С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 дек 2017, 17:00, 8562 прочитания

По течението на успеха

Разширяването на пазарите помага на монтанския производител на риба "Фиш инвест" да расте

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Всички текстове от изданието можете да откриете тук.
Визитка

Име: "Фиш инвест"
Град: Монтана
Сектор: Храни
Създадена: 1998 г.
Собственик: Кирил Рапонски и Валентин Димитров
Един бизнес е успешен, когато може да се пребори и с лоши условия. Производителите на храни често са давани като пример за устойчивост при кризи, макар при тях детайлите от общата картина да не са толкова еднородни. Кризата и снижената покупателна способност засегнаха много компании, особено тези, които бяха ориентирани основно към българския пазар. Диверсификацията с износ е това, което помогна на мнозина да не усетят колебанията на българския пазар.

Разширяване на пазарите и повече продажби на съществуващите са в основата на добрите резултати за "Фиш инвест". Компанията е сред лидерите в обл. Монтана с впечатляващия ръст от близо 70% на приходите за 2016 г.


Към съседите

Причината за увеличението е и навлизането в Румъния и Сърбия, и ръстът в България, обясни Кирил Рапонски, съдружник в компанията. Той разказа, че в съседните държави има търсене на българска риба, която се приема като висококачествена. "Фиш инвест" отглеждат и продават риба за консумация и зарибителен материал. Рибовъдното стопанство е с. Брусарци, отделно има и садки в яз. "Огоста" до Монтана. Компанията има концесия на още няколко по-малки язовира в района. В момента съдружници с почти равни дялове са Рапонски и Валентин Димитров. И двамата работят заедно със служителите си и са постоянно на линия за клиентите и доставчиците си.

От язовирите и развъдниците идват 200 - 300 тона риба за директна консумация и отделно зарибителен материал от шаран, толстолоб, пъстърва, щука, сом и други сладководни. За продажба се предлагат шаран, пъстърва, толстолоб и бял амур. В стопанствата са заети общо 50 - 60 души. По думите на Рапонски има възможност да се разширят и да назначат още хора, но намирането на служители е проблем. Работата е тежка, затова и трудно се намират хора, разказа собственикът.



"Фиш инвест" е започнала като малко предприятие и разширението до сегашните близо 5 млн. лв. приходи става за близо 20 години работа. Фирмата е създадена през 1998 г. и в началото има само един язовир на концесия. Oт самото начало на бизнеса си предприемачите се занимават с рибовъдство. "Започнахме с един язовир, после с 2-3 рибарника и така продължавахме малко по малко", разказа Рапонски.

От малък язовир до "Огоста"

Дейността се разширява постепенно, купено е рибовъдно стопанство, следват инвестиции и постепенно компанията става най-големият производител на риба и зарибителен материал за региона. Преди пет години е направено ново постървово стопанство в Монтана, за да се покрие търсенето на този вид риба.

Година по-късно инвестициите се насочват и към яз. "Огоста" – с помощта на европейско финансиране са изградени 100 броя садки. Новото стопанство позволява отглеждане на повече видове и излизане на чужди пазари. Сред новите видове, които ще се продават, са есетра, чига, пъструга. Продукцията на "Фиш инвест" може да се намери и в големите търговски вериги. Компанията продава на доставчици, които работят с веригите.

В момента "Фиш инвест" отглежда риба и зарибителен материал в две стопанства и пет язовира. Продаваният зарибителен материал е около 90 тона годишно. Част от рибите, които се предлагат, са сезонни. Целогодишно се продават пъстървата и шаранът. Новите инвестиции в садково стопанство и новите видове риба ще запълнят целогодишното търсене на сладководни риби.

България все още е на едно от последните места в Европа по консумация на риба на човек от населението. В последните две години домакинството е купувало средно 10-11 кг риба годишно.

В сравнение с предишните години има спад, но обяснението може да е повишаващата се средна цена на прясната и на замразената риба. Може да се очаква, че с повишаване на покупателната способност и консумацията на риба ще се покачи. Все пак е продукт, който на килограм е по-скъп от птичето месо, малотрайните колбаси и каймата, които преобладават в менюто на българските домакинства.

Със сигурност успехът на "Фиш инвест" показва, че търсенето на прясна и качествена българска риба е стабилно и ще продължи да се покачва. Допълнителен плюс на българския продукт от развъдници е минималното влияние, което оказва върху равновесието в околната среда, и контролираната чистота на отглеждане - нещо, което е от ключово значение при засилващите се зелени политики и стремежа да се избягва риба от замърсени водни басейни.

Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговия: Ускорен растеж Търговия: Ускорен растеж

Оборотите на най-динамичните 20 малки и средни дружества в сектора на търговията и услугите растат над 100% през 2017 г.

4 фев 2019, 6776 прочитания

Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

28 яну 2019, 8365 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Гепард" Затваряне
Мебели и дървообработка: Победители с традиции

Само при лидера скокът на приходите през 2016 надхвърля 100% в сравнение с 2015 г.

Още от Капитал
Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10