Торнаторе? Продадено!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Торнаторе? Продадено!

Торнаторе? Продадено!

"Най-добрата оферта" е стилен жанров урок от европейския майстор

Янко Терзиев
18474 прочитания

Сюжет

Джефри Ръш е най-търсеният арт-оценител в света, живее в луксозно-стерилен и заключен за хората свят. Мистериозна млада жена, богата наследница, го кани в ренесансовата си вила, изкушава го с отсъствието си.

Ревю

Първият англоезичен филм на автора на "Ново кино Парадизо" и Малена" е с ритъм и теми, далечни на днешното ударно-клипово кино. В него (The Best Offer) има фатална романтика и оперна приповдигнатост на чувствата. Действието е разгърнато с литературната бавност и изящество на романите-мистерии от началото на миналия век (Агата Кристи, Уилки Колинс). Торнаторе е получил целия ресурс на италианското кино (бюджет $18 млн.) откъм костюми и сценография. Специално написаната и дирижирана от Енио Мориконе музика е спойката и красивата панделка на този бароков пакет. Кино заради самото кино, привличащо като скъпа антика.

Със скъпи антики, ценни картини и скулптури е зает главният герой в проникващото изпълнение на Джефри Ръш. Самотник и краен мизантроп, той не обича докосванията до света, да не говорим за хората. Неизменно е с ръкавици, дори когато се храни в най-луксозните ресторанти, с прибори и чаши, гравирани с инициалите му. Един поглед му е достатъчен, за да познае имитациите и отсее оригиналите. Но самият не се колебае да поднася на света подобреното си копие, боядисва косата си през ден гарваново черна. Ползва и стар приятел, художник (Доналд Съдърлънд), за да отклонява отвреме-навреме подценени от него шедьоври към тайната си галерия. Мраморният бункер е неговата светая светих, там единствено е истински себе си. Всички портрети по стените (Рафаело, Тициан, Веласкес и др.) са на млади жени. Липсващите жени в неговия живот.

Но както знаем от романите от библиотека "Златни зърна", малките пробойни в подобни романтично-монолитни персонажи, са и фаталните. Мистериозната среща с тайнствената непозната (холандското откритие Силвия Хоекс) Торнаторе проследява с литературна търпеливост и детайлност. Прелистваме епизодите като страници, все едно четем Стефан Цвайг. Старият мъж общува с мечтата си през пролука в стената, воайорството е естетизирано и издигнато в стил. Много вероятно е бавността да отблъсне младата публика, но Торнаторе работи за зрелия зрител - който още помни, че е бил и читател.

И когато, като в "Смърт във Венеция", мечтата стане обсесия, развръзката е неизбежна. Кръгът на участниците е камерен, има време всеки от "заподозрените" да получи плътен откъм психология и мотиви портрет. С роля е млад механик-виртуоз и специалист по печеленето на женски сърца (Джим Стърджис). Той дава уроци по ухажване на неопитния стар мъж, докато крепи бурна връзка с тъмнокожа красавица (манекенката Лия Кебеде). Сглобява за мъжа не само любовта му, но и колелце по колелце ценен механичен говорещ робот от ХVІІ в., автоматон. Торнаторе работи с чувства на едри късове, обратът е през визиони и скокове във времето, стилът стига оперно кресчендо. Насладата е не в логичността на криминалната конструкция (разгадката прозира в цялата последна трета), а в изящния жест при поднасянето й.

И в изкуството, и в живота, има моменти на неизбежна имитация - важното е чувствата да се истински, казва Торнаторе.

Накратко

Красив и бавен филм, поглъщащ като старомоден роман.

Оценка

*** и 1/2 от 5

Сюжет

Джефри Ръш е най-търсеният арт-оценител в света, живее в луксозно-стерилен и заключен за хората свят. Мистериозна млада жена, богата наследница, го кани в ренесансовата си вила, изкушава го с отсъствието си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

33 коментара
  • 1
    pavla avatar :-?
    ПАВЛА

    Предварително знам, че ще ми хареса.

  • 2
    srn avatar :-|
    Станислав

    До коментар [#1] от "ПАВЛА - సటోరి": И аз такова усещане получих, щом прочетох рецензиите за филма. ;) Не намерих време да го гледам последния уикенд, но смятам да наваксам в близките дни.

  • 3
    interrobang avatar :-|
    Питанка

    Филмът е невероятен.

  • 4
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    До коментар [#2] от "Станислав - #ходетесибе!":
    До коментар [#3] от "Питанка":
    Явно ще се гледа. А после може да го обсъдим.

  • 5
    4itatel avatar :-|
    Elena Dimitrova

    Е как!Il GRANDE TORNATORE!

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Звучи ми интересно ...

  • 7
    contxt avatar :-|
    conTXT

    Филмът е много приятно бягство в дебрите на истинското кино. Оценката 3,5 от 5 е меко казано идиотска.

  • 8
    torbesh avatar :-|
    Торбеш

    Филмът е хубав, гледайте го!
    Отделни епизоди са за повторно и десеторно гледане.
    Майсторска работа.

  • 9
    v_l avatar :-|
    v_l

    Финала е абсурден и въобще не се връзва с останалото.
    Иначе като игра и атмосфера е 6+

  • 10
    chiefbromden avatar :-|
    SSS

    До коментар [#7] от "conTXT":

    Наистина оценката е повече от идиотска. Да пишеш 3.5 на филм, сниман по този начин е някакво недоразумение. Авторът явно има други представи за киното.
    Филмът е страхотен, а Торнаторе за сетен път показва класа и талант.
    Гледайте!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK