С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Advertorial

31 авг 2016, 16:20, 3665 прочитания

XII Международен музикален фестивал "Моцартови празници - Правец 2016"

Запазена марка за иновции в рамките на традициите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Публикацията е част от платеното съдържание в Капитал Light.

Автор: Юлияна Караатанасова

Летните фестивали у нас – за удоволствие и радост на публиката, все повече се разрастват, застъпвайки иновативни проекти и идеи в своите програми. Това важи в пълна сила за Международния музикален фестивал "Моцартови празници"-Правец `2016, който се проведе за дванадесети път от 16 до 20 август. Петте фестивални дни и вечери бяха изпълнени със събития за малки и големи, сред които оперни, симфонични, танцови и джаз концерти, детски концерт, куклен театър. Утвърдени имена от световните музикални сцени, млади оперни певци, камерни класически и джаз формации, Симфоничният оркестър на БНР, оркестърът и балетът на Русенската опера, оркестърът и хорът на Старозагорската опера, бяха сред поканените участници. Основната сцена по традиция бе на езерото пред хотел РИУ Правец Ризорт. За първи път домакините предоставиха зала "Правец" на хотела за камерните синкретични спектакли с музика, театър, балет и мултимедия – запазена марка на форума, по идея на г-жа Христина Ангелакова, които от година на година все повече изумяват с оригиналност, находчивост и много правостоящи зрители. В залата на читалище "Заря 1895" детската аудитория изпита истинско удоволствие от кукления театър с участието на Моцарт – патрон на фестивала и куклите, с интересната им история за музикалните инструменти. Заключителният оперен спектакъл "Лучия ди Ламермур" на Старозагорската опера се състоя на площада пред Община Правец. Както досега, подбраните събития се организират от Сдружение "Моцартови празници Правец 04" с подкрепата на Община Правец и Министерството на културата. Генерален спонсор Тера Тур Сървис.

260-тата годишнина от рождението Волфганг Амадеус Моцарт увенча откриването на първата музикална вечер на 16 август. Изпълнението бе на Симфоничния оркестър на БНР, пианистите Георги Черкин и Виктория Василенко, както и диригента на Диан Чобанов, който изпълни и партията на третото пиано в Концерта за три пиана и оркестър в изцяло Моцартовата програма. Предшестван от увертюра "Така правят всички", която композиторът изгражда върху контрастни жизнерадостни и драматични мотиви като квинтесенция на едноименната опера, Тройният клавирен концерт в сол мажор се превърна в бижуто на вечерта. Талантливите пианисти с вярно чувство за стил и перфектна техника, изразиха светлината в музиката на Моцарт. Симфония № 36 в до мажор (Линц), датираща от 1783 година, прозвуча в интерпретацията на Радиосимфониците и диригента Чобанов с характерната за класическия стил чистота, баланс, прозрачност, сила.

На 17 август от 11 ч. в зала "Правец", със спектакъла "Шекспир е жив" в партньорство с Британския съвет в България, бяха отбелязани 400 години от смъртта на Уилям Шекспир. Монолози от драми и сонети на великия английски драматург и поет изпълниха Бойка Велкова, Валентин Ганев и Владимир Зомбори – и тримата актьори бяха безупречни като присъствие, внушение, майсторство, превъплъщение. Режисурата на Христо Симеонов бе стилна, ненатрапчива, с елегантни преходи между актьорските изяви и музикалните изпълнения на Пламен Бейков, под клавирния съпровод на Румен Цанов. Музиката от времето на Шекспир директно пренесе публиката в епохата на великия гений, а самият той, като глас и образ, присъства от екрана на мултимедията като невидим, но осезаем актьор от спектакъла. Красиви костюми от Шекспирово време, приказно осветление и на финала – вълнуващ откъс от "Ромео и Жулиета" на Чайковски, в изпълнение на солисти на балета на Държавна опера-Русе (Весела Василева и Стоян Фъртунов в ролите на Жулиета и Ромео) с хореография на Силвия Томова, развълнуваха дълбоко многобройната публика. Би било прекрасно, ако "Шекспир е жив" бъде показан на много други сцени у нас, макар и като запазена марка на "Моцартови празници".

Не по-малко иновативно, стилно и вдъхновено, бе матинето в същата зала на 19 август от 11 ч. под надслов "Вино, поезия, дегустация с голяма доза любов" – режисура, сценична аранжировка и костюми на Денис Иванов, който е и талантлив певец - баритон. Заедно със сопраното Даниела Караиванова той изпълни дует на Дон Жуан и Церлина из операта "Дон Жуан" на Моцарт под съпровода на пианиста Румен Цанов. В спектакъла бяха включени откъси от операта "Лястовичката" на Пучини, ария на Мюзета из "Бохеми", "Перикола" на Офенбах и др. Актьорите Биляна Петринска и Даниел Цочев влязоха в ролите на Нея и Него с любовните стихове на Евтим Евтимов. Адмирации за вокалната интерпретация на Петринска, овладяла не само основите на вокалната техника, но и доста повече тънкости, за което биха й завидяли професионалните оперни певици. С много финес, очарование и находчивост Адриана Гюзелев представи отбрани вина, в контекста на спектакъла. А шармантният балетист Александър Александров постави финалния шрих в типично френски стил.

Оригинално, силно въздействащо и провокативно бе и отбелязването на 400 години от смъртта на и Мигел Сервантес в последния фестивален ден, 20 август от 11 ч. Във фоайето пред зала "Правец" бе представен "Дон Кихот в музика, балет и картини...", с подкрепата на Посолството на Кралство Испания у нас. Фрагменти из операта "Дон Кихот" на Масне изпълниха Делян Славов - бас и Бисер Георгиев - баритон. Вокалното и актьорско пресъздаване на образите на Дон Кихот и Санчо Панса очарова публиката, която по-късно получи възможността да погледне на тях и от друг ъгъл – чрез интерпретацията на Орлин Горанов и актьора Мариан Бачев, този път в откъси из бродуейския хит – мюзикъла "Човекът от Ла Манча" от Дейл Васерман, Мич Лей и Джо Дариън. Актрисата Елена Атанасова като Дулсинея пресъздаде циничния и провокативен образ на Дамата на сърцето на Рицаря на печалния образ. В силен контраст, превъзходно изигран от Бачев, бе комичният образ на Санчо Панса и наивно-трагедийният на Дон Кихот, пресъздаден успешно от Орлин Горанов, със сериозните музикални и певчески предизвикателства на партията. Между двете вокални изпълнения изкуствоведката Бисера Йосифова говори за Дон Кихот по Унамуно в творчеството на Николай Майсторов, на фона на мултимедийно представяне на неговата "страховита графична живопис". И отново феерични и огнени изпълнения на балета на Държавна опера–Русе, с фрагменти из балета "Дон Кихот" от Лудвиг Минкус възпламениха публиката.

За първи път в досегашната история на фестивала, музика изпълнена "на живо" и спорт се сляха в едно цяло край басейна на открито в комплекса на хотела. На 17 август от 17 часа деца и възрастни се възхитиха на красотата в шоуто на очарователните момичета от отбора по синхронно плуване от Спортен клуб "Левски Спарта 2000". Танцовите миниатюри, съпроводени от ярки цветя, чадъри и красиви водни фигури, оставиха без дъх малки и големи. Неповторима музикална атмосфера създаде професионалната интерпретация на камерни произведения, вдъхновени от водата на композитори като Дебюси, Щраус и др. изпълнени от Quarto Quartet и арфистката Деница Димитрова. Сопраното Русалина Мочукова и тенора Николай Моцов изпяха популярни песни и арии под съпровода на пианиста Румен Цанов. За доброто настроение се погрижи и водещият Владимир Зомбори. Представлението бе отново под режисурата на Христо Симеонов.

По повод 200 години от първото представяне на операта "Севилският бръснар" от Джоакино Росини, тя бе включена в тазгодишната програма на "Моцартови празници". На 17 август от 20.30 часа на сцената на езерото пред хотел РИУ Правец Ризорт бе представена реализацията на поредната оригинална идея на артистичния директор г-жа Христина Ангелакова – за първи път оперно-танцов спектакъл на "Севилският бръснар". Талантливият екип на Русенската опера реализира тази идея с активното участие на диригента Карло Донадио от Италия, режисьора Боян Иванов, хореографа Ангелина Гаврилова, художника на декора и костюмите Яна Дворецка. Всяко главно действащо лице, се сдоби със свой танцьор "аватар", изобразяващ с движения своя първообраз. Изключително оригинални хореографски находки на Ангелина Гаврилова (като клавесинът от тела, съпровождащ урока по музика на Розина), пластика, техника и артистизъм на солистите от балета на Русенската опера и артистите от балет "Арабеск" създадоха втори не допълнителен, а взаимопроникващ в музиката визуален план на популярната опера. Той остави зрителя в почуда, как до този момент е пропуснал да види този "така добре познат балет" – "Севилският бръснар". Като че ли композиторът е забравил да отбележи "задължителното участие" на балета в своята опера, чиято музика е толкова жестово изразителна, ясна, бликаща от веселие. Хореографската картина направи излишно наличието на декори. Затова Яна Дворецка се съсредоточава в ярките костюми, подчертаващи скечовия прочит на образите и няколко червени стола, чието разместване на сцената, напомня очарователната бъркотия в сюжета, пренареждаща наново и наново действащите лица и взаимоотношенията им като неподлежащ на завършване пъзел.

Мецосопраното Петя Петрова, в ролята на Розина, доказа за пореден път класата си на певица от международната сцена – безупречна вокална техника, красив тембър блестящи колоратури. Алек Аведисян като Фигаро, вокално и актьорски се представи на високо ниво, както и Назар Тацишин от Украйна като Алмавива, чийто интересен метален тембър при наличие на още по-овладяна вокална техника открива интересeн репертоар пред него. Гергана Ряшева създаден адекватен образ на Берта. Басите Момчил Миланов (Дон Базилио) и Пламен Бейков (Доктор Бартоло) показаха вокално и актьорско майсторство и умела скоропоговорка, характерна за стила на Росини. Сполучливи бяха дуетите и ансамблите, с изключение на финалната сцена на второ действие, където солистите бяха затруднени от режисьорското решение, изискващо груповото им преместване по сцената в кръг. Синхронното движение разсейваше вниманието им от прецизното изпълнение, което, освен че е в бързо темпо, никак не е лесно и вокално. Така при тази повишена трудност, неминуемо се получи разминаване между певците. Въпреки малките неудачи, спектакълът е високо постижение на екипа, участвал в реализацията му.
В посветения на джаза в класиката трети фестивален ден – 18 август, под мотото "Всичко е джаз", зала "Правец" в хотел РИУ Правец Ризорт приюти ценители от всички възрасти от 11 ч. Сутрешно матине "Джаз за деца и възрастни с Венци Благоев" с участието на известния ни тромпетист Венци Благоев, Станислав Арабаджиев пиано, Димитър Благоев китара, Веселин Веселинов-Еко – контрабас, Невилиян Гемижев кларнет, Невена Григорова барабани, Павлета Семова вокал създадоха еуфорично настроение у децата. Те смело бъркаха във вълшебните куфарчета пълни с музикални инструменти и се включиха със свои импровизации в интерпретацията на професионалистите. Уникалното шоу, което запознава публиката с различни стилове на джаза, популярни детски песни в джаз аранжименти, класически и фолклорни произведения, предизвика усмивки у възрастните и откри нови хоризонти пред най-малките.

Много настроение донесе и вечерта с изпълненията на Военния биг бенд – Стара Загора с диригент кап. Цветомир Василев. На сцената на езерото пред хотел РИУ Правец Ризорт се качиха още солистите Русалина Мочукова, Марина Господинова, Николай Моцов, Цветомир Цанков, Благовеста Косева, Венцислав Благоев тромпет, Теодор Петков пиано, ученикът от Националното училище за музикални и сценични изкуства в Стара Загора – Мариан Божидаров кларнет, Стефан Георгиев тромпет, Вокална формация "Нова музика" – Горна Оряховица с художествен ръководител Аделина Колева.

На 19 август от 11 часа, детската програма се прехвърли в залата на читалище "Заря 1895" в Правец със спектакъла "Алегро виваче или Когато куклите танцуват". С много хумор и талант актьорите от Държавния куклен театър – Варна, Диана Цолевска, Галин Гинев, Вера Стойкова, Боян Стоянов, Стоян Стоянов, разказаха на малките зрители за Моцарт, неговата музика и непослушните кукли зад кулисите на театътра, които свирят на различни музикални инструменти, танцуват с пачките на балерините или обличат костюмите на актьорите. Адмирации за атрактивния и забавен начин да бъдат запознати децата с популяни творби на Моцарт, Чайковски, Паганини, Вагнер и др.

VIVA IL VINO SPUMEGGIANTE бе заглавието на гала-концерт с избрани хорове, арии, дуети, ансамбли – наздравици от опери, оперети и мюзикъли. Началото обявено за 20.30 часа на 19 август се забави поради неблагоприятни метеорологични условия – проливен дъжд бе залял сцената на езерото. Въпреки трудните условия, публиката дочака възможността да чуе талантливите, предимно млади, солисти. Михаил Михаилов е тенор с чист, звънящ глас, с умение да окръгля края на фразите, придавайки им необходимата мекота и обем. В арията на Туриду из "Селска чест" на Маскани, която той изпя с хора и оркестъра на Русенската опера под диригентството на Хосе Луис Гомес, прозвуча многопластова музикална тъкан, за разлика от началото на концерта – увертюра "Сватбата на Фигаро" от Моцарт, в която ясните мелодични линии и кристалният звук, виртуозност и лекота бяха като фойерверк. В дуета на Мими и Рудолф из операта "Бохеми" на Пучини, Михалов и сопраното Таня Иванова постигнаха много сполучливо съчетание на тембри, елегантно фразиране, редуващо се предимство ту на единия, ту на другия глас, осмислени ritardando и аccelerando, фино нюансиране, предаващо вътрешната вибрация на музиката. Сопраното се представи и като кокетката Мюзета от същата опера, разкривайки богатството на своя тембър, гъвкаво владеене на гласа в красиви контрапунктични линии с щрайха. Иванова се превърна и в лейди Макбет в "Наздравица" из операта "Макбет" на Верди, разкривайки по-драматични нотки в гласовия си диапазон, уверени мелодични скокове и добър баланс с хора и оркестъра. Прочутата ария на Ескамилио из операта "Кармен" на Бизе предизвика бурни овации за баритона Веселин Михайлов, заради красивия му тембър и артистизъм. Леко удължаване на финала на фразите, би допринесъл за повече кантиленност, както и по-добрата техника – за по-малко напрежение във високите тонове. Мецосопраното Петя Петрова демострира бравурна белкантова техника в арията на паж Орсино из операта "Лукреция Борджия" от Доницети. С плътен, изравнен тембър, силен във всички регистри, съпроводена от гъвкавия акомпанимен на оркестъра, певицата постигна максимален ефект в изпълнението. Тази стабилност тя запази и в Дуета на цветята из операта "Лакме" на Делиб, където младото и по-неопитно сопрано Християна Лоизу от Кипър се постара да поддържа добрия синхрон, но не открои достатъчно тъмните и светлите нюанси в своята партия. Много сполучлива бе мултимедията с цветя, служеща за фон на този дует. Лоизу бе много по-уверена в соловото си изпълнение – арията на Кристин из мюзикъла на Ендрю Лойд Уебър "Фантомът на операта", където кристалният й тембър бе като ангелски глас от небето. Мартин Цонев в Серенадата на Дон Жуан на Моцарт постигна елегантност на кантилената, но не достатъчна звучност в тихите динамики. В рондо на Мефистофел енергичните и зловещи нотки бяха по-изявени. Повече изнасяне и отваряне на гласа биха извели още по-добре красотата на тембъра на певеца. Солистката на Музикалния театър Добрина Икономова бе в свои води с ария на Джудита из едноименната оперета на Лехар и в дуета на Ханна и Данило (с Михаил Михайлов) из "Веселата вдовица". Нейният интересен, матов глас, стабилна техника и опитност биха се допълнили с по-изявени динамични нюанси. Специален гост на фестивала и участник в концерта бе италианският тенор Пиеро Джулиачи, чието присъствие е поклон пред паметта на Гена Димитрова. Арията на Де Грийо из "Манон Леско", както и арията на Калаф из "Турандот" на Пучини бяха поднесени с много вокална култура и вникване в същността на стила на композитора.
Иструменталното изпълнение на Верустиния Щур-Овчинникова на Фантазия за цигулка и оркестър "Кармен" от Бизе–Ваксман бе забележително, с оригинални темброви находки. Интонационно, технически и динамично тази виртуозна пиеса би могла да прозвучи и по-добре в ръцете на солистката, с повече прецизност, по-пълнокръвен звук и размах. С много емоция и заряд, с ясен и премерен жест изгради музиката през целия концерт диригентът Хосе Луис Гомес от Испания. Той извади богата палитра от динамики и щрихи от инструментите на музикантите от оркестъра на Държавна опера – Русе. Майсторството му впечатли в прозрачните пианисими в Интермецото из операта "Селска чест" на Маскани, където вътрешното емоционално напрежение и широки мелодии постепенно, с много мярка и прецизност достигнаха кулминацията във финала. Блясково тържество на любовта и виното бяха Шампанска наздравица от "Прилепът" на Йохан Щраус със солисти Даниела Караиванова, Добрина Икономова и Михаил Михайлов и арията на Дон Жуан "Шампанска" в изпълнение на Мартин Цонев, хор и оркестър.
Един от най-ярките спектакли от националния оперен афиш през изминалия сезон постави заключителният акцент на Фестивала на 20 август от 20.30 часа – операта "Лучия ди Ламермур" от Доницети на Старозагорската опера. Ярък спектакъл, благодарение на добри солисти: в ролята на Лучия – Беса Лугичи от Косово, в ролята на Едгардо – аржентинският тенор Пабло Караман, Енрико – Валери Турманов, Раймондо – Пламен Кумпиков, Артуро – Александър Баранов. В тази "опера от дуети" солистите постигнаха най-много в ансамбловите номера, а Марио де Росе, гост-диригентът от Аржентина, уверено държеше динамиката на спектакъла, макар музиката да звучеше по близо до Вердиевия стил, отколкото до този на Доницети. Впечатляващи костюми на Салваторе Русо, съобразена с "площадните условия" режисура на Огнян Драганов и сценография на Димо Костадинов.
След аплаузите на публиката, на площада пред Община Правец, по традиция в чест на участниците във Фестивала, избухна грандиозна празнична заря. "Моцартови празници – Правец `2016" е поредното издание на един млад, но развиващ се фестивал, който все повече разширява кръга на своите почитатели по възраст и интереси.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Advertorial" Затваряне
Топ 3 документални филма от "Седмицата на акулите", които трябва да гледате

Летище в предконцесионно броене

Есента държавата ще преброи инвеститорите, които искат концесията на летище София. Неофициално имена на желаещи вече се появиха

Сбогом, туризъм през август!

Продължителността на туристическия сезон ще намалява в Южна Европа и ще се увеличава в Северна.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Бургаски киновечери

Фестивалът разчита на интересна концепция и богата програма

Забранената книга

Как конфискуваната от съда книга Farina за наркотрафика в Испания през 90-те години се превърна в бестселър, а сериалът по нея оглави телевизионния праймтайм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 28

Капитал

Брой 28 // 14.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Собственикът на болници Михаил Тиков купува ИПК "Родина" за 40 млн. лв., приходите на "Теленор" растат, КЗК ще разгледа новите такси на КФН

Емисия

DAILY @7AM // 18.07.2018 Прочетете