По течението на успеха

Разширяването на пазарите помага на монтанския производител на риба "Фиш инвест" да расте

Разширяване на пазарите и повече продажби на съществуващите са в основата на добрите резултати за "Фиш инвест".
Разширяване на пазарите и повече продажби на съществуващите са в основата на добрите резултати за "Фиш инвест".    ©  Цветелина Белутова
Разширяване на пазарите и повече продажби на съществуващите са в основата на добрите резултати за "Фиш инвест".
Разширяване на пазарите и повече продажби на съществуващите са в основата на добрите резултати за "Фиш инвест".    ©  Цветелина Белутова
Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.

Визитка

Име: "Фиш инвест"

Град: Монтана

Сектор: Храни

Създадена: 1998 г.

Собственик: Кирил Рапонски и Валентин Димитров

Един бизнес е успешен, когато може да се пребори и с лоши условия. Производителите на храни често са давани като пример за устойчивост при кризи, макар при тях детайлите от общата картина да не са толкова еднородни. Кризата и снижената покупателна способност засегнаха много компании, особено тези, които бяха ориентирани основно към българския пазар. Диверсификацията с износ е това, което помогна на мнозина да не усетят колебанията на българския пазар.

Разширяване на пазарите и повече продажби на съществуващите са в основата на добрите резултати за "Фиш инвест". Компанията е сред лидерите в обл. Монтана с впечатляващия ръст от близо 70% на приходите за 2016 г.

Към съседите

Причината за увеличението е и навлизането в Румъния и Сърбия, и ръстът в България, обясни Кирил Рапонски, съдружник в компанията. Той разказа, че в съседните държави има търсене на българска риба, която се приема като висококачествена. "Фиш инвест" отглеждат и продават риба за консумация и зарибителен материал. Рибовъдното стопанство е с. Брусарци, отделно има и садки в яз. "Огоста" до Монтана. Компанията има концесия на още няколко по-малки язовира в района. В момента съдружници с почти равни дялове са Рапонски и Валентин Димитров. И двамата работят заедно със служителите си и са постоянно на линия за клиентите и доставчиците си.

От язовирите и развъдниците идват 200 - 300 тона риба за директна консумация и отделно зарибителен материал от шаран, толстолоб, пъстърва, щука, сом и други сладководни. За продажба се предлагат шаран, пъстърва, толстолоб и бял амур. В стопанствата са заети общо 50 - 60 души. По думите на Рапонски има възможност да се разширят и да назначат още хора, но намирането на служители е проблем. Работата е тежка, затова и трудно се намират хора, разказа собственикът.

"Фиш инвест" е започнала като малко предприятие и разширението до сегашните близо 5 млн. лв. приходи става за близо 20 години работа. Фирмата е създадена през 1998 г. и в началото има само един язовир на концесия. Oт самото начало на бизнеса си предприемачите се занимават с рибовъдство. "Започнахме с един язовир, после с 2-3 рибарника и така продължавахме малко по малко", разказа Рапонски.

От малък язовир до "Огоста"

Дейността се разширява постепенно, купено е рибовъдно стопанство, следват инвестиции и постепенно компанията става най-големият производител на риба и зарибителен материал за региона. Преди пет години е направено ново постървово стопанство в Монтана, за да се покрие търсенето на този вид риба.

Година по-късно инвестициите се насочват и към яз. "Огоста" – с помощта на европейско финансиране са изградени 100 броя садки. Новото стопанство позволява отглеждане на повече видове и излизане на чужди пазари. Сред новите видове, които ще се продават, са есетра, чига, пъструга. Продукцията на "Фиш инвест" може да се намери и в големите търговски вериги. Компанията продава на доставчици, които работят с веригите.

В момента "Фиш инвест" отглежда риба и зарибителен материал в две стопанства и пет язовира. Продаваният зарибителен материал е около 90 тона годишно. Част от рибите, които се предлагат, са сезонни. Целогодишно се продават пъстървата и шаранът. Новите инвестиции в садково стопанство и новите видове риба ще запълнят целогодишното търсене на сладководни риби.

България все още е на едно от последните места в Европа по консумация на риба на човек от населението. В последните две години домакинството е купувало средно 10-11 кг риба годишно.

В сравнение с предишните години има спад, но обяснението може да е повишаващата се средна цена на прясната и на замразената риба. Може да се очаква, че с повишаване на покупателната способност и консумацията на риба ще се покачи. Все пак е продукт, който на килограм е по-скъп от птичето месо, малотрайните колбаси и каймата, които преобладават в менюто на българските домакинства.

Със сигурност успехът на "Фиш инвест" показва, че търсенето на прясна и качествена българска риба е стабилно и ще продължи да се покачва. Допълнителен плюс на българския продукт от развъдници е минималното влияние, което оказва върху равновесието в околната среда, и контролираната чистота на отглеждане - нещо, което е от ключово значение при засилващите се зелени политики и стремежа да се избягва риба от замърсени водни басейни.

Поръчайте изданието »

На хартия или PDF

Още от Капитал