В зоната на слабия растеж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В зоната на слабия растеж

"Химимпорт" остава най-големият холдинг в България.

В зоната на слабия растеж

Приходите на най-големите холдинги се покачват, но печалбите им спадат

2196 прочитания

"Химимпорт" остава най-големият холдинг в България.


Едва пет са холдингите, които успяват да повишат приходите си с двуцифрено число.

Класацията на най-големите холдинги показва, че всеки от тях е продължавал да се справя по различен начин в икономическата и политическата среда на 2014 г. Като цяло годината е по-добра за големите групи, отколкото за индивидуалните компании. Приходите на холдингите растат, докато при топ 100 дружествата продажбите средно падат. Ръстът обаче не е внушителен - едва 5%.

Над половината от групите в класацията имат по-високи обороти, като при повечето е устойчиво. При печалбите има по-голяма динамика. Средно те се понижават със 17%, но тук много натежават нарасналата загуба на БДЖ и по-ниският положителен резултат на "Ромфарм".

Всъщност поведението на тези групи, които обединяват компании от почти всички сектори, е много показателно за икономиката през последните години, която се лута между стагнацията и крехкия растеж. По различен начин влияят и външните фактори - например възстановяването европейските икономики помага на машиностроителните компании, докато проблемите в Украйна и Русия са предизвикателство за фармацевтичния бизнес, а ниските цени на зърното на международните пазари са изпитание за холдингите от този сектор.

Класацията е изцяло доминирана от частни компании, с изключение на БДЖ, чиито резултати за поредна година са показателни за състоянието му и за това, че то само може да се влошaва, докато се управлява от държавата и се бави неговото преструктуриране. Липсата на консолидиран отчет на държавната БЕХ също я оставя извън подреждането, което иначе би оглавила.

Големи и публични

Първите четири холдинга в класацията са листвани на фондовата борса. Ако и публичното дружество "Петрол" беше публикувало отчета си навреме, той със сигурност щеше да допълни петицата, което тази година се прави от нова холдингова структура. Около отчета на най-големия холдинг в България -  "Химимпорт", рядко се случва нещо видимо интересно - дружеството продължава да расте умерено, но отчита спад в печалбата. През миналата година в групата му влезе руският застраховател "ОАО Итил Армеец", като цената на сделката е изчислена на малко над 12 млн. лв. Основните приходи на "Химимпорт" идват от банковия и застрахователния бизнес, авиацията и производството.

За "Софарма" по-голямата част от 2014 г. мина безметежно въпреки проблемите в Русия и Украйна, които обаче започнаха да натежават през последните месеци, когато продажбите за тези пазари значително се понижиха. Те са основните предизвикателства за фармацевтичната група и през тази година. Последните данни показват, че спадът е продължил и през април на годишна база, но има стабилизиране на месечна. Приходите от продажби за първите четири месеца намаляват с 15% спрямо същия период на миналата година, като има 16% увеличение на продажбите на вътрешния пазар и с 28% спад в продажбите за износ. Въпреки проблеми в двете държави за миналата година фармацевтичната група успя да повиши приходите си с добър темп, но печалбата й падна.

Третият в класирането - "Булгартабак", повиши леко приходите си, но печалбата му падна наполовина през миналата година. Бившият държавен холдинг, който сега е в орбитата от фирми на Делян Пеевски, се е възползвал от поскъпването на долара, което е направило износа му по-атрактивен. По данни на компанията над 70% от продажбите са в щатска валута и са в Русия, бившите съветски републики, Югоизточна Азия и Адриатика. Компанията отчита и ръст на продадените количества. Заради по-голям темп в повишението на разходите обаче печалбата пада.

В случая е трудно да се определи конкретна причина поради факта, че холдингът има много сделки със свързани лица, за които се посочва, че са роялти, комисиони, IT и други услуги, продажба и покупка на финансови активи, на услуги и материали, дори на дялове, като например този в "Табак марект" (Lafka). През настоящата година се очаква приходите на холдинга да се повишат, защото в структурата му отново ще се върне производителят на филтри и опаковки за цигари "Пловдив Юрий Гагарин", който и досега гравитираше до близки до "Булгартабак" фирми. За миналата година пловдивското дружество има почти 90 млн. лв. приходи и успя да излезе на печалба от 550 хил. лв.

Като допълнение в тази компания на публичните холдинги липсва друг традиционен участник в класацията - "Петрол". Тази година обаче е извън нея, тъй като се забави с публикуването на консолидиран отчет. Дистрибуторът на горива има приходи над 1 млрд. лв. на ниво група. Не е ясно каква е причината за липсата на отчет, още повече че дружеството е публично и трябва да го публикува до борсата.

Една от причините е, че около компанията през миналата година беше повече от горещо - преминаването на контрола от Цветан Василев към Гриша Ганчев и последвалата битка с кредиторите и най-вече фалиралата КТБ за запазване на собствеността и уреждане на задълженията.

Дебют прави петият в класацията - търговецът на зърно, фуражи и семена "Билдком", който контролира "Олива" (най-голямото дружество в сектор храни с приходи от 342 млн. лв.). Всъщност това е причината за високите приходи на групата - от миналата година холдингът вече контролира производителя на олио и го консолидира в отчета си заедно с още няколко по-малки дружества.

Добри печалби от месо

Ако горната част в подреждането на холдингите е доминирана от индустриалния и финансовия сектор, то в най-долната преобладават дружества от хранителния и земеделския сектор. "Амета холдинг" е един от най-големите производители на пилешко месо в България, известна най-вече с бранда си "Лудогорско пиле". През годините компанията успява да поддържа устойчив ръст, а печалбата за 2014 г. расте близо два пъти. Активите и базите на компаниите са в Северна България, а доброто й представяне е сред причините през тази година в нея да влиза нов акционер - германската "Паул Весйохан & ко", който ще създаде съвместно предприятие с досегашния собственик на "Амета" - "Бългериан американ фуудс".

При "Бони холдинг" резултатите на групата се подобряват, а печалбата расте над два пъти. Подреждането се допълва с две дружества, които обединяват компании за производство и търговия със зърно. И двете отчитат спад на приходите, но особено отчетлив е той при "БГ агро". Това обаче има пазарно обяснение - понижението в цените на зърното на световните пазари.

Динамични и рентабилни

Едва пет са холдингите, които успяват да повишат приходите си с двуцифрено число, а само "Главболгарстрой" прави това с цели 26.5%. Със значително по-слаб темп на растеж е конкуренцията - едва 7% при "Трейс груп холд", чиято печалба пада значително, но остава доста над тази на ГБС.

Печалбите на други холдингови групи са по-динамични, като там често причините са и оптимизация на дейността и разходите или еднократни ефекти от продажби на активи. Лидер по рентабилност остава "Ромфарм компани", макар и тук да има понижение. Групата развива дейност в две основни направления - фармация и е големият собственик на земеделски земи с над 1 млн. дка. През последната година и половина холдингът придоби и значителни миноритарни дялове в "Софарма" и "Българска роза Севтополис", които през тази пролет официално вече се сляха. "Ромфарм" има три фармацевтични завода в Румъния. С близък марж на печалбата е и белгийската "Солвей Соди", която консолидира четири дружества, едното от които е за производство на топло- и електроенергия - ТЕЦ "Девен" (Девня).

Настоящата година започна с изненадващ растеж на икономиката и по-голяма събираемост на приходи в държавния бюджет. Тези два фактора може да са сигнал, че България започва да излиза от дългата стагнация и нисък растеж. Последният обаче все още е далеч от темповете, които са необходими за устойчиво създаване на работни места. Това заедно със стабилната среда  за правене на бизнес и външните фактори ще са и основните предизвикателства пред холдингите и техните компании.

Автор: Капитал
Едва пет са холдингите, които успяват да повишат приходите си с двуцифрено число.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK