Филмите се броят наесен

Силни заглавия, големи режисьори, любопитна късометражна и музикална секция на Киномания 2009

Традиционното събитие в НДК и малкото останали салони за извънхоливудско кино ("Одеон", Дом на киното, Евро синема, от 13 ноември до 3 декември) все повече заприличва на фестивал с несъстезателен характер (идеалният пример е Торонто). Което е за добро. Очевидно летвата на "София филм фест" е била добър ориентир. Селекцията и подредбата на филмите е на възпитаван там кадър - Владимир Трифонов (дългогодишен програматор на Дома на киното, водещ редактор на поредицата "Амаркорд" в издателство "Колибри"). За него киноманството не е само хоби, а житейска мисия. Въпреки кризата за 23-тото издание на Киномания са осигурени 86 заглавия, от тях 78 пълнометражни, едва с 10 по-малко от рекордната реколта през миналата година. По-важно от количеството е качеството, а то е достойно за който и да e несъстезателен фестивал по света (дори и Торонто, ако се абстрахираме от мащабите).

Още с откриващия филм - "Аз, Дон Жуан" на Карлос Саура, е зададена и подмолната тема на тазгодишната "Киномания" - връзката между кино и музика. Саура е доказан специалист в областта, в скъпата си европейска копродукция класикът разказва историята на либретиста на Моцарт Лоренцо дел Понте. Венециански бохем, бил известно време свещеник, после отворил бордей като гражданска реакция срещу диктатурата на дожа, заради което (и за щастие на меломаните) е прокуден във Виена от времето на Амадеус.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове