С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 юли 2015, 17:50, 4930 прочитания

Вериги: Динамична търговия

Големите ритейлъри пораснаха още, а местни играчи заемат местата на продаващите чужди собственици

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Общата картина е положителна – 4.4% ръст. В детайлите обаче се крие реалността. Този ръст идва най-вече благодарение на един нов играч, чийто бизнес е пораснал с над 200% за една година. Общо шестима имат увеличение на продажбите от над 10%, а двама падат с повече от 30%. В отделните сектори има някои размествания и силните някога играчи вече отстъпват място на свои конкуренти. Точно половината имат печалба, другите пишат минуси. При едва четирима печалбата е пораснала за година, а при трима загубата е преминала в печалба. В сектора на храните едва три компании са на плюс.

Така изглеждат нещата при най-големите 20 търговски вериги през изминалата 2014 г. Някои интересни събития промениха класацията спрямо година преди това, а други ще влияят на бизнеса им през тази. Като цяло може да се обобщи, че във всеки сектор има компании, които се справят по-добре с конкурентната среда и други, при които трудностите се задълбочават. Прави впечатление обаче, че международното участие намалява навсякъде за сметка на местните играчи.


Храна на загуба

Девет от 20-те най-големи вериги за търговия в България са в сектора на храните. Те правят общ оборот от малко над 4 млрд. лв. и приходите им са се увеличили с 3.3% спрямо 2013 г. От тях само три са на печалба – Kaufland, Metro и българската "Фантастико".

И тук е първата промяна – в челната тройка на веригите за храни има разместване. Германските Kaufland и Metro заемат както миналата година съответно първо и второ място, но след тях вече се нарежда Lidl, която изпревари и остави на четвърто място конкурента си BILLA. Трите вериги правят малко над 60% от целия бизнес на хранителния ритейл, като над половината са продажби на Kaufland. Ритейл тройката расте и през 2014 г. - с близо 8% средно. Като се има предвид, че оборотите на Metro падат, положителните резултати на тройката се дължат на номер едно и номер три.



За Lidl и Kaufland изминалата 2014 беше една успешна година. И двете компании принадлежат на една и съща група - германската

Schwarz, и макар да съществуват като отделни вериги и на моменти дори да се конкурират сами със себе си, в крайна сметка резултатите им отиват на едно и също място. Взети заедно, приходите им са близо 1.8 млрд. лв. за миналата година, или с 15% повече от 2013 г. От влизането на българския пазар през 2010 г. досега може да се каже, че 2014 е най-успешната за Lidl. Веригата е все още на загуба, но тя постепенно намалява. В момента тя е 28 млн., или с 15% по-малко от миналата година. В същото време бизнесът е пораснал с цели 25%, докато през 2013 г. увеличението на продажбите беше 11%. Ако продължава със същите темпове, до 2-3 години компанията ще излезе на печалба за по-малко от десет години работа в България и след огромни инвестиции в търговската си мрежа. В момента веригата има близо 80 магазина в над 40 града, което прави средно по 15-16 нови магазина на година. През последните години Lidl разнообрази имиджа си на дискаунтър и все по-често прави кампании за продукти от по-висок клас.

"Няма особена разлика между последните две години поради общи признаци като дефлацията и ниските доходи. Продължаващи са тенденциите на ограничено потребление на стоки с "по-траен" характер като обувки, дрехи и т.н. Неизменно е търсенето на свежи продукти - от плодове и зеленчуци, през млечни до месни и рибни. В последната категория има естествено нюанс на свиване на потреблението в по-високия клас. В този смисъл 2015 г. ще бъде трудна за постигане на добри резултати" каза пред "Капитал" Милена Драгийска-Денчева, управител на компанията. А като цел за следващите пет години обяви Lidl да стане №1 като измести Kaufland.

Някогашният номер едно – германската верига Metro, продължава да е на второ място, но с оборот, който намалява. Спадът за 2014 спрямо 2013 г. е над 7%. Предходната година веригата претърпя още един спад от близо 13%. Тази година няма данни за печалбата, но при близо 33 млн. лв. финансов резултат за 2013 се предполага, че и тази година компанията е успешна. Metro ще се задържи на тази позиция още дълго, тъй като има голяма разлика между нея и следващите в класацията.

Сравнено с минали периоди, BILLA се развива положително. Продажбите й са с близо 5% нагоре и загубата намалява с 18% спрямо 2013 г. В подобна ситуация е и другата верига от групата на германската REWE – Penny Market. Тя има ръст на оборота и намаление на загубата. Явно това обаче не е достатъчно, за да задоволи централата. Първо, защото жълто-червените магазини напуснаха челната тройка на хранителните вериги в България. И второ, защото компанията се опита да се раздели с инвестицията си в България, като продаде бизнеса си. След като не се намери купувач, който да даде търсената цена от минимум 100 млн. евро, от централата, на чието пряко подчинение е българският клон, решиха, че ще продължават да се развиват на местен пазар. "Плановете на "BILLA България" за следващите години включват инвестиции в размер на около 200 млн. лв. и откриване на 40 нови магазина", обявиха в официално съобщение наскоро от компанията. До момента тя има над 90 обекта.

"Фантастико" е единствената верига, която от години държи стабилни позиции, постига бавен, но сигурен растеж и добри нива на печалба. През изминалата година има ръст на оборота от близо 5% и спад на печалбата от 3.5%. Веригата в момента е в период на нови инвестиции, като изгражда нови обекти и модернизира старите си. Въпреки това фокусът й остава софийският пазар и на него успява да прави бизнес, който я нарежда на пето място сред веригите за бързооборотни стоки.

Долната част от класацията на веригите за бързооборотни стоки показва сериозни размествания и влошаване на ситуацията. Carrefour пада с две позиции, продажбите й се сриват с над 40%, а загубата й расте с над 50% спрямо 2013 г. Източници от бранша съобщават за сериозна задлъжнялост на компанията към нейни доставчици, като тя се изчислява на повече от 20 млн. лв. През миналата година беше обявена поредната сделка в сектора, при която Carrefour трябва да се слее с останалата без своите белгийски собственици "Пикадили". Сделката още не е финализирана, двете вериги съществуват поотделно, което още повече затруднява положението на Carrefour.

Веригата на Христо Ковачки "Европа" пък почти изчезна през миналата година - намаля до седем магазина при над 40 в миналото. Опитва да продаде обекти на конкуренти, но засега само един бе пожелан от "Т-маркет".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар 1 Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар

Посредниците на борсовия пазар на ток се окрупняват и завземат все по-голяма част от финансовите потоци в бранша

16 сеп 2019, 6752 прочитания

Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони 4 Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони

Приходите на най-големите компании в сектора продължават да растат през 2018 г., но с по-умерени темпове

14 сеп 2019, 5909 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K100" Затваряне
Телекомуникации: Крехка стабилност

Потъването на телекомите изглежда овладяно, но зоната с турбуленциите още е пред тях

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10