Рекордно много поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекордно много поръчки

В трите предприятия от групата "Е Миролио" работят 2300 души

Рекордно много поръчки

2013 г. е най-силната за износа в сектора, който достига 1.8 млрд. евро

Мара Георгиева
2794 прочитания

В трите предприятия от групата "Е Миролио" работят 2300 души


Производителите на облекла и текстил отчетоха рекордни продажби зад граница през 2013 г. - за 1.8 млрд. евро. За сравнение – през 2012 г. експортът на компаниите от сектора е за 1.671 млрд. евро, а през върховата 2006 г. - за 1.784 млрд. евро.

"Поръчките се завръщат, фабриките работят на пълна мощност", отчита Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил. "Имаме достатъчно клиенти, но нямаме обучени хора. Компаниите инвестираха в енергийна ефективност, в подобряване условията на труд, в квалификация на персонала и налагане на стандарти за професионално обучение. Въпреки това кризата с кадрите в бранша се задълбочава и това ни спира да се развиваме", обобщава Банкова. Производството на облекла и текстил е силно ориентирано към европейския пазар. Това обуславя и зависимостта на сектора от потреблението на континента. Увеличаващото се търсене означава повече работа за българските фабрики. "Ние сме много силни в изпълнението на дребни поръчки с много кратки срокове", припомня Радина Банкова. По думите й освен познатите възложители на поръчки от евросъюза браншът изпълнява заявки за облекла и за руски клиенти въпреки тежкия митническия режим. Банкова откроява и друга тенденция, която ще окаже влияние върху натовареността и конкуренцията в сектора - Китай инвестира все повече в Европа, за да задоволява нуждите на своя пазар от качествени облекла.

Тенденцията за по-добра година се вижда и в отчетите на големите компании. Приходите на всички десет дружества растат, а повечето отчитат и по-високи печалби. Оптимизмът личи и в инвестиционните планове на лидерите в топ 10 за сектора от традиционната класация на "Капитал". И тази година няма промяна в първите три места.

Все по-голям

Традиционният лидер "Е. Миролио" влага всяка година между 10 и 15 млн. лв. в текстилните си предприятия в Сливен, Ямбол и Свищов. Специално през 2013 г. направените инвестиции са за 16 млн. лв. Компанията изнася продукцията си в 65 държави и продава на повече от 6000 клиенти. В трите предприятия работят 2300 души, които изпълняват около 100 хил. поръчки на година. За времето от 2012 до 2014 г. дружеството е увеличило персонала си с 300 души.

През миналата година "Е. Миролио" достига 210 млн. лв. оборот. "До края на тази година планираме да достигнем оборот от 240 млн. лв., а през 2015 г. се надяваме той да стигне 264 млн. лв.", съобщи собственикът Едоардо Миролио. Този растеж според него е напълно възможен заради големите инвестиции - 55 млн. лв. , които ще бъдат направени през 2014 г. Част от парите са по европейски програми. В завода за вълна в Сливен предстои подмяна на старо оборудване, разширение на продуктовата гама и изграждане на ново помещение за производство на платове по иновативна за България технология. За новия цех са предвидени 25 млн. лв. В него ще бъдат наети допълнително около 140 души. Новото производство ще ползва 10 пъти по-малко вода при обработката на платовете и 50% по-малко електрическа енергия.

Ново оборудване се очаква и в "Е. Миролио" – Ямбол. Тук на практика има три завода – две предачници и бояджийница с пречиствателна станция, разположени на 75 000 кв.м. Част от средствата са по проект от оперативна програма "Конкурентоспособност" на стойност 3.52 млн. лв. Инвестицията в "Свилоза Ярн" в Свищов пък е свързана с подобряване на качеството на произвеждания продукт и подготовка на използваните багрила. Заводът в Свищов е единственият производител в България на вискозна прежда rayon за текстилната промишленост и за плетачниците. 

Вторият италианец

Класически е вече и вторият в подреждането в сектора – "Булсафил". И тази компания е собственост на италиански инвеститор – фирма Safil. Намира се в индустриалната зона край Пловдив - село Скутаре, разположена е на площ от 200 хил. кв. метра и произвежда повече от 7000 тона годишно камгарни прежди. Над 98% от продукцията заминава зад граница. Дружеството отчита по-високи преходи през 2013 в сравнение с 2012, но още не е достигнало постиженията си от пиковата за него 2011 г. В отчета си от компанията отбелязват, че първите месеци на 2014 г. продължават положителната посока на развитие от последното тримесечие и затова очакват повече продажби. Предстои и разделяне на компанията на две - в едната ще са недвижимостите и оборудването, а в другата - производствената дейност

Когато клиентите са големи

Традиционно трета в класацията – фирма "Калинел", изпраща "много успешна 2013 година", по думите на собственика й Марин Радевски. Това е най-голямата компания в сектора с български капитал. Дружеството произвежда възглавници за спане и за декорация, калъфи за матраци, завивки, полиестерна вата. Притежава фабрики в Троян и Червен бряг. Фирмата стартира през 1994 г. с производство на вата за мебелната и шивашка индустрия. През 2000 г. вече има 19 работници, а през 2001 г. назначава нови 62, лично обучавани от инж. Радевски. Производствената й дейност в страната сега се разгръща на площ от 36 000 кв. метра, а заетите са над 1100. Но и в тази компанията кадрите не достигат.

"Калинел" е сред основните доставчици на IKEA, работи и за веригите "Кауфланд", "Теско", "Карфур". От 2012 г. Радевски е собственик и на фабрика за вата в Сърбия, в която е инвестирал 1.5 млн. лв. През същата година придоби и терена и сградите на съседната фирма "Троян мотор" .

Дружеството бележи възходящ тренд и през 2013 - продажбите са за над 84 млн. лева срещу близо 80 млн. през предходната година. Марин Радевски обяснява тези резултати с инвестициите – в нови технологии, машини и складова база и с разширението на пазарите. 

Да си сменим местата

"Балконф" – Търговище, и "Ембул инвестмънт" разменят местата си в класацията в сравнение с предишната година. "Балконф" – Търговище, е създадена през 1991 г. като фирма Дже Те Ка и произвежда мъжки и дамски облекла - ризи, блузи, сака. Седалището на компанията майка е в Италия, цялото производство е предназначено за италианския пазар.

"Ембул инвестмънт", която традиционно присъства в класацията за сектора, е дъщерно дружество на турската Emboy Yuntas Tekstil и произвежда синтетични и акрилни прежди. Заетите във фирмата са над 300. Над 90% от продукцията й заминава зад граница, основно за ЕС - за производители на тъкани за облекло, за автомобилна и мебелна тапицерия и др. От компанията определят 2013 като трудна година заради свитото търсене, водещо до намаляване на поръчките. Но се опитват да компенсират това с навлизането на нови пазари – през миналата година това е Индия например. 

Познатите лидери

Фирмите "Фелдхюс БГ" - Монтана, (отново 6-а), "Коутс България" (8-а в класацията – една позиция нагоре) и "Аглика трейд" - Велико Търново (9-о място – едно по-нагоре), са отново в топ 10 на класацията.

Елвира Иванова, управител на "Фелдхюс БГ", определя 2013 като "супергодина". Дружеството произвежда горно дамско облекло и е собственост на германския "Фелдхюс холдинг". Заетите в компанията в България са 160. Отделно от това "Фелдхюс БГ" възлага работа на фирми подизпълнителки, които във върховия сезон достигат 34, обясни Иванова. Тя ръководи и новата фирма на холдинга в Македония – заетите в нея са 300, наемат и подизпълнители. "На сезон изработваме 800 хил. облекла в България и Македония. Ние правим всичко – от покупката на материалите, дизайна, кройките и шиенето до складирането на готовата продукция, окачествяването и транспортирането й. В централата в Германия са само търговците", обясни Елвира Иванова.
"Коутс България" е част от британската Coats, основана преди около 250 години, която има поделения в над 60 страни. Компанията е световен лидер при продуктите за текстилни занаяти. В България концернът предлага над 10 000 артикула в две основни направления - "Индустрия" (конци, ципове, копчета, подлепващи материали, машинни игли, ножици, креди) и "Ръкоделие" (конци за ръчна бродерия, за плетене и със специализирано предназначение, щампирани гоблени и комплекти за бродерия, прежди, метална галантерия, аксесоари и инструменти за плетене и др.) За 2013 дружеството бележи съвсем лек ръст на продажбите. "Аглика" произвежда хавлии и халати, изделия от полар, спалньо бельо, олекотени завивки, възглавници. Компанията има две предприятия – "Аглика" във Велико Търново и "Аглика трейд" в Твърдица. През миналата година фирмата навлезе на пазарите в Швеция, Финландия и Норвегия, където продава специален вид поларно пончо. Дружеството нашумя и с това, че уши юбилейните кърпи за чай на английската кралица.

"Аглика" е притежател на два международни патента за тъкани - хавлията "Дабълфейс" (от памук и микрофибър), която съхне три пъти по-бързо, и т.нар. мембранна тъкан, която е с по-голяма еластичност, по-лека от конвенционалните материи и не пропуска въздух и вода. Сред клиентите на "кърпата с двете лица" са модните къщи "Емануел Унгаро" и "Мисони".

Дебют в класацията

За пръв път в подреждането тази година влизат "Криейшънс" - Габрово, и "Мода шпорт" - Мадан. "Криейшънс" произвежда дамска конфекция. Има пет производствени бази в Габрово и офис в Гуанджоу, Китай. Капацитетът на фирмата й позволява да произвежда около 200 000 облекла на месец. Предприятието има свои доставчици на тъкани, както и собствен дизайнерски екип, шоурум и складова база.

Историята на "Мода шпорт" в Мадан започва с приватизацията на шивашката фабрика "Родопи М 91", която приключва през 1996 г. Новият собственик - Вилхелм Ерлих и неговата семейна фирма Sportalm – Австрия, инвестира в модернизиране на предприятието, а през 2008 приключи изграждането на изцяло нова фабрика. "Тя е разположена на 10 хил. кв. метра площ и разполага с най-модерната техника в бранша. Инвестирани са 7 млн. лв.", уточни управителят на "Мода шпорт" инж. Георги Кенов. Дружеството осигурява работа на 424 души от целия регион. Отделно от това възлага работа от името на Sportalm - Австрия. "За времето от април до октомври всяка година работим с 20 до 27 фирми в цялата страна, които са ни подизпълнители", казва инж. Кенов.
"През първите месеци на 2014 има известно задържане на продажбите, но като цяло кризата ни заобикаля. Плюс за нас е, че дрехите, които изработваме, се продават във високия ценови сегмент. Доста от колегите, произвеждащи в ниския ценови сегмент, бяха принудени да затворят. Но ние имаме постоянни клиенти, които знаят какво да очакват от марката Sportalm и са готови да платят за това", коментира инж. Георги Кенов. Австрийската Sportalm е фирма с над 120-годишна история в производството на ски екипировка и инвестира над 2 млн. евро годишно само за дизайн. Фирмата няма притеснения за бъдещето от гледна точка на обема възлагани поръчки. "Проблем е, че младите хора не искат да работят в шивашкия бранш. Имаме обучителна линия, идват младежи, плащаме им и ги обучаваме, но щом свърши обучението и трябва да преминат на работа на норма, си тръгват. Проблемът с кадрите е остър и за други браншове в страната", обобщава инж. Георги Кенов.

Тази година от класацията отсъстват миналогодишните участници "България К" и "Илакати тексил", които не предоставиха данни. По същата причина не присъстват и други големи компании като "Пирин Текс", "Яна", "Дзалли".

Източник: Капитал

Производителите на облекла и текстил отчетоха рекордни продажби зад граница през 2013 г. - за 1.8 млрд. евро. За сравнение – през 2012 г. експортът на компаниите от сектора е за 1.671 млрд. евро, а през върховата 2006 г. - за 1.784 млрд. евро.

"Поръчките се завръщат, фабриките работят на пълна мощност", отчита Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил. "Имаме достатъчно клиенти, но нямаме обучени хора. Компаниите инвестираха в енергийна ефективност, в подобряване условията на труд, в квалификация на персонала и налагане на стандарти за професионално обучение. Въпреки това кризата с кадрите в бранша се задълбочава и това ни спира да се развиваме", обобщава Банкова.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK