", казва той.

Сред другите плюсове на България като дестинация за пърформънс маркетинг компания е местоположението на страната. Двамата пътуват много, като намират клиентите си основно по конференции и събития, свързани с онлайн маркетинг. Данъчната рамка на България и бизнес климата също се отразяват добре на представянето на "Конвършън Юнивърс".

На практика компанията носи клиенти на своите, като в същото време и самата тя е клиент на технологичния гигант Google. Договорите между "Конвършън Юнивърс" и партньорите са много стриктни, с точно зададени параметри, които ако не се изпълнят, компанията просто не получава пари. Фирмите, с които компанията работи, не са известни като брандове, но работят с големи бюджети. "Ние сключваме сделка какво можем да докараме като посетители на нашите клиенти, след което изготвяме цялостна стратегия и започваме кампанията", казва Трайчев.

Научи се да правиш един долар

След първата година съществуване на компанията Трайчев определя състоянието ѝ като "отчайващо". Фирмата успява да покрие разходите си, но това е всичко. Двамата с Мантовски обаче не се отказват. "Няма формула на успеха, но поне при нас отговорът се оказа труд", казва Трайчев. След време двамата започват да виждат резултати от упорството си – не толкова финансови, колкото натрупване на опит и познания кое работи и кое не.

Тогава двамата започват да работят по основното си мото - "Научи се да правиш един долар и след това го повтори много пъти". На практика двамата се концентрират върху по-простите неща, отказват се от сложните бизнес планове и захвърлят дългосрочните стратегии. Както обаче посочва Мантовски, колкото и проста да е философията им, в нея все пак има нещо сложно – да се научиш как се прави един долар. Всъщност двамата споделят, че в момента компанията няма почти никакъв план за бъдещето. "Прекалено много компании работят толкова върху бъдещето си, че не се наслаждават на настоящето", казва Мантовски.

Двамата споделят мнението, че компаниите в точно този маркетингов сектор растат според резултатите си, което е предпоставка за по-продължително разрастване на дружеството им. По думите на двамата за "Конвършън Юнивърс" няма голяма разлика между големите и малките клиенти на компанията, стига те да носят продажби на клиентите си, което от своя страна носи печалба на българската фирма. Те споделят мнението, че вече в работата им няма голям риск, защото договорите с изискванията са краткосрочни и в повечето случаи се подновяват всеки месец, така че ако работата не върви, тя спира сравнително бързо.

За разлика от почти всички останали в сектора компанията не може да се оплаче от пазара на труда в България. "Кадрите се намират трудно, но не е невъзможно и обичайно, ако останат два месеца при нас, това значи и че ще останат много по-дълго време", казва Трайчев. Двамата имат и специална стратегия за наемане на служители – търсят хора, които в детството си са играли компютърни игри, защото са забелязали, че именно те имат по-добре развито и креативно мислене.

Така работи интернет

Огромният растеж на "Конвършън Юнивърс" се дължи до голяма степен и на инвестициите в повече анализи, които са много важни за компанията. На практика фирмата преглежда всеки клик върху техни реклами – откъде идва, каква е демографията му и други важни данни. Българската компания също така става нещо като брокер за по-малки агенции, на които предлага партньорство, в замяна на което взима комисиона. Така печеливши са и двете страни, защото без по-голямата мрежа на "Конвършън Юнивърс" по-малките фирми трудно биха успели да стигнат до някои договори.

"Най-важното е, че вече знаем кое продава. Когато видиш, че от 1000 души трима си купуват нещо, просто трябва да доведеш един милион души и от тях 3000 ще си купят същото, казва Мантовски. Така работи интернет."

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.

Визитка

Компания: "Конвършън Юнивърс"

Сектор: IT

Създадена: 2012 г.

Акционери: Петър Трайчев и Кирил Мантовски
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Капитал да се бяха заинтересовали какви гнусотии рекламират тези двамата...

  • 2
    venziko avatar :-|
    venziko

    Развиването на фирмата е хубаво нещо и трябва повече анализ за бъдещето развитие. https://www.youtube.com/watch?v=MQpblEe3zqw

  • 3
    spanopolski avatar :-|
    spanopolski

    "търсят хора, които в детството си са играли компютърни игри, защото са забелязали, че именно те имат по-добре развито и креативно мислене."

    Добре развито, че и креативно, мани..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK