Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 ное 2014, 14:35, 2634 прочитания

Добрият доктор Смърт

Херман Кох, "Вила с басейн", прeвод от холандски БОЙКО ПЕНЧЕВ Мария Енчева, ИК "Колибри", С., 2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оправдано ли е да причиниш смъртта на човек, за когото си решил, че не заслужава да живее? Ако имате категоричен отговор на този въпрос, романът на Херман Кох "Вила с басейн" може да го разколебае. Както сънародникът му Ван Гаал реди "Ман Юнайтед", така прецизно Кох е съчетал трилър, социален анализ и трактат върху възможността за морал без трансцендентни основания. Всъщност понастоящем Ван Гаал май не се справя толкова успешно.

Това е роман, който трябва да сглоби пъзела на едно престъпление, но през гледната точка на извършителя. Героят разказвач Марк Шлосер е лекар с клиенти от средите на средната класа и артистичната бохема. Лекар, какъвто няма да видим в "Спешно отделение" или "Анатомията на Грей". Освен всичко друго Кох сякаш е искал да се подиграе с толкова модните в последните петнайсетина години филмови образи на вечно бързащи доктори, чудещи се как по най-добър начин да помогнат на пациентите си и толкова загрижени за болните, че объркват личния си живот. Марк отделя на всеки пациент по 20 минути, но само за да го мислят за грижовен и състрадателен. Всъщност болните са му досадни, а телата им предизвикват даже не погнуса (той е професионалист), а рационално обосновано презрение. Според Шлосер болестите са заслуженият резултат от прекаляването с алкохол, ядене и нетрадиционни сексуални практики. Той обаче не се опитва да вкара в здравословния път пациентите си, напротив, поощрява саморазрушението им. Всекиму своето. Любезност отвън, дарвинизъм отвътре.


В началото на романа виждаме Марк да прави евтаназия на свой смъртно болен пациент, актьора Ралф. Съвсем легално – това е Холандия. Малко по-късно разбираме, че може би Марк е направил фатална грешка още при диагностицирането на болестта. А може би не е било грешка.

Ако Марк е сдържан циник, Ралф е разпуснат чревоугодник и развратник, вакхически тип, на когото лигите буквално текат, когато гледа хубава жена. Важните неща са се случили година преди смъртта на Ралф, когато той още е пращял от здраве, а Марк, съпругата му и двете им дъщери тийнейджърки са гостували на вилата на Ралф някъде из Средиземноморието. Всъщност сюжетът отново е центриран около скритите напрежения във взаимоотношенията на две семейства от средната класа – като във "Вечерята", романът, спечелил световна известност на Кох и изстрелял го в стратосферата на големия арт бизнес. (Чу се, че самата Кейт Бланшет иска да направи режисьорския си дебют с американската екранизация на "Вечерята". Холандска вече има.)

Успехът на Кох не е случаен. Холандецът далеч не е просто поредният европеец, премерено шокиращ консервативните, добродушни американци. "Вила с басейн" предлага плавно, но безпощадно засилване на напрежението, така че от тривиални мераци и хормонални дисбаланси се наплита история, осветляваща тъмната страна на "нормалния" човек. Марк ни разказва какво е да опипваш простата, бръквайки в правото черво, но авторът Кох стига по-надълбоко. Можем да определим "Вила с басейн" като социална сатира, ако разбираме под това понятие не колаж от карикатури на мутри, миски и адвокати, а безкомпромисно изпитване на моралните норми, които дадено общество рекламира като свои устои. Нещо като "Сървайвър" за нравствени ценности.



"Вила с басейн" се прицелва в така дискутираната на Запад тема за реабилитацията на "инстинктите". След като десетилетия наред в публичните дебати господстваше мнението, че всичко е въпрос на среда и възпитание, а толерантността и грижата са основата на обществото, днес все повече учени и интелектуалци се осмеляват да твърдя друго. Общество, превърнало в свой идеал "качеството на живота", рано или късно стига до въпроса: ако животът е най-голямата ценност, какво да правим с морала, когато той "пречи" на живота?

Чрез своя доктор Марк Херман Кох усилва до гротескност една такава теза – хората са животни, добро е онова, което съхранява вида. Финият номер на романа е в това, че понеже действието се води през очите на "гадняра", читателят започва да му симпатизира и да усеща като "нормален" именно този еволюционистки подход към морала. Видимият въпрос е зло ли е да убиеш човек, който е направил или би могъл да направи зло на детето ти (или на чуждо дете)? Повествованието обаче по пътя на поредица иронични обрати поставя и едно друго питане. До каква степен реабилитирането на инстинктите и "биологическия" възглед за човека се явява освобождаване от клишетата на либералната политическа коректност и до каква – алиби за егоистичните импулси?
Само не очаквайте от романа окончателен отговор. Или пък положителен герой.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дисидентът: Вацлав Хавел Дисидентът: Вацлав Хавел

Откъс от биографията на чешкия президент и дисидент

19 апр 2019, 1769 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Библиотека" Затваряне
Аз ♥ София

Писателят Александър Шпатов за новата си книга с главен герой София

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10