Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 юли 2015, 17:52, 3171 прочитания

Облекла и текстил: Изтъкано за износ

Българските производители растат и продават повече зад граница. Помага им високият долар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тъканта на този сектор заздравява. Вече втора година износът на облекла и текстил расте. Миналата година той всъщност е на рекордно за България ниво от 1.86 млрд. евро, като ръстът е скромен - от 3%. За сравнение - през 2013 г. експортът на компаниите от сектора е за 1.8 млрд. евро при 1.67 млрд. евро година по-рано. Вече втора поред година е надмината някога най-силната година 2006, когато износът е бил 1.78 млрд. евро. В същото време броят на заетите намалява и достига 107 хил. души, което е с 4.5% спад спрямо 2013 г., отчита официалната статистика.

"След като заетите намаляват, но предприятията работят на добри обороти, това означава, че фирмите извършват не просто работа на ишлеме, а по-стойностни услуги, с които се приближават повече до готов продукт", коментира Радина Банкова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ). По думите й обяснението за възходящата тенденция е във възстановените контрагенти – високият долар ускори отлива на големи западноевропейски възложители на поръчки от Далечния изток, които отново заложиха на познати партньори. Пазарите на Италия, Германия, Франция, Гърция остават традиционни за българските фирми от бранша.


Непроменени остават и характерните белези на предприятията от сектора - нови машини, технологични възможности, гъвкавост. Към тези плюсове се прибавят също географското положение на страната, цената на работната сила, изграденият имидж за добро качество.

Ръстът се вижда и в приходите на най-големите 10 компании в сектора. Скокът надвишава значително увеличението на износа - той е над 11%, т.е. над три пъти по-добре от средния ръст на външните сделки в бранша. Друга приятна черта е, че всички компании работят на печалба, макар и невисока.

Традиционен лидер



За поредна година неизменно на върха на класацията е фирма "Миролио". Дружеството продава в 65 държави в света, работи с всички модни марки, с всички вериги от модни магазини и има 6000 клиента. На година изпълнява около 100 хил. поръчки. Независимо от кризата компанията увеличава пазарния си дял в Европа и няма загубени пазари.

По правило "Миролио" инвестира между 10 и 15 млн. лева всяка година. През 2013 г. средствата са съсредоточени в производствения процес в трите текстилни фабрики в България - в Сливен, Ямбол и Свищов, а през 2014 г. - за обновяване на оборудването, увеличаване на продуктовата гама и изграждане на ново помещение за производство на платове. Във фабриката в Ямбол със средства по програма "Конкурентоспособност" е въведено производство за нови продукти на стойност 3.5 млн. лв. Инвестицията в завода в Свищов е насочена изцяло към подобряване на качеството на произвеждания продукт и използваните багрила.

През декември 2014 г. бизнесменът с български паспорт Едоардо Миролио заяви, че въпреки разочарованието си от влошената бизнес среда в България ще завърши проекта за разширяване на текстилната си фабрика в Сливен. На церемония в Министерството на икономиката, където бе поканен, за да получи втори сертификат за инвеститор от клас А, Едоардо Миролио обясни, че ако трябваше сега да вземе решението дали да инвестира в проекта, той не би дал старт на процедурата. Причината е, че бизнес средата се е влошила след затварянето на Корпоративна търговска банка (КТБ). При затварянето на КТБ Миролио остана с блокирани депозити (както лични, така и на няколко негови фирми) за около 90 млн. лв. (срещу които придоби половината от капитала на "Техномаркет" и стана ключов кредитор на "Дунарит"). Първите средства от предвидените общо 30 млн. лв. са вече инвестирани в разширяване на производствената база и покупката на ново оборудване. Предвижда се проектът да бъде завършен до две години и да доведе до разкриването на нови 100 работни места, подкрепата на държавата ще дойде по линия на ремонт на пътната инфраструктура до завода. Фабриката в Сливен е специализирана в изработката на вълнени платове. С внедряването на новото оборудване там ще могат да се произвеждат щампирани платове. Плановете са през 2015 г. произведеното количество да достигне един милион метра, а до 2018 г. производственият обем да скочи четири пъти до 5 млн. м годишно. Производство ще ползва 10 пъти по-малко вода при обработката на платовете и 50% по-малко електрическа енергия.

Още италиански инвеститори

Няма промяна и във втория в класацията - "Сафил" – клон "Булсафил". Ново е името на компанията, която досега се наричаше "Булсафил", защото тя се е преобразувала в клон на чуждестранен търговец (трансгранично вливане на българско юридическо лице в чуждестранно юридическо лице) по искане на фирмата майка - "Сафил", Биела, Италия. Българският бизнес е създаден през март 2000 г. в индустриалната зона на с. Скутаре до Пловдив и там се произвеждат камгарни прежди за тъкачеството и конфекцията. "Процедурата по вливането изискваше много консултации и усилия, но това не донесе сътресения в дейността на фирмата. Продажбите през 2014 г. са нагоре и продължават да вървят нагоре", коментира Георги Пеев, пълномощник на компанията. Възходящата тенденция от 14% е резултат от разширение на пазарите, нови артикули, нови клиенти. "Във фирмата работят 680 души, сред тях преобладават жените, много от които излизат в майчинство. Непрекъснато обучаваме хора, разчитаме на проверени стимули - увеличени заплати и премии", обясни Георги Пеев. По думите му предимствата на компанията са модерни технологии, кратки срокове, качество. "Почти безупречни сме. Първите месеци на 2015 потвърждават положителната насока в развитието на дружеството", обобщи Пеев.

Още една италианска фирма е в челната тройка - "Дзалли" – Габрово. Дружеството е създадено през 2001 г. и е част от групата Calzedonia. Произвежда за фирмата майка и за други дружества от групата дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове с търговската марка Intimissimi, Tezenis, Calzedonia, Falconeri. По поръчка на клиента доставя готов продукт, като купува всички необходими суровини и материали. Възлага поръчки и на други фирми подизпълнители.

В Италия е седалището и на "Балконф" – Търговище (8). Фирмата е създадена през 1991 г. като фирма Дже Те Ка и произвежда мъжки и дамски облекла - ризи, блузи, сака. Преобладаващата част от производството е предназначено за италианския пазар. Компанията предлага и на вътрешния пазар същите продукти като тези за Италия.

В топ 10 за сектора е и друга италианска компания - Duvetica Industrie S.p.a. (9), която присъства в страната чрез българското си поделение - "Дуветика България", Димитровград. Фирмата е създадена през юни 2008 г. и освен че произвежда якета и облекла с пълнеж от гъши пух, захранва с работа множество други предприятия в страната, с които си партнира от години.

Българските участници

Традиционният участник в топ 10 за сектора – фирма "Калинел" (4), през 2014 г. има ръст на приходите от 23% и за пръв път прескача летвата от 100 млн. лв. приходи. Компанията е сред най-старите и големи местни доставчици на IKEA - произвежда възглавници и завивки и заедно с една естонска фирма е основен производител на текстил за дома за магазините на шведския концерн в цял свят. През 2015 "Калинел" ще инвестира 6 млн. лв. в нова производствена база в Троян. Увеличеният капацитет ще даде възможност на предприятието да отговори на нарасналия брой поръчки и да покрие високите изисквания както на шведската мебелна верига, така и на други задгранични партньори.

"Калинел" е основана през 1994 г. в Троян от текстилния инженер Марин Радевски. Фирмата започва дейността си с производството на вата за мебелната и шивашката индустрия. Притежава три фабрики в България и една в Сърбия. Компанията е с най-висок марж сред десетте секторни лидера.

Възходящи продажби отчита и друга фирма с изцяло българско участие – "Яна", Бургас (5). Тя произвежда памучна и полиестерна прежда за нуждите на другите си две производствени звена - "Яна", Плевен (хавлиени изделия), и "Яна", Панагюрище (трикотаж), както и за вътрешния пазар. Компанията има два завода - плетачен и предачен, и един в град Хюе, Виетнам. Според изпълнителния директор Стефан Севов 2014 г. е била добра за дружеството заради нови пазари, нови серии продукти и нови клиенти, предлагащи по-високи цени за изпълнение на поръчката. "Сред плюсовете на фирмата са кратките срокове на изпълнение и доставка на поръчката в сравнение с азиатски конкуренти. Интересът на европейските възложители към Азия намалява, но истината е, че европейското потребление започва да пада", отчита тенденцията Стефан Сeвов.

Българска собственост е и фирма Джи Ем Ти - София (7). Компанията изпълнява поръчки и работи на ишлеме за чужди клиенти, които предоставят материалите за облекла по техни модели. Софийското дружество възлага ушиването им на контрагенти в страната. Такъв вид дейност изисква повече риск, свързан с финансиране на закупените материали, до възвращаемостта на готовото изделие. От доклада за дейността на фирмата в Търговския регистър за 2013 г. става ясно, че компанията работи с фирми като Lio Jo, Gaudi, Guess, но постепенно расте делът на продажбите на собствена продукция. Джи Ем Ти има дялово участие в две производствени предприятия - 50% в "Креациони Донна" (за дамска конфекция) и 45% в "Андре Сато България" (бельо). Компанията е една от двете, отчели лек спад в приходите за миналата година, при печалбата обаче има малък ръст.

По-северно присъствие

Чуждестранен едноличен собственик на капитала има и фирма "Балкантекс – София" (6). Тя е собственост на "Крос фешън" – Швейцария. Компанията работи с мрежа от над 50 фабрики в страната, за да отговори на нуждите на задгранични клиенти, търсещи производство на големи количества дамско, мъжко, работно и униформено облекло. Предлага дизайн, изработка на кройки и прототипи, калкулации и продуктов мениджмънт, закупуване на всички необходими за дадена поръчка материали в България и чужбина, избор на подходяща шивашка фабрика, контрол на производствения процес и качеството от собствени технолози, логистика.

2014 отново е силна година и за "Фелдхюс БГ" - Монтана (10). Фирмата произвежда горно дамско облекло и е собственост на германския "Фелдхюс холдинг". Елвира Иванова, управител на българското дружество и на едноименната фабрика в Македония, уточни, че през миналата година "Фелдхюс БГ" е реорганизирала дейностите си. "Намалихме собственото производство и се съсредоточихме върху посредническа дейност, в създаването на нови модели и мостри и продажбата им на големи клиенти", уточни Елвира Иванова. По думите й това е изгодна стратегия, която носи успех на дружеството.

"Фирмите от бранша запазват своя оптимизъм и през първите месеци на 2015 г., тъй като имат доста поръчки и работят на добри обороти", казва Радина Банкова. Тя смята, че "големи ръстове с големи темпове е трудно да бъдат постигнати, но ако браншът запази нивата от 2014, това ще е добър резултат". "За съжаление връщането на възложители на поръчки съвпада с буксуващо потребление в Европа. Задълбочава се и проблемът с кадрите. Заетите намаляват. Светът се движи бързо, непрекъснато навлизат новости, но ние се надяваме на инвеститорски интерес към фирми от сектора, защото това е път за пренасяне на нови технологии", обобщава Радина Банкова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар 1 Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар

Посредниците на борсовия пазар на ток се окрупняват и завземат все по-голяма част от финансовите потоци в бранша

16 сеп 2019, 8530 прочитания

Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони 4 Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони

Приходите на най-големите компании в сектора продължават да растат през 2018 г., но с по-умерени темпове

14 сеп 2019, 8310 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K100" Затваряне
Да пораснеш реално от виртуалното

Българското дружество на американската VMware има амбицията да удвои персонала си до 1000 души до няколко години

Още от Капитал
Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10