10 до 10: Веден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

10 до 10: Веден

Веселин, Теодора, Тинка и Даниела

10 до 10: Веден

"Малкият екип от десетина човека работи по-стегнато, защото добрите резултати водят до повече бонуси и за самите тях", твърди Веселин Григоров, собственик и управител на най-известната борса за животински храни и аксесоари "Веден"

16705 прочитания

Веселин, Теодора, Тинка и Даниела

© Михаил Новаков


Веселин Григоров разказва с хладнокръвно спокойствие за най-трудните моменти в 23-годишната история на своя бизнес. Собственикът на фирма "Веден" се изправя пред първата си сериозна дилема на 25 през мрачната 1992 г., докато работи в перспективна немска фирма и трябва да реши дали да се захване с малък семеен бизнес, отчасти за да помогне на своя баща, който губи работата си в държавния институт по месопромишленост. "По онова време магазините бяха празни, нямаше храна за хората, а ние решихме да произвеждаме храна за домашни любимци. Рискът беше голям, банките не отпускаха кредити и трябваше да вложим всички семейни спестявания в закупуването на машини за производство на замразени храни и консерви – хладилни камери, месомелачки, пълначни машини, автоклави за варене, затварячки." По същото време семейството на Григоров се сдобива и с реституиран имот на бул. "Витоша", където отваря първия частен зоомагазин в София. "Баща ми се нуждаеше от по-млад човек със свежи идеи, за да разработи бизнеса, но въобще не беше лесно. През 92-ра бяхме само аз, баща ми и продавачката. Той се занимаваше с производството, аз поех пласмента на храните и управлението на магазина. Нощем пътувах, за да зареждам суровини от държавните месокомбинати, които бяха пред закриване. Всичко, което изкарвахме от магазина, влизаше обратно в производството. Бяха интересни времена." Нарастването на броя зоомагазини в страната ги кара да направят и склад за цялата продукция, която се внася или произвежда у нас по онова време. "Много ми помогна едномесечната специализация към американското министерство на земеделието, защото успяхме да видим всички развойни и научноизследователски центрове и заводи в Америка и минахме пълен курс по маркетинг на храни за домашни животни, за да се опитаме да въведем тези практики и в България."

Европейските изисквания към месопреработвателната промишленост и фабриките за храна за домашни любимци обаче изискват прекалено голяма инвестиция в съществуващата база, затова Григоров закриване собственото производство и се съсредоточава само върху дистрибуцията на храни и аксесоари. Борсата "Веден" съществува от 1998 г. и се конкурира с още два склада. "Хубавото е, че те са вносители и предлагат приоритетно своите стоки, докато ние се стремим да предлагаме всичко ново на пазара." Фирмата се възползва и от програма Jeremy, за да отвори ветеринарна аптека за лечебни храни, антибиотици и препарати за вътрешно и външно обезпаразитяване, които не могат да се продават свободно навсякъде. "Нисколихвените кредити са в пъти по-изгодни от останалите инвестиционни продукти, има достатъчно европейски програми за стимулиране, стига човек да има желание да търси, да се информира и да намери най-подходящото решение за своя бизнес. Спестените пари от лихви ги влагаме в развитието на фирмата."

Понастоящем борсата предлага над десет хиляди артикули и храни, като броят се увеличава непрекъснато. Григоров планира разширяване на складовата база в кв. "Хаджи Димитър" и наемането на търговски представител, за да може да предлага адекватно целия асортимент. Напоследък най-много се търсят комплектите за обучение на кучета, тъй като има недостиг на квалифицирани треньори и достатъчно информация в интернет. "Търсят се и всякакви играчки за по-екзотичните скъпи папагали. Определено има увеличаване броя на подобни домашни любимци въпреки строгия режим за внос." От миналата година работи и онлайн магазин с безплатна доставка до 24 часа. "Развиваме го постепенно, защото хората са свикнали да си кажат проблемите, да питат и да получават пълна информация и много внимание. В нашия бранш е много трудно без жив контакт. Бих посъветвал всеки, който започва какъвто и да било бизнес, да заложи на този подход с оглед по-доброто представяне на продукта."

Специфичният характер на този бизнес изисква отлични познания за нуждите на домашните любимци по съвсем обективни причини – кучетата не могат да си кажат каква храна искат да ядат, съответно всичко е в ръцете на техните стопани и консултантите на "Веден". Служителите на фирмата минават през шестмесечно обучение и специализация, преди да започнат да работят с клиенти, както и през такова за различните вносители, за да се запознаят с всички нови продукти. "Познаваме се помежду си много добре, знам проблемите им и се опитвам да им ги решавам, доколкото ми позволяват възможностите, защото вярвам, че в противен случай служителят няма как да се съсредоточи върху работата и да я върши с желание. Даваме краткосрочни заеми, материално стимулиране и премии за всеки официален празник според резултатите, помагам им с облекло и с контактите, които имам. Стремя се да поддържам добро заплащане над средното в този бранш." Проблемите се решават в движение и в рамките на добрия тон. Малкият екип предполага и по-голямо делегиране на отговорности, което стимулира персонала да работи по-добре. "Амбицирани са да работят по-стегнато, защото знаят, че доброто стиковане помежду им води до по-добри резултати за фирмата и повече бонуси за самите тях."

Борсата за кучешки храни и аксесоари "Веден" е на ул. "Кочо Честименски" 7. Ветеринарната аптека е на ул."Васил Петлешков" 34. Онлайн магазинът на фирмата е на bganimals.com

Веселин Григоров разказва с хладнокръвно спокойствие за най-трудните моменти в 23-годишната история на своя бизнес. Собственикът на фирма "Веден" се изправя пред първата си сериозна дилема на 25 през мрачната 1992 г., докато работи в перспективна немска фирма и трябва да реши дали да се захване с малък семеен бизнес, отчасти за да помогне на своя баща, който губи работата си в държавния институт по месопромишленост. "По онова време магазините бяха празни, нямаше храна за хората, а ние решихме да произвеждаме храна за домашни любимци. Рискът беше голям, банките не отпускаха кредити и трябваше да вложим всички семейни спестявания в закупуването на машини за производство на замразени храни и консерви – хладилни камери, месомелачки, пълначни машини, автоклави за варене, затварячки." По същото време семейството на Григоров се сдобива и с реституиран имот на бул. "Витоша", където отваря първия частен зоомагазин в София. "Баща ми се нуждаеше от по-млад човек със свежи идеи, за да разработи бизнеса, но въобще не беше лесно. През 92-ра бяхме само аз, баща ми и продавачката. Той се занимаваше с производството, аз поех пласмента на храните и управлението на магазина. Нощем пътувах, за да зареждам суровини от държавните месокомбинати, които бяха пред закриване. Всичко, което изкарвахме от магазина, влизаше обратно в производството. Бяха интересни времена." Нарастването на броя зоомагазини в страната ги кара да направят и склад за цялата продукция, която се внася или произвежда у нас по онова време. "Много ми помогна едномесечната специализация към американското министерство на земеделието, защото успяхме да видим всички развойни и научноизследователски центрове и заводи в Америка и минахме пълен курс по маркетинг на храни за домашни животни, за да се опитаме да въведем тези практики и в България."

Европейските изисквания към месопреработвателната промишленост и фабриките за храна за домашни любимци обаче изискват прекалено голяма инвестиция в съществуващата база, затова Григоров закриване собственото производство и се съсредоточава само върху дистрибуцията на храни и аксесоари. Борсата "Веден" съществува от 1998 г. и се конкурира с още два склада. "Хубавото е, че те са вносители и предлагат приоритетно своите стоки, докато ние се стремим да предлагаме всичко ново на пазара." Фирмата се възползва и от програма Jeremy, за да отвори ветеринарна аптека за лечебни храни, антибиотици и препарати за вътрешно и външно обезпаразитяване, които не могат да се продават свободно навсякъде. "Нисколихвените кредити са в пъти по-изгодни от останалите инвестиционни продукти, има достатъчно европейски програми за стимулиране, стига човек да има желание да търси, да се информира и да намери най-подходящото решение за своя бизнес. Спестените пари от лихви ги влагаме в развитието на фирмата."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK