Добра година за държавните любимци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добра година за държавните любимци

Добра година за държавните любимци

Приходите на големите в сектора растат покрай завършването на големите инфраструктурни обекти по европрограмите

Десислава Лещарска
2839 прочитания

© Капитал


Прогнозите за бъдещето са мрачни заради малкото големи проекти.

Крайните срокове на завършването на големите инфраструктурни проекти, финансирани с еврофондове, направиха отчетите на най-големите строителни компании сред най-приятно изглеждащите. Средно приходите им са изригнали с ръст от 24%, всички са на печалба, при това удвоена.

Силните резултати се дължат на няколко фактора - първо, те се отнасят за най-големите компании в бранша - с приходи над 50 млн. лв., които имат достъп до поръчките на държавата. А тя продължава да осигурява над 80% от инвестициите в строителството. Лидерите в топ 20 на сектора, с малки изключения, традиционно са любимци на политиците - и държавата, и общините избират сред техните редици фаворитите си. Последният е "Водстрой 98". За всички останали малки и средни фирми годината не беше особено динамична, като изключим леко оживлението на жилищния сегмент през втората половина на годината. Второ, през тази и изминалата година се завършваха всички инфраструктурни обекти, финансирани от европейските оперативни програми за периода 2007 - 2014 г. Големите плащания по временно замразените програми "Околна среда" и "Регионално развитие" пък бяха отпушени в средата на 2014 г.

Пречиствателни станции, магистрали, софийското метро, железопътна инфраструктура - това са обектите, които вдигнаха приходите с една четвърт и удвоиха печалбите на строителните компании в Топ 20 на класацията - от 52 млн. лева през 2013 г. те скачат на 107 млн. лв. Обемът на произведената продукция според данни на секторната организация КСБ е 12.6 млрд. лева. Това означава, че 16% от работата е концентриран в 20-те дружества от подреждането.

Голяма част от компаниите в Топ 10 потвърдиха пред "Капитал", че 2014 г. е била силна откъм оборот и печалба, но прогнозите им за бъдещето са по-скоро негативни - заради края на стария програмен период и неяснотата около новия. Единствените големи транспортни обекти, обявени към момента, са за отсечки от магистралите "Струма" и "Хемус" и за третия лъч на метрото.

Челната тройка

Традиционен лидер в строителния бранш у нас - "Главболгарстрой", този път заема първо място в класацията на "Капитал" с приходи от 221 млн. лева. Две поредни години дружеството беше изместено от първата позиция (от "Трейс" и ПСТ). Завръщането в челото идва след ръст в оборотите - с 22%, а ключовите източници на приходи са от приключването на няколко големи обекта като "София Ринг мол" на Околовръстното шосе в София, Съдебната палата в Прищина, частни обекти на територията на Москва и няколко пречиствателни станции в България.

"Важен аспект за ръста на приходите ни е решението, което взехме в началото на 2014 г., дружеството да се заеме и с производството на главни греди за мостови конструкции от предварително напрегнат стоманобетон. В рамките на една година  успяхме да завоюваме позиция на основен доставчик в сектора заради по-ниски логистични разходи и конкурентни цени", коментира пред "Капитал" Калин Пешов, председател на управителния съвет на "Главболгарстрой".

Друга свързана с първенеца в класацията ни компания - "ГБС Инфраструктурно строителство", запазва четвъртата си позиция от 2013 г. Компанията завърши преди две години първия лот от "Струма" и започна работа по втория. Тя построи и кръстовището на две нива при Семинарията в София за 13.5 млн. лева. Изпълнява и няколко водни цикъла – на Хисаря, Раковски (заедно с "Главболгарстрой" и "ГБС-Пловдив"), Монтана. Приходите на компанията растат с над 50% до 148.5 млн. лева през изминалата година, а увеличението на печалбата й е над два и половина пъти.

След поредно удвояване на приходите на годишна база строителната компания "Водстрой 98" прави феноменален скок от 14-то на второ място в класацията на "Капитал". Печалбата й отбелязва внушително увеличение от 584 хиляди лева на 15 млн. лева. Свързваната с Делян Пеевски компания започна бурния си възход при предишното управление на ГЕРБ, но укрепи позициите си най-вече по време на кабинета "Орешарски". Самостоятелно или в консорциуми с други компании "Водстрой 98" изпълнява поръчки за близо 900 млн. лева. Компанията с краен собственик Иван Мирински е правоприемник на бившето "Водно строителство" - Сливен, и първоначално фокусът й бе основно във водния сектор. През последните години обаче тя навлезе в жп ремонтите (през рамковото споразумение с НКЖИ), има интереси и в пътното строителство – с участието си в консорциума за изграждането на Северната скоростна тангента на София. "Водстрой 98" беше и в консорциума, избран да строи българския участък на блокирания в момента газопровод "Южен поток". За компанията в строителния сектор се говори, че е близка до депутата от ДПС Делян Пеевски и активно участва в разпределянето на големи поръчки. Същото заяви и мажоритарният собственик на КТБ Цветан Василев, чиято банка в продължение на няколко години финансираше "Водстрой 98". До редакционното приключване на изданието компанията не отговори на въпросите на "Капитал" на какво се дължи успехът им през 2014 г.

Силно представяне в класацията на "Капитал" прави "Джи Пи Груп", която се изкачва от шесто на трето място. Компанията, която се свързва с Валентин Златев, поддържа 190 обекта на "Лукойл България", над 70 обекта на "Ромпетрол" у нас, строи бензиностанции и газстанции в Сърбия, Хърватия и Македония. През последните години дейността й се разшири към екологични - пречиствателни станции и водни проекти и към един от най-апетитните инфраструктурни обекти - софийското метро. Заедно със "Станилов" "Джи Пи груп" изгражда отсечката от метрото от бул. "Джеймс Баучер" до Хладилника за близо 54 млн. лева.

"Безспорно миналата година е най–силната във финансово отношение в цялата история на нашата организация", коментират пред "Капитал" от "Джи Пи груп". "През 2014 г. започнаха и продължиха от предходни периоди много значими на национално ниво стратегически обекти като разширението на софийското метро, ВиК ремонти в градовете Костинброд, Панагюрище, Кричим и Първомай. Не бива да се пропуска и изграждането на спортни зали в Сливница и Свиленград. Всичко това съчетано с работните процеси в останалите над 40 обекта доведоха до този резултат, който, разбира се, е и основа за следващата година", казват още от компанията с основни собственици Владимир Житенски и Георги Василев. Те са доста по-оптимистични от колегите си за развитието на сектора: "Изминалите месеци са успешен период за фирмата и сектора като цяло. В бранша се усеща подем, които се надяваме да продължи и през следващите години. Всичко това ще спомогне за развитие и на останалите сектори в икономиката. Все пак по строителството в една страна може да се съди за развитието на нейната икономика в средносрочен план."

Свитите лидери

Бившият номер едно "ПСТ груп" (до април тази година познато като "ПСТ холдинг") изпада до шесто място в класацията. Причината е спад в приходите с близо 40% - от 235.6 млн. лева на 142.8 млн. лв. през 2014 г. Същевременно обаче печалбата й отбелязва огромен ръст - при 64 хиляди лева през 2013 г. и също толкова скромните 255 хиляди лева за 2012 г., през 2014 г. тя скача на 2.2 млн. лева. Това най-вероятно се дължи на окончателното завършване на лот 2 на "Марица" през тази година. Дружеството, което допреди две години се свързваше с Васил Божков, бе придобито от офшорна компания, зад която се предполага, че стои Първа инвестиционна банка. Банката осигури финансиране за завършването на магистрала "Тракия" и рестарт на "Марица". През март миналата година обаче собствеността в холдинга отново се промени и той мина в ръцете на кипърското Kolvik Services Ltd. За него се предполагат връзки с Делян Пеевски (слухът е за дялово участие от 50%).

Цветан Цонев от "ПСТ груп" коментира пред "Капитал", че 2013 г. е била по-успешна за компанията заради застъпването на лот 4 на "Тракия" и лот 2 на "Марица". През 2014 г. обаче единственият голям обект за фирмата остана "Марица", а отсечката на ПСТ между Димитровград и Харманли (след близо година забавяне) беше пусната за движение през месец май тази година. Договорите определят оборотите, коментира Цонев, който признава, че в момента компанията няма спечелени големи поръчки и затова очаква търговете за обектите от новия програмен период. ПСТ обаче е ангажирана в изграждането на Северната скоростна тангента - проект за близо 200 млн. лева, тъй като има договор за доставка на материали и строителна техника. Компанията се надява на успех за някои от лотовете на магистрала "Хемус". В предстоящите търгове предимство ще имат фирмите по райони - с бази, кариери и седалище близо до обекта, тъй като ще могат да си позволят да предложат по-конкурентни условия, казва Цонев.

Малко по-слабо в сравнение с предходните две години (първо място през 2012 г. и трето място през 2013 г.) се представя и "Трейс груп холд", който през 2014 г. заема пето място в нашата класация. Оборотите на дружеството отбелязват спад от близо 12% - от 166 млн. лв. на 146 млн. лв., но печалбата се увеличава от 10 млн. през 2013 г. до над 11.5 млн. през изминалата година. Ако се погледне на консолидирана основа, "Трейс" е вторият по големина строителен холдинг с приходи от 346 млн. лв., но спадаща печалба. Лидер е ГБС с общ оборот от 406 млн. лв.

"Трейс" изпълнява десетки проекти за инфраструктура, градска среда и енергийна ефективност не само у нас, но от краткия им коментар става ясно, че някои от тях са забавени през изминалата година и спадът в оборотите най-вероятно се дължи на това. Групата напоследък е много активна в Сърбия, където спечели няколко големи поръчки. През миналата година купи и строително предприятие, а през 2015 г. придоби и второ дружество. Работи и по два проекта в Чехия. Двете задгранични дейности носят 5% от приходите на групата. През тази година компанията вече спечели ремонта на бул. "Цариградско шосе" (за 19 млн. лв.) и "Дондуков" (6 млн. лв.) и е с големи шансове при избирането на изпълнители за третия лъч на метрото, но засега не получава магистрална отсечка.

След отпадане от Топ 10 една от големите български компании - "Хидрострой", прави силно завръщане през 2014 г. и се нарежда на седмо място в класацията на "Капитал". Приходите и отбелязват ръст от над 42% до 122 млн. лв., а печалбата й расте от 969 хил. лв. на над 6 млн. лв. Компанията дължи успеха си през миналата година на работата по пречиствателните станции на Варна, Трявна, Бургас (Горно Езерово), Созопол, ВиК мрежата на общините Бяла и Шабла, система за водоснабдяване на район Шуто Оризари в Македония. Дейността й обаче се простира и върху проекти за регионални системи за отпадъци, а и за пътна инфраструктура. Тя работи по Северната скоростна тангента заедно с "Водстрой 98", обхода на Габрово, бързата автобусна линия на Варна и др. Изпълнителният директор на "Хидрострой" Николай Пашов коментира пред "Капитал", че успехът на компанията през изминалата година се дължи и на значителните средства, инвестирани по-рано за обновяване на материално-техническата база, закупуване на нови машини, строителна техника и оборудване.

Строителен антракт

Големите в бранша не очакват настоящата 2015 г. да затвърди тенденцията на ръст, по-скоро се надяват обемите да се запазят. По-голяма част от обектите, финансирани през изминалия програмен период, са завършени или ще приключат в рамките на няколко месеца. "В същото време не се очертават много възлагания по програмите за следващия програмен период. Предполагам, че луфтът, който ще се получи между двата периода, ще се отрази сериозно на сектора като цяло", коментира управителят на "Главболгарстрой" Калин Пешов. "Разбира се, това свиване ще засегне и нас, но не толкова сериозно, защото традиционно около 50% от приходите ни идват от частни възложители и дейност зад граница", казва още той.

От най-голямата строителна компания в сектора ще подходят като много други строители, чийто единствен начин да поддържат дейността си беше да започнат свои собствени малки проекти, вместо да чакат чужд инвеститор да им възложи работа. "Ще продължим да развиваме дейността си основно в сектора на строителството, но междувременно планираме и реализацията на няколко инвестиционни проекта. Вярваме, че на пазара на жилищни имоти в София има глад за качествени имоти на конкурентни цени и мислим, че можем да предложим такъв продукт. По същия начин стои въпросът с наистина висок клас ваканционни комплекси", казва Калин Пешов.

Раздвижването на офисния и жилищния пазар се усети през втората половина на миналата годината, а недостиг на наистина качествени имоти има в почти всички сегменти. Индустрията също е здрава и търси нови помещения. Единствено търговските центрове изглеждат неатрактивен сегмент заради случилото се пренасищане с молове.

В страната на евтиното строителство

Страната ни оглави класацията за най-евтина държава за строителство в Европа според сравнителен анализ на консултантската фирма "Хаирс", публикуван от КСБ. Изследването взема предвид цените на строителните материали и на труда в 56 страни от цял свят, а България се нарежда на едно от последните места. Само държави като Гана, Мароко, Тунис, Тайван, Индия и Шри Ланка са с по-ниски разходи за строителство от нас. Стойностите зависят до голяма степен от цените на метала, медта и нефта, уточняват анализаторите, но това, че България е на дъното по цена на строителството, съвсем не я прави атрактивна инвестиционна дестинация, тъй като вложителите търсят най-вече квалифицирани работници и качествена инфраструктура.
Прогнозите за бъдещето са мрачни заради малкото големи проекти.

Крайните срокове на завършването на големите инфраструктурни проекти, финансирани с еврофондове, направиха отчетите на най-големите строителни компании сред най-приятно изглеждащите. Средно приходите им са изригнали с ръст от 24%, всички са на печалба, при това удвоена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK