С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 дек 2019, 9:16, 3094 прочитания

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Премиерата на втория пълнометражен игрален филм на Светла Цоцоркова "Сестра" беше през септември в конкурсната програма "Нови режисьори" на фестивала в Сан Себастиан, откъдето си тръгна със специалната награда на журито. Последваха наградата на младото жури на ФИПРЕССИ от фестивала във Варшава и награда за операторско майсторство и награда на СБФД от "Златна роза". Наскоро филмът спечели голямата награда на фестивала в Котбус, с аргумента че "това е магичен портрет на едно семейство, богат на социални и интимни конфликти, изграден с впечатляващи визуални изразни средства".

За Светла Цоцоркова киното е улавяне на човешките емоции и превръщането им в картини и звуци. Признава, че моделите в изкуството трябва да се познават. "Как са скроени, ушити, изгладени, какви са десените и материите им. Следването на утвърдени модели рано или късно те кара да започнеш да произвеждаш конфекция. Но все пак – най-добрите филми не са облечени дори и по поръчка. Те са голи. Душата на авторите им е оголена. Искреността е единственото, което ни изкарва от света на конфекцията."


Тя вярва в съвършенството на сценарния текст и посвещава много време на редакции. Разказва, че винаги първият вариант остава далеч назад, превръща се в отправна точка. Когато усети, че персонажите й заживяват собствен живот, в който те сами подсказват своите следващи реакции и действия, вече е убедена, че е близо до истината. В лицето на Светослав Овчаров е намерила "търпелив съавтор". Вглъбяват се в простички сюжети, които се занимават с копнежите (нагоните) и липсите (егото) в живота на своите персонажи. И дебютният "Жажда" (2015), и настоящият й филм "Сестра" (2019) се спускат в дълбините на човешката душа и се разполагат на територията на камерните психологически драми. Сценарият на "Сестра" е написан специално за Моника Найденова, чиято първа роля в киното в "Жажда" й донесе награда за най-добра женска роля от Българската филмова академия (2016). Нейното присъствие в "Сестра" е отново ярко, живо и автентично. Чрез персонажа на Райна Светла разказва за своята собствена склонност към митомания, към доизмисляне на реалността. Занимание, на пръв поглед невинно, но във филмовия сюжет тракигомичните лъжи на младото момиче са на път да разрушат света на нейното семeйство (Светлана Янчева – майка; Елена Змяркова – сестра; Асен Блатечки – приятелят на сестра й). Постепенно отношенията им се оголват и моделират наново. Докато не излезе истината. Режисьорката разполага фигурите на своите героини в малко провинциално градче, откъдето те мечтаят да се махнат. И нищо не им е чуждо – и работата, и лъжата, и ревността, и любовта, и прошката.

Илюстрация



Светла Цоцоркова вплита спомени от своето детство и в двата си филма, най-вече усещането за непрестанен труд: в "Жажда" героите перат и простират дрехи и чаршафи от близките хотели в своята скромна къща, построена на хълм, а в "Сестра" трите жени сами копаят глината и изработват фигурки, които продават в малко дюнкянче насред околовръстния път. Разказва, че е израсла сред хора, които изкарват прехраната си с тежък физически труд. "Дядо ми ставаше в четири, баба ми в пет, а мен като дете ме вдигаха в пет и половина. Най-важното за тях беше да се свърши Работата. Независимо дали ставаше дума за дялане на камъни, пренасяне на дърва или варосване на бордюра пред къщата. Сигурно оттам ми е останало уважение към всеки, който си върши отлично работата: майсторът Станимир, който завари оградата на къщата ни "с поглед", Даниел Баренбойм, който кара 117 музиканти на сцената на Берлинската филхармония да дишат като един, или рибарят, който корми риба с едно движение на палеца си."



За Светла визията е особено важна и отделя голямо внимание върху избора на места за снимки, върху гледните точки и изграждането на кадъра. И в двата си филма работи с талантливия млад оператор Веселин Христов. В "Жажда" се стремят да постигнат цвета на изгорялата трева, а в "Сестра" – този на глината, с която работят персонажите. Лицата на героите и в двата филма са озарени в охра, а природните елементи допринасят за изграждането на ярка символика.

Светла работи с едни и същи актьори, с които претворява сходни, архетипни образи. За нея репетициите не са важни, разчита на това, че е избрала актьори, които бързо вникват в динамиката на образа. Разказва, че на снимките на "Сестра" е чула Асен Блатечки да говори със Светлана Янчева: "Нали разбра, трябва да не играем нищо, това се иска от нас!" Режисьорката хем се зарадвала, хем се уплашила: "Ами ако артистите "недоиграят"? Но с добри актьори всичко си идва на мястото. И на Асен, и на Светлана "да не играят нищо" им се получава."
Докато "Жажда" е направен със субсидията за дебютен филм на НФЦ, "Сестра" е изцяло независим, което налага основният творчески екип да участва безвъзмездно. Определя го като най-скъпия филм, който е правила, защото "никой не може да оцени помощта на приятелите".

Признава, че всеки филм е труден посвоему. "В първия се страхувах от това, което не зная, а във втория – от това, което вече знам. Когато приключихме "Жажда", си мислех, че най-трудното е минало, а като завършихме "Сестра", вече знам, че най-трудното предстои."

Българската премиера на "Сестра" предстои през март, в рамките на международния "София филм фест".

Капитал #50


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Блажка Димитрова 20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

24 яну 2020, 2284 прочитания

Берлинска ръченица 1 Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

24 яну 2020, 2285 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
So 2010s: Албена Шкодрова

Обществото ни, в кривия микроскоп на социалните мрежи, се олюляваше като шизофренна ламя

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10