Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 юли 2015, 17:51, 5994 прочитания

Най-динамичните: Троянският доставчик на IKEA

Производителят на завивки и възглавници "Калинел" расте всяка година. Има три фабрики в България и една в Сърбия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Три фабрики в България и една в Сърбия. Най-големият работодател в Ловешка област. Годишно производство - 25 млн. възглавници и четири милиона завивки. Световен доставчик на IKEA.

Всички тези факти описват текстилната компания "Калинел", а поводът да разкажем за нея е, че в иначе слабата 2014 г. компанията има ръст на приходите от 23%. Обяснението накратко: производството на нови изделия и намирането на нови клиенти.


За пръв път компанията прескача летвата от 100 млн. лв. приходи. Справка за последните 10 години показва, че дружеството е растяло в девет от тях, като само в най-кризисната 2008 г. е имала малък спад. И още нещо - всяка година производителят е работил на печалба.

От вата към завивки

"Калинел" е собственост на Марин Радевски - текстилен инженер по образование. След като завършил висшето си образование в София, той започнал работа във Вълнено-текстилната фабрика в Троян. И така до 1994 г., когато създава "Калинел" - Троян.



В началото частната фирма произвежда вата със стари допотопни машини. След време става поддоставчик на вата за друго предприятие, което работи за IKEA. "Бях стриктен в доставките и в качеството. От IKEA ми показаха една възглавница и ме попитаха дали мога да я произведа. Поискаха цена, договорихме се и след пет месеца започнахме", разказва Марин Радевски. "Заетите в "Калинел" бяха само 12. Наложи се в един ден – 11 юни 2001 г., да назнача 62-ма души на работа, за да изпълним поръчката", разказва Радевски. По това време в Троян има голяма безработица. Хората си предават един на друг, че фабриката търси работници. Извива се върволица от желаещи. Монтират допълнително старо оборудване. "Една седмица не излязох от фабриката, спях на бюрото си. В края на седмицата вече произвеждахме по 6000 възглавници на ден за IKEA", спомня си Радевски.

Следват непрекъснати срещи с търговците от шведската верига, поръчките се увеличават. "Спазвахме и спазваме трите правила – качество, цена, срок", коментира отношенията си с мебелния гигант Радевски.

Днес "Калинел" е сред най-старите и големи доставчици на IKEA. Компанията произвежда възглавници и завивки и заедно с една естонска фирма е основен производител на текстил за дома за магазините на шведския концерн в цял свят.

Умножаване на фабрики

Сътрудничеството с IKEA поставя началото на разширяването и модернизирането на предприятието. През 2005 г. "Калинел" купува нови складове и производствени халета и удвоява обема на производството си спрямо предходната година. През 2007 г. следва покупка на още една фабрика в Троян и на една в Червен бряг. "Купих ги в разлика от три дена. Не съм спирал да правя инвестиции", уточнява Марин Радевски.

От две години работи фабрика на "Калинел" и във Враня, Южна Сърбия. Тя е най-големият производител на текстилна вата в цяла бивша Югославия, казва собственикът. През 2012 – годината на сделката, предприятието не работи и се нуждае от основен ремонт и инвестиции в сгради и машини. Всичко това изисква един милион евро, уточнява Радевски. И посочва: "Започнахме с 10 наети, сега работещите в сръбската фабрика са 60. Ръстът в продажбите през 2014 е 30% спрямо 2013 г. Хората там са по-организирани, по-съвестни, не търсят пари, а работа."

85% за IKEA

"Калинел" произвежда над 700 вида текстилни изделия за дома. А ако се броят различните размери (в Германия например широчината на завивките е 135 см, а в ЕС – 150 см), продуктите надхвърлят хиляда. "Дори едно етикетче да се смени, това е друго изделие", казва Радевски.

Основният клиент е IKEA – за нейните магазини в целия свят заминават 85% от продукцията на компанията. Радевски твърди, че не се притеснява от евентуална раздяла с основния клиент. "Ако IKEA реши да се раздели с теб, има програма за това, която продължава 3-4 години и излизането е бавно." Той е убеден, че "това е партньорство, на което може да се завиди". "Сътрудничеството с IKEA означава гарантирани големи обеми, в резултат на което имаш възможност да договориш добра цена на суровините. Отношенията са колегиални. Получаваме непрекъснато прогнози, предупреждават ни за възможни проблеми – например предстои увеличение на цената на памука, поръчайте си повече", изброява предимствата от сътрудничеството Радевски.

Символични количества от произведеното в "Калинел" – 2.7%, са за вътрешния пазар и се продават главно в големите търговски вериги. По думите на Радевски компанията не залага на вътрешния пазар. "Продажбите на текстил за дома са свити не толкова заради липса на доходи, а заради манталитета ни. По света хората си сменят завивките на две години, възглавниците - на шест месеца. Аз например още спя с възглавницата, която ми е ушила майка ми. Познавам хора, които си носят възглавницата от дома, дори когато са в командировка или на почивка. Нашите изделия са евтини – 30 лева струва една завивка, човек може спокойно да ги отдели и да си купи нова, но е свикнал с одеялцето си и очаква да го погребат с него. Затова не очакваме много от продажби на вътрешния пазар", коментира Марин Радевски.

Останалата част от продуктите на "Калинел" е за ЕС, Арабския полуостров, САЩ, Канада, Русия и Румъния. "Непрекъснато търсим нови клиенти и ги намираме. Поскъпването на долара обаче е неблагоприятно за бранша, защото платовете и суровините се внасят от Далечния изток с долари. Добрата новина е, че европейските търговци избягаха от Пакистан и Китай и се върнаха в България", коментира Радевски.

За хората

В двете фабрики на "Калинел" в Троян заетите са общо 1000, а в Червен бряг – 400. Марин Радевски обяснява, че в Троян "няма безработица, защото хората не достигат, липсата им е жестока". Затова компанията осигурява всекидневен транспорт до Троян на 35 души от Ловеч и на 10 от Априлци.

Работещите в "Калинел" получават бонуси за Великден и за Коледа, компанията им осигурява безплатни медицински прегледи. "Сега довършваме оборудването на два зъболекарски кабинета, където лечението ще е безплатно за хората от фирмата", уточнява Радевски.

В дизайнерския отдел на компанията има експерти, които правят самостоятелни разработки. За "Калинел" работи и назначен на щат местен човек в Китай. Той е завършил текстил в Германия, получава заплата и командировъчни плюс премии ("когато ги заслужи"). Задачата му е да обикаля и да търси суровини на най-добри цени, обясни Марин Радевски. Поне един-два пъти годишно той също пътува до Китай, а търговският директор на компанията прави това редовно. "Имам 99 самолетни полета за миналата година, а това е много изморително", твърди Радевски.

И още ръст

През 2015 г. "Калинел" планира да увеличи продажбите си за други клиенти, извън IKEA. През първото тримесечие на годината произведеното за тях отбелязва 25% ръст, уточнява собственикът. И посочва, че компанията има идея да навлезе с продукти в по-високия ценови сегмент.

Плановете за годината включват също строеж на производствено хале от 2500 кв. метра, инвестиции в нови машини за 1.8 млн. евро. Предстои сериозно разширяване на мощностите във фабриката в Червен бряг.

"През 2015 г. очакваме 7.5% ръст на приходите, но все още не можем да планираме с точност. В средата на годината ще сме наясно с поръчките и ще знаем как ще завършим годината", казва Радевски. "Винаги сме прогнозирали къде би могло да има проблем и действаме, за да го предотвратим. 2015 обаче ще бъде година на оцеляване заради високия курс на долара", смята той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар 1 Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар

Посредниците на борсовия пазар на ток се окрупняват и завземат все по-голяма част от финансовите потоци в бранша

16 сеп 2019, 8480 прочитания

Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони 4 Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони

Приходите на най-големите компании в сектора продължават да растат през 2018 г., но с по-умерени темпове

14 сеп 2019, 8265 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K100" Затваряне
Най-печелившите: Клубът на щастливите

Производителите на авточасти вече трайно имат висока рентабилност. Силна година имат и химическите, фармацевтичните и оръжейните заводи

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10