Нов двигател на пазара на труда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов двигател на пазара на труда

Shutterstock

Нов двигател на пазара на труда

Над половината от най-големите работодатели са увеличили броя на служителите си през изминалата година

2745 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Най-значителен ръст на наетите има при производителите на авточасти.
1617

нови служители през 2014 г. имат кабелните заводи на "Язаки", което прави компанията най-наемащия производител.

Повече от половината от 100-те най-големи работодателя в България са увеличили броя на служителите си през 2014 г. Сред тях се открояват основно производствени предприятия и най-вече тези, свързани с автомобилната индустрия. Общата картина е косвен сигнал за раздвижване на икономиката и показва кои конкретни сектори и компании се разширяват.

Данните показват и че масовите съкращения са по-скоро изключение и остават в миналото. Дори при половината от големите компании, които са свивали числеността на персонала си, промяната е била относително ниска - до 2%.

Средният ръст на персонала при 100-те най-големи работодатели (сред топ 300 компании) достига близо 4%, или 6400 нови назначения. Това е най-добрата година за групата на гигантите от близо десет години. Ръстът носи усещане за скромни, но все пак положителни промени на пазара на труда. Поне сред най-големите работодатели. Иначе безработицата в страната не се свива през миналата година, но пък се подобрява в началото на 2015 г.

Със 100 км в час

Сред компаниите с най-значителен ръст на персонала през 2014 г. изпъкват няколко производителя на автомобилни компоненти, които работят в България. Стабилизирането на автоиндустрия по света даде силен тласък на сектора и това се вижда и през ръста на заетите в него.

Например турската "Теклас", която произвежда каучукови и пластмасови тръби за охладителните и отоплителните системи на автомобилите, почти е удвоила персонала си. През миналата година компанията отвори трети завод и в резултат на това служителите й вече са над 1000.

Най-голямо увеличение като брой служители има в българското поделение на японската компания за производство на автомобилни кабелни системи "Язаки". За миналата година тя е наела над 1500 души. В края на 2014 г. дружеството беше отличено и от агенцията по заетостта като работодател, наел най-много служители на постоянни работни места през бюрата по труда. През май от компанията обявиха, че планират да открият и трети завод в страната, което е заявка за нови работни места през следващите две години.

На практика обаче още с последните назначения "Язаки България" изпревари по численост на персонала досегашния лидер в сектора - производителят на електронни и електрически части и устройства за автомобили "СЕ Борднетце - България". Компанията, която е един от най-големите работодатели в област Враца, също продължава да наема, като през миналата година е назначила нови 170 души. В края на миналата година от "СЕ Борднетце" обявиха, че планират разширение на производството си в Мездра, което ще доведе до създаването на нови 800 работни места за монтажници. Очаква се те да бъдат назначени до края на тази година.

През миналата година и френската компания "Монтюпе", която произвежда алуминиеви компоненти в завода си в Русе, е увеличила служителите си с двуцифрен процент. Към момента общият им брой е към 800, но от дружеството планират персонала им да достигне 1000 души до 2018 г.

Ботевградското предприятие "Интегрейтид микроелектроникс България" (бившата ЕПИК), което прави електронни модули за автомобили, е наело над 250 служители. Германският производител на калъфи, тапицерии и седалки "Граммер", който през 1997 г. купи фабрика "Възход" в ботевградското село Трудовец, също продължава да наема и новите кадри през 2014 г. са над 100.

Ръст на персонал има и в производителя на сензори на автомобили "Сенсата технолоджис" (преди "Сензор найт"). През миналата година компанията обяви планове за нови инвестиции, както и това, че до 4-5 години ще наеме още 500 нови души.

Част от тенденцията е и лидерът в дистрибуцията на авточасти "Евро 07", като през миналата година дружеството е наело над 60 нови служители. В началото на годината компанията обяви плановете си за нов голям автоматизиран център в логистичния парк East Ring, откъдето да се управляват доставките за съседни държави, което може да се приеме и като заявка за нови работни места.

Има голямо търсене на кадри за предприятията, свързани с автомобилната индустрия, както за инженери, така и за хора без особена квалификация, обобщава Николай Николов, управляващ директор в компанията за подбор Horizons. Да намериш и задържиш нужните хора обаче често се оказва предизвикателство. От една страна, пулът на инженерите е ограничен и недостатъчен, от друга, заплащането дори и на квалифицираните позиции не е много високо, а от трета, нискоквалифицираните служители са силно мобилни и често избират да се възползват от някоя нова възможност в друг сектор или в чужбина. В момента има най-голямо търсене на инженери, които владеят и някакъв език, както и на инженери по качеството. И понеже се намират трудно, работодателите са склонни да наемат и хора без много опит, обяснява Николов.

Горе и долу по веригата

Динамика има и в областта на търговията. В резултат от откриването на нови обекти повечето вериги магазини са увеличили персонала си през 2014 г. Това се забелязва и при "Лидл България", "Кауфланд България", "Билла България", "Пени Маркет България" и "Европа ВН" (дружеството е част от търговската верига "Фантастико" и се занимава с търговия на дребно с хранителни стоки, управлява три боулинг зали и софийския търговски център Sky City). Увеличение на служителите се наблюдава и в данните за "Технополис България", като обяснението за това по-скоро е свързано с преназначаването на персонал от "Практикер", след сделката по придобиване на бизнеса на веригата в средата на миналата година.

Не липсват обаче и обратните тенденции. Спад в числеността на персонала има както при "Метро кеш енд кери", така и при "Пикадили България" и "КБМ България" (дружеството, което държи франчайза за бранда "Карфур" в България). Промените в последните две компании са пряк резултат от оптимизирането на персонала, заемащ дублиращи се позиции в двете компании след сливането им, официално обявено именно през миналата година. Съвкупно в двете вериги са съкратени 350 души. Самото обединение обаче все още не е приключило и има шанс и да не се случи.

Съкращенията в сектора засегнаха основно средния и висшия мениджмънт, тъй като веригите се опитаха да търсят оптимизации, коментира Николов. От друга страна, назначенията са свързани основно с по-слабо квалифициран персонал – складови позиции, касиери, аранжори и т.н. А това са търсени кадри както заради появата на нови магазини, така и заради относително високото им текучество.

Растящите услуги и производители

Класацията потвърждава и трайния ръст на персонала сред някои компании, какъвто е случаят с "Хюлет-Пакард глоубъл деливъри България сентър". Макар и с по-малък процент в сравнение с миналата година, компанията продължава стабилно да увеличава броя на хората, които работят за нея. В нея са назначени 91 души във връзка с проекти за предоставяне на техническа поддръжка и изграждане на IT инфраструктура на различни нива, управление на IT процеси и т.н., поясняват от компанията. Половината от тях са младши специалисти, т.е. с 1-3 години опит, а останалите са специалисти с повече практика. И през 2015 г. компанията ще продължи да наема нови хора. Плановете са това да се случва във връзка с нови за България бизнес направления, които за пръв път изграждат екипи тук: в областта на софтуерна разработка, дизайн и внедряване на IT инфраструктура, техническа поддръжка на IT системи, техническа поддръжка на немски език, казва HR мениджърът на компанията Зорница Янкова.

Други предприятия също увеличават персонала си покрай новите си производствени мощности и успешен бизнес. Пример в това отношение е производителят на стъкло в Търговище "Тракия глас България", който през миналата година отвори поредната си нова фабрика за стъкло. В десетката на компаниите с най-голям процентен ръст се откроява и троянската "Калинел", която произвежда възглавници и завивки и е основен доставчик на текстил за дома на веригата IKEA. През 2014 г. компанията, която притежава три фабрики в България и една в Сърбия, е увеличила числеността на персонала си с близо 300 души. Наскоро "Калинел" обяви и нова инвестиция в размер на 6 млн. лв., което е и заявка, че броят на служителите ще продължава да расте.

Пример за това как развитието на бизнеса рефлектира върху заетостта е и оръжейната индустрия. Това се вижда от промяната в числеността на персонала на компании като "Аркус", както и от слабата, но положителна промяна при оръжейния производител "Арсенал". Прави впечатление и че след като държавата реши да спасява фалиралия оръжеен завод ВМЗ - Сопот, оптимизацията на персонала беше забавена и в резултат от това през миналата година са съкратени само 12 души.

Комуникирай това

И ако за частния бизнес съживяването и стабилизирането на дейността се отразява в ръста на новоназначените служители, то в държавните структури оздравяването по-скоро минава през оптимизацията на кадрите. Динамиката вече показва някои промени, но все още има какво да се желае.

Най-значителен ръст на наетите има при производителите на авточасти.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK