С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 май 2015, 11:00, 1404 прочитания

К10 №10 Дигитализацията на услугите ще е водеща тенденция през 2015 г.

Петя Димитрова, главен изпълнителен директор на Пощенска банка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
№10 Общо класиране
 
№11 Стабилност и риск
№10 Ефективност и рентабилност
№13 Устойчивост и динамика
№5  Размер

Пощенска банка е създадена при сливането на Българска пощенска банка и ДЗИ банк през 2007 г. Предшественикът й, Българска пощенска банка, е една от малкото, които оцеляват през банковата криза от 1996 - 1997 година. Днес кредитната институция е част от Юробанк груп, която има позиции на пазарите в Гърция, България, Румъния и Сърбия. Банката е ориентирана към потребителското и бизнес кредитирането, картовите разплащания, предлага спестовни услуги и специализирано обслужване на корпоративни клиенти, което включва факторинг, инвестиционно банкиране, попечителски услуги. В края на 2014 г. Пощенска банка е на пето място в сектора с активи за 6.1 млрд. лв.

В класацията на "Капитал" банката заема 10-а позиция заради подобрение на показателите за ефективност. Най-доброто й представяне е шестото място по критерия разходи към приходи, както и седмото от гледна точка на постигнатата печалба преди обезценки. Банката е сред осемте институции, предлагащи най-ниска цена на кредита. Извън десетката остават показателите й за устойчивост, като по отношение на маржа на нетния доход тя е 18-а.



Как оценявате изминалата 2014 г. за банковия сектор в България? Кои бяха основните предизвикателства и как се справихте с тях?

Изминалата 2014 г. създаде редица предизвикателства пред банковия сектор в страната, които ние успяхме да преодолеем. Въпреки създаденото напрежение в средата на миналата година доверието в системата като цяло остава на високо ниво, което продължава да се доказва от непрестанното нарастване на спестяванията на населението и фирмите.

Основните предизвикателства пред банките в последните няколко години са едни и същи – слабото търсене на кредити от страна на клиентите и изчистването на портфейлите от лоши кредити, отпуснати преди кризата. Намалението на разходите за лихви е също едно от големите предизвикателства, защото това дава възможност на банките да предоставят по-добри условия по кредитите на своите клиенти и по този начин да стимулират кредитирането. Средата продължава да бъде силно конкурентна, а големият брой на банките в страната засилва борбата за всеки добър клиент.



Нашата стратегия е да залагаме на традиционно силните ни страни – доброто обслужване, изгодни условия на нашите продукти, добре познат бранд. През 2014 г. отбелязахме ръст на кредитите с 1% до 4.3 млрд. лв. Ръстът може да не изглежда внушителен, но на фона на свиващ се пазар и нулеви или отрицателни ръстове на основните ни конкуренти е много добро постижение. Активите ни се увеличиха с 8% до 6.1 млрд. лв., а депозитите – с над 12% до 5.08 млрд. лв. Тези числа свидетелстват за успешните ни практики и доверието, което гражданите и фирмите ни гласуват.

Какви бяха ефектите от събитията около КТБ?

Ефектите бяха в рамките на очакваното. Най-важното е, че системата устоя на това предизвикателство - банките са ликвидни, добре капитализирани и успяват успешно да развиват своя бизнес. Високо оценяваме това, че клиентите ни имат доверие – след изплащането на гарантираните депозити над 97% от тях останаха в системата, а този факт говори сам за себе си.

Влиянието върху кредитния пазар беше ограничено, защото КТБ работеше основно в корпоративния сегмент. Може би най-значимият ефект беше върху лихвите по депозитите. През последните няколко месеца виждаме какво се случва на депозитния пазар – лихвите са на най-ниското си ниво за последните 10 години и това постепенно започва да се пренася и върху лихвите по кредитите.

Кои ще са основните тенденции, които ще характеризират развитието на сектора през 2015 г.?

Безспорно сред водещите тенденции през 2015 г. ще бъде дигитализацията на услугите. У нас процентът на използващите онлайн банкиране е много нисък и далеч под средните нива за Европа. В скандинавските държави например над 80% от населението са използвали тази услуга поне веднъж. Онлайн услугите и навлизането на мобилното банкиране имат редица предимства както за клиентите ни, така и за нас. Затова през тази година очаквам бум на предлаганите иновации от страна на финансовата индустрия. Това е посоката, в която трябва да се развиваме, за да предлагаме клиентско обслужване от висок клас и да надграждаме досегашните си добри практики. В плановете за развитие на Пощенска банка залагаме именно на интегрирането на все повече иновации и развиване на алтернативни канали за обслужване и продажби. Клиентите търсят и очакват по-добро обслужване, добавена стойност и затова ние им ги осигуряваме. През 2015 г. се фокусираме върху специализация на услугите и осигуряването на лесен достъп до тях 24 часа в денонощието и 7 дни в седмицата. Клиентите ни очакват банкиране, но и още нещо - а именно комбинирани и иновативни продукти и канали за банкиране.

Друга тенденция, която според мен ще продължи още известно време, е подобряването на условията за финансиране. Ликвидността на системата е висока, което ще обуслови продължаващия спад на цените по кредити и предлагането на все повече преференциални условия за клиентите. А ако и политическата и икономическата среда продължат да бъдат стабилни, кредитите ще продължат да поевтиняват плавно.  

Как ще се отразят отрицателните лихви и наливането на ликвидност от страна на ЕЦБ на банките и бизнеса в България?

ЕЦБ се бори с дефлационните процеси в момента. Въпреки това наливането на ликвидност от нейна страна няма да рефлектира пряко върху нас поради факта, че не сме част от еврозоната. Не можем пряко да депозираме и използваме пари от ЕЦБ, съответно и ЕЦБ няма да изкупува и български облигации. Косвен ефект ще има по отношение на банките, опериращи в страната, които имат майки във валутния съюз и ако не могат да депозират пари там, ще трябва да намерят други възможности за инвестиции при запазването на ликвидността. Необходимо ще бъде да търсят повече варианти за пласиране на тези пари в България под формата на кредити, ценни книжа и други.

Какви са очакванията ви за икономиката на страната и кои ще са двигателите на растежа?

Перспективите за 2015 г. несъмнено са по-добри от 2014 г. Очакваме по-висок ръст, който ще се движи от потреблението и от ключовите икономически отрасли. Потреблението ще нараства плавно с оглед на намаляващата безработица и по-високите доходи, с които хората ще разполагат. През тази година се надяваме да заработят и новите оперативни програми на ЕС, което ще даде нов тласък на инвестициите в инфраструктура, строителство и подобряване на конкурентоспособността на фирмите. Ускоряването на реформите и развитието на електронното правителство също ще спомогнат за подобряване на бизнес средата, а това е положителна новина за всеки бизнес, който има желание да се развива. Ако трябва да обобщя, имаме основание да очакваме едно по-добро представяне на икономиката ни, най-вече благодарение на водещите отрасли в страната, както и нарастване на потреблението и инвестициите.

Какъв е фокусът в дейността на вашата банка за тази година?

Пощенска банка е много добре познат и силен бранд на пазара - банка с близо 25-годишна успешна дейност, непрекъснато развиваща своя устойчив модел, иновативна и водеща в много от сегментите, сред топ пет банките по активи и радваща се на доверието на 1.5 млн. клиенти.

През 2015 г. се фокусираме върху първокласното обслужване на нашите клиенти, надграждайки устойчивите си практики с динамика и иновативност. Съгласно стратегията, одобрена от новите ни собственици, сред които световни канадски и американски фондове, въвеждаме нов модел на банково обслужване. Още в края на миналата година започнахме с откриването на специализирани центрове "Банкиране малък бизнес" и "Жилищно кредитиране" в цялата страна, а по-късно през годината ще започнем и да откриваме центрове за обслужване на заможни клиенти. Основната ни цел е да осигурим на клиенти си място близо до тях, където могат да се обърнат към надежден финансов партньор и да разчитат на висок клас консултации. Само за три месеца регистрирахме значително увеличение на исканията и отпуснати кредити през специализираните си центрове за обслужване на малкия бизнес. За нас е важно, че клиентите са удовлетворени от услугите, предлагани в тях, и дават висока оценка за дейността на експертите ни.

В продуктово отношение ще заложим на сегментирането на клиентите ни, защото държим да предлагаме решения, които са максимално съобразени с различните групи клиенти и техните нужди. За мен лично е изключително важно екипът ни да налага тенденциите на пазара и да предлага иновативни продукти.

Възстановяването на икономиката ни дава огромни възможности да засилим позициите си в сегмента корпоративно банкиране. Пощенска банка е една от малкото банки на пазара, които могат да предложат пълен набор от продукти на своите корпоративни клиенти – от стандартните кредитиране и транзакционни услуги до по-специализираните като факторинг, попечителски услуги и инвестиционно банкиране.

Ще продължим и дейностите си в сферата на корпоративната социална отговорност. Смятам, че положителните промени, които реализираме в обществото, са възможни именно благодарение на дългогодишните ни усилия да изградим стабилна и ефективна структура на бизнеса си. Високите корпоративни стандарти, които прилагаме, са част от дългосрочната ни стратегия за постигане на устойчив растеж, в която задължително се включват ангажименти в сферата на социалната отговорност, принос към икономиката и опазването на околната среда. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Неделчо Неделчев: Резултатите от новата проверка, ще покажат колко се е подобрила ПИБ 1 Неделчо Неделчев: Резултатите от новата проверка, ще покажат колко се е подобрила ПИБ

Главният изпълнителен директор и председател на управителния съвет на ПИБ пред "Капитал"

12 май 2019, 11219 прочитания

Питър Барон: Укрепването на пазарни дялове ще продължи да бъде предизвикателство Питър Барон: Укрепването на пазарни дялове ще продължи да бъде предизвикателство

Уравляващият директор на собственика на Ти Би Ай банк - TBIF Financial Services, пред "Капитал"

11 май 2019, 6315 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K10" Затваряне
Състав

Събраните по този начин данни правят класацията представителна за над 95% от големите български дружества с годишни приходи над 100 млн. лева. Това изчисление е направено на базата на справка за най-големите 300 компании по общо приходи от продажби за 2013 г.

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10