Година на слаб апетит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Година на слаб апетит

Резултати на ТОП 20 за сектора

Година на слаб апетит

Половината от компаниите свиват приходите си, но рентабилността леко расте

Мара Георгиева
3196 прочитания

Резултати на ТОП 20 за сектора

© Капитал


Смесена година без ясна тенденция са имали компаниите за храни и напитки. Приходите точно на половината растат, а на другата се свиват, като общото намаление е 5.6%. Липсва ясна посока и при печалбите макар рентабилността леко да расте до 7% и работещите на загуба да намаляват. За част от спадове в оборота има ясно обяснение - лошо време, ниски световни цени, ембарго. Данните на големите компании леко противоречат на общата пазарна картина: по данни на GfK разходите на домакинствата за храни и напитки през 2014 г. са по-големи в сравнение с предходната година и потребителите се пренасочват към по-скъпи продукти. Промяната е в няколко продуктови групи: олио и зехтин, колбаси, кайма, млечни изделия.

Рокада, но от същия сектор

Три поредни години класацията топ 20 за сектора на храните и напитките се оглавяваше от "Папас олио". Този път компанията е на пето място, но лидер отново е производител на сурово и рафинирано слънчогледово масло - фирма "Олива". Компанията е наследник на създадената през 1942 г. Маслодобивна фабрика в Кнежа. Днес "Олива" е сред най-големите в бранша и притежава два завода - в Кнежа и в Полски Тръмбеш.

За периода от 2011 до 2014 г. продажбите на "Олива" нарастват близо четири пъти, уточниха от компанията. Възходящите показатели са резултат от активна инвестиционна програма - от 2010 г. досега компанията е вложила над 30 млн. евро за модернизирането на съществуващи и изграждане на нови производствени мощности, както и за обновяване и изграждане на силози за съхранение. Част от финансирането е чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. За външни пазари отиват 87% от произведеното – главно за Италия, Гърция, Испания. Мажоритарен акционер в "Олива" е търговецът на зърно "Билдком", който е собственост на Ангел Георгиев.

Безалкохолен студ

Безалкохолната индустрия отчете свиване на производство под капацитетните възможности и намалени инвестиции през 2014 г. Причините - ниски температури, по-малко на брой туристи плюс политическа нестабилност, предизвикателства във финансовата система и ниска покупателна способност, обобщава Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.

"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" отбелязва лек спад в приходите, но по-висока рентабилност и отново е вицешампион в класацията. През 2014 бутилиращата компания "Минерални води - Банкя" и "Кока-Кола ХБК България" се сляха в едно дружество. Компанията инвестира в увеличаване на площта на завода за минерални води в Банкя и в реконструкция на сградата, както и в разширяване на складовата база в Костинброд и в изцяло нови стъклени бутилки за соковете с марката Cappy.

Другото дружество от сектора, което влиза в класацията - "Девин", отчита по-високи оперативни резултати за 2014 г. - приходите нарастват с малко, но рентабилността расте. През миналата година компанията инвестира 3.7 млн. лв. в изграждането на нов склад и в технологични нововъведения в производството.

В годината на евтината захар

Въпреки спада в приходите си "Амилум - България" запазва третата позиция в сектора. Някогашното предприятие "Царевични продукти" в Разград бе първото приватизирано голямо предприятие в България, след като бе придобито от белгийската "Амилум". Впоследствие тя се раздели със собствеността са, а тази година вторият собственик на завода - британската Tate&Lyle, също се оттегли, след като продаде своя дял от 50% на американския гигант Archer Daniels Midland Company (ADM), който досега държеше другата половина от капитала. "Амилум - България" е най-големият потребител на българска царевица и произвежда два вида продукти: основни (царевично нишесте, течна декстроза, глюкозен сироп, високофруктозен царевичен сироп) и вторични (царевичен глутен, зародиш и фураж). Новият собственик планира да произвежда и захар в заводите в България, Турция и Унгария след отпадането на квотите за производство на подсладители в ЕС през 2017 г.

"Нестле България" през 2014 г.  откри линия за производство на новия KIT KAT Double Caramel, който се произвежда само в България и се изнася за целия свят. Инвестицията е на стойност близо 13 млн. лв. За миналата година приходите на "Нестле България" се свиват минимално, но дружеството отчита ръст от над 3% за пет от осемте области на производство, в които работи: кулинарни продукти, зърнени закуски, продукти за деца, за домашни любимци, за хорека канала (хотели, ресторанти, кафенета). С лек спад на продажбите, но ръст на печалбата завършва 2014 г. за "Чипита – България".

Водещи за групата "Захарни заводи" остават трите основни дивизии - захар, етанол и захарни изделия. Продажбите в частта захар през 2014 г. спадат с 45% в стойност и 21% в количество спрямо 2013 г., но резултатът е очакван, коментират от компанията. Той се дължи на по-ниски продажни цени на захарта в България и на европейския пазар. В дивизия етанол 63% от приходите се генерират от продажби на етилов алкохол, които бележат 15% спад спрямо 2013 г. Причина за това са разрешеният безмитен внос на етилов алкохол в ЕС от Пакистан, понижената цена на биоетанола и драстичното повишаване на акцизите в страни от ЕС, в които компанията продава, обясниха от "Захарни заводи". Оборотите в дивизия захарни изделия запазват нивата си от 2013 г. По данни на компанията, която цитира Nielsen Bulgaria, през 2014 г. "Захарни заводи" държи 78% пазарен дял при локума, 63% при твърдите бонбони, 36% при желираните бонбони, 31% при дъвчащите и 13% при халвата. През 2014 г. "Захарни заводи" отчита 3.4 млн. лв. инвестиции, насочени главно към подобряване условията на труд и екология.

Традиционен участник в класацията - "Монделийз България", тази година не предостави данни за "Капитал 100", но освен това производителят раздели дейността си в няколко дружества и сравненията биха били трудни.

Месо, мляко и ембарго

Забраната за внос на някои видове храни в Русия се отрази негативно върху месо- и особено върху млекопреработвателите в страната. Тя доведе до пренасочване на европейски млечни и месни продукти от затворения руски пазар към други държави, сред които и България. Част от тези продукти се продават "на дъмпингови цени", твърдят производители, което доведе до натиск върху цените на вътрешния пазар и затруднява задграничните продажби, коментират собственици на компании в сектора.

Хранителният холдинг "Белла България" отчита понижение на приходите през 2014. От компанията обясняват тази разлика с разрастването на дейността на холдинга зад граница и диверсифицирането на финансовите потоци на дружествата в България, Румъния и Гърция. Портфолиото на групата съдържа над 200 продукта, а производственият й капацитет е 350 тона дневно. Компанията е конкурентна и на пазара на собствените марки (private labels), където има дългогодишни чуждестранни клиенти. "Белла България" отчита двуцифрен ръст при продажбите си на задграничните пазари през 2014. Корпоративната промяна в групата за миналата година беше, че един от основателите й - Венцислав Георгиев, продаде участието си на другите двама акционери - Жорж Веселинов и гъркът Димитриос Виндзилеос.

През 2014 г. "Бони холдинг" инвестира в разширяване и модернизация на свинекомплексите си. Групата се стреми да задоволява месопреработката си изцяло с месо, добито от животни - собствено производство, затова и през 2014 продължи да изгражда нови свинеферми. Компанията инвестира и в месопреработката. Част бе предназначена за закупуването на нови парцели в покрайнините на Ловеч за изграждането на най-голямата кланица и транжорна на Балканския полуостров, която ще е с капацитет 400 прасета на час и в която се очаква да  бъдат разкрити над 300 работни места.

Слаб ръст на приходите, значителен при печалбата има "Амета холдинг", която обединява птицефермите с кланица "Пилко" и "Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, и "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен. През есента на миналата година холдингът купи на търг активите на обявената в несъстоятелност фирма "Галисман", Шумен, и създаде ново дружество - "Ферма Енево". Тази година половината от акциите на холдинга станаха притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. Очакванията са, че българската компания ще стане център на германската експанзия в региона, а и отвъд него.

Другият голям производител на пилешко - "Градус-1", участва в топ 20 с индивидуален отчет, а не като група. Производство се извършва в напълно затворен цикъл. Очаква се тази есен в Стара Загора "Градус" да открие един от най-големите колбасарски цехове на Балканите.

В класацията за първа година влиза "Топаз мел". Мелничният комплекс в землището на с. Церковски, Карнобат, разполага с три мелници с общ капацитет за преработка на зърно 900 т/денонощие. "Топаз мел" освен голям потребител на пшеница е и голям производител. Компанията обработва над 43 000 дка собствени земеделски земи.

В топ 20 влизат и две млекопреработващи компании - "Данон" и ОМК. Първата отчита малък ръст на приходите, но втора поред загуба. При ОМК продажбите растат по-видимо и дружеството вече е на печалба. Увеличение има и при прясното, и при киселото мляко. Резултатите се дължат основно на ръст в обема на продажбите (11% спрямо предходната година) и на стабилизирани взаимоотношения с фермерите през годината, покрити са и повече търговски обекти със собствена дистрибуция.

Пак лоша година

По данни на Съюза на пивоварите през 2014 г., която се отличаваше с нетипично студено време и проливни валежи, бирените компании в страната - членове на съюза, са продали общо 4 873 350 хектолитра пиво, или 5% по-малко спрямо количествата през 2013 г. В същото време браншовият съюз отчете по-високи инвестиции в сектора за 2014 в сравнение с предходната - компаниите са вложили общо 73 млн. лв. в капиталови инвестиции срещу 57 млн. лв. за 2013.

"Загорка" отново оглавява класацията по приходи сред бирените компании в страната, като стабилно има висока печалба. През 2014 г. дружеството инвестира над 1 млн. лв. за нов стерилен филтър за производството на свежа непастьоризирана бира "Загорка Ретро" и стартира проект за изграждането на нова пречиствателна станция на стойност 2.8 млн. евро. През тази година "Загорка" беше избрана от Heineken измежду 36 пивоварни в Централна и Източна Европа да започне производство и бутилиране на сайдер Strongbow и да стане регионален център за пазарите на Балканите. Направената инвестиция за това през 2014 г. е за над 1 млн. евро.

От "Каменица" посочват, че са лидер на българския бирен пазар с 34% пазарен дял по обем продажби според данните на AСNielsen. Дружеството вече инвестира в пивоварната си в Хасково 30 милиона евро. Шест милиона от тях са за разширяване на логистичния център. Останалите са за технически и технологични нововъведения, сред които разширяване и оптимизиране на производствения процес, изграждане и пускане в експлоатация на анаеробен реактор, пречистващ отпадните води на пивоварна "Астика" в Хасково.

От третата мултинационална бирена компания в страната - "Карлcберг България", съобщиха, че ще инвестират 5 млн. лева в пивоварна "Пиринско" в Благоевград. Средствата са за нова технология в пречистването на отпадните води от производството.

През 2014 г. "Нестле България" откри линия за производство на новия KIT KAT Double Caramel, който се прави само в България и се изнася за целия свят. Инвестицията е за близо 13 млн. лв.
Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ
От тази година две от компаниите в сектора - "Амилум" и "Амета", имат нови чужди акционери.
Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА

Смесена година без ясна тенденция са имали компаниите за храни и напитки. Приходите точно на половината растат, а на другата се свиват, като общото намаление е 5.6%. Липсва ясна посока и при печалбите макар рентабилността леко да расте до 7% и работещите на загуба да намаляват. За част от спадове в оборота има ясно обяснение - лошо време, ниски световни цени, ембарго. Данните на големите компании леко противоречат на общата пазарна картина: по данни на GfK разходите на домакинствата за храни и напитки през 2014 г. са по-големи в сравнение с предходната година и потребителите се пренасочват към по-скъпи продукти. Промяната е в няколко продуктови групи: олио и зехтин, колбаси, кайма, млечни изделия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK