С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 май 2019, 10:30, 2991 прочитания

Петя Димитрова: Дигитализацията е пътят, по който вървим

Главният изпълнителен директор и председател на упраителния съвет на Пощенска банка пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
#3 в общото класиране

#7 Стабилност и риск
#1 Ефективност и рентабилност
#7 Устойчивост и динамика
5 Размер
Визитка

Петя Димитрова е начело на Пощенска банка от 2012 г., когато поема постовете на главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет. Кариерата й във финансовата институция обаче започва през 2003 г. като главен финансов директор на осемте дъщерни компании на Eurobank EFG в България. Преди това е работила за "ПрайсуотърхаусКупърс", както и за посолството на САЩ в София.

В момента е и член на управителния съвет на Асоциацията на банките в България, както и на управителните съвети на БОРИКА, фондация "Атанас Буров", сдружение "Ендевър България" и Международния банков институт. Член е и на Университетския съвет на Американския университет в България, Форума на младите световни лидери към Световния икономически форум, както и на Young Presidents’ Organization (YPO) и др. Димитрова е дипломиран експерт-счетоводител от Асоциацията на дипломираните експерт-счетоводители (АССА) в Лондон, има и ЕМВА степен от Университета в Шефилд, Великобритания.
Статията е част от К10 - класацията на Капитал за най-големите банки в страната. Повече за изданието можете да видите тук, можете да го закупите от тук

Как оценявате банковия сектор в България през 2018 г. и какви са очакванията ви за развитието му през 2019 г.?


- Несъмнено 2018 г. беше изключително силна за банковия сектор у нас и данните категорично го показват – печалбата на банките расте с двуцифрени темпове, всички бизнес сегменти се развиват много положително, а качеството на кредитния портфейл продължава да се подобрява. Това е добра новина не само за банките, а за цялата икономика, защото е резултат от по-високата икономическа активност на потребителите и предприятията. Това показва оптимизъм и желание за реализиране на перспективни проекти. Конкретно за Пощенска банка мога да определя 2018 г. като най-успешната в нашата история – продължихме със стабилния си органичен растеж, постигнахме рекордни финансови резултати и ръст, по-бърз от средния за пазара. И тук специално искам да благодаря на нашите клиенти и акционери за доверието, а на нашите служители – за високия професионализъм и мотивация, защото това са важните предпоставки за успех.

Положителната макроикономическа рамка дава основание да очакваме и 2019 г. да бъде добра за банковия сектор. Сред основните фактори за това са прогнозен ръст на икономиката от над 3%, рекордно ниското ниво на безработица, реален ръст на доходите и не на последно място – продължаващите атрактивни условия за кредитиране за индивидуални и бизнес клиенти.

След 2016 г. български банки отново са подложени на преглед и стрес тест - този път от ЕЦБ. Очаквате ли да се види различна картина и проверката ще има ли ефект върху дейността?



- Нашият сектор винаги е бил един от най-силно регулираните – всички спазваме единните европейски регулации и работим в синхрон с изискванията на общия пазар на финансови услуги. Още повече че голяма част от банките у нас, в това число и Пощенска банка, са част от международни групи, които са под надзора на Европейската централна банка (ЕЦБ) и за тях тези проверки вече са стандартна процедура. Провеждането на преглед на качеството на активите е стандартна регулаторна практика и е нормално да бъде извършвана на всеки няколко години. В допълнение, институциите провеждат подобни стрес тестове поне веднъж годишно като част от вътрешния анализ на адекватността на капитала.

Всеобщото очакване беше, че идва краят на рекордно ниските лихви, но сега ЕЦБ и Федералният резерв променят политиката си. Какви са вашите очаквания и какво съветвате вашите клиенти?

- Лихвените нива в България поради обвързаността на лева с еврото и тясната интеграция на икономиката ни с европейската са малко или много зависими от решенията на ЕЦБ. Действително очакванията бяха, че ЕЦБ през тази година ще започне да вдига лихвите, след като през изминалата година Федералният резерв на САЩ (Фед) направи това няколко пъти. Вече е ясно, че това няма да се случи до края на 2019 г. и политиката на ЕЦБ остава стимулираща с оглед на по-слабите перспективи пред икономическия растеж на еврозоната. Фед наскоро също обяви, че не планира лихвени повишения до края на 2019 г., което представлява сериозна промяна спрямо досегашната политика. Подобна предпазливост е разбираема, защото в момента има много фактори, които могат да повлияят върху европейската и световната икономика, като Брекзит, предстоящите избори за Европейски парламент и търговското напрежение между САЩ и Китай.

От друга страна, запазването на паричната политика в комбинация с високата ликвидност на българската банкова система означава задържане на рекордно ниските лихвени нива у нас засега. Ние обаче съветваме клиентите си да бъдат предпазливи. Доверието на клиентите е най-ценният актив за нас в Пощенска банка. Стремежът ни е да бъдем за потребителите си консултант, финансов експерт, партньор – именно затова винаги обсъждаме с тях дългосрочните им перспективи и възможности за поемане на дълг, тъй като рано или късно обръщането на лихвения цикъл ще се случи и поради това ниската лихва днес не трябва да е основен аргумент за търсене на кредит.

Предвиждате ли нови сделки по сливания и придобивания в банковия сектор и през тази година или процесът е към края си?

- Очакванията ми за настоящата година са първо да приключат стартиралите сделки в сектора, без непосредствено да виждам на хоризонта нови. Като цяло обаче тенденцията към окрупняване в сектора – както в България, така и на световно ниво, е напълно естествена и ще продължи. В модерния свят малките банки трудно намират своята ниша – големите банки са по-конкурентоспособни, по-сигурни, по-ефективни и разполагат с повече ресурси за инвестиции в дигитални и иновативни продукти и услуги, които постоянно да подобряват клиентското изживяване и обслужване. Искаме да можем да даваме повече на потребителите при по-изгодни условия – това е в основата на процеса на консолидация в банковия сектор.

Какви са очакванията ви за икономиката на страната и кои ще са двигателите на растежа?

- Очаквам 2019 г. да бъде поредната добра година за българската икономика по всички показатели. Основните двигатели на растежа ще бъдат потреблението и инвестициите, като някои големи инфраструктурни проекти се очаква да бъдат стартирани през тази година. Финансовият сектор също ще даде своя принос, като продължи да кредитира жизнеспособни бизнес проекти, с което ще бъдат подкрепени и всички останали сектори на икономиката.

Какъв е фокусът в дейността на вашата банка за тази година?

- Нашата цел и през 2019 г. ще бъде да продължаваме да растем и да предлагаме все по-иновативни продукти и услуги, за да отговорим на най-високите потребителски очаквания. Удовлетворението на клиентите остава във фокуса на нашата дългосрочна стратегия, а дигитализацията е пътят, по който вървим, за да им го осигурим в оптимална степен.

Един от ключовите проекти в тази посока е стартиралата промяна на концепцията на нашите клонове. Те поетапно ще стават дигитални – с интериор, създаден специално за удобство на модерния потребител, и със зони за самообслужване, които да му предоставят персонален подход и уникално "клиентско пътешествие" (т.нар. customer journey).

Като част от нашата мисия за дигитализация продължаваме да развиваме и останалите си дигиталните канали, защото ръстът при ползването им е впечатляващ. Освен че надграждаме EVA, първият банков чатбот у нас, нашето мобилно и интернет банкиране, работим и по други иновативни проекти, които ще стартират през годината.

Друг водещ приоритет за нас като социално отговорна компания, е инвестицията в развитието на проекти с добавена стойност за обществото. В партньорство с "Endeavor България", една от най-авторитетните глобални предприемачески мрежи, създадохме програма за цялостна подкрепа на разрастващи се компании. Ще селектираме най-добрите от тях и ще им предоставим своите ноу-хау, експертиза, финансиране и подкрепа. Подкрепяме перспективни scale-up компании и инвестираме в развитието на бизнес средата у нас. Смятаме, че това е верният път да растем заедно и да правим икономиката ни по-конкурентна в глобален мащаб.

Продължаваме и стратегическия си образователен проект със "СофтУни", с който насърчаваме израстването на бъдещите дигитални експерти у нас и им протягаме ръка, за да реализират с нас смелите си идеи.

Поставяме си високи цели и вярвам, че ще ги постигнем, защото имаме визия, силен екип, богат опит и най-важното – много клиенти, за които сме доверен и предпочитан партньор в реализацията на плановете им.
За банката

Създадената през 2007 г. при сливането на Българска пощенска банка и ДЗИ банк Пощенска банка, чието юридическо име е "Юробанк България", днес е част от групата на базираната в Атина Eurobank Ergasias. Предшественикът й – Българска пощенска банка, е сред малкото оцелели местни финансови институции по време на банковата криза от 1996-1997 г. Банката е ориентирана към потребителското и бизнес кредитирането, картовите разплащания, предлага спестовни услуги и специализирано обслужване на корпоративни клиенти, което включва факторинг, инвестиционно банкиране, попечителски услуги. През март 2016 г. институцията финализира придобиването на българския бизнес на гръцката Alpha Bank, която оперираше в страната чрез клон. В края на 2018 г. институцията сключи споразумение за придобиване и на Банка Пиреос (България) срещу 75 млн. евро, за което през март 219 г. БНБ даде предварително одобрение. Към края на 2018 г. Пощенска банка е пета на пазара по размер на активите си – 8.2 млрд. лв.

В класацията на "Капитал" през 2018 г. финансовата институция за втора поредна година заема третото място. През последните години банката традиционно е сред лидерите категорията "Ефективност и рентабилност", като за 2018 г. оглавява подреждането. За поредна година се нарежда сред най-добрите институции по показателя, отчитащ съотношението cost-to-income (3-о място), но в най-силното й представяне в тазгодишното издание на К10 са 2-ите резултати при показателите, отчитащи съотношенията капитал/активи и печалба преди обезценки/активи. В показателите за устойчивост на представянето й продължава да тежи наследството от годините на кредитния бум и дълговата криза в периферните държави от ЕС. Най-слабият й резултат е по маржа на нетния доход от такси и комисиони, където за поредна година заема 17-о място.

Интервюто взе Мария Иванова

К10: Най-добрите банки на 2018 г.

Текстът е част от К10 - класацията на Капитал, която подрежда банките в България по 4 показателя: размер, стабилност, ефективност и устойчивост. Съдържа данни, анализи и интервюта от финансовия сектор в страната.

Изданието е достъпно за абонати Капитал PRO в Библиотеката на Капитал.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Неделчо Неделчев: Резултатите от новата проверка, ще покажат колко се е подобрила ПИБ 1 Неделчо Неделчев: Резултатите от новата проверка, ще покажат колко се е подобрила ПИБ

Главният изпълнителен директор и председател на управителния съвет на ПИБ пред "Капитал"

12 май 2019, 6473 прочитания

Питър Барон: Укрепването на пазарни дялове ще продължи да бъде предизвикателство Питър Барон: Укрепването на пазарни дялове ще продължи да бъде предизвикателство

Уравляващият директор на собственика на Ти Би Ай банк - TBIF Financial Services, пред "Капитал"

11 май 2019, 3712 прочитания

КАПИТАЛ Daily »


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K10" Затваряне
Георги Заманов: Все повече клиенти осъзнават ползата от това да имат втора обслужваща банка

Главният изпълнителен директор на Алианц банк - България, пред "Капитал"

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това