С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 авг 2019, 13:10, 5680 прочитания

"БТЛ индъстрийз": Пловдивският производител на машини за красота и здраве

Чешкият завод за електронна медицинска апаратура увеличава приходите си с близо 50% през миналата година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.
Темата накратко
  • Ръстът идва от по-големия брой продадени машини и най-вече от пускането на пазара на нови и по-скъпи уреди.
  • С още толкова се очаква да нарасне оборотът през тази година, а в плановете занапред е навлизането и други области на медицината.
Постигнатият марж на печалбата от 22% е нетипично висок, особено за производствена компания.
Ако се изключат производителите на велосипеди, които отбелязват своеобразен бум през миналата година, най-растящата компания в сектора на машините и оборудването през 2018 г. е "БТЛ индъстрийз". Пловдивският производител на електронна медицинска апаратура успява да изпревари дори силно представящите се компании за автомобилни компоненти и да отчете близо четири пъти по-голям ръст от средния за топ 40 в бранша.

Макар че предприятието, което е част от чешката BTL, традиционно увеличава оборотите си всяка година, през миналата приходите му скачат с близо 50% до над 150 млн. лв. Добрата новина е, през тази година компанията очаква да порасне поне с още толкова, а резултатите от първото тримесечие дава добри основания за това. В плановете на дружеството, което произвежда в България вече 13 години, е навлизането и в нови области на медицината.


Цел: отскок над 200 млн. лв.

Няколко фактора стоят зад рязкото увеличение на приходите на "БТЛ индъстрийз" през 2018 г. От една страна, това се дължи на повишените продажби на уреди като брой, но по-важното е, че през последните 2-3 години компанията е пуснала на пазара нови машини, които са и доста по-скъпи. Това е и причината печалбата на дружеството да расте в пъти. "Ако един апарат за ЕКГ струва 1000 евро, новите апарати струват по 100 хил. евро и макар че се сглобяват например за 6 вместо за 2 часа, разликата в цената е много по-голяма", казва изпълнителният директор на българското дружество Георги Петков. Така по думите му в сравнение с предходната година производителността на труда се е повишила с около 10%.

През 2019 г. продажбите се предвижда да достигнат 215 млн. лв., което е ръст още близо 50%, но числото може да се окаже и по-голямо. "Очакваме всички нови продукти, които са високотехнологични и скъпи, да са в своя пик. Виждаме го по резултатите от първото тримесечие", уточни Петков.



По думите му производствените помещения вече са тесни за компанията и затова тя е наела допълнителна площ 4 дка в града, където е преместила експедиционния склад. От началото на годината работа са почнали нови 50 души, но отворени позиции все още има.

И производство, и разработки

"БТЛ индъстрийз" произвежда електронна медицинска апаратура в три основни области – физиотерапия, кардиология и естетична медицина. На практика българското предприятие е единственото производствено звено на групата BTL. Годишно от завода в Пловдив сглобени излизат 20 хил. апарата, като от най-разпространения модел се правят около 1000 бройки. Компанията има в листата си над 30 вида машини като краен продукт, а общо с подпродуктите и аксесоарите броят им достига 150 - 160. За да си прави част от компонентите сама, преди две години компанията си оборудва и цех за производство на метални детайли.

В България се намира и един от развойните центрове на групата. Той е създаден преди четири години в София и в него работят 30 инженери. Миналата година започна производство на първия разработен от тях продукт – BTL Unison, който представлява комбинация на две съществуващи технологии и се използва за премахване на целулит. В края на тази година се очаква да излезе и първият изцяло български продукт, който ще бъде в областта на физиотерапията - "автоматична висилка", с който се третират проблеми на опорно-двигателния апарат и гръбначния стълб. "Разработването и сертификацията на един проект при нас отнема няколко години от идеята до пускането на продукта на пазара", обясни Петков.

Човекът зад машината

Екипът на "БТЛ индъстрийз" в момента е малко над 300 души, като приблизително половината от тях са в производството, а останалите са квалифициран персонал като инженери, планери, маркетолози, специалисти по логистика и т.н. Минималното изискване за хората в производството е да са със средно техническо образование, но има и доста служители с висше образование. "Причината е, че при нас един човек сглобява цялата машина. Тя е съвкупност от 100 - 120 компонента, а това не е нискоквалифицирана работа", казва Петков.

По думите му недостиг на кадри има в цялата страна, но компанията всяка година прави анализ на пазара и гледа да предлага 10% над средното заплащане за различните позиции. Текучество също има, но Петков го определя като "поносимо". "За България средното ниво е 15%, за Пловдив е 17%, при нас е под 8%", казва той. Според него всъщност основната причина за това сравнително малко хора да напускат е спокойната работна атмосфера, доброто отношение и гъвкавото работно време, което в производството като цяло не е практика.

Има и още един фактор, който мотивира специалистите. "В развойния център това, което привлича хората, е фактът, че процесът включва всичко от идея до краен продукт и така те могат да видят творението, в което са участвали. В повечето R&D центрове в страната инженерите проектират само компонент от дадена машина", добавя маркетинг мениджърът Димитър Стамов.

Пазарни особености

Продуктите на "БТЛ индъстрийз" се продават в над 100 държави по света, но всеки пазар си има своите особености. "Половината от апаратите ни за естетична медицина са за САЩ, просто там тази област е много развита като цяло. Следват Европа и Латинска Америка", обяснява Петков. Медицинските апарати (кардиология, физиотерапия и урология) се продават основно в Европейския съюз, както и в Латинска Америка и Азия, а най-големият единичен пазар за тези продукти е Полша.

В България също все повече специалисти се ориентират към продуктите на BTL. "В един момент забелязвахме тенденция българските специалисти да са по-консервативни и да предпочитат старото и добре изпитаното, но като виждат новите неща на световни изложения, в интернет и т.н., започват все повече да мислят за високите технологии. Това на нас ни дава възможност да растем", казва Стамов. За последните 3 години компанията е продала около 400 апарата в страната – толкова, колкото за 10 години преди това.

Логично в България клиентите са основно от частния сектор. "В държавния също започват да мислят в тази посока, но вече е въпрос на управление да могат да си осигурят бюджет, за да го имат", добавя Стамов. А машините не са евтини. Във физиотерапията масовите струват от 2000 до 20 хил. евро, но има и по 40 хил. евро. В кардиологията апаратите са от 1000 до 40 хил. евро, а най-скъпи са в областта на естетичната медицина. "Там цените започват от 10 хил. евро и стигат до 120 хил. евро за BTL EMsculpt, който ни е черешката на тортата и най-новата технология", уточнява Петков.

Другото голямо ограничение за развитието на българския пазар е, че здравната каса не покрива новите методи. "В държавните болници дори да си купят скъпа машина, самото продаване на процедури върви много трудно", обяснява Петков. В същото време по думите му новите технологии във физиотерапията например спестяват много време и на пациентите, и на специалистите, тъй като се прилагат по-малко на брой и по-кратки процедури. "Нашите пациенти не се лекуват с най-съвременните методи", смята той.

Търси се

По думите на Стамов в световен план тенденцията във физиотерапевтичния сектор е да се търсят все повече високотехнологични апарати. В областта на кардиологията специалистите се насочват все по-често към по-малки и функционални апарати, които са по-лесни за употреба и дават по-точна диагностика. Много продаван е софтуерният продукт на BTL, който по определени движения на един ЕКГ запис разчита симптоми на т.нар. синдром на внезапната сърдечна смърт и насочва лекарят да направи по-задълбочени изследвания. В естетичната медицина трендът е към все по-неинвазивните и по-безболезнени методи, които изискват и по-малко ръчна работа.

Суетата като бизнес

Като най-перспективна област засега се очертава естетиката. Благодарение на нея "БТЛ индъстрийз" на практика не успява да усети кризата - уредите за красота се появяват точно през 2009 г. и изтеглят компанията нагоре. "Суетата е един от греховете, но в същото време е едно от най-скъпо платените неща на света", казва Петков. По думите му това е и причината компанията рязко да започне да расте. "Истината е, че сега с естетиката просто няма база за сравнение", добавя той.

Това обаче не означава, че компанията не търси и нови ниши. Като потенциално силни направления е определила неврология, роботика, хирургия, обща медицина и други, които смята за удачни от гледна точка на маркетинг, търговия и познания в научно-развойната дейност. "Това означава, че търговците имат достъп до такъв вид специалисти, маркетингът в тези сфери е подобен на този, който правим, а технологиите не се различават толкова от тези, които вече ползваме, и не се налага инженерите да придобиват някакви тотално нови знания", обяснява Петков. Бъдещите сфери на дейност засега са на етап проучване, а до появата на първия готов такъв продукт ще минат поне 5-6 години. Общата посока обаче е ясна, а тя ще донесе и още по-голям пазар на BTL.
Групата

BTL е чешка компания, създадена в началото на 90-те години на миналия век. Фирмата се занимава с производство и продажба на електронна медицинска апаратура в три основни области – физиотерапия, кардиология и естетична медицина. Продуктите й се продават в страната от 1998 г., но през 2006 г. компанията регистрира местно дружество - "БТЛ индъстрийз", и прехвърля цялото си производство в България. Групата има търговски компании в над 50 държави, а в още толкова работи чрез дистрибутори. За BTL в света работят 1500 души, още 200 са заети в развойните й центрове в Чехия, България, Индия, Румъния и Русия. Оборотът й за 2018 г. е 180 млн. евро. От влизането й в България досега BTL е инвестирала в страната над 100 млн. евро.

K100: Най-големите компании в България

Текстът е част от К100 - класацията на най-големите компании в България. Изданието представя и анализира данни от финансовите отчети на над 300 дружества и очертава развитието на корпоративния сектор през изминалата година.

В изданието ще намерите:
Данни за фирми - приходи, печалби, рентабилност, сравнение с предходна година, прогнози за 2019
Анализи по сектори и интервюта
Класации - на най-големите 300 компании, ТОП 50 по ръст на приходите, Лидерите по сектори, Най-големите работодатели и още

Всички абонати Капитал PRO могат да го прочетат ТУК

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар

Посредниците на борсовия пазар на ток се окрупняват и завземат все по-голяма част от финансовите потоци в бранша

16 сеп 2019, 1630 прочитания

Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони 4 Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони

Приходите на най-големите компании в сектора продължават да растат през 2018 г., но с по-умерени темпове

14 сеп 2019, 2506 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Класации" Затваряне
"Софтуер груп БГ": Десет години по-късно. И с партньори три фонда и една банка

Българската компания започна с технологично решение за микрозаеми, а сега преминава към работа с по-големи финансови институции, включително в Европа

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма