Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 апр 2016, 12:36, 5767 прочитания

Кредит по мярка на клиента

Или как банките загърбиха конфекцията в банкирането и започнаха да предлагат индивидуални решения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цената на услугата е пазарна и достъп до нея имат не само големите фирми.

Банкерите винаги са казвали, че на бизнеса не продават конфекция, а "шият по мярка". В ситуация на изгладени лихви, в каквато изпаднаха осезаемо през миналата година, това се оказва и единственият начин да се състезават за клиенти. Ако допреди няколко години моделът се предлагаше по-скоро за големите фирми, индивидуалният подход вече е достъпен и за по-малките. Ползите от това са, че конкуренцията между играчите на пазара е на възможно най-качественото равнище, банките стават все по-гъвкави и иновативни в предлаганите услуги, от което печелят най-вече потребителите.

Новата мода в банкирането


Допреди две-три години играчите, които специализираха върху така нареченото tailor made банкиране, не бяха много на българския пазар. Но в момента няма банка, която да не работи именно на този принцип с клиентите си. Той представлява изработване на индивидуално решение за финансиране в зависимост от размера на отпуснатите средства, срока за връщане, което определя различна форма и степен на обезпеченост, гратисни периоди и лихви, експертиза и консултации. В някои случаи схемата може да включва и изплащане не чрез месечни вноски, какъвто е стандартът, а с тримесечни или шестмесечни, което е подходящо за сезонни бизнеси на компании в земеделието или туризма.

За да предложат на клиента си индивидуално решение, банките имат праг, под който са преценили, че не им е рентабилно да работят на този принцип. Затова и заемите за домакинствата се предлагат като стандартизирани продукти и потребителят или пасва в рамката, или не. За бизнеса и особено този, с приходи над 1 млн. или 5 млн. лв., където търсените суми са по-значителни, банките виждат икономически смисъл да вложат допълнителни усилия и го правят.

"За средните и големите клиенти ние не работим със стандартизирани продукти. На практика всичко, което предлагаме там, е tailor made", разказва Теодор Маринов, директор на корпоративното банкиране в ОББ. Според Мартина Мачева, изпълнителен директор на Сосиете женерал Експресбанк, този по-специален подход е и заради естество на новия бизнес, който се появява на пазара - компании, които не притежават много активи или собствен капитал или разработват непознати, нови технологии. Филип Попов от Ти Би Ай банк допълва, че който може да предложи по-гъвкави решения на клиентите си, толкова повече бизнес успява да спечели, още повече че цената на този вид финансиране е пазарна.



Експертите обясняват, че обикновено има рамки, които се следват, като например максималният размер на кредита и срокът за връщане. Но по всичко останало може да се преговаря. "Няма нищо автоматизирано или стандартизирано. Когато дойде клиент, ние сядаме и преговаряме по 10 - 15 различни параметъра", разказва Теодор Маринов от ОББ. "Обикновено не сме единствената банка, с която преговаря клиентът, което оказва натиск върху сроковете", споделя още Маринов. По думите му една сделка с индивидуално решение за клиента може да бъде приключена за една седмица или максимум до месец.

Схемата на работа в Ти Би Ай банк пък е малко по-различна. "Ние отиваме при клиента и го разпитваме как е започнал бизнесът, с какво е стартирал, какви са спецификите на даденото населено място. Защото на една и съща улица може да имате два търговски обекта, които продават едно и също, но потребностите им да се различават", обяснява Филип Попов. По думите му този подход е най-адекватният, когато става въпрос за малки или средни предприятия, защото в най-общия случай те се управляват от собственика им, докато при големите корпоративни клиенти решенията се взимат на друг принцип. Според Попов при индивидуалното договаряне банката може по-добре да прецени рисковете, тъй като освен с цифри, разполага с много повече информация за клиента, а оттам може да се направи по-точна прогноза за способността му да се издължи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

К10 Устойчивост и динамика: Постоянството се отплаща К10 Устойчивост и динамика: Постоянството се отплаща

Преди кризата кредитирането вече почваше да прегрява, а някои банки залагаха на особено агресивна експанзия

16 апр 2020, 2958 прочитания

К10 Ефективност и рентабилност: Последната безгрижна година К10 Ефективност и рентабилност: Последната безгрижна година

След две години с по 1.68 млрд. лв. печалба банковият сектор се готви за срив в резултата

16 апр 2020, 2488 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K10" Затваряне
Ефективност и рентабилност: Печалба по поръчка

Преди стрес-тестовете печалбите са важни, тъй като генерират буфери срещу евентуални капиталови дупки

Още от Капитал
Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10