Откъс: "Изкуството на победата"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Откъс: "Изкуството на победата"

Откъс: "Изкуството на победата"

6537 прочитания

"Прибягвах към агресивна реклама, защото никога не съм обичал да продавам" написва Филип Найт в автобиографичната си книга "Изкуството на победата". Рекламата му всъщност е пред баща му, от който иска назаем 50 долара, за да внася маратонки от Япония. Въпреки че Филип Найт, основателят на Nike не обича да продава, днес годишните продажби на компанията му надхвърлят 30 милиарда долара. Неговото swoosh е нещо повече от лого, един от най-разпознаваемите знаци на планетата. Увлекателното и различното е, че Найт разказва историята на компанията си през хората в нея – това са мемоари за взаимоотношенията, а не за сделки и корпорации.

"Изкуството на победата" е на издателство Locus. Оригиналното заглавие на английски е Shoe Dog. Цена 23 лв.

Може би не е редно да го наричам "бизнес". Може би не е редно да слагам всички онези напрегнати дни и безсънни нощи, всички онези невероятни победи и отчаяни борби под този скучен общ знаменател: бизнес. Това, което правехме, беше много повече. Всеки нов ден донасяше петдесет нови проблема, петдесет трудни решения, които трябваше да се вземат незабавно, и ние постоянно осъзнавахме ясно, че един прибързан ход, едно грешно решение могат да провалят всичко. Възможността за грешки постоянно намаляваше, а залозите все повече се вдигаха – и всички бяхме твърдо убедени, че "залози" не означава "пари".

Разбирам, че за някои хора бизнесът е всеотдаен стремеж към печалби и нищо друго, но за нас бизнесът беше свързан с печелене на пари дотолкова, колкото това да бъдеш човек е свързано с производството на кръв. Да, човешкото тяло се нуждае от кръв. То трябва да произвежда червени и бели кръвни телца и тромбоцити и да ги преразпределя равномерно и безотказно до всички подходящи места навреме. Но тази ежедневна дейност на човешкото тяло не е нашата мисия като човешки същества. Тя е основен процес, който прави възможни нашите по-висши цели, а животът постоянно се стреми да надхвърли основните жизнени процеси – а по някое време в края на 70-те и аз правех същото.

Преосмислих победата, разширих значението й извън първоначалното ми определение да не загубя и просто да оцелея. Това вече не беше достатъчно, за да поддържа мен или моята компания. Подобно на всички големи предприятия, ние искахме да творим, да даваме принос и се осмелявахме да го кажем на глас. Когато човек създава нещо, когато го подобрява, когато предоставя нещо, когато добавя някаква нова вещ или услуга в живота на непознати хора и ги прави по-щастливи, по-здрави, по-защитени или по-добри, и когато прави всичко това решително, ефективно и умно – така, както трябва да се прави всичко, но рядко се случва – той участва по-пълноценно в цялата грандиозна човешка драма. Не просто да бъдат живи, ти помагаш на другите да живеят по-пълноценно и ако това е бизнес, добре, наречете ме бизнесмен.

Може би ще свикна с това.

"Прибягвах към агресивна реклама, защото никога не съм обичал да продавам" написва Филип Найт в автобиографичната си книга "Изкуството на победата". Рекламата му всъщност е пред баща му, от който иска назаем 50 долара, за да внася маратонки от Япония. Въпреки че Филип Найт, основателят на Nike не обича да продава, днес годишните продажби на компанията му надхвърлят 30 милиарда долара. Неговото swoosh е нещо повече от лого, един от най-разпознаваемите знаци на планетата. Увлекателното и различното е, че Найт разказва историята на компанията си през хората в нея – това са мемоари за взаимоотношенията, а не за сделки и корпорации.

"Изкуството на победата" е на издателство Locus. Оригиналното заглавие на английски е Shoe Dog. Цена 23 лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK