Най-големите строителни компании: На магистралата на поръчките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите строителни компании: На магистралата на поръчките

Приходите на държавната "Автомагистрали" растат с 45%, като се очаква да се изкачва в класацията след налятата инжекция от бюджета от над 1 млрд. лв. за довършване на "Хемус"

Най-големите строителни компании: На магистралата на поръчките

Секторът расте силно - основно заради държавните инфраструктурни обекти, но и покрай оживлението на пазара на имоти

Мила Чернева
16579 прочитания

Приходите на държавната "Автомагистрали" растат с 45%, като се очаква да се изкачва в класацията след налятата инжекция от бюджета от над 1 млрд. лв. за довършване на "Хемус"

© Юлия Лазарова


Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.
Темата накратко
  • Секторът расте силно - основно заради държавните инфраструктурни обекти, но и покрай оживлението на пазара на имоти.
  • Четири групи са "абонирани" за строителния връх: "Трейс груп холд", ГБС, "Джи Пи груп" и "Хидрострой".
  • Повече строители на офиси, жилища, складове и т.н. влизат в класацията, дори близо до челото й.

Една добра година, оптимизъм, ръст - това са отзивите на първенците в строителния сектор за състоянието на бранша. С увеличението на частните инвестиции и бума на обществени поръчки за инфраструктура растат и оборотите на дружествата в сектора. Близо 28% са пораснали оборотите на 30-те най-големи строителни компании по приходи, като на върха остават познатите имена - "Трейс груп холд", ГБС, "Джи Пи груп", "Хидрострой", като леко се разместват спрямо 2017 г. За разлика от предходната сега в класацията компаниите, които работят през няколко дружества, са с консолидирани данни, ако са ги предоставили. Изброените четири строителни групи имат гигантския оборот 1.2 млрд. лв.

В топ 10 се прокрадват и фирми, които стоят далече от държавните търгове за стотици милиони и разчитат основно на големи проекти във високото или индустриалното строителство. Но в общата класация това едва са осем дружества, т.е. в този сегмент за разлика от инфраструктурата конкуренцията е разпръсната и офиси, жилища, заводи се строят от десетки компании. При тях обаче показаните маржове на печалба са доста по-високи. Иначе общата картина е, че от строителство рядко се губи (само две от 30 фирми в класацията са на загуба), но декларираните печалби не са големи.

Освен че бизнесът основно се дава от държавата, вече трайно в подреждането присъства и една държавна компания - "Автомагистрали", която с директно подадената задача да довърши "Хемус" вероятно в близките години ще се озове служебно на върха в класацията.

Автор: Капитал

Фаза нагоре

По предварителни данни произведената продукция в строителния сектор за 2018 г. е на обща стойност 14.8 млрд. лв., което спрямо 2017 г. е ръст над 10%, сочат данни на Камарата на строителите в България от началото на годината. Според доклад на организацията за деветмесечието на 2018 г. и сградното, и инженерното строителство растат спрямо предходната година. Предварителните числа сочеха, че произведената продукция в строителството за деветмесечието на 2018 г. е на обща стойност 9.77 млрд. лв. изпълнени обекти, като спрямо деветмесечието на 2017 г. се увеличава с 10.4%.

Стойността на обявените поръчки и на сключените договори на най-големите инфраструктурни възложители - Агенция "Пътна инфраструктуктура" и Национална компания "Железопътна инфраструктура", се увеличава. Освен това вървят и големите търгове във ВиК сектора, но при тях има забавяне с усвояването. От оперативна програма "Околна среда" за водни проекти са предвидени 2.4 млрд. лв. общо.

Високото строителство също расте като обеми. По данни на НСИ разгъната площ на започнатото жилищно строителство например се е увеличила през 2018 г. спрямо предходната със 71%. Има и проблеми обаче като липсата на качествени кадри - както висококвалифицирани, така и работници.

Автор: Капитал

Обичайните заподозрени

Тази година на база на консолидирания отчет на върха е "Трейс груп холд", като така измества "Джи Пи груп", която две години подред оглавяваше класацията. Приходите на "Трейс" растат умерено - с 11.5%, но пък печалбата им - с над 50%. От отговорите на компанията става ясно, че основният източник на оборот са обекти в Сърбия: лот от магистралата между Ниш и Скопие с дължина 4.75 км. при Царичина долина с шест моста, както и ремонт на Държавен път IB 39. Другото, по което работят, е изграждането на третия лъч на метрото в София, като те отговарят за участъците при моста "Чавдар", при бул. "Владимир Вазов", на "Орлов мост" и при "Овча купел". "Строителството на първите три метростанции и железен път между тях започна в началото на 2016 г. и ще приключи през есента на 2019 г., а тези на "Овча купел" ще бъдат завършени през първата половина на 2020 г.", казват от компанията. Групата преживя репутационен трус през миналата година заради ремонта на пътя до Своге, където автобус катастрофира и имаше много жертви.

В портфейла на холдинга има и няколко по-малки проекта. През 2018 г. са завършили предсрочно и обходния път на Ахелой за 23.2 млн. лв. В началото на 2019 г. компанията приключи и реконструкцията на надлез над жп линията и бул. "Славянски" в Стара Загора за над 5 млн. лв. Тази година холдингът завърши и отсечка от магистрала в Сърбия между тунел "Предеяне" и Царичина долина, дълга 4.75 км. През лятото трябва да приключат и жп отсечката между Скутаре и Оризово, дълга 26 км, за 70 млн. лв. "Предстои стартирането на голям инвестиционен проект в областта на високото строителство", казаха от компанията, като не уточниха какъв е точно.

С консолидирания си отчет групата на холдинга "Главболгарстрой" попада на второ място, като техният оборот е 273 млн.лв. Ръстът е около 14%, но печалбата се свива с около 30%. Постъпленията имат няколко основни източника: завършването на отсечка от магистрала "Струма" между Кресна и Сандански за 281 млн. лв., на транзитния газопровод до Турция, както и на ремонтите на съоръжения по "Хемус". Бумът в сградното строителство също носи растеж. "Специално за най-голямото ни дъщерно дружество, което е "Главболгарстрой" АД, през 2018 г. 72% от обектите ни са от частни инвеститори, в което влизат и едни скромни 7% наши собствени инвестиционни проекти. Преди кризата, в последните 9-10 години, не сме имали такъв висок процент частни проекти, което и нас ни радва", обясни през пролетта пред "Капитал" председставителя на надзорния съвет на холдинга Калин Пешов. Групата работи и по заводите на "Биовет" - в Пещера и в Разград.

Възходът на ГБС при държавните поръчки се засили тази година: ще строят връзката на Околовръстното шосе в София с Южната дъга за 142 млн. лв. и започнаха строежа на магистрала "Европа" между Драгоман и Сливница за още над 117 млн. лв.

"Развитието на строителния бранш в България е осезаемо", казва Николай Пашов, изпълнителен директор на "Хидрострой". Компанията отчита забележителен ръст - 85% спрямо 2017 г., като оборотът стига до над 265 млн. лв. Сред големите й проекти е участък на "Хемус" от Ябланица до Боаза за 54.9 млн. лв., като изграждането ще приключи тази есен. Пашов уточни, че са завършили водоснабдителна система в община Шуто Оризари край Скопие, Северна Македония. Освен това работят по редица водни проекти, сред които пречиствателната станция за отпадни води в Златни пясъци и ВиК мрежата на Добрич. От частните си проекти Пашов цитира като завършени жилищния комплекс "Лабиринт" във Варна и реконструкцията на хотел "Астория" в Златни пясъци.

Друга компания от групата на Велико Желев - "Водстрой", с ново име ВДХ, пада от 5-о на 11-о място, като приходите й намаляват с 30%. Въпреки това чисто механично сборът на приходите на ВДХ и "Хидрострой" ги поставя на второ място, но консолидирано той вероятно ще е по-нисък заради евентуални сделки между свързаните дружества. На 23-о място с ръст на приходите 21% попада и друга компания, в която Желев участва като миноритарен акционер - "Пътни строежи - Велико Търново". Мажоритарен акционер в компанията е друга фирма от класацията - "Пътинженерингстрой - Т".

Първенецът досега - "Джи Пи груп", е чак на четвърто място заради консолидираните отчети на класираните на първите две места групи. Фирмата с мажоритарни собственици Георги Василев и Владимир Житенски расте умерено - с близо 15%, но печалбата пада осезаемо - от 27 млн. лв. на около 10 млн. лв. Дружеството работи по столичното метро, завършило е строителството на спортна зала "Арена Шумен", а този май приключи и ремонта на столичната ул. "Граф Игнатиев". Той и разследване за мрежа от консултанти по европроекти предизвикаха имиджов трус за компанията.

"В общ план приблизително 65% от приходите ни са от частни проекти, а останалите са от обществени поръчки, макар през годините процентът да се променя", казва Стефан Тотев, изпълнителен директор на компанията. По думите му в момента те строят комплекса Garitage Park. Групата изгражда и хотелите, свързани с Валентин Златев, в София - Hyatt, и Rio в Свети Влас.

Компанията ще строи ключов проект - тунел "Железница" на "Струма". В момента фирмата е фаворит и в търг за 200 млн. лв. за 13 км от пътя Ботевград - Мездра, като изпълнителят ще е ясен в близките месеци.

И частният бизнес може

Традиционно в топ 10 попадат предимно компаниите с големи държавни инфраструктурни поръчки. Сега обаче има цели три такива изключения: НИКМИ, "Микс-констръкшън" и "Планекс". Най-голямо издигане в класацията прави "Микс-констръкшън" със собственици Стефан Иванов и Пламен Христов. Оборотът расте с цели 118% и така компанията стига от 17-о до 7-о място. Скокът в печалбата също е впечатляващ - близо пет пъти, и достига 12 млн. лв. Обяснение за бума идва през най-големия обект на компанията - строителството на логистичния център на мебелната компания JYSK в Божурище, който ще е инвестиция 100 млн. евро общо. "Микс-констръкшън" има и завод за сглобяеми стоманобетонови конструкции в София.

Резултатът, особено печалбата, на НИКМИ е невиждан. Частично обяснение идва от сделката, в която компанията продаде на ОББ високата сграда до НДК от комплекса "Милениум" за 108 млн. лв. Постъпления вероятно има и от съседната жилищна кула.

Варненската "Планекс" също има добър ръст в оборотите - 36%, но пък тази година реализират загуба. Компанията е собственост на "Планекс холдинг" със собственици Пламен Андреев и Христо Димитров. Техните обекти са основно жилищни сгради и хотели.

Тенденцията от 2017 г. за завръщане на частните инвестиции продължава. Например "Маркан" отново попада в класацията след пауза от 2016 г. с над двоен ръст. Компанията също строи основно хотели, офисни и жилищни сгради.

Друга нова звезда със смесен профил е "Калистратов груп" - компанията се връща в класацията, като последно е била сред топ 30 през 2017 г. Миналата година ръстът в приходите е 25%, като фирмата се занимава основно с обекти на Lidl и печели обществени поръчки в Столичната община. Според финансовия отчет в края на 2018 г. е започнала да строи и жилищни сгради в "Бояна", Студентски град и с. Владая. В началото на 2019 г. е сключила договор за административна сграда с възложител "Адванс бизнес център" и са се присъединили явно към строителството на обекта.

Напред с малко хора и много пари

"Според експертите в сектора се очаква ръст", казва Стефан Тотев, изпълнителен директор на "Джи Пи груп". Според него всички сфери - сградно, инфраструктурно строителство, както и индустриалните и логистичните площи, се развиват и растат, съответно поръчките се увеличават. Източник от бранша дори каза, че някои строители от големите отказват работа.

Ако обемите в сектора на инфраструктурното строителство се увеличават през миналата година, същото може да се очаква и през тази и следващата. Например Агенция "Пътна инфраструктура" беше обявила обществени поръчки за 900 млн. лв. през 2017 г., а през 2018 г. - за над 2.2 млрд. лв. Последните са договори, които най-вероятно ще се сключват тази година и тепърва ще наливат допълнителен оборот в сектора. Другият голям възложител в строителството - Национална компания "Железопътна инфраструктура", обяви поръчки за 566 млн. лв.

"Очаква се сключване на договори с изпълнители в жп сектора за над 1.5 млрд. лв., като плановете са в периода до 2025 г. да бъде финализирана модернизацията на около 230 км релсов път", добавя Тотев.

Предизвикателства обаче не липсват. Липсата на кадри и сред висококвалифицираните служители, и сред работниците е най-острият проблем според големите строителни компании. "Възнаграждението за работниците се увеличи два пъти за последната година", каза Калин Пешов, председател на управителния съвет на "Главболгарстрой холдинг", пред "Капитал". Заплатите растат, но с това и обемите, които се изпълняват от компаниите.

"Пред сектора остават предизвикателствата за спазване на поетите срокове и обезпечаване - ресурсно и кадрово, за качественото изпълнение на процесите, постигане на поставените цели и удовлетворение на всички очаквания", казва изпълнителният директор на "Хидрострой" Николай Пашов.

*Текстът е коригиран на 29 юли 2019г. с уточнение за обектите, които формират финансовата рамка на "Трейс Груп Холд".

Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.
Темата накратко
  • Секторът расте силно - основно заради държавните инфраструктурни обекти, но и покрай оживлението на пазара на имоти.
  • Четири групи са "абонирани" за строителния връх: "Трейс груп холд", ГБС, "Джи Пи груп" и "Хидрострой".
  • Повече строители на офиси, жилища, складове и т.н. влизат в класацията, дори близо до челото й.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK