Когато падне петролът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато падне петролът

Цените на петрола и горивата достигнаха най-голямото си дъно от 2009 г. насам

Когато падне петролът

Пазарът на горива загуби приходи и основни играчи, но спечели маржове при продажбите на дребно

Калина Горанова
2079 прочитания

Цените на петрола и горивата достигнаха най-голямото си дъно от 2009 г. насам

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Спад на приходите на големите в горивата, по-добри печалби за някои от веригите и едри събития, случили се на пазара, резултатите от които вече са налице. Така накратко може да се опише изминалата година за компаниите в сектор горива.

Сривът на приходите, който се вижда при повечето играчи, наредили се в топ 20 за сектора, е повече от обясним. Цената на петрола през изминалата година падна с над 40%, което макар и с класическото закъснение, доведе до макар и по-малък спад на горивата. Като резултат около 1.5 млрд. лв. (8%) се изпариха от общите приходи на големите в сектора, като най-големият срив в абсолютна стойност се отчита от лидера - бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас".

Сривът на международните цени обаче позволи на компаниите да правят по-добри печалби на пазара на дребно. По информация от сектора брутният марж е стигал и до 40 ст. на литър. До средата на 2014 г., т.е. преди спадът на петрола, надценката е била два пъти по-ниска - между 20 и 24 ст. на литър.

Големият проблем за сектора на горивата, а и за много други в страната, остава все така на дневен ред: по думите на представители на бранша това е отслабването на България институционално и като икономика. Несигурност, която бизнесът компенсира с по-високи маржове и по-високи цени за потребителите.

Няколко големи събития

Изминалата година донесе няколко големи събития на пазара на горива, като резултатите от тях са видими от таблицата с финансовите данни на най-големите. Най-същественото от тях е отсъствието на един от най-големите вносители и търговци на пазара на едро, а именно "Нафтекс Петрол" (дружеството липсва в таблицата, тъй като вече не извършва дейност). От приходи над милиард за 2013 през 2014 г. компанията има оборот от 466 млн. лв. и загуба от 116 млн. лв., като вече не е участник на пазара. Компанията дълги години внасяше горива с танкери и се явяваше конкурент на бургаската рафинерия. В началото на лятото на миналата година обаче в "Петрол" настъпиха поредните големи промени. Официално заради опита си в бизнеса с горива, в управлението на бившата държавна компания влезе Гриша Ганчев. Той беше поканен за председател на управителния съвет от банкера Цветан Василев, който контролираше групата чрез финансирани от Корпоративна търговска банка (КТБ) дружества.

Освен влизането на собственика на "Литекс" за "Петрол" настъпиха още няколко промени с пазарно значение. Бившата държавна компания подписа договор за доставка на едро с пазарния лидер "Лукойл България", а вносителят "Нафтекс Петрол" излезе от играта по вноса. Така пазарът загуби алтернативен доставчик и ключовият въпрос беше дали най-голям актив от това ще спечели руската компания. Данните на някои от компаниите в топ 20 показват, че и други са успели да се възползват. Пример за това е търговецът на едро "Сакса", който увеличава проходите си за 2014 г. с 23 млн. лв.

За глътката въздух сред другите търговци на едро е спомогнала и друга голяма промяна, но този път предприета от "Лукойл България". По информация на представители на пазара компанията е променила политиката си към дистрибуторите си, като е облекчила условията към тях по отношение на количествата, които да се купуват на месец, и т.н. В резултат на това дистрибуторите са се увеличили, като някои от дружествата за пръв път са имали възможността да подпишат директни договори с "Лукойл България" и така да имат по-големи пазарни възможности, като по данни от пазара такава например е "Зара - Е", като ръстът на приходите на компанията от Стара Загора за 2014 г. е видим - 20%.

Като всяка поредна и през тази година бъдещето на "Петрол" остава неясно. За 2014 г. "Петрол" е с огромната загуба от 258 млн. лв., но основно заради отписване на инвестициите в "Нафтекс Петрол". След затварянето на КТБ Ганчев успя да засили контрола си в компанията чрез свои поставени лица в основните акционери на "Петрол", като битката за компанията между Гриша Ганчев и синдиците на банката продължава с пълна сила. През май беше направен опит да се запорират акциите на "Елит Петрол" в капитала на "Елит Петрол Ловеч", дружество, създадено в началото на годината, в което чрез апорти и прехвърляния се оказаха най-ключовите за бившата държавна компания бензиностанции и други активи, оценени на 91.5 млн. лв. Въпреки че към момента контролът върху "Петрол" още е в ръцете на Гриша Ганчев, компанията има редица проблеми и дългове към банката, като самият той заяви в интервю за "Капитал", че за да оцелее компанията, ще трябва да се отписват дългове.

Въпрос за 1 млрд. лева

В групата на губещите е и лидерът не само в сектор горива, но и в класацията "Капитал 100", "Лукойл Нефтохим Бургас". Компанията има спад на проходите от 15%, което е обяснимо с падането на цените на петрола и горивата. Рафинерията, която от години е на загуба, през 2014 г. дори удвоява негативния си резултат и вече загубата е над половин милиард лева. Въпросът защо едно търговско дружество продължава да съществува на пазара, при положение че всяка година отчита загуби, периодично се задава на пазара. Той изглежда още по-адекватен и заради това, че и търговецът на едро и дребно в руската група "Лукойл България", който е и лидер на пазара, също е на загуба от няколко години, макар и тя да намалява, като от 70 млн. лв. през 2012 г. тя вече е 33 млн. лв.

Основните аргументи в защита на рафинерията са нейната ниска производителност на светли горива от единица петрол, като рафинерията ще има възможността да докаже това твърдение. През май тази година новата инсталация за хидрокракинг на гудрон, която позволява да се преработват много по-голяма част от тежките фракции и да се произвеждат повече бензин и дизел, беше официално открита, като инвестицията е за 1.5 млрд. долара.

Верижни реакции

Третото място в класацията на най-големите в горивата и тази година е заето от "ОМВ България". Компанията свива приходите си с над 20%, но повишава рентабилността си, което е търсен ефект от страна на компанията, след като през 2012 г. излезе на загуба. Сега годишният ръст на печалбата е 23.4%. Дружеството предприе оптимизация на активите си, като в края на 2013 и през 2014 г. продаде някои от слабите си обекти на конкуренти като дружеството, с което "Газпром нефт" влезе на българския пазар чрез "НИС Петрол", и на "Сакса", която развива мрежа за продажби на дребно под бранда "Круиз". По думите на представители на бранша по отношение на приходите на дружеството компанията е загубила от бизнеса си на едро след промяната на политиката на "Лукойл България" и новите по-леки условия към дистрибуторите, както и от собствените си строги изисквания за банкови обезпечения и т.н. към клиентите си на едро, които са с цел да намалят рисковете за дружеството.

Спад на приходите и ръст на печалбата има и при другите големи вериги като "Еко България" и "Шел България", като ръст по този показател сред големите ритейлъри отчитат само "Ромпетрол България" и "НИС Петрол". "Шел" остава най-рентабилното дружество в сектора - с чист марж на печалбата от 4%.

При "НИС Петрол" нарастването на оборотите е напълно логично, тъй като тя постепенно разширява веригата си от обекти в страната, като вече има 35 бензиностанции 28, от които под бранда Gazprom. Руският гигант започна навлизането си в региона през 2009 г., след като купи мажоритарния дял в държавната "Нафтена индустрия Сърбия" и инвестира в рафинерията в Панчево. На българския пазар инвестициите започнаха през 2011 г., като първоначалните очаквания за бързо навлизане със закупуването на голям брой бензиностанции от някой от местните играчи не се осъществиха и компанията направи единични сделки за обекти и терени. Най-голямата инвестиция е в лицензирания склад в Костинброд от "Газтрейд", като покупката се очакваше да спомогне навлизането на руската компания и на пазара на едро. Към момента обаче дружеството почти не участва на този пазар, а нарастването на приходите от 62 млн. лв. през 2013 г. на близо 150 млн. лв. идва от продажбите на дребно. Увеличението на оборотите обаче върви и със загуба от 13.5 млн. лв., като според представители на пазара причината за това е високата цена на закупените активи.

В страната на пропан-бутана

На пазара на пропан-бутан основният печеливш е "Газтрейд". Компанията увеличава приходите си с 30 млн. лв. през 2014 г. въпреки че цените на LPG в повечето случаи (когато рафинериите не се видят принудени да продават бързо пропан-бутан, поради невъзможност да го съхраняват) следват тези на петрола и също достигнаха дъното през изминалата година. "Те стигнаха 300 долара на тон, докато през 2013 г. бяха 600 долара за тон", коментира Милчо Василев, изпълнителен директор и собственик на компанията. Той си спомня, че по-ниски са били цените на тон преди 17 години.

От компанията обясниха увеличението на приходите с нарастването на продажбите, които като количества са се увеличили с 52%. По думите на Василев компанията, чиито основни конкуренти са "Топливо" и "Ви-газ България", е спечелила нови клиенти. От есента на миналата година "Газтрейд" започва да снабдява бензиностанциите на "НИС Петрол" с пропан-бутан. Компанията спечелва и половината от доставките за веригата "Шел" и ще започне снабдяване от средата на 2015 г. Досега 100% от зареждането се правеше от "Ви-газ България", което в миналото беше част от групата на Shell. Основен клиент на "Газтрейд" от 2002 г. пък е "ОМВ България", като това ще продължи и в бъдеще.

Очакванията за настоящата и следващата година на пазара на горива са неясни, като движението на цените на петрола нагоре или надолу не е основният проблем на бранша. Той остава малкият пазар в страната и слабата икономика, което не позволява да има голяма промяна на общите продажби в абсолютни стойности.

Битката за "Петрол" между Гриша Ганчев, който взе контрола от Цветан Василев, и синдиците на КТБ продължава с пълна сила
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Автор: Капитал

Спад на приходите на големите в горивата, по-добри печалби за някои от веригите и едри събития, случили се на пазара, резултатите от които вече са налице. Така накратко може да се опише изминалата година за компаниите в сектор горива.

Сривът на приходите, който се вижда при повечето играчи, наредили се в топ 20 за сектора, е повече от обясним. Цената на петрола през изминалата година падна с над 40%, което макар и с класическото закъснение, доведе до макар и по-малък спад на горивата. Като резултат около 1.5 млрд. лв. (8%) се изпариха от общите приходи на големите в сектора, като най-големият срив в абсолютна стойност се отчита от лидера - бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK