С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 дек 2017, 17:00, 8564 прочитания

По течението на успеха

Разширяването на пазарите помага на монтанския производител на риба "Фиш инвест" да расте

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.
Визитка

Име: "Фиш инвест"
Град: Монтана
Сектор: Храни
Създадена: 1998 г.
Собственик: Кирил Рапонски и Валентин Димитров
Един бизнес е успешен, когато може да се пребори и с лоши условия. Производителите на храни често са давани като пример за устойчивост при кризи, макар при тях детайлите от общата картина да не са толкова еднородни. Кризата и снижената покупателна способност засегнаха много компании, особено тези, които бяха ориентирани основно към българския пазар. Диверсификацията с износ е това, което помогна на мнозина да не усетят колебанията на българския пазар.

Разширяване на пазарите и повече продажби на съществуващите са в основата на добрите резултати за "Фиш инвест". Компанията е сред лидерите в обл. Монтана с впечатляващия ръст от близо 70% на приходите за 2016 г.


Към съседите

Причината за увеличението е и навлизането в Румъния и Сърбия, и ръстът в България, обясни Кирил Рапонски, съдружник в компанията. Той разказа, че в съседните държави има търсене на българска риба, която се приема като висококачествена. "Фиш инвест" отглеждат и продават риба за консумация и зарибителен материал. Рибовъдното стопанство е с. Брусарци, отделно има и садки в яз. "Огоста" до Монтана. Компанията има концесия на още няколко по-малки язовира в района. В момента съдружници с почти равни дялове са Рапонски и Валентин Димитров. И двамата работят заедно със служителите си и са постоянно на линия за клиентите и доставчиците си.

От язовирите и развъдниците идват 200 - 300 тона риба за директна консумация и отделно зарибителен материал от шаран, толстолоб, пъстърва, щука, сом и други сладководни. За продажба се предлагат шаран, пъстърва, толстолоб и бял амур. В стопанствата са заети общо 50 - 60 души. По думите на Рапонски има възможност да се разширят и да назначат още хора, но намирането на служители е проблем. Работата е тежка, затова и трудно се намират хора, разказа собственикът.



"Фиш инвест" е започнала като малко предприятие и разширението до сегашните близо 5 млн. лв. приходи става за близо 20 години работа. Фирмата е създадена през 1998 г. и в началото има само един язовир на концесия. Oт самото начало на бизнеса си предприемачите се занимават с рибовъдство. "Започнахме с един язовир, после с 2-3 рибарника и така продължавахме малко по малко", разказа Рапонски.

От малък язовир до "Огоста"

Дейността се разширява постепенно, купено е рибовъдно стопанство, следват инвестиции и постепенно компанията става най-големият производител на риба и зарибителен материал за региона. Преди пет години е направено ново постървово стопанство в Монтана, за да се покрие търсенето на този вид риба.

Година по-късно инвестициите се насочват и към яз. "Огоста" – с помощта на европейско финансиране са изградени 100 броя садки. Новото стопанство позволява отглеждане на повече видове и излизане на чужди пазари. Сред новите видове, които ще се продават, са есетра, чига, пъструга. Продукцията на "Фиш инвест" може да се намери и в големите търговски вериги. Компанията продава на доставчици, които работят с веригите.

В момента "Фиш инвест" отглежда риба и зарибителен материал в две стопанства и пет язовира. Продаваният зарибителен материал е около 90 тона годишно. Част от рибите, които се предлагат, са сезонни. Целогодишно се продават пъстървата и шаранът. Новите инвестиции в садково стопанство и новите видове риба ще запълнят целогодишното търсене на сладководни риби.

България все още е на едно от последните места в Европа по консумация на риба на човек от населението. В последните две години домакинството е купувало средно 10-11 кг риба годишно.

В сравнение с предишните години има спад, но обяснението може да е повишаващата се средна цена на прясната и на замразената риба. Може да се очаква, че с повишаване на покупателната способност и консумацията на риба ще се покачи. Все пак е продукт, който на килограм е по-скъп от птичето месо, малотрайните колбаси и каймата, които преобладават в менюто на българските домакинства.

Със сигурност успехът на "Фиш инвест" показва, че търсенето на прясна и качествена българска риба е стабилно и ще продължи да се покачва. Допълнителен плюс на българския продукт от развъдници е минималното влияние, което оказва върху равновесието в околната среда, и контролираната чистота на отглеждане - нещо, което е от ключово значение при засилващите се зелени политики и стремежа да се избягва риба от замърсени водни басейни.

Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговия: Ускорен растеж Търговия: Ускорен растеж

Оборотите на най-динамичните 20 малки и средни дружества в сектора на търговията и услугите растат над 100% през 2017 г.

4 фев 2019, 6781 прочитания

Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

28 яну 2019, 8366 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Мебели и дървообработка: Победители с традиции

Само при лидера скокът на приходите през 2016 надхвърля 100% в сравнение с 2015 г.

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10