Еноти в нужда се познават
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Еноти в нужда се познават

Миро

Еноти в нужда се познават

Запознайте се с енотите, които се грижат да получите веднага най-необходимите за вас продукти и то без да излизате от дома си

4918 прочитания

Миро

© Еноти


Онлайн супермаркетът "Еноти" стартира официално от май 2013 г. , когато Цани (36 г.), Миро (25 г.), Росен (35 г.) започват да разнасят поръчки на продукти из София. Преди това сa имали няколко пробни доставки за приятели и познати с цел да тестват системата. Цани разказва как започва всичко – по време на магистратурата им преди години съчетали работа с често пътуване до Сърбия и Хърватска, за да присъстват на лекции. "По един от предметите имахме казус за английски онлайн магазин. И си казахме – това е чудесно предложение за нас, при пълната ни програма да спестим малко време. Потърсихме и не открихме в България да се предлага такава услуга. Както се досещате решихме сами да си помогнем."

Започнали да мислят върху име, което да говори повече за характера на услугата, така че да не се кръстят като поредният интернет "нещо" магазин или супермаркет. "Мислихме, че докато хората се занимават с нещо приятно, някой друг ще обикаля рафтовете, ще пазарува, ще носи торбите, ще доставя до дома и въобще ще отмята много задачи", обяснява Росен. "Тогава се сетих за първия магнит, който си купих от една студентска бригада. На него има изобразен енот, с престилка, който пере и надслов "Бог ме е поставил на тази Земя, за да свърша определен брой задачи. Към днешна дата съм толкова изостанал, че никога няма да умра!" След споделянето на тази история всички бяхме единодушни, че вечно заетите еноти могат да ни дадат отличаващо се име, което е в едно представително за нашата дейност и весело като нашия темперамент".

Разговаряме с тримата "еноти", които ни разказват как се е развило тяхното бизнес начинание.

Каква е целта на Enoti.bg и кои са потребителите, към които насочвате сайта?

Росен: Основната цел на enoti.bg е да спести ценно време на хората. В днешното забързано ежедневние всеки от нас иска да има малко повече време за себе си, семейството и приятелите. От тази гледна точка имаме малко демографско и повече поведенческо таргетиране. С прости думи – ориентирани сме към столичното население и домакинства с доходи над средните за страната поради цените ни, които гледаме да са близо до тези на градски супермаркет. Успоредно с това вярваме, че хората, които най-много ще оценят услугата ни, са измежду тези, които работят повече, или имат семейства или имат хобита, на които обичат да посвещават своето свободно време. Когато направихме първоначалното си проучване разбрахме, че в София седмичното пазаруване отнема до 90 минути. Е, защо всеки от нас да не прекарва този час и половина в по-приятни занимания? Ако трябва да отговоря с едно изречение за кого е enoti.bg, бих казал, че е за хората, които ценят личното си време.

На страницата си сте посочили, че не сте просто магазин, а предлагате услуга – бихте ли ни обяснили каква точно е концепцията ви да излезете извън поредния сайт и с какво се различавате?

Цани: На практика ние съвсем не сме магазин. Честно казано така казваме на хората, когато ни питат, защото по-лесно разбират какво предлагаме. Ние имаме списък с продукти, които можем да доставим за седмичното пазаруване. Ние нямаме склад, а договорка с магазини и дистрибутори за закупване на тези продукти от тях. Ние сме като добрия съсед – казвате ни какво искате да напазарувате и за удобство ние го правим вместо вас и го доставяме до входната врата. В този смисъл това е услуга. Услуга за спестяване на време.

Росен: Има няколко неща, които вярваме, че правим по-добре. Между тях са интуитивното изживяване на сайта, приветливото обслужване, може би най-богатият асортимент и изборът на удобно време за доставка. Успоредно с това една от най-големите ни инвестиции е за специализиран автомобил за разнос на хранителни стоки, който може да поддържа нужната температура. Когато интервюирахме потенциални потребители, много майки ни казаха, че има продукти като месо, за които трябва да имат гаранция за правилното съхранение и доставка. Това е нещо, което хората трябва да проверяват ако поръчват онлайн. Дали наистина всички тези фактори ще се възприемат като наши конкурентни предимства, ще оставим потребителите да преценят.

Как се случва пазаруването стъпка по стъпка, колко време отнема доставката? Как правите селекцията на артикулите, с какво се съобразявате при техния подбор и защо именно тези секции?

Цани: Подобно на повечето онлайн магазини имаме стандартна регистрация, избор на продукти и поръчка. Отличават ни няколко неща. Първото е портфолиото – старали сме се да има изключително разнообразие за седмичното пазаруване и за домашния кабинет. Другото е доставката – за да имаме добри цени, сравними с тези на градските супермаркети ние не ползваме склад, а пазаруваме за хората в деня на доставката. Това спестява много потенциални разходи, които биха увеличили цените. В същото време сме подсигурили хората сами да избират удобен час за доставка. За удобство на клиентите сме разписали как се поръчва стъпка по стъпка и с визуализация на отделна страница.

Какво сте си обещали да не предлагате никога?

Миро: Лошо обслужване. Смятаме, че няма перфектен бизнес или услуга. Осбено когато е като нас, в етап на прохождане. В момента и в бъдеще постоянно ще търсим обратна връзка и ще се учим от поръчките, работата с нашите доставчици и обслужването на клиентите. Това че сме "млади" и малки като компания ни позволява да сме гъвкави - говорим със всеки нов клиент. Ако пожелаят, дори помагаме технически за подбора на първата кошница. Имали сме случаи, в които се оказва, че не можем да доставим всички артикули, поради липси при нашите търговски партньори. За такива случаи сме въвели практика да се обаждаме и да предлагаме алтернатива – досега винаги хората са оставали доволни.

Как събрахте екипа, който го поддържа? Колко човека сте, как сте разпределили задълженията си?

Цани: В момента по enoti.bg работим 6 човека. Нашият екип е разнороден и така се получи, че се допълваме взаимно. На практика сме разпределили области като програмиране и дизайн на сайта, за които се грижат Крис и Гео, аз отговарям за разработване и поддръжка на функционалности и актуализации, Мая отговаря за правни и финансови въпроси, Росен за маркетинг и продажби и последно, но може би най-важно – ежедневното обслужване на клиенти, за което се грижи Миро.

Росен: Дълги са историите и може да излезем допълнтелно на кафе да разкажем, ако сте си напазарували вече ;) но основната група се запознахме докато учихме за магистратура в Котругли. С Крис и Гео бях работил преди и освен професионализма си ни спечелиха за каузата с ведро настроение и хумор – наистина е удоволствие да се работи с тях. За най-важната роля търсихме препоръчан, млад, оптимистичен, любезен и ентусиазиран човек и го намерихме през приятели. О, забравих да кажа и много здрав – все пак Миро доставя до вратите най-тежките поръчки в София. (смее се)

Кои бяха основните трудности, с които се сблъскахте при реализацията?

Росен: Да признаем по техническата част и дизайна трудности пред Крис и Гео няма. По-скоро отнемат време, за да станат добре. Основното предизвикателство, с което се сблъскваме, е да спечелим доверието на хората за първа поръчка. На този етап се финансираме със средства, които сме вложили от наши спестявания. Както се досещате, не можем да се мерим с рекламните бюджети на търговските вериги. От тази гледна точка се борим партизански да запознаем възможно най-много хора с нас и нашата услуга. Вярваме, че след като пробват пазаруване и доставка от enoti.bg веднъж, хората сами ще преценят доколко удобно е за тях и колко често да се възползват. А и дали да ни препоръчат на познати... Първото впечатление е истинският тест за нас.

Какви се плановете ви за развитието на enoti.bg?

Росен: В момента предлагаме изключително голямо разнообразие от пакетирани продукти за седмичното пазаруване на едно домакинство. В отговор на запитвания на наши клиенти вече може да се похвалим, че предлагаме прясно месо, риба и плодове и зеленчуци, които се продават на грамаж.

С какво сте занимавахте, преди да стартирате сайта?

Цани: От 7 години се занимавам с управление на уеб проекти, а през последните няколко години с развиването различни на онлайн бизнеси. Миро: Докато учих няколко години, работих в сферата на мобилните комуникации. Основно работа с клиенти в магазин на един от операторите. Оттам се научих да общувам с потребителите, което ми помага в момента.

Росен: След като се дипломирах, съм работил на различни позиции в отдели маркетинг и продажби в международни и български компании. Всички са в сферата на бързооборотните стоки и в тази връзка съм контактувал с, презентирал пред и разработвал промоции и програми за дистрибутори и търговски вериги по няколко пъти на година.

Занимавате ли се с нещо друго извън сайта? Какво привлича любопитството ви?

Росен: Да признаем от нас само Миро се занимава изцяло с енотите. Всички други работим основната си работа и помагаме според проектите, които са на дневен ред. Ха, сега се сещам, че първоначално искахме да предложим тази услуга, за да може ние самите да се възползваме и да имаме повече свободно време (смее се) Аз в момента преподавам маркетинг към Американския Университет в Благоевград и уча за докторантура. Баща ми има такава титла и се боря да го догоня.

Цани: Аз продължавам да се занимавам с управлението на проекти в уеб агенция "Меджик Сълюшънс". Извън това гледам да отделям възможно най-много от свободното си време на различни видове спорт, културен и планински туризъм из България.

Очевидно вие се ориентирате към пазаруването през интернет. Как се развива електронната търговия в България според вас? Какво бихте казали/ препоръчали на потребителите, които все още се притесняват да поръчват така?

Цани: Постоянно изникват онлайн магазини, които предлагат разнообразни услуги от ежедневието. Хората все по-уверено и смело използват тези услуги. Удобството на електронното пазаруване и изгодните оферти са основните критерии, които ще продължат да привличат все повече онлайн потребители. В България се наблюдава тенденция за плащане на онлайн поръчки кеш при доставка. За нас това е доказателство, че хората имат тепърва да възприемат и следват навиците на западните общества. В Англия и Германия пазаруването по интернет е широко разпространено и завзема все по-значителни дялове от общата търговия достигайки около 11%.

Цани
Фотограф: Еноти
Росен
Фотограф: Еноти

Онлайн супермаркетът "Еноти" стартира официално от май 2013 г. , когато Цани (36 г.), Миро (25 г.), Росен (35 г.) започват да разнасят поръчки на продукти из София. Преди това сa имали няколко пробни доставки за приятели и познати с цел да тестват системата. Цани разказва как започва всичко – по време на магистратурата им преди години съчетали работа с често пътуване до Сърбия и Хърватска, за да присъстват на лекции. "По един от предметите имахме казус за английски онлайн магазин. И си казахме – това е чудесно предложение за нас, при пълната ни програма да спестим малко време. Потърсихме и не открихме в България да се предлага такава услуга. Както се досещате решихме сами да си помогнем."

Започнали да мислят върху име, което да говори повече за характера на услугата, така че да не се кръстят като поредният интернет "нещо" магазин или супермаркет. "Мислихме, че докато хората се занимават с нещо приятно, някой друг ще обикаля рафтовете, ще пазарува, ще носи торбите, ще доставя до дома и въобще ще отмята много задачи", обяснява Росен. "Тогава се сетих за първия магнит, който си купих от една студентска бригада. На него има изобразен енот, с престилка, който пере и надслов "Бог ме е поставил на тази Земя, за да свърша определен брой задачи. Към днешна дата съм толкова изостанал, че никога няма да умра!" След споделянето на тази история всички бяхме единодушни, че вечно заетите еноти могат да ни дадат отличаващо се име, което е в едно представително за нашата дейност и весело като нашия темперамент".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK