С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация

// Light / Post-it

6 11 ное 2009, 15:27, 3906 прочитания

Истории Филмите се броят наесен

Силни заглавия, големи режисьори, любопитна късометражна и музикална секция на Киномания 2009

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Традиционното събитие в НДК и малкото останали салони за извънхоливудско кино ("Одеон", Дом на киното, Евро синема, от 13 ноември до 3 декември) все повече заприличва на фестивал с несъстезателен характер (идеалният пример е Торонто). Което е за добро. Очевидно летвата на "София филм фест" е била добър ориентир. Селекцията и подредбата на филмите е на възпитаван там кадър - Владимир Трифонов (дългогодишен програматор на Дома на киното, водещ редактор на поредицата "Амаркорд" в издателство "Колибри"). За него киноманството не е само хоби, а житейска мисия. Въпреки кризата за 23-тото издание на Киномания са осигурени 86 заглавия, от тях 78 пълнометражни, едва с 10 по-малко от рекордната реколта през миналата година. По-важно от количеството е качеството, а то е достойно за който и да e несъстезателен фестивал по света (дори и Торонто, ако се абстрахираме от мащабите).  

Още с откриващия филм - "Аз, Дон Жуан" на Карлос Саура, е зададена и подмолната тема на тазгодишната "Киномания" - връзката между кино и музика. Саура е доказан специалист в областта, в скъпата си европейска копродукция класикът разказва историята на либретиста на Моцарт Лоренцо дел Понте. Венециански бохем, бил известно време свещеник, после отворил бордей като гражданска реакция срещу диктатурата на дожа, заради което (и за щастие на меломаните) е прокуден във Виена от времето на Амадеус.
Магнитът между заглавията с по-съвременна музика е "Гогол бордело нонстоп" за украинската джипси-пънк група, по-популярна в манхатънските клубове. Мадона ги включи в показания миналата година тук "Боклук и мъдрост". Мустакатият им солист Евгени Хюц (наричан източноевропейския Иги Поп) има и самостоятелен филмов опит - роля до Илайджа Ууд в "Светлината на миналото", режисьорският дебют на актьора Лив Шрайбър отпреди 3 години.
Ромски музикант е героят и в новия документален филм на Андрей Слабаков "Джазта-праста или кои са българските ноти". Името му е Мартин Любенов, един от най-добрите акордеонисти в света (потвърждават го Милчо Левиев и Иво Папазов-Ибряма). Любенов е завършил консерваторията във Виена, остава да свири там етно джаз, изявявал се е и като актьор в Бургтеатър (включително и в пиеси на родения в България Димитър Динев). След прожекцията на филма (17 ноември, зала 1) зрителите могат да го чуят на живо в съвместен концерт с Ибряма.


По-различна публика ще очаква "Старецът Бебо" с герой кубинската легенда на мамбото Бебо Валдес. Виртуозният пианист е открит случайно от испанския режисьор Фернандо Труеба през 2000 г., докато развличал анонимно гостите в шведски хотел. Рядък музикален документ е и Soul Power, възкресяващ забравен концерт на Джеймс Браун, Би Би Кинг, Мириам Макеба и кралицата на салсата Селия Крус в Киншаса, Конго, през 1974. Бил съпътстващо събитие на боксовия мач Али - Формън, а самият Мохамед Али е герой във филма, където го виждаме да разсъждава кое е по-голяма джунгла - Ню Йорк или Киншаса.
Музиката и по-точно операта е важна в автобиографичния за Франсис Копола "Тетро". Детството на режисьора е минало в съпровод на италиански арии и под строгия поглед на властен баща (в ролята Клаус Мария Брандауер). В титулната роля е едно от лицата на off-холивудското кино Винсент Гало, а визията е стилизирана носталгия в черно и бяло. Критиците говорят за завръщане на Копола към формата му от 70-те години, а за дебютанта Олдън Еренрейх - като за "новия Ди Каприо".

В подборката блестят стилните малки драми "Диамантената сълза" (с ретро сюжет от 50-те) и "Посетителят" (номинация за "Оскар" на Ричард Дженкинс), но над всички е може би най-сигурният хит на "Киномания 2009" - "Игра на гаджета" (The Girlfriend Experience). Заедно със сценаристите си от последния "Бандата на Оушън" Стивън Содърбърг реди притча за тайните ъгли в човешката природа, които захранват мъжко-женските отношения. Героинята е компаньонка, която продава не само тялото си, но и илюзии за чувства. В ролята е 21-годишната Саша Грей, реална порнозвезда със 161 ХХХ заглавия зад гърба. Реализмът и субективният стил са ясни, търси се публика за моралните обобщения.    
Големият конкурент на Содърбърг за най-горещо заглавие на прегледа безспорно е Ларс Фон Триер с разбунилия Кан и пораждащ само полюсни оценки досега "Антихрист". Уилям Дефо и Шарлот Генсбур ("Златна палма" за женска роля) са хванати в капана на взаимна морална (и не само) инквизиция. Сюжетът е повече претекст за черна алегория на доброто и злото в човешката природа, самата история е микс от любов, болка и лудост. Единственият шок тук ще е, ако няма шокирани (или ако някой постави под съмнение таланта на Триер, добавяме плахо).  

През датчанина-провокатор навлизаме в сърцето на Киномания 2009 - селекцията "Фестивал на фестивалите". Радващо е присъствието на индо-англо-американския "Падането", вдъхновен от сценария на Валери Петров и стария български филм "Йо-хо-хо". Режисира стилистът Терсем Сингх (автор на сюрреалистичния трилър "Клетката" с Дженифър Лопес), момчето от българската версия е станало момиченце, болният приятел е не актьор, а ранен каскадьор, доброто побеждава не в пиратска приказка, а в индийско митологично фентъзи. Голямата фигура в този раздел обаче е Уди Алън с поучителната си нюйоркска (край на слънчевите му европейски екскурзии?) история "Каквото дойде" (Whatever Works). Уди се връща към хумора в стил "Граучо Маркс" от времето си на stand-up комик, подобно на "Ани Хол", героят му (собствената си роля тук е дал на Лари Дейвид) се обръща на моменти директно към публиката в салона. Сюжетът е въртележка на чувствата, в която в крайна сметка всеки получава щастието, което заслужава.



Директно обяснение в любов към града на Уди пък е антологията "Ню Йорк, обичам те!". Правилата пред 11-те режисьори с явен авторски уклон са били: два снимачни дни, седмица монтаж, разгръщане на историята в осем минути. Сред имената им личат Фатих Акин, Мира Наир, Брет Ратнър, между актьорите показателно са Итън Хоук, Орландо Блум, Шая Лабъф, Робин Райт Пен, Кристина Ричи, Джули Кристи. По-либерални са били продуцентите на реципрочната източна антология "Токио!". Тук Мишел Гондри и Леос Каракс са получили по една трета от филма, но за сметка на това са нямали на разположение звезди, а предимно местни актьори. Общата цел е слепване на малките парчета от пъзела-любов на характерния фон на мегаполиса.       
Внимание в централната селекция несъмнено ще предизвикат и биографичният "Амелия", в който Хилъри Суонк е физическо копие на легендарната жена-пилот Амелия Еърхарт; и екранизацията по Филип Рот "Елегия", в която Бен Кингсли е интелектуален прелъстител, а изкушението му жертва е Пенелопе Крус. Крус продължава да е изкушение и в "Сладки сънища",където Мартин Фрийман (от "Пътеводител на галактическия стопаджия") е бивш рекламист, скучно женен за Гуинет Полтроу, но после провидял в испанката идеала си за жена.

Със странната си любовна история се очаква да удиви "Шери" на майстора Стивън Фриърс. За екранизацията на скандалния роман на французойката Колет той е ангажирал съратника си от "Опасни връзки", драматурга Кристофър Хамптън. Във филма Мишел Пфайфър има пълноценна връзка с 25 години по-младия герой на Рупърт Френд, син на колежката й куртизанка. Предоставен й е "за да го направи мъж", но нещата стават по-дълбоки. Декорът е времето на бел епок, като съспенсът както в предишния филм е повече психологически, зад маската зад външните учтивости.
Традиционно подборката с нови британски филми е най-силната в раздела с национални кинематографии, бонусът в нея тази година е двойната порция Кийра Найтли с "На ръба на любовта" и "Херцогинята". Първият филм третира свободно случка от живота на поета Дилън Томас във военновременен Лондон, там той е с впиянчената си ирландска съпруга (Сиена Милър). Найтли се явява като негова мимолетна любов отпреди войната, сега женена за офицер (Силиън Мърфи). В един момент всеки е привлечен от всеки, чувствата излизат от контрол под тътена на бомбите и в свят на ръба на хаоса. В противоположен, но не по-малко романтичен пейзаж, се случва новият филм на Майкъл Уинтърботъм "Генуа". Тук Колин Фърт е професор пуритан, чиито голяма и малка дъщеря имат проблеми съответно с Ерос и Танатос, а призракът на починалата му жена се явява периодически, за да отпрати нещата към свръхестествен трилър.

На Киномания 2009 ще видим доста любими актьори в непознато досега амплоа. Голямата изненада е Клайв Оуен като кахърен овдовял татко в заснетия в Австралия "Момчетата се връщат", в който му се налага да бъде едновременно възпитател и житейски пример на двамата си много различни синове. Режисьор е местният кадър Скот Хикс, стигнал до "Оскар" с "Блясък". "Последен шанс, Харви" прави късни любовници от Ема Томпсън и Дъстин Хофман. Хофман е джазов пианист в криза, изхранващ се с телевизионни реклами, Томпсън е изнервена репортерка, постоянно дежурна по аерогара. Копнежът им по нещо по-различно е обречен, но красив. Към графата с добрите изненади можем да причислим и Весела Казакова като фатална и волна циганка в унгарско-европейската копродукция "Прима примавера". Ролята си актрисата изпълнява на унгарски, отзивите досега са само положителни, подкрепя я група добри български актьори. Сред тях е и Джоко Росич, за когото това е 31-во участие в унгарска продукция.

Останалият български акцент на Киномания са три много различни игрални филма. "Раци" на Иван Черкелов е екзистенциална притча на криминален фон, в която приятелството между Валери Йорданов и Филип Аврамов оцелява в среда на мутри и нищета на духа. С камерната градска история "Ловен парк" в голямото кино влиза Любомир Младенов, работил досега предимно в телевизията. Moon Lake е авангарден експеримент по смесване на визия и философия, изпълнен от работещия в Германия театрален модернист Иван Станев. Очевидно вълната на отворени към зрителя български филми засега се отлага.
Накрая, но съвсем не по значение, прелистваме силната подборка от късометражни и документални филми. Пристига тазгодишният победител в категорията от Кан - "Арена" на португалеца Жоао Салвижа. Вътре е историята на младеж в домашен арест, който прекарва времето си в татуиране. Ще гледаме и носителя на тазгодишния "Оскар" "Страната на играчките", Австрия. В традицията на "Животът е прекрасен", историята е на малко дете, което вярва, че еврейските му съседи отиват в "Страната на играчките". Висока топка е и миналогодишният оскаров победител "Човек върху жица", а "Капитализъм: Любовна история" на Майкъл Мур по една или друга причина е задължителен.           

Повече за "Киномания 2009" и пълната програма на фестивала: на www.kinomania.bg



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Свети Патрик Д. Свети Патрик Д.

Голяма ретроспективна изложба на прочутия моден фотограф Патрик Демаршелие в Стокхолм

31 мар 2017, 16582 прочитания

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

16 мар 2017, 11514 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Post-it" Затваряне
Освободените думи

Въпреки конкуренцията на Филип Рот, Джойс Каръл Оутс и Амос Оз, Нобеловата награда за литература получи малко известната в чужбина немско-румънска авторка Херта Мюлер

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език