Смесена година без ясна тенденция са имали компаниите за храни и напитки. Приходите точно на половината растат, а на другата се свиват, като общото намаление е 5.6%. Липсва ясна посока и при печалбите макар рентабилността леко да расте до 7% и работещите на загуба да намаляват. За част от спадове в оборота има ясно обяснение - лошо време, ниски световни цени, ембарго. Данните на големите компании леко противоречат на общата пазарна картина: по данни на GfK разходите на домакинствата за храни и напитки през 2014 г. са по-големи в сравнение с предходната година и потребителите се пренасочват към по-скъпи продукти. Промяната е в няколко продуктови групи: олио и зехтин, колбаси, кайма, млечни изделия.
Рокада, но от същия сектор
Три поредни години класацията топ 20 за сектора на храните и напитките се оглавяваше от "Папас олио". Този път компанията е на пето място, но лидер отново е производител на сурово и рафинирано слънчогледово масло - фирма "Олива". Компанията е наследник на създадената през 1942 г. Маслодобивна фабрика в Кнежа. Днес "Олива" е сред най-големите в бранша и притежава два завода - в Кнежа и в Полски Тръмбеш.
За периода от 2011 до 2014 г. продажбите на "Олива" нарастват близо четири пъти, уточниха от компанията. Възходящите показатели са резултат от активна инвестиционна програма - от 2010 г. досега компанията е вложила над 30 млн. евро за модернизирането на съществуващи и изграждане на нови производствени мощности, както и за обновяване и изграждане на силози за съхранение. Част от финансирането е чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. За външни пазари отиват 87% от произведеното – главно за Италия, Гърция, Испания. Мажоритарен акционер в "Олива" е търговецът на зърно "Билдком", който е собственост на Ангел Георгиев.
Безалкохолен студ
Безалкохолната индустрия отчете свиване на производство под капацитетните възможности и намалени инвестиции през 2014 г. Причините - ниски температури, по-малко на брой туристи плюс политическа нестабилност, предизвикателства във финансовата система и ниска покупателна способност, обобщава Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" отбелязва лек спад в приходите, но по-висока рентабилност и отново е вицешампион в класацията. През 2014 бутилиращата компания "Минерални води - Банкя" и "Кока-Кола ХБК България" се сляха в едно дружество. Компанията инвестира в увеличаване на площта на завода за минерални води в Банкя и в реконструкция на сградата, както и в разширяване на складовата база в Костинброд и в изцяло нови стъклени бутилки за соковете с марката Cappy.
Другото дружество от сектора, което влиза в класацията - "Девин", отчита по-високи оперативни резултати за 2014 г. - приходите нарастват с малко, но рентабилността расте. През миналата година компанията инвестира 3.7 млн. лв. в изграждането на нов склад и в технологични нововъведения в производството.
В годината на евтината захар
Въпреки спада в приходите си "Амилум - България" запазва третата позиция в сектора. Някогашното предприятие "Царевични продукти" в Разград бе първото приватизирано голямо предприятие в България, след като бе придобито от белгийската "Амилум". Впоследствие тя се раздели със собствеността са, а тази година вторият собственик на завода - британската Tate&Lyle, също се оттегли, след като продаде своя дял от 50% на американския гигант Archer Daniels Midland Company (ADM), който досега държеше другата половина от капитала. "Амилум - България" е най-големият потребител на българска царевица и произвежда два вида продукти: основни (царевично нишесте, течна декстроза, глюкозен сироп, високофруктозен царевичен сироп) и вторични (царевичен глутен, зародиш и фураж). Новият собственик планира да произвежда и захар в заводите в България, Турция и Унгария след отпадането на квотите за производство на подсладители в ЕС през 2017 г.
"Нестле България" през 2014 г. откри линия за производство на новия KIT KAT Double Caramel, който се произвежда само в България и се изнася за целия свят. Инвестицията е на стойност близо 13 млн. лв. За миналата година приходите на "Нестле България" се свиват минимално, но дружеството отчита ръст от над 3% за пет от осемте области на производство, в които работи: кулинарни продукти, зърнени закуски, продукти за деца, за домашни любимци, за хорека канала (хотели, ресторанти, кафенета). С лек спад на продажбите, но ръст на печалбата завършва 2014 г. за "Чипита – България".
Водещи за групата "Захарни заводи" остават трите основни дивизии - захар, етанол и захарни изделия. Продажбите в частта захар през 2014 г. спадат с 45% в стойност и 21% в количество спрямо 2013 г., но резултатът е очакван, коментират от компанията. Той се дължи на по-ниски продажни цени на захарта в България и на европейския пазар. В дивизия етанол 63% от приходите се генерират от продажби на етилов алкохол, които бележат 15% спад спрямо 2013 г. Причина за това са разрешеният безмитен внос на етилов алкохол в ЕС от Пакистан, понижената цена на биоетанола и драстичното повишаване на акцизите в страни от ЕС, в които компанията продава, обясниха от "Захарни заводи". Оборотите в дивизия захарни изделия запазват нивата си от 2013 г. По данни на компанията, която цитира Nielsen Bulgaria, през 2014 г. "Захарни заводи" държи 78% пазарен дял при локума, 63% при твърдите бонбони, 36% при желираните бонбони, 31% при дъвчащите и 13% при халвата. През 2014 г. "Захарни заводи" отчита 3.4 млн. лв. инвестиции, насочени главно към подобряване условията на труд и екология.
Традиционен участник в класацията - "Монделийз България", тази година не предостави данни за "Капитал 100", но освен това производителят раздели дейността си в няколко дружества и сравненията биха били трудни.
Месо, мляко и ембарго
Забраната за внос на някои видове храни в Русия се отрази негативно върху месо- и особено върху млекопреработвателите в страната. Тя доведе до пренасочване на европейски млечни и месни продукти от затворения руски пазар към други държави, сред които и България. Част от тези продукти се продават "на дъмпингови цени", твърдят производители, което доведе до натиск върху цените на вътрешния пазар и затруднява задграничните продажби, коментират собственици на компании в сектора.
Хранителният холдинг "Белла България" отчита понижение на приходите през 2014. От компанията обясняват тази разлика с разрастването на дейността на холдинга зад граница и диверсифицирането на финансовите потоци на дружествата в България, Румъния и Гърция. Портфолиото на групата съдържа над 200 продукта, а производственият й капацитет е 350 тона дневно. Компанията е конкурентна и на пазара на собствените марки (private labels), където има дългогодишни чуждестранни клиенти. "Белла България" отчита двуцифрен ръст при продажбите си на задграничните пазари през 2014. Корпоративната промяна в групата за миналата година беше, че един от основателите й - Венцислав Георгиев, продаде участието си на другите двама акционери - Жорж Веселинов и гъркът Димитриос Виндзилеос.
През 2014 г. "Бони холдинг" инвестира в разширяване и модернизация на свинекомплексите си. Групата се стреми да задоволява месопреработката си изцяло с месо, добито от животни - собствено производство, затова и през 2014 продължи да изгражда нови свинеферми. Компанията инвестира и в месопреработката. Част бе предназначена за закупуването на нови парцели в покрайнините на Ловеч за изграждането на най-голямата кланица и транжорна на Балканския полуостров, която ще е с капацитет 400 прасета на час и в която се очаква да бъдат разкрити над 300 работни места.
Слаб ръст на приходите, значителен при печалбата има "Амета холдинг", която обединява птицефермите с кланица "Пилко" и "Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, и "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен. През есента на миналата година холдингът купи на търг активите на обявената в несъстоятелност фирма "Галисман", Шумен, и създаде ново дружество - "Ферма Енево". Тази година половината от акциите на холдинга станаха притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. Очакванията са, че българската компания ще стане център на германската експанзия в региона, а и отвъд него.
Другият голям производител на пилешко - "Градус-1", участва в топ 20 с индивидуален отчет, а не като група. Производство се извършва в напълно затворен цикъл. Очаква се тази есен в Стара Загора "Градус" да открие един от най-големите колбасарски цехове на Балканите.
В класацията за първа година влиза "Топаз мел". Мелничният комплекс в землището на с. Церковски, Карнобат, разполага с три мелници с общ капацитет за преработка на зърно 900 т/денонощие. "Топаз мел" освен голям потребител на пшеница е и голям производител. Компанията обработва над 43 000 дка собствени земеделски земи.
В топ 20 влизат и две млекопреработващи компании - "Данон" и ОМК. Първата отчита малък ръст на приходите, но втора поред загуба. При ОМК продажбите растат по-видимо и дружеството вече е на печалба. Увеличение има и при прясното, и при киселото мляко. Резултатите се дължат основно на ръст в обема на продажбите (11% спрямо предходната година) и на стабилизирани взаимоотношения с фермерите през годината, покрити са и повече търговски обекти със собствена дистрибуция.
Пак лоша година
По данни на Съюза на пивоварите през 2014 г., която се отличаваше с нетипично студено време и проливни валежи, бирените компании в страната - членове на съюза, са продали общо 4 873 350 хектолитра пиво, или 5% по-малко спрямо количествата през 2013 г. В същото време браншовият съюз отчете по-високи инвестиции в сектора за 2014 в сравнение с предходната - компаниите са вложили общо 73 млн. лв. в капиталови инвестиции срещу 57 млн. лв. за 2013.
"Загорка" отново оглавява класацията по приходи сред бирените компании в страната, като стабилно има висока печалба. През 2014 г. дружеството инвестира над 1 млн. лв. за нов стерилен филтър за производството на свежа непастьоризирана бира "Загорка Ретро" и стартира проект за изграждането на нова пречиствателна станция на стойност 2.8 млн. евро. През тази година "Загорка" беше избрана от Heineken измежду 36 пивоварни в Централна и Източна Европа да започне производство и бутилиране на сайдер Strongbow и да стане регионален център за пазарите на Балканите. Направената инвестиция за това през 2014 г. е за над 1 млн. евро.
От "Каменица" посочват, че са лидер на българския бирен пазар с 34% пазарен дял по обем продажби според данните на AСNielsen. Дружеството вече инвестира в пивоварната си в Хасково 30 милиона евро. Шест милиона от тях са за разширяване на логистичния център. Останалите са за технически и технологични нововъведения, сред които разширяване и оптимизиране на производствения процес, изграждане и пускане в експлоатация на анаеробен реактор, пречистващ отпадните води на пивоварна "Астика" в Хасково.
От третата мултинационална бирена компания в страната - "Карлcберг България", съобщиха, че ще инвестират 5 млн. лева в пивоварна "Пиринско" в Благоевград. Средствата са за нова технология в пречистването на отпадните води от производството.

Смесена година без ясна тенденция са имали компаниите за храни и напитки. Приходите точно на половината растат, а на другата се свиват, като общото намаление е 5.6%. Липсва ясна посока и при печалбите макар рентабилността леко да расте до 7% и работещите на загуба да намаляват. За част от спадове в оборота има ясно обяснение - лошо време, ниски световни цени, ембарго. Данните на големите компании леко противоречат на общата пазарна картина: по данни на GfK разходите на домакинствата за храни и напитки през 2014 г. са по-големи в сравнение с предходната година и потребителите се пренасочват към по-скъпи продукти. Промяната е в няколко продуктови групи: олио и зехтин, колбаси, кайма, млечни изделия.
0 коментара